Nové tramvajové tratě na západě Prahy: Jak jsou na tom jednotlivé projekty
Vizualizace tramvajové trati na Strahově. Foto: DPP

Zatímco některé z chystaných tratí se začnou stavět už brzy, jiné prioritu nezískaly.
Zatímco některé z chystaných tratí se začnou stavět už brzy, jiné prioritu nezískaly.
Na západě by se mohla postavit tramvajová trať spojující Plzeňskou přes Jeremiášovu (tam je snad i po většině délky ulice rezerva ve středovém pásu) až na sídliště Velká Ohrada. V další fázi pak vybudovat napojení z Velké Ohrady přes Nové Butovice na Motol (kde už bude stát trať na Vypich), na druhé straně by se tramvajová trať mohla prodloužit od Plzeňské přes Řepy na Dědinu resp. Dlouhou Míli a zároveň by se tak umožnilo i spojení na Veleslavín a dál do Dejvic.
V Jeremiášově je sice zelený středový pás, ale na tramvajovou trať není dost široký. Navíc Jeremiášova vede vnějškem sídliště, vyhýbá se metru Luka. Pro odvoz Velké Ohrady k metru B (Nové Butovice) a A (Nemocnice Motol) by byla prospěšnější ta část do Motola. Pokud jde o propojení Řep s Dědinou/Veleslavínem/Dejvicemi, tak tam stačí linka 225 se standardními autobusy. Tramvaj mi přijde předimenzovaná, nemluvě o tom, že dostat se z Řep na Dědinu není úplně triviální. Z křižovatky KarlovarskáxSlánska na Staré náměstí je to 50 výškových metrů na vzdálenost 500 metrů, to není málo. Nehledě na nutnost křížit v Ruzyni železniční… Číst vice »
Souhlasím, samotný pás je úzký, ale celá šíře stávajících vozovek včetně středového pásu je z velké části nějakých 25 m a po stranách jsou další rezervy. Takže místa je dost. Trasa sice vede vnějškem staré části sídliště, ale z druhé strany ulice je to už také dost zastavěné z posledních let a stále se tam dál staví. Takže pro řadu obyvatel by to byla mnohem bližší alternativa než metro. Tramvaj by neměla sloužit jen jako feeder pro metro, ale i jako alternativa k cestě metrem. Ať už z důvodu odlehčení nebo i v případě výluk provozu. Celá ta oblast s… Číst vice »
A co třeba nějaká nová tramvaj na východě Prahy? Třeba ta slibovaná do Horních Měcholup?To musí všechny dopravní investice schramstnout protekční Praha 6?
Na východě se budou stavět tratě do Malešic a Hrdlořez. Do Horních Měcholup nevím, že by měla vést – plánovala se do Dolních Měcholup a ta je zatím u ledu.
Někde jsem četl, že se plánovala výstavba tratě zhruba na parkoviště severně od plaveckého bazénu ulicemi Podplukovnika Mraze a Kytinskou od nádraží Hostivař.
Plukovníka Mráze je u Bornea dost úzká. Celkem v pohodě by to šlo táhnout Hornoměcholupskou, ale už slyším ten řev, že zmizí spousta parkovacích míst. Ovšem celkem hladce by šlo pak pokračovat Novopetrovickou, Výstavní a Opatovskou až na Háje. Druhá větěv by mohla jít přes železniční trať na Kutnohorskou (kam by mohla vést trať od ÚDDP), ale to už by byl mnohem tvrdší oříšek, protože tam není moc kudy – leda nějam přeložit to elektrické vedení a protáhnout to průsekem místo něj.
Článek je o Praze 6.
Všechny investice na Praze6?… Metro D, tramvajová trať na Pankrác, Nové Dvory, Jarov, či Počernickou.
Zrovna trať do Horních Měcholup by byla úplně k ničemu. Na metru ve Strašnicích by člověk byl pomale za dvojnásobnou dobu oproti autobusu na Skalku
Stejně je to strašný, jak se velká sídliště na jihu (resp. jihovýchodě a jihozapade) jaksi pořád ještě mentálně nestala součástí města. A to zjevně ani ve výhledu. Zatímco v porovnání s tímto de facto “par lidi” někde v Dejvicích nebo Vysočanech má všechny možné linky, různé trolejbusy a tramvaje (začasté navíc k metru), statisíce lidi na jihu může v podstatě být rado za nějaký více či méně natřískaný busový napáječ radiálně k metru. A jakékoli tangenty jsou až na výjimky utrpení nebo stejně cesta přes okraj centra. A pak se divíme, že navzdory “nejlepší MHD” stejně půlka lidi jezdí autem…
Levej breh Vltavy ma poslednoi kolejovou „tangentu“ pres Malou Stranu to plati jak pro ta sidliste, tak pro starsi zastavbu…
Vzal jste mi to z klávesnice. Ten systém zasíťování je pochybný, uprostřed natřískaný pás a dole nic. Pokud proložíte do Prahy sítě jiných měst, je vidět kde „jsou lvi“.
Není to hodně dané vývojem města v čase?
Ta sídliště na kraji Prahy dostávala tvar v době, kdy se likvidovaly tramvajové tratě, protože se věřilo, že metro a autobusy nebo osobní auta jsou lepší volba, zatímco ve Vysočanech a Dejvicích už tramvaje byly z předválečného období a naštěstí se tam i udržely.
Tomu se dá rozumět, ale nevysvětluje to absenci rozvojových plánů zde. Aspoň na trolejbusy. A ty tangenty chybí mnohdy i v tech busech (třeba Volha – Novodvorska).
U tramvají jsou to dnes vesměs jen výběžky z už existujících tratí a protlačit někam tramvaj je celkem problém. Čím větší vzdálenost, tím se to zdá složitější. Je pravda, že s trolejbusy by to mohlo být na jihu lepší, ale i u trolejbusů je to dnes hlavně o tom, kde jde elektrizovat snadno, kde se dělají nějaké velké rekonstrukce a hlavně kde proti tomu není moc velký odpor (112, 377). A zase různé výběžky, což třeba na severovýchodě (201, 375, 136) je stále jen nabalování na původní elektrizovanou 140. Osobně doufám, že elektrizace 136 posune trolejbusy i trochu víc právě… Číst vice »
Plánuje se trať ze Spořilova na Opatov. Samozřejmě to je radiála a ne tangenta. Ale problém těch tangent je, že jsou to velké vzdálenosti a zároveň ta poptávka tam nebývá tak velká, aby tramvaj „uživila“. I když třeba trať z Hloubětína na Nádraží Hostivař a pak dál na Opatov (kde by se potkala s tou zmíněnou radiálou) by mohla být hodně zajímavá a mohla by nahradit linky 181/2/3.
Pro tangentu Žižkov – Palmovka nebyl problém udělat velký most. Nic proti, ale když si to tak srovnám…
Ta estakáda je dlouhá jen cca půl kilometru. A stavěla se za socialismu, kdy se nemuselo řešit vlastnictví pozemků, hluková zátěž atd. Ta tangeta, kterou jsem zmínil, by v úseku z Hloubětína do Hostivaře nebyla až tak problematická (Průmyslová je na to v z velké části připravena), mnohem složitější by byla ta jižní část na Opatov.
V mnohém určitě souhlas, nicméně podívejme se na konkrétní okolnosti: – Severní město – dlouhodobě problematicky řešitelné s MČ Praha 8, odpor hlučné skupiny obyvatel osekal tramvaj z Kobylis do nepoužitelné podoby na okraji sídliště, kde nemá přidanou hodnotu. Tramvaj by ideálně měla odbourat potřebu páteřních autobusů, ale to se tam nestane. A protože oproti prapůvodním plánům metro C přes Bohnice nejede, je to tam dost o ničem. (Na opačnou stranu na Ládví a Sídliště Ďáblice nicméně tramvaj jezdí od roku 1971 a dokonce se počítá s prodloužením.) – Jižní město – od počátku počítáno s metrem a tramvajové tratě,… Číst vice »
Jen drobnost: Ty Petrovice raději A (ze Strašnické přes ZM), už kvůli přeplněnosti céčka.
Mně by v tomto případě dávalo smysl obojí. Protáhnout jak áčko ze Strašnické tak céčko z Hájí.
Libuš/Lhotka/Kamýk má jedinečnou šanci na protažení tramvajové trati z Nových Dvorů po Novodvorské a Vrbově do Braníka a napojení na stávající tramvajovou trať Modřany – Výtoň. Tato tramvajová trať by na sebe převzala zátěž z linek 196 a 198 a možná by bylo lepší, kdyby plně kopírovala linku 198 a vedla z Nových Dvorů na Novodvorskou přes Kamýk po Durychově ulici a nikoliv kratší trasou po Novodvorské…
Tak pro velká sídliště na jihu se teď staví metro D. Tramvaj na Praze 4 blokují převážně místní, pro které je důležitější parkování než nějaká hromadná doprava. Jihozápad je napojen celkem kapacitní tramvajovou tratí na Barrandov. Jižní město má metro a jelikož je v podstatě oddělené od zbytku města dálnicí, depy, garážemi a lesy, tak nějaké alternativní propojení v jiné ose než je metro moc stejně nedává smysl (resp. rozhondě jsou v Praze důležitější projekty než Libuš – Opatov – Malešice)
No jo, jenže to D je a ještě hodně dlouho bude zase jen přivaděč k céčku. Takže taková „hezčí verze busové kolony Kačerov – Thomayerka.“ A pro ty, co zrovna na něm nebudou, nejspíš díky redukci busů dočasně dokonce zhoršení… Čímž ho nechci úplně zpochybňovat, ale alespoň tu radiální funkci začne plnit teprve s dokončením na Náměstí Republiky.
Ale kde tu vidíte nějaký „rozvoj sítě“ (tj. východozápadní směry) mi není moc jasné. Kde je něco z okolí toho Kamýku třeba do Butovic nebo na Chodov?
Trať do Suchdola by se měla začít plánovat až ve chvíli, kdy suchdolští přestanou blokovat výstavbu D0.
Za to studenti fakt nemůžou. Přemostění by zároveň nemuselo sloužit jen IAD – Suchdolským bych přál třeba tramvaj přes údolí
Proč jednu akci podmiňujete druhou? Proč má tramvaj čekat na D0?
Ano, něco za něco, Suchdolským bych dočasně zastavil všechny peníze z pražského rozpočtu.
Tramvaj je stavba Prahy, zatímco okruh státu. Stejně tak by Suchdolští mohli říct, ať si stát vybere buď okruh nebo novou dráhu letiště a druhé odpíská.
Na TT Strahov se těším. Linka 13 mi reálně zkrátí dojezd o cca čtvrt hodiny. Nyní musím zajížďkou pomocí 191 přes Klamovku a Anděl, nebo 176 přes Švandovo a Národní (na Masaryčku/Hlavák). 13 to vezme napřímo a bez čekání. Tak uvidíme o kolik to bude rychlejší, ale aspoň odpadne ta nespolehlivost 191.
Pokud je mi známo, tak po výstavbě tramvajové tratě na Strahov dojde nejenom ke zrušení linky 143, ale také ke zkrácení linky 149 o úsek Dejvicka – Strahov. Zajímalo by mne, zda se uvažuje o proměně zbylé části linky 149 v trolejbusovou.
Hodně výhledově ano. Ze zkrácené 149 (triumfální završení salámové metody, jejíž základ položili Jája s Pájou, že na Strahově budou lidi muset přestupovat) má být podle dokumentu rozvoje PID t-linka 69.
Bylo by nejlepší, kdyby se zmíněná proměna provedla současné s proměnou linky 191 na trolejbusovou linku 56, protože by se daly využít společně úseky s touto linkou, možná, že v Jinonicich s dalšími plánovanými trolejbusovymi linkami.
Zamítnutí lanovky je promarněná příležitost. Na mnoha místech ve světě se již stala běžnou součástí MHD…
Pro každodenní dojíždění mezi břehy mi přijde, že lanovka proti tramvaji přidává další přestupy. Ve světě ty lanovky nezřídka mají několik zastávek a obsluhují tak nějaké území.
Dojíždění mezi břehy by oproti dnešku výrazně zkrátila. I přestupy by ubyly (dnes je to bus přívoz bus a případně tramvaj dál) nebo max. zůstaly nastejno, podle trasy.
Navíc mezizastávka tam měla být taky a obsloužit Zoo, což je potřeba, protože autobusy do ní nestíhají a auta návštěvníků ucpávají Troju.
Lanovky jako atrakce pro výlety do zoo není samozřejmě špatná věc, ale není to příliš řešení chybějícího propojení na severu Prahy.
To není buď/anebo. Lanovka klidně mohla být obojí – jak atrakce, tak doplnění chybějícího spojení, než se tam podaří prosadit tramvajovou trať, která v tom terénu bude extrémně drahá a složitá, takže nejspíš bude ještě dlouho v Praze řada tratí, které by měly dostat přednost.
Jasně, proti přímé tramvaji (která ale dlouho nebude) o kousek horší, ale furt by to k ní mělo citelně blíž než k tomu dnešnímu přívozu s busy na obou stranách, což je spojení reálně použitelný v minimu případů.
Ano, proti přívozu by to bylo zlepšení.
Pokud budeme uvažovat výkonové parametry lanovky podle pařížské Cable C1, trasa 4,5 km za 18 minut, tj 15 km/h. Špičková kapacita 1600 osob za hodinu, tj. 800 v jednom směru, tj. ekvivalent 4 tramvaje po 200 cestujících. Neboli jedna tramvajová linka s intervalem ve špičku po 15 minutách. K tomu ty zmíněné přestupy. Opravdu by lanovka byla jen atrakce. MHD v dané oblasti bude chtít větší kapacitu a hlavně návaznost dále.
Cable C1 s tímto nemá nic společného, ROPID plánoval kapacitu 2000 os/h s možností navýšení na 4000 os/h (vážně se to má dělit dvěma pro každý směr?) a interval 60 sekund. Takže dva přestupy to sice jsou, ale časově bych to spíš považoval ze přestup jeden, lanovka pojede vždy hned.
Přestupy sice také nemám rád, ale hlavně v případech, kdy na nich dlouho čekám (tím spíš o víkendech, když jsou dlouhé intervaly). Ale dojet něčím na přestup na lanovku, kde těch kabinek je hodně a další přijede třeba za 1-2 minuty bych jako takovou tragédii neviděl…
Paradoxně o víkendu by ta lanovka asi byla lépe použitelná – nebyla by tam tak výrazná špička a lidé by nespěchali na přestup, protože část z nich by končila v zoo.
Představa, že se v ranní špičce vysype z tramvají a autobusů zástup lidí, kteří spěchají na přestup na druhé straně řeky, a společně průvodem vyrazí na stanici lanovky, kde budou čekat na kabinky a po menších skupinkách odjíždět, to nezní moc šťastně (byť by to bylo lepší, než co je tam teď)
U lanovky ten prestup je marginalni zalezitost, prakticky bez cekani. Kapacitou je srovnatelna s autobusy…
Jenže na konečné lanovky (ani jedné) nic extra zajímavého není, takže je to jeden „krátký“ přestup a jeden „normální“.
A na té mezistanici uprostřed?
Pak s polozme otazku proc stavet tak narocnou a drahou tramvajovou trat, kdyz na koncich neni nic zajimaveho, lanovka je levnejsi… ano z te lanovky se musi prestoupit, to je jeden prestup, na nastupu temer necekate,…
Druha vec je, ze lanovka nemusi byt ukoncena tam, klidne muze pokracovat lodzskou ci ul. K Pazderkam a dal,… treba do Suchdola, Cimic nebo do Kobylis, i kdyz to v planu neni… Ucelena linka by byla lepsi nez propoj, ale i ten by vyrazne pomohl.
Proč jenom Suchdol – Čimice? Nejlíp protáhnout až na linku Kladno – Čelákovice…
Tř lanovky je fakt škoda… Třeba ale ne navždy… Doufejme…
Zamítnutí lanovky je projev zdravého rozumu.
To že si někde ve světě zprasí veřejnou dopravu nesmyslnou lanovkou ještě neznamená, že by jsme to měli zprasit i v Praze.
Lanovka byla jen provizorium, je potřeba postavit TT Podbaba Bohnice + Kobylisy at vše nejede přes Holešovice. A spojit tak P6 a P8.
Jo, ale pred touhle tramvaji je (nebo by mela byt) v seznamu fura dalsich. Kolejove tangenty mimo nejuzsi centrum chybi v podstate v cele Praze, tohle zdaleka neni nejpalcivejsi usek. Zato bude extra slozitej a drahej.
Nesouhlasím s vámi, že tato TT je méně důležitá než tangenty.
Je stejně důležitá, protože umožní vznik tramvajového okruhu a ten je tou nejlepší tangentou.
Ale taky byla nesrovnatelně lépe financovatelná a realizovatelná.
A jak už se psalo výše, není to buď/anebo, ale je potřeba být trochu pragmatik. Schválně, jak u tramvaje dopadne EIA, když lana nad údolím tak moc vadila?
A ta lana visela na neviditelných DVACETIMETROVÝCH sloupech …
Té lanovky je proste škoda. Stavebne nic naročneho. Mohla sloužit již brzy. Byla by to další atrakce.
A nejen atrakce.
Přesně tak, atrakce i užitečná spojka v MHD v jednom.
Atrakce možná. Ale tramvaj bude systémové řešení.
A s velkým potenciálem. Systémovější řešení bohužel bude muset odrážet hlasité odpůrce tramvají z bohnického sídliště. Poprat se s geologií i tím stoupáním. A když krajinářům vadí lanovka, bude vadit i tramvaj. A v neposlední řadě ty náklady, které budou v jiném řádu, než co je prezentováno nyní pod výrazem „tramvajový boom“.
Až jednou, za těch pár desítek let bude, tak jo. Ale stejně tak by byla systémové řešení i ta lanovka. Stejně tak jsou systémové řešení přívozy tam, kde jiné spojení chybí. Systémovost není o prostředku, ale o tarifní integraci a návaznosti na ostatní části systému…
Lanovka, na které by se muselo DVAKRÁT zbytečně přesedat, že je systémové řešení?
Pane, vy si z nás děláte srandu.
Ale kdy?
No až se na to najdou prachy… Kdyby například Bohničtí vytrvale tvrdili, že nutně potřebují dojíždět do Kaufu na Podbabě nebo že všichni studují na VŠCHT, tak by to třeba bylo dříve :o)
Lanovka není o nic míň systémová…
Lanovka je systémová jen pokud je součástí rozsáhlejší sítě lanovek a nemusí se přestupovat na obou koncích linky se třemi zastávkami.
A co eskalátor, ten má taky smysl jen jako autonomní celoměstská síť na sebe navazujících eskalátorů, nebo si dokážete představit, že by se mohl nějak doplňovat s jinými druhy dopravy?
Co říkáte na linku metra 3bis v Paříži? Zastávky má pravda 4, ale s délkou 1,3 km je zhruba poloviční, než uvažovaná lanovka.
A co že ta jiná města nesáhnou raději k „systémovému“ řešení??
Tady je to (by bylo) přes řeku, a do prudkého kopce. Takže budete čekak dokud se nepostaví za miliardu most, a za několik miliard tunel. Jako ANO, bude to lepší, ale to se fakt Praha topí v penězích že několik miliard navíc „není problém“?
Praha se opravdu topí v penězích. Momentálně má rozpočtovou rezervu cca 150 miliard korun.
https://www.ceska-justice.cz/2024/11/prebytky-v-rozpoctech-obci-poslancum-vadi-ze-praha-malo-investuje-a-zkresluje-vysledky/
Praha má konečně našetřeno na ty nejdůležitější ze svých potřeb (částečně také kvůli neschopnosti investovat/připravit stavby včas), a pro někoho to znamená topit se v penězích. Mentalita toho, kdo se každý měsíc po výplatě „topí v penězích“ a pak před výplatou nemá na rohlík.
To neni malo, ale technologickej dluh, byt treba jen v MHD, nemluve o potrebnych rekonstrukcich a prestavbach ulic, je jeste vetsi.