Nové spojení deset let čeká na kolaudaci, probíhá závěrečné měření hluku. Ombudsman kritizuje zkušební provoz

Nové spojení je v provozu téměř deset let, stále ale není zkolaudované. Foto: Jan SůraNové spojení je v provozu téměř deset let, stále ale není zkolaudované. Foto: Jan Sůra

Železnice pod Vítkovem obtěžuje okolí hlukem. Správa železnic čeká na stanovisko hygieny.

Nové železniční spojení v Praze nemá ani po deseti letech od zprovoznění kolaudaci a vlaky po něm jezdí ve zkušebním provozu. Problém v posledních dnech znovu rozdmýchal ombudsman Stanislav Křeček, který kritizuje Drážní úřad za neustálé prodlužování zkušebního provozu pouze formou zápisu ve stavebním deníku.

Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové stavba ke kolaudaci směřuje. Schází poslední dokument, kterým je závazné stanovisko Hygienické stanice hlavního města Prahy k hluku. To doposud nebylo vydáno kvůli překročení limitů hluku v žižkovské Příběnické ulici.

„Tento problém Správa železnic řešila provedením dodatečných protihlukových opatření, které spočívají v osazení mazníků, doplnění absorbérů, výměny podložek mezi pražci a patou kolejnic a zbroušením kolejnic,“ uvedla Friebová. Podle ní nyní probíhá závěrečné měření hluku na celé stavbě a další postup bude určen jeho výsledkem. Ten by měl být znám v polovině listopadu.

Drážní úřad zatím naposledy povolil zkušební provoz na období od 1. července do konce roku. Podle ombudsmana by nicméně neměl být zkušební provoz neustále prodlužován, a už vůbec ne formou zápisu, nýbrž jedině skrze správní řízení. Drážní úřad nicméně namítá, že se řídí speciální úpravou, tedy zákonem o drahách, který má přednost před obecným stavebním zákonem.

„Drážní úřad se vždy řídí platnými právními předpisy, a to jak obecnými úpravami, tak speciálními úpravami, které mají vždy před tou obecnou přednost,“ sdělila mluvčí DÚ Pavlína Straková. Za Drážní úřad se postavilo i ministerstvo.

Devítimiliardová estakáda mostů a tunelů pod vrchem Vítkovem byla dokončena už v roce 2010, dosud ale není zkolaudována. Takto dlouhé čekání je přitom i na české poměry výjimečné. Správa železnic kvůli hluku zvažovala i akustickou předstěnu na fasádách domů, od tohoto řešení ale upustila pro nesouhlas památkářů a nemožnost sehnat vyjádření zahraničních vlastníků bytů.

Tagy Drážní úřad kolaudace Nové spojení ombudsman Správa železnic Top
111 komentářů