Nová vrata na Hněvkovické přehradě potřebují opravu těsnění, komora bude v dubnu mimo provoz

Osazování dolních vrat komory na Hněvkovické přehradě. Pramen: MetrostavOsazování dolních vrat komory na Hněvkovické přehradě. Pramen: Metrostav

Plavební komora v hrázi Hněvkovické nádrže je s 15 metry druhá nejhlubší v republice.

Státní plavební správa (SPS) rozhodla na období od 1. do 30. dubna o uzavření plavební komory v Hněvkovické hrázi lodnímu provozu. Důvodem je oprava těsnění dolních vrat. Ta přitom byla osazena teprve před rokem v rámci modernizace komory a hráze.

Rekonstrukce hráze Hněvkovické přehrady a její plavební komory začala v květnu 2020 a vyvrcholila právě loni na jaře osazením sedmdesátitunových dolních vrat plavební komory. Otvor dolních vrat byl zvětšen o 2,2 metru.

Vedle úprav komory prošly přestavbou i dvě pole bezpečnostního přelivu, vyměněny byly uzávěry včetně ovládání. Přehrada má být po modernizaci schopna ustát a bezpečně převést až desetitisíciletou vodu. Úpravy objednalo Povodí Vltavy u firmy Metrostav, zakázka měla hodnotu 250 milionů korun.

Osazování dolních vrat komory na Hněvkovické přehradě. Pramen: MetrostavOsazování dolních vrat komory na Hněvkovické přehradě. Pramen: MetrostavOsazování dolních vrat komory na Hněvkovické přehradě. Pramen: MetrostavKomora Hněvkovická přehrada, vrata v původní velikosti. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHorní vrata plavvební komory na přehradě Hněvkovice. Pramen: MetrostavPřeliv Hněvkovické přehrady. Pramen: MetrostavPlavba po Hněvkovické přehradě. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPlavební komora na Hněvkovické přehradě je druhá nejvyšší v republice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHněvkovická přehrada s dolní rejdou plavební komory. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTorzo vorařské obce Purkarec u Hněvkovické nádrže. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParník na Hněvkovické přehradě.
Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.cz

Povodí Vltavy na dotazy deníku Zdopravy.cz k opravě těsnění, důvodům poruchy a zvolenému termínu nereagovalo. Není tak například jasné, zda bude oprava provedena v rámci reklamace. Na vltavské vodní cestě mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem začíná sezona právě s příchodem dubna. Provoz nicméně nebývá velký, komory v dubnu fungují na objednání.

Vodní dílo Hněvkovice vzniklo v 80. letech 20. století jako poslední velká přehrada na Vltavě, a to pro potřeby jaderné elektrárny Temelín. Už tehdy vznikla i šachta pro plavební komoru, která ale byla vystrojena a zprovozněna až v roce 2010.

V hrázi zeje jako kaňon, jejích 15 metrů z ní dělá druhou nejhlubší komoru v republice. První místo drží Štěchovická přehrada s 20 metry.

Tagy plavební komora Hněvkovická přehrada Povodí Vltavy rekreační plavba Státní plavební správa vltavská vodní cesta
6 komentářů