Nové tramvajové tratě na západě Prahy: Jak jsou na tom jednotlivé projekty

Zatímco některé z chystaných tratí se začnou stavět už brzy, jiné prioritu nezískaly.
Na levém břehu Vltavy by do roku 2032 mělo vzniknout hned několik nových tramvajových tratí. Podle dokumentu Rozvoj linek PID v Praze mají být realizovány v následujících sedmi letech čtyři, všechny na území městské části Praha 6. Radniční list Šestka nyní shrnul aktuální stav jednotlivých projektů.
Klíčovým dokumentem pro rozvoj tramvajových tratí je strategie přijatá radou už v roce 2017. „Tato strategie nabízí další možné tramvajové tratě v Praze 6. Patří mezi ně prodloužení tramvají až k terminálu Dlouhá Míle, rozšíření trati do Suchdola, propojení šestky s Prahou 5 Kukulovou ulicí kolem Nemocnice Motol, prodloužení linek z Bílé Hory až do Řep nebo nyní nesledovaná odbočka dědinské linky k nádraží Ruzyně,“ uvedl projektový manažer DPP Filip Jiřík.
Strategie kromě nich zahrnuje i prodloužení tratě z Bílé Hory až do Řep a dále na Zličín, s tou však plány na následující roky nepočítají, uvízly ve fázi stabilizace v rámci územního plánu. Stejně tak se přehodnotilo prodloužení tratě z Dědiny až k Terminálu 3 ruzyňského letiště, nově se počítá s konečnou už v rámci budoucího terminálu Dlouhá Míle.
TT Malovanka – Strahov
Stavba má od loňska vydané pravomocné povolení stavby, na jehož základě se nyní zpracovává dokumentace pro výběr zhotovitele. Pokud vše půjde podle plánu, se stavbou by se mělo začít příští rok, dokončena má být 2027. Stavba bude trvat dvě stavební sezóny proto, že ulice Vaníčkova musí být i během ní stále částečně průjezdná. Trasa povede z Malovanky Vaníčkovou ulicí až ke stadionu Strahov, kde vznikne smyčka.
Tramvají až na Strahov. Nová trať má pravomocné stavební povolení
Při standardním provozu se počítá s tím, že jedna z linek bude jezdit přes Vítězné náměstí, aby zjednodušila dopravu studentů z kolejí do dejvického kampusu. Dojde také k úpravě zastávky Malovanka na Bělohorské ulici, ta se posune směrem k Pohořelci, aby jedna zastávka sloužila jak linkám mířícím na Strahov, tak Bílou horu.
Na Strahově vznikne přestupní terminál s připravovanou trolejbusovou linkou z Karlova náměstí a s linkou 191 mezi autobusovým nádražím Na Knížecí a letištěm, u které se plánuje rovněž elektrifikace.
TT Dědina – Nádraží Dlouhá Míle
Nová tramvajová trať na Dědinu se prodlouží o další kilometr a bude mít konečnou až na Dlouhé Míli, tedy v místě, kde se plánuje vlaková zastávka nové železnice z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště Václava Havla a také velké P+R parkoviště pro několik tisíc aut.
Nová trať bude křížit Pražský okruh a stočí se obloukem do Fajtlovy ulice. V prostoru dnešních zastávek autobusů vznikne zastávka Nádraží Dlouhá Míle a za ní smyčkové obratiště.
Letos by měl DPP najít projektanta, který stavbu začne připravovat. Stavba trati se koordinuje se stavbou železnice, poté by zde vznikl univerzální terminál, kde by se křížily různé druhy dopravy, a také zde mají být rozsáhlé kapacity pro parkování.
TT Vypich – Nemocnice Motol – Motol
Tato plánovaná trať je vedena v celé délce Kukulovy ulice. Nyní tudy jezdí pouze autobusy, z nichž by trať mohla nahradit linku 180. Tramvaj by propojila Prahu 6 s Prahou 5 – Bělohorskou ulici s Plzeňskou.
Praha hledá projektanty nové tramvajové trati mezi Motolem a Vypichem
Posílila by dopravu k Nemocnici Motol, kam by se dalo dojet bez přestupování například z Letné. Stavba této trati se bude plánovat a projektovat společně s přechodem autobusových linek 174 a 184 na trolejbusové. Přesný časový harmonogram prací ale ještě neexistuje.
TT Podbaba – Suchdol
Záměr vybudovat tramvajovou trať do Suchdola se datuje již do minulého století. Strategie rozvoje tramvajových tratí ji pak v roce 2017 zařadila mezi čtyři nejpotřebnější tratě z hlediska multikriteriálního hodnocení.
Komplikuje ji však fakt, že se nachází na území tří městských částí – Prahy 6, Suchdola a Lysolají, a že zde vlastní pozemky nejen město a městské části, ale i řada soukromých firem a osob. Trasa je však již od roku 2016 daná a stabilizovaná.
Autobusy 107 a 147, které sem zajíždějí nyní, ve špičce svou kapacitou často nestačí, navíc někdy uvíznou v kolonách aut. Proto se plánuje, že v Podbabské a Roztocké ulici by se koleje nacházely mimo vozovku, což by dopravu hodně zrychlilo.
V letošním roce hledá DPP zhotovitele pro studii dopadu na životní prostředí EIA, následovat bude příprava této studie.
Podbaba – Troja – Bohnice
Výstavbu trati mezi Podbabou a Bohnicemi nabízející nyní palčivě chybějící propojení obou břehů Vltavu na severu Prahy měla předběhnout lanovka ve stejné trase. Ta však loni nezískala kladný posudek EIA a priorita se tak opět vrátila k tramvajím.
DPP stáhl žádost o první razítko pro tramvaj do Bohnic, spojí ji s dalším úsekem do Podbaby
Na trasu probíhá výběr zhotovitele komplexní studie EIA, pak dojde na přípravu studie. Trasa by měla začínat na současné konečné Nádraží Podbaba a částečně se překrývat s tramvají do Suchdola. Součástí tohoto společného úseku bude nová zastávka Hydrologický ústav. Na úrovni ostrohu Císařského ostrova se odpojuje od trati na Suchdol a přes most směřuje do Podhoří, kde vznikne zastávka u nového vstupu do ZOO.
Dále bude tramvajová trať pokračovat do Bohnic do ulice Mazurská, tady se bude nacházet zastávka Poliklinika Mazurská. Pro tento úsek trasy bude prověřeno více variant, jako technicky nejpravděpodobnější se dosud jevilo vybudování tunelu. Následně se trať odbočením jižně dostane do ulice Lodžská a napojí se na již připravovanou trasu Kobylisy – Bohnice.