Podepsáno: RegioJet má už jistou smlouvu s Prahou na provoz městských vlaků

Elektrická jednotka 654 Pesa Elf.eu pro RegioJet. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.czElektrická jednotka 654 Pesa Elf.eu pro RegioJet. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.cz

Vlaky podle nové smlouvy začnou jezdit od konce roku 2024, plány Prahy v osobní dopravě se nelíbí nákladním dopravcům.

Společnost RegioJet podepsala s Prahou smlouvu na provoz dvou městských linek: S49 z Roztok do Hostivaře a úplně nové linky S61 z Vršovic do Běchovic přes Zahradní Město.

Patnáctiletý kontrakt zveřejnilo hlavní město v registru smluv. Hodnota celého kontraktu je 2,435 miliardy korun, rozsah ročního výkonu je zhruba 750 tisíc kilometrů s možností dalšího navýšení.

Dopravce nasadí na tyto linky celkem 7 nových elektrických jednotek, které budou nízkopodlažní a plně klimatizované. RegioJet v soutěži porazil České dráhy a Arrivu. Byl nejlevnější: roční provoz si nacenil na 162 milionů, České dráhy na 171 milionů a Arriva na 199 milionů korun. Cena za kilometr bude 215,50 Kč, což z provozu linek dělá jedny z nejdražších v zemi. Je to způsobeno i pořízením nových souprav zcela bez dotace a s ETCS. Nové elektrické vlaky s bezbariérovým přístupem, oddílem první třídy, vybavené wifi a celovozovou klimatizací vyjedou na trať v prosinci 2024.

Podle smlouvy má jít v době nasazení o maximálně dva roky stará vozidla, která budou nízkopodlažní a budou mít kapacitu nejméně 230 míst k sezení a 10 míst pro přepravu jízdních kol. Kontrakt obsahuje již i návrhy jízdních řádů pro obě linky.

RegioJet zatím nechce uvést, jaké jednotky na tratě nasadí. I když se nabízí možnost nákupu polských vlaků Pesa Elf.Eu, které pořídil pro Ústecký kraj, podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje není zatím rozhodnuto. „RegioJet na těchto linkách počítá s podobným zajištěním provozu, jako budou moderní nízkopodlažní klimatizované jednotky elektrické trakce v Ústeckém kraji. Již nyní je navíc RegioJet svou linkou R23 součástí integrované dopravy PID/SID a provoz na nových linkách dále posílí pozici RegioJetu v objednávané dopravě v rámci ČR,“ uvedl Ondrůj.

Nová linka i zastávky

Zatímco na lince S49 aktuálně již jezdí Arriva vlaky s dieselovými jednotkami, S61 bude úplně novým spojením, které začne na konci roku 2024. Součástí budou i nové zastávky Hostavice, Jahodnice, Jiráskova čtvrť a Depo Hostivař s přestupem na metro A.

„Železnice dokáže být nejrychlejším dopravním prostředkem při cestě do Prahy i uvnitř města, kde dosahuje průměrné rychlosti okolo 49,3 km/h. To z ní dělá nejrychlejší druh MHD. Za posledních deset let se počet cestujících ve vlacích zdvojnásobil na zhruba 170 000 denně jen uvnitř Prahy,“ dodal Scheinherr. Smlouva bude v takzvaném brutto režimu, tedy riziko tržeb ponese město.

„Obě městské vlakové linky budou jezdit prozatím v intervalu 30 minut ve všední dny a 60 minut o víkendech. Ve výhledu je pak možné v rámci opcí rozšíření provozu, zkrácení intervalů i prodloužení obou linek. Linka S49 by mohla jezdit až do Říčan a linka S61 až na Smíchov a na druhé straně až do Úval,“ řekl ředitel ROPID Petr Tomčík.

Proti plánům na osobní vlaky se v prosinci výrazně postavilo sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. To má obavy, že se kvůli novým spojům nedostanou na trať.

Městské železniční linky v Praze od prosince 2024. Pramen: ROPID

Tagy PID praha Pražská integrovaná doprava RegioJet S49 S61 seznam
287 komentářů