Nová vrata na Hněvkovické přehradě potřebují opravu těsnění, komora bude v dubnu mimo provoz
Plavební komora v hrázi Hněvkovické nádrže je s 15 metry druhá nejhlubší v republice.
Státní plavební správa (SPS) rozhodla na období od 1. do 30. dubna o uzavření plavební komory v Hněvkovické hrázi lodnímu provozu. Důvodem je oprava těsnění dolních vrat. Ta přitom byla osazena teprve před rokem v rámci modernizace komory a hráze.
Rekonstrukce hráze Hněvkovické přehrady a její plavební komory začala v květnu 2020 a vyvrcholila právě loni na jaře osazením sedmdesátitunových dolních vrat plavební komory. Otvor dolních vrat byl zvětšen o 2,2 metru.
Vedle úprav komory prošly přestavbou i dvě pole bezpečnostního přelivu, vyměněny byly uzávěry včetně ovládání. Přehrada má být po modernizaci schopna ustát a bezpečně převést až desetitisíciletou vodu. Úpravy objednalo Povodí Vltavy u firmy Metrostav, zakázka měla hodnotu 250 milionů korun.
Povodí Vltavy na dotazy deníku Zdopravy.cz k opravě těsnění, důvodům poruchy a zvolenému termínu nereagovalo. Není tak například jasné, zda bude oprava provedena v rámci reklamace. Na vltavské vodní cestě mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem začíná sezona právě s příchodem dubna. Provoz nicméně nebývá velký, komory v dubnu fungují na objednání.
Vodní dílo Hněvkovice vzniklo v 80. letech 20. století jako poslední velká přehrada na Vltavě, a to pro potřeby jaderné elektrárny Temelín. Už tehdy vznikla i šachta pro plavební komoru, která ale byla vystrojena a zprovozněna až v roce 2010.
V hrázi zeje jako kaňon, jejích 15 metrů z ní dělá druhou nejhlubší komoru v republice. První místo drží Štěchovická přehrada s 20 metry.