Nové spojení deset let čeká na kolaudaci, probíhá závěrečné měření hluku. Ombudsman kritizuje zkušební provoz
Nové spojení je v provozu téměř deset let, stále ale není zkolaudované. Foto: Jan Sůra
Železnice pod Vítkovem obtěžuje okolí hlukem. Správa železnic čeká na stanovisko hygieny.
Mě by spíš zajímalo co když jim to nezkolaudujou, to jako přestanou jezdit vlaky?
Citace ze článku: „Tento problém Správa železnic řešila provedením dodatečných protihlukových opatření, které spočívají v osazení mazníků, doplnění absorbérů, výměny podložek mezi pražci a patou kolejnic a zbroušením kolejnic,“
Otázka: Neměly by tyto vícepráce a stavební úpravy být účtovány buď dodavateli stavby, pokdu ji provedl v nesouladu s dokumentací, nebo hlavnímu projektantovi, pokud staba byla provedena v souladu s dokumentací a stále nesplňuje hlukové požadavky? V čechách stále slyšíme o péči řádného hospodáře, no tohle mi moc řádné nepřijde.
Spíš hygienikům, že to posuzují podle nesprávných norem. Správně se to má posuzovat podle těch, co byly platné v době začátku výstavby a ne těch, co začali platit v půlce stavby.
Ti lidé jsou šílení! Když jedu z Masaryčky do Libně, nebo z Hlaváku no Smíchov, tak vlak jede tak blízko baráků, že mohu lidem počítat kolik knedlíků mají na talíři. A ty tratě jsou více než sto let a lidem sto let nevadí. Jenže současní magoři by nejraději žili v absolutních tichu. A ty betonové valy okolo dálnic (třeba z Prahy do Litoměřic), nebo okolo dráhy Praha – Plzeň a kdekoliv jinde je taky šílenost. První barák je tři sta metrů daleko, ale beton a beton všude. Ať mi nikdo nekecá, že to není jen a jen kšeft těch betonářů.
Betonáře v tomhle kryjí hygienici. Stejně jako když se nechce povolovat stavba v nočních hodinách.
A zejména investor podléhající betonové loby. (Viz Úvaly, kde místní nechtěl hlukovou stěnu, ale SŽDC se musela soudit, že bude).
To jako že nové spojení je hlučnější než ten šílený stav, který tam byl předtím? Lidem jsme se na Žižkově dívali přímo do ložnice, tak to bylo v pořádku a teď jde o závadný stav?
to je bomba. 1papier tak jeste 30 let a spadne to a muze se poradne jednou
Tak aby to nedopadlo, že budou chtít postavit něco podobného jako je v Hradci Králové na silničním okruhu – skleněný tunel.
jako bejval v Řepích?
Mezi temi panelaky to vypadalo blbe, ale v Hradci to nemam slov…
https://ct24.ceskatelevize.cz/sites/default/files/styles/scale_1180/public/images/1504587-55442.jpg?itok=I3udyM_a
https://hradecky.denik.cz/zpravy_region/okruh20081018.html
V Řepích je po „modernizaci“ beton.
a radar. a už to není tunel….
Podle mě sklo lepší než beton 🙂
No teď vstupují do dalšího desetiletí. 🙂
nebo stoleti?
Po dobu zkušebního provozu tam pouštět jenom zkušební vlaky, a pokud není co zkoušet, tak zbourat a uvést do původního stavu, jaký s tím štráchy. Jenom mám pocit, že takových nezkoulaudovaných staveb jsou kolem nás stovky a tisíce.
Kolaudační rozhodnutí pro Svatovítskou katedrálu nejspíš existuje. Ale zbytek Hradu na tom může být hůř, zvláště objekty dokončené ve 14. století.
Ovčáček ty kolaudační zprávy najde.
Jsou vlevo dole…
na osmém řádku že 😀
https://zdopravy.cz/deset-let-bez-kolaudace-dlouhy-zkusebni-provoz-noveho-spojeni-napadl-ombudsman-30795/
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2867666-lide-si-stezuji-na-hluk-z-nezkolaudovane-trate-drazni-urad-pochybeni-odmita
U nás na nevzdělaném severu tomu říkáme NIMBY efekt.
Čemu? Hygiena začne požadovat limity zpřísněné až v průběhu stavy. Tedy limity se kterými návrh nepočítal. Že chtějí dodržet jiné limity, než jaké byly schváleny při stavebním povolení?
Muzete to prosim upresnit? Jake hyg.limity byly platne pri zacatku stavby a jake byly platne po uvedeni do provozu? Soucasne limity jsou dane 272/2011, tedy az z r.2011. Stavby byla uvedena do provozu v zari 2009, pokud se nemylim.
Vyhláška 148/2006 … stavba byla zahájena o dva roky dřív.
A na konci 148/2006 se ještě dočteme tohle, aby to bylo ještě „veselejší“
Zrušuje se:
1. Nařízení vlády č. 502/2000 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací.
2. Nařízení vlády č. 88/2004 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 502/2000 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací.
Myslel jsem, ze na me hodite rovnou ciselne hyg.limity pro den/noc, abychom se vyhnuli pripadnym nejasnostem ohledne pouzitych korekci. V soucasnosti by myslim musel splnovat limit 60dB/55dB pro den/noc pro venkovni stavbu.
Ze se rusi stara narizeni s prichodem noveho narizeni mi prijde celkem logicke…
Jedna věc jsou limity, a druhá věc je realita.
Že nová nařízení ruší staré v tom sice máte pravdu, ale stavby (resp. všechno), se při schvalování posuzuje podle norem platných v době, kdy stavba (apod…) začínala, ne podle norem, které vznikly během stavby, protože projektanti jen těžko mohli tušit, že dojde ke změně.
Tak to máte u všeho (elektroinstalace, apod….).
S tim naprosto souhlasim,proto jsem se ptal na konkretni h.limity.Mmch by k tomu mela byt i EIA,kde se hluk a jeho limity resi
no a neříkalo se že slavná řada 380 se zpozdila a prodražila proto, že se v průběhu vývoje zásadně měnily normy?
To nevím, vývoj 380 jsem nesledoval, jestli to je pravda, tak to je zvláštní, ale u nás je všechno možné. Jinak rozhodně platí, co jsem napsal výše, jiný postup by byl i nelogický.
To byl bohužel mezinárodní papír jménem TSI. Někdo někde lobboval.
Takže když mám pozemek na investici, vyběhám stavební povolení, poťukám na základní kámen, zapomenu na to, a dědicové maji pozemek s možností postavit barák podle starých norem.
Takový detail, stavební povolení má omezenou platnost, do 2 let musí dojít k prokazatelnému zahájení stavby, takže, jen zaťukání nepostačí, navíc na nový projekt těžko bude platit staré stavební povolení, takže ne dědicové tuto možnost nemají.
Případ nového spojení, je něco jiného, stavba probíhala a změna nastala během stavby.
nojo 1945 tam nahore si to pamatujou 😊
Může SŽ(DC) dělat nějaká selektivní opatření ve směru k dopravcům? Nákladní vlaky tam moc nejezdí, takže ty bych v prvním plánu neřešil, ale třeba hlučnost nových vozů s kotoučovou brzdou je nesrovnatelně nižší oproti starým Béčkům s litinovými špalíky. Je v její pravomoci omezit provoz těchto nevyhovujících vozů, případně jim stanovit omezení rychlosti na estakádě a na severním zhlaví kvůli snížení hluku?
Vy jim berete nejlepší vagony, Béčka! 😀
Teď vážně: Logiku by to mělo. Je to znatelný rozdíl. A ještě víc je znát, když se brzdí elektrodynamicky, ideálně s rekuperací. Leošův Stadler prakticky není slyšet a najednou stojí u peronu. Tomu říkám kvalitně vyrobená jednotka. Oproti tomu Tornádo (v plánu byla reko na tyristorovou výzbroj, v plánu toho bylo), to přeřve i Motorhead.
Tornádo nemá EDB nebo ho častěji řídí fírové kteří to neumí?
Dost mě na tomto irituje, jak začíná být veřejná a kolejová doprava v nevýhodě (vlastně i letecká), hlavně noční limity jsou opravdu tvrdé a firmy tvrdě sledované (či penalizované za překročení), na druhou stranu se nám po silnicích i v noci prohání motorky, sporťáky a máča s upravenými výfuky, které nemají problém se dostat ke 100 dB a úřady to absolutně nebere. Jestli chceme ve městě klid, já nebudu proti, ale musí to platit pro všechny a všude.
a co s tím mají dělat úřady? nemáme od toho policii?
Policajt je taky úřad.
Tj fakt, nicmene policiste budou postupovat cestou nejmensiho odporu a oni nemaji moznost zmerit hlucnost konkretniho vozidla, tedy subjektivni pocit, ze ten vyfuk dela kraval neoprou o konkretni hodnotu hluku v dB.
zcela zjevné případy můžou pokutovat rovnou nebo poslat na STK nebo zkrátit platnost STK na 30 dní a on si tam bude muset zajet sám
Maju pravonzobrat technicak a poslat auto na STK, ak neprejde vsetky naklady subna majitelovivakbprejde stk tak majitel auta moze pozadovat nahradu skody.
Ano, třeba takový silniční průtah Přerovem by měla hygiena ihned zavřít. To by bylo tóčo!
Podobne v Praze magistralu…
Po dostavbe obou okruhu – proc ne. Minimalne snizit pocet jizdnich pruhu…
Po dostavbě D0, u budou všichni bydlet v satelitech okolo Prahy, a do Prahy se v některé dny ani nedostanou.
U D0 nebude rada useku splnovat limity… a nejen hlukove… a vi se to, a vi se, ze se to nezkolauduje…
A co potom u BVV a ranní návoz šalin z vozovny, už od 5 ráno. Krásně to tam na mostě skřípá.
Nahradit trolejbusem, ale chápu, že se v Brně staví obrovská „šalinová“ velko-díla za miliardy, tak kdybych to řekl někde v Brně, tak bych skončil u svaté Anny. Prostě existuje infrastruktura na tramvaje.
Nedá mi to: nejsou náhodou hlukové limity stavěné na základě požadavku nerušeného bydlení v lese z hlediska potřeb fungujících měst trochu mimo? Co vlastně chceme?
Tuhle jsem mluvil s jelenem a liškou, neměli s limity žádné problémy-
Tak hlukové limity jsou rozhodně správný směr jak zmenšit negativní vlivy dopravy na život. Ale nelze je uplatňovat selektivně.
Děkuji za nasměrování – pomohl jste mi. Tento přístup k limitům je IMO dán tím, že pozitivní důsledky rozvinuté dopravy (a jakéhokoli jiného výdobytku na technice založené civilizace) nejsou občany a následně pak i správními orgány státu dostatečně zohledňovány, jsou-li konzumovány po dobu, za kterou vymizí mezigeneračně předávaná informace o zlepšení oproti předchozímu stavu (rizika jsou totiž mimo představivost jak zúčastněných, tak zodpovědných – voda se přece pouští kohoutkem a elektřina je v zásuvce (smutný smajlík)).
Podobně by to mělo jít i s dalšími strategickými stavbami v zemi. Postavit, zprovoznit a všichni ti blokátoři a odpůrci, kteří ty stavby dlouhodobě blokují, se s tím můžou roky tahat po úřadech a soudech. Ať ochutnají svou vlastní medicínu…
Tady ale doplácí běžní občané na to že ona strategická stavba nesplňuje zákonné parametry ani 10 let po dokončení, to je přece absurdní nechopnost všech zúčastněných stran.
Splňuje hodnoty, které byly platné v době zahájení stavby. To by mělo ke kolaudaci stačit. O dalších úpravách se může debatovat, ale neměla by to být překážka běžnému provozu, který je konkrétně u této stavby naprosto nezbytný.
Uniká Vám důležitá věc. Totiž to, že v době zahájení stavby platily nějaké předpisy, které stavba splňovala. Jenže se v jejím průběhu změnily / zpřísnily a tak je nyní stavba nesplňuje, protože proběhla ve znění předpisů, platných v okamžiku jejího zahájení a nikoli těch, v průběhu stavby, zpřísněných.
Muzete to prosim upresnit? Jake hyg.limity byly platne pri zacatku stavby a jake byly platne po uvedeni do provozu? Soucasne limity jsou dane 272/2011, tedy az z r.2011. Stavby byla uvedena do provozu v zari 2009, pokud se nemylim.
Ale důležitý je termín vydání stavebního povolení – 2004.
Bavíme se ale o parametrech, které byly ale změněny až po vydání stavebního povolení. Když se dělá projekt, tak se prostě nemůže vědět, jaké budou limity v budoucnosti a to ať už v blízké nebo daleké.
Opravdu doplácí? Jako že předtím se měli na Žižkově úžasně, když jim vlaky jezdili po staré trati metr od jejich ložnice a teĎ tam mají proti předchozímu stavu hlukový uragán?
Můžete nám, postarším a už pomalejším vysvětlit, jak blokátoři a odpůrci protahují již 10 roků vydání kolaudačního rozhodnutí? A zda je Hygienická stanice zájmové sdružení za účelem blokování výstavby?
Jinak teda lékem na neschopnost ůřadů má být stavba načerno?
Ne.
Teď je ten správný čas zatěžovat hygienu, že.
Ale hygiena to řeší deset let, tak kdy je ten správný čas?
30. února, jak to tak vypadá.
Výhybka s pohyblivou srdcovkou.
Já v Příběnické bydlel řadu let. Když byla stavba nová, problém s hlukem v podstatě nebyl, ale jak se kolejnice ojížděly a vlnkovatěly, tak byl průjezd vlaků stále hlučnější. Především dlouhé nákladní vlaky v noci dělaly opravdu velký kravál.
Po pár letech koleje zbrousili a hluk se zase snížil, v tu dobu byl hlasitější i průjezd tramvaje obloukem dole U Bulhara, hlavně 14T, ty jsou jako pojízdné železářství.
Takže pravidelně brousit vlnky. A přidání mazníků před oblouky pištění od kol taky utlumí. V centru Prahy vždycky hluk bude, s tím prostě počítám.
14T u Bulhara nejezdí prakticky vůbec. Ale je fakt že nové nízkopodlahy jsou na křižovatkách hlučné by design. Oproti tomu klasický PCC podvozek si trochu vrkne, mírně zarachotí, ale nedělá zdaleka takový kravál, pokud je řádně udržovaný.
Nákladní vlaky jezdí přes hlavní nádraží nějak pravidelně? Myslel jsem, že to je nouzovka pro případ, že se například vysype vlak v Malešicích a je potřeba opravit celé zhlaví. Na magistrálu taky nesmí kamiony, tak proč tahat nákladní vlaky do centra Prahy?
Opatření, která!
„Správa železnic kvůli hluku zvažovala i akustickou předstěnu na fasádách domů, od tohoto řešení ale upustila pro nesouhlas památkářů a nemožnost sehnat vyjádření zahraničních vlastníků bytů.“
Když si místní stěžují na hluk, tak není potřeba, aby SŽ vyplnila zábradlí. Nutné je dělat hlukové stěny tam, kde to místní nechce, třeba v Úvalech.
Pred cca 20 lety na Žižkově bydleli samý sociálně slabí, večer nebezpečno.. Cigani zmizeli.. A nové osazenstvo asi očekává parametry luxusní čtvrti..
Ano, tak pokud se nám Žižkov změnil v moderní rezidentní čtvrť s novými byty, tak samozřejmě logicky ano. Ale pokud se stále propaguje železniční doprava, mělo to už být dávno vyřešeno.
Spíš očekává dodržování platných hlukových limitů, ty taky nejsou nijak nové, to jim za zlé nemám.
Tam se stala chyba ve zrušení dosavadních kolejí dolů do Karlína a zejména nahoru na Žižkov … do zkolaudování nového vedení trati ale i po něm v případě potřeby mohly být využívány … zejména na horní trati bych byl i pro částečné zachování parního provozu, aby jim tam tolik nesmrděl kouř z nafty a nedrnčely dieselové stroje … . (Už jako malý jsem žasnul, jak blízko měli k mašinkám …. ale pokud současná varianta není přijatelná, asi to mělo tak raději zůstat.)
Jo, stará trať za zizkovskymi cinzaky měla zůstat, klidně i jen napojena od hlavního nadrazi. A temhle soudruhum tam provozovat střídavě stokra (během dne) a sergeje (v noci). Ano, chápu, bydlet u nádraží a jeho zhlavi není ideál z hlediska hluku. Ale to nádraží tam je déle než oni stěžovatele na světě, dost možná i déle než ten barák…auto taky určitě mají. Já z něj nechci cuchat smrady. Jak to mám udělat? Zaťatost některých lidí je Boží…a A tu hygienu, co měří podle normy platné v okamžiku dokončení (či dokonce dnes) a ne tě platné v okamžiku povolení…bych zavřel. Stejně… Číst vice »
Jasně, neschopnost úřadů vyřešit kolektivní vinou celé městské čtvrti. To jste tomu nasadil korunu.
Není to vůbec sranda. I ŽESNAD.CZ byl kvůli tomu u ombudsmana.
Hrozí reálné zastavení dopravy na této tratí?
Pokud ano, bude sranda. Sice spíš dost absurdní…Ale bude…
Proste se bude víc používat masarycka…a liben…a nastvanych cestujícím se dá adresa na stezovatele
K čemu potřebuje ŽESNAD pražské hlavní nádraží? Nestačí pro všechny směry východní polookruh Holešovice – Libeň – Malešice – Krč – Radotín?
„nemá ani po deseti letech od zprovoznění“
Po více než 12 letech (uvedeno do provozu 1. 9. 2008).
Je zajímavé, že pokud jde o železnici, jsou vždy problémy a stížnosti. Ale každodenní setrvalé překračování hluku a emisí ze silniční dopravy v ulicích je tolerováno a neřeší se. Co na to MZd, hygienici, politici????
Museli by osadit stěny i mezi vozovky a chodníky. No chápu, že po vzdálení kolejí od opěrné zdi jde najednou do těch baráků lomoz, ale to by se snad dalo řešit právě nějakou nízkou stěnou místo zábradlí na mostě. Broušení kolejnic je sice fajn, ale musí se opakovat a vzniká při něm také hluk a bordel.
Pokud jsem četl o nových technologiích staveb železnice, pak nová elektrická vozidla, nové pružné uložení je naprosto tiché a nerušící? Takže něco není v pořádku nebo pravda?
Nevím jak u vás, ale v Praze se řeší a magistrátu za to hrozí pokuty. Problém je že nestačí rychlá řešení jako pokládka tichého asfaltu, ale je potřeba celková rekonstrukce ulice včetně kompletní výměny tramvajové trati. Na Žižkově máme ještě dost BKV panelů. Řeší se to tedy postupně. Bohužel okolo NNŽ je plánovaná nová výstavba která hne s polohou kolejí, takže je vše na sebe navázáno, zase moc nedává smysl dělat během několika let dvojí přestavbu ulice, ale nějak se k tomu Praha bude muset postavit, pokut nechce platit.
Omezení rychlosti z důvodu snížení hluku na jižní spojce neexistuje. A pokud ano, tak ho ignorujte.
Spíš by měl pan ombudsman kritizovat hygienu, ta to celá léta blokuje, protože ta si usmyslela, že to bude posuzovat podle hodnot schválených během stavby, místo hodnot, které platily v době zahájení stavby.
Přesně tak. Tohle by měl rozcupovat jakýkoliv advokátní koncipient. Ale raději se bude posílat beztlumičová Berta pod okna tam bylícím a stavět načerno na cizích pozemcíh. A kopat do psa. Ten za to taky nemůže, ale úřad chyby nedělá. To je postulát.
Jak z ničeho udělat problém..nové spojení zkvalitnilo dopravu.jak to může být hlučné je to na nových pražcích a bezstykové kolejnici.ano jezdí tam více vlaku.
Také je dále od domů. Dokud byla trať pod opěrnou zdí, dost hluku šlo právě do té zdi. Na estakádě by se to dalo řešit také nějakou nižší clonou na místě zábradlí.
Bezstyková sice je, ale co výhybky? Oproti dřívějšímu stavu (Hrabovka + Vítkov) se taky podstatně zvýšila rychlost a hluk mimo jiné závisí na rychlosti. Zase se zvětšily poloměry oblouků, což hluk naopak snižuje.
Je to novostavba a na tu je potřeba kolaudace. Na starou rachotící trať nový štempl potřeba není. To je celé.
A co s tím jako případně nadelaji? To to zboiraji? 😀 tato stavba byla potřeba jako sůl bez ohledu na nic a na nikoho aa povedla se a ohledy se brali ne že ne
klidně dalších 10let zkušebního provozu a pak se uvidí 🙂
Jasně, že se to nezboura, ale je dobré vyčerpat technické možnosti eliminace dopadů stavby na okolí.
Můžete použít tzv. Scheinherrovu kličku.
Co to je, ani strejda Google neprozradil…..
Tak třeba můžou dostavět nějaké protihlukové zídky. Například to zábradlí vyplnit něčím pohltivým.
Jo prostor tam je to neříkám 😶
Přesně to mě hned napadlo, dříve než všechny ty složitosti okolo.
To by zas řvali památkáři 😀 Neřešitelná situace hoši…
Tak památkáři. Sice všude prohlašují jak nechtějí dělat z Prahy skanzen, ale jejich konání ukazuje pravý opak.
To zase vadí památkářům, kvůli pohledům směrem na Žižkov.
Tak vyplnění zábradlí už žádný pohled nezkazí, to by zkazily zdi vysoké. Další zídky mezi koleje taky ne, tam to spíš pak hrozí průšvihem pro provoz, protože se nedá dělat údržba za provozu.
Co se týče památkářů, už jsem tu párkrát prezentoval názor, že na funkční železnici jsou památkáři škodná.
Pohled na Žižkov bude vždycky hnusnej a Jakešův prst to stejně nezakryje. 🙂