Nové kolejiště i perony. Začala čtyřmiliardová přestavba Smíchovského nádraží
Smíchovské nádraží před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
K nynějším třem peronům přibude čtvrté ostrovní nástupiště s jazykem.
K nynějším třem peronům přibude čtvrté ostrovní nástupiště s jazykem.
Takže kvůli otevřenému stropu uvnitř „krabičky“ budeme na nástupištích inhalovat a poslouchat nastartované diesely zeshora?
Pan Kupka tak nějak opomíjí, že tyhle stavby už měly stát, ta trať na Kladno dokonce už 30 let. Takže ano, ty stavby jsou nadčasové. Už tu měly být.
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda ocenil, že se přípravy projektu stihly v krátkém čase.
To je snad vtip ne, ta stavba si už x let odsouvala v čase (a to se bavíme o zhruba stávajícím konceptu, původně mělo být všechno už tak 15 let hotové).
Rekonstuujeme Masaryčku, stavíme trať Výstaviště – Bubny. Snad i naši následovníci budou hodnotit tyto stavby jako nadčasové a velkorysé,“ uzavřel Kupka připomínkou na další velké pražské železniční projekty.
Pan ministr ma pravdu. Nadcasovost spociva v tom, ze vlakem pres vystaviste se podle planu SZ jeste deset let nesvezeme.
Tak Bubny určitě nebudou hodnoceny jako velkorysé.
Prozi Zahradnímu Městu (v zásadě také 4 hrany) znatelný pokrok, ale proti Pratersternu o 30 let pozadu.
Je jistě dobře, že budeme mít hezké nové nádraží s jedním nástupištěm navíc, jen bychom ještě potřebovali, aby na ta nádraží jezdilo víc vlaků rychleji po kapacitnějších a rychlejších tratích. To bohužel SŽ stále nedodává. Stále jenom rekonstruuje stávající kapacitu se stávající rychlostí.
Na některá snad už ani ne víc vlaků, ale jejich rychlost, kapacita a návaznosti jsou klíčové, to je fakt.
Pravděpodobně tím přijdeme o aktuálně nejdelší nástupištní hranu v republice, je to tak?? Podle mě je smíchovská 2. kolej na 3. nástupišti s cca 560 metry aktuálně nejdelší hrana nástupiště v ČR. Aspoň o delší nevím…
A k čemu by taková rekordní nástupní hrana měla sloužit? Raději bych měl jen 400m, zato v každém větším městě.
V některých větších městech by byli vděční za vůbec nějakou.
No hodilo se to, když potřebovali v Praze poskládat a vypravit fakt velký vlak – tuším se tam vešel i orient expres anebo letní vlak do Banátu, který jinde končíval posledními vagony v polích. Netvrdím že je to nutnost, ale to aktuálně nejdelší nástupiště je fakt a občas se to asi šikne.
Frekvence 16 000 lidí denně? Upřímně, to jsem myslel, že to jsou násobně vyšší čísla…
Pražské Hlavní nádraží, které je nejvytíženější v republice, má asi 70 tis. za den, Masaryčka 35 tis. Metro Smíchovské nádraží má obrat 80 tis. (nástup+výstup).
A pro porovnání: Hamburk 500 tis., nejvíc v Německu. Srovnatelně velká města s Prahou: Mnichov 400 tis., Kolín n. R. 300 tis. (hlavní), k tomu 70 tis. Deutz (tady je asi trochu zkreslení, cestující z hlavního na Deutz je započítaný u obou nádraží). Trochu menší města: Hannover, Stuttgart, Düsseldorf 250 tis., Norimberk 200 tis., Eseen, Dortmund, Lipsko asi 100 – 150 tis. 70 tis. má relativně malé Karlsruhe a Drážďany halvní, kde si frekvenci dělí s Neustadtem. V Německu to asi hodně dělají S-bahny. Ale stejně, pražské hlavní nádraží je relativně málo využité. Ono je to vidět i na provozu,… Číst vice »
Mnichovské nádraží má 32 kolejí a pod ním šest linek metra a snad všechny linky S-Bahn. Takový obrovský uzel v Praze na jednom nádraží není.
Jenže to je hlavové nádraží, to se s Wilsonem nedá srovnávat. Ale: Köln Hbf: 11 kolejí (5 kompletních a jedno poloviční nástupiště, tedy o 2 nástupiště méně, než Praha hl.n.) Hannover Hbf: 12 kolejí Bremen Hbf: 9 kolejí Essen Hbf: 5 nástupišť… všechno jsou nádraží menší, než Praha hl.n. Mimochodem, staniční budovy v Brémách a Hannoveru jsou +- tak velké, jako Fantova budova, v Kolíně není o moc větší, než nová hala. A v Essenu snad ani nádražní budova není 🙂 Prostě, Wilson je na své rozměry poměrně nevyužitý. Samozřejmě, jiná věc je, jakou kapacitu mají trati ústící do těch… Číst vice »
Menší upřesnění – nevím ze kterého roku je údaj 70 tis. cest. denně na Hlaváku (2016?), ale za rok 2019 to bylo jen za ČD 33,6 mil., tedy 92 tis. denně, v pracovní den 100,7 tis.
To Lipsko je zajímavé, docela velký propad, když to bylo nějvětší nádraží v Evropě.
Největší, co se týče počtu cestujících, počtu vlaků, počtu kolejí…?
Rozlohou 83 460 m²
Ano, je to hrozně málo vzhledem k jeho významu, i když za 2019 už to bylo 17,6 tis. Brzdí ho nedokončená rekonstrukce trati 171 společně s nedostatkem CityElefantů, zastaralá (jednokolejná, neelektrifikovaná) podoba Hrbaté a Semmeringu a Berounský tunel pouze ve stavu projektu a geologického průzkumu. No a do toho ještě ta nefunkčnost Výtoňského mostu – Smícháč asi teď stoupne, ale nebudu z toho mít radost, bude to na úkor cestujících přinucených vystoupit už tady místo na Hlaváku.
Ta 17. kolej na které je výhybka k černokněžníku Zababovi zůstane zachována?
Svoboda: „Takhle velký rozsah platformy neni zvykem ani v Evropě.“ Natož u nás v Asii.
Smíchov je na západě, v Evropě. Asie, jak známo, začíná až za Negrelliho viaduktem.
Koukám nějaká zména. Slyšel jsem, že až za Pardubicemi. 😀
Ne, za Českou Třebovou. Tam postavit ostnatý plot a kulometná hnízda.
Vy si tedy fandíte. Ale chápu,ten pocit nadřazenosti vám dělá určitě dobře. Ani vám raději nebudu říkat co si myslí Němci,vy „západe“. Vždy si při podobných moudrech vzpomenu na A. Einsteina a jeho popis Čechů…i po více než sto letech stále trefné. Holt,moudrý muž to byl. Zdravím z Asie.
Já to slyšel o Černém lese, co je tam ten Kostelec n.Č.l. a co tam loupil Babinskej. Nicméně se musím opravit. Protáhl jsem spojnici Fantovka Hlaváku – Socialistická freska na Smícháči a vyšlo mi Maroko (tichý kandidát do EU) nebo Alžírsko. Takže přelepte Asii Afrikou.
Němci tvrdí, že Asie začíná jižně od Bodenbachu (Podmokel, dnes část Děčína). Na Moravě umisťujeme počátek Asie východně od hodonínské elektrárny,
Začíná – a kterým směrem? Co se týče VRT, tak na východní Asii Německo ještě zdaleka nemá.
Na to provisorní malé a nízké nástupiště za stávajícím třetím už vystupovali lidi.
To už nějakou dobu, protože to je pro vlaky na Semerink.
Bratři a sestry, modleme se!
Ó všemocný Pane na nebi, dej ať výtoňský most spadne a bude nahrazen novým v souběhu s rekonstrukcí smíchovského nádraží.
Amen.
Hlavně ať nespadne s lidmi. Tady už končí veškerá legrace.
Přidejme to do té modlitby.
Jinak by to to byl ideální stav.
Samozřejmě. (nebrat za slovo prosím, píšu s nadsázkou) Kdyby se ten most zlomil pod vlakem s lidma, za dva roky tam bude nový. Já už to snad těm papaláškům i přeju. Aby se „něco“ stalo. Samozřejmě to nepřeju cestujícím. Ideální by bylo, kdyby se ten most zlomil pod zadkem nějakého nákladu. Dost drsné, já vím…. Jenomže asi až po nějaké takové události, by si všichni ti „zachraňovači panoramatu“ uvědomili, jakou škodu dělají. Když už to zmiňuju…. Jsem si jistý že pokud by opravdu došlo k podlomení, VŠICHNI by najednou dali ruce pryč. Na závěr bych dodal, že si tento scénář… Číst vice »
Zachaňovači by pořád pokračovali ve svých kecech o tom, že měla ten most SŽ víc udržovat. Ti se do zrcadla nepodívají.
První reakcí by bylo, že to přeci měli natřít!
A až bude hotovo přes Krč.
Právě jsem se chtěl zeptat, jak vypadá vizualizace šturcu v kusé směr hlavák. 😁
Ta poslední fotka naznačuje, že tam vlaky stát nebudou a bezďáci sedící na dlažbě nástupiště budou mít docela hezké obleky?
Ten sedící člověk, to asi není tulák, spíš bych hádal na manažera zmoženého celodenní tvrdou prací na koncepci střešní zeleně v budoucí nedaleké budově ředitelství Správy železnic.
To spíš dát most do péče firmy BÖGL&KRÝSL, ty už mají zkušenosti s padajícími mosty. 🙂
Njn, Studénka, Vilémov, Kurimany, a i ten most u Lochkova má trhliny, které se nedají opravit.
Taky jsem si říkal, že by se to hodilo spojit. Ale po dobu výstavby mostu budou potřeba hrany na ukončení vlaků na Smíchově a druhá kolej na mostu Inteligence se také užije, takže spíš naopak, by to ještě nějaký čas mělo vydržet, ale zatím to spíš vypadá, že to most nedá a spadne.
Docela odvaha zahajovat něco třináctého. Ještě, že není pátek.
Když chtějí, aby Výtoňský most spadnul, udělají pro to všechno. 😀
A proč ne? Moje babička tvrdila, že v takový den mívala vždy štěstí. 🙂 Ještě, že nejsme z těch, kdo pro to ruší linky 13…
Byly by podrobnosti o té výměně stropu metra? Jak rozsáhlé výluky se předpokládají, jak bude organizována náhradní doprava za metro…
Hlavně aby mezitím nespadl most 🙂
Zase by bylo dobré spojit výluky do jedné 😄
Nebylo.
Ten Svoboda je tak ukecaný. Že mu to pořád ještě někdo žere. V jeho prohlášeních často slýcháme, jak nám Evropa může kde co závidět atd. K tomu ke konci každého roku infografiky, co se jim vše povedlo. Ten kdo není slepý, tak realitu vidí každý den cestou vlakem.
Jaký to rozdíl od Mátla, který na tohle nemá čas, protože dělá to, co se od něj očekává – posouvá své stavby vpřed – často i osobně přímo s potížisty. To jsem u Svobody nezaznamenal.
Já když se na něj podívám, tak vidím typického odborářského bosse, nikoliv ředitele takto významné organizace. Že by souvislost s tím, jak jsou do vedení železničních organizací v ČR dosazováni členové vedení, tedy politicky, nikoliv odborně?
Nejsmutnější je, že mu to žere jeho nadřízený.
Tragedií bylo otevření haly v Plzni, která se dodělává doteď. prostě marketing a skutek utek.
Škoda, toto nádraží mělo jako jedno z posledních kouzlo a atmosféru starých časů. Místo toho bude představeno ve stylu SŽDC, tudíž všude beton, železo, zábradlí a špatně čitelné informační tabule.
nádraží musí sloužit svému účelu a to není bytí skanzenem
Copak nyní neslouží? Prioritně mají řešit špínu, zanedbanou údržbu a pochybná infividua jak uvnitř,tak v širokém okolí. Toto by cestující ocenili v prvé řadě, než nahrazení současných nástupišť novým betonem, stovky metrů nového zábradlí, které desítky let nikomu nechybělo a zbytečné vyhození dobře čitelných infotabulí za hůře čitelné (viz Plzeň hlavní nádraží).
Ale raději vyhodí miliardy a to,co většině cestujícím vadí,tam zůstane dál.
Tak třeba zabezpečovací systém sloužit přestává (stará ruská releovka s vloženými návěstidly), nástupiště jsou podle mě nízké = 500 mm nad TK, je požadováno 550. Kolejnice a pražce taky nicmoc, chybí nástupiště a zapojení na Semmering.
Co takhle dát na tu ruskou* reléovku památkovou ochranu? Nenapadlo to někoho?
__________________________
* přesněji řečeno, ona nebude echt ruská, spíš AŽD/ruská
Zkuste to vyslovit před zabezpečovákama a uškrtí vás. 🙂
Nemám úplně přesné informace, ale spíš je jen ruská, protože už prý nejsou náhradní díly (a to není ani vlivem embarga ze současné války). U AŽD bych si nějakou improvizaci představit dovedl.
Co bylo ne desítky let ale celé století právem vnímáno jako zastaralý nesmysl bylo to rozdělení na Státní a Společné-nespolečné nádraží. Až teprve s touhle rekonstrukcí sebrali odvahu to zrušit.
… Tím chci říct, že slouží, ale ne moc dobře. A sloučení s busovým nádražím bude velký krok kupředu. Teda až na to, že ve stylu, jakém je to naprojektované, těch kolejí ubyde nějak moc.
Tak si tu šmudlu smíchovskou porádně nafoťte, stejně jako vyšehradský most a vystavte si to doma na čestné místo. Protože tady už je potřeba jako soli jakkékoli rekontrukce, než žádné. A to mám také rád staré věci. Ale nové a poplatné dnešním potřebám z nich neuděláme !
Může vás těšit, že ta odjezdová hala s depresivní socialistickou freskou vám tam zůstane. Pro mě za mě to mohlo jít klidně pryč.
Na jednu stranu máte pravdu, jedná se o sice zanedbanou ale ve své podstatě velmi kvalitní stavbu, kde se ještě stihly uplatnit kvalitní materiály a spousta krásných detailů, z nichž některé se dochovaly dodnes (například podsvícené nápisy s čísly nástupišť ) Jiné časem na kráse ztratily, jako například rozdělení odbavovací haly vyústěním eskalátorů z metra. Rovněž sklobetonové výplně, jenž přiváděly denní světlo skrze železobezonovou skořepinu na první nástupiště a po schodišti až do podchodu již neplní původní funkci. (Velmi pěkně je to vidět v galerii doprovázejcí čerstvě vydaný článek o přestavbě nádraží na Aktuálně). Na stranu druhou, nemá smysl lpět… Číst vice »
„kouzlo a atmosféru starých časů.“ Smrad, špína, nevzhledné obklady.
Na člověka ta atmosféra přímo dýchla.
Tak to už jste na Smíchově asi dlouho nebyl, o mnoho více odpornějších míst v Praze není.
Myslíte po reko Holešek a Vysočan a zbourání Bubnů?
Rekonstrukce Vysočan mi přijde naopak velmi povedená.
No právě, po těhle změnách těch odporných míst ubylo. A zanedlouho ještě zmizí ostudně se rozpadající nástupiště na Smícháči a Masaryčce.
A obchodní centrum s nadnárodními značkami obchodů a restaurací.
Nejznámější klenotnické firmy již rozpoznaly potenciál rekonstruovaného Smíchova a připravují design svých provozoven. Zákazník na Plzeňce zazdí panáka tuzemáku do piva, dopije a půjde utrácet do Cartierovy nádražní oficíny.
Co se týče odjezdových tabulí, měly by podle mě mít černý podklad, a ne ten nedostatečně kontrastní modrý.
Alespoň že tak. Plzeň hlavní nádraží=katastrofa. Ty celomodré tabule jsou opravdu zoufalé.
Tomu říkám rozvoj příměstské dopravy. Po hodině jízdy v Regionově proběhnu do metra nádherným novým nádražím za 4 miliardy.
To je ale vaše volba, z Berouna se dá do Prahy dostat i rychleji než regionovou po hrbaté (a ani to netrvá hodinu, hodinu to netrvá odnikud).
Pán bude asi ze Zbečna a na Závodí přestupuje … 😁
v tom případě ať se obrátí na místně příslušný krajský úřad, který objednává dopravu
Nehledě na to, že tu Regionovu za nedlouho nahradí RegioFox. Vlastně už jí postupně nahrazuje, ačkoliv to jde pomaleji než jsem doufal.
Ano, třeba autem.
I busem.
Díky letům rekonstrukcí, padlým stromům a stožárům to není vždy jisté.
Fakt vám není ani trošku trapně?
Trapně by mělo být spíš SŽ, že udržuje železniční síť ve stavu jak za císaře pána a miliardy utrácí za nádraží, perony, zábradlí, apod. S takovou bude železniční doprava nadále pouze doménou studentů, důchodců, nejchudších vrstev a fanoušků železnice.
Úplně stačilo říci, že vlakem nikdy nepojedete. Tu vymyšlenou omáčku plnou nesmyslů kolem jste si tak mohl ušetřit.
Že brzdou rozvoje osobní železniční dopravy nejsou nezrekonstruovaná nádraží, ale nízká propustnost a nekonkurenceschopnost jízdních dob oproti IAD na velké části tratí, to považujete za omáčku plnou nesmyslů?
Pán asi jezdí jen po vybraných tratích. Jistě, i stav vozů a zázemí má vliv, ale zásadní pak bude stejně většinou kvalita samotného spojení (plynulost, rychlost a návaznosti).
Nejchudší vrstvy jezdí autem, jak jsem se dneska někde dočetl, protože vlak a vlastně veškerá VHD, je drahá.
Jinak kde jinde, než na nádraží s jedním z největších obratů na síti, s výhledem dalšího nárůstu, by měla SŽ utrácet?
Jj, to je přesný popis skladby cestujících na Smíchově a v Praze a okolí vůbec.
Nevím, co to bylo za sen, ale prorocký ne.
Nějak rychle? Od nás je to víc než hodina. 😀