Nová silnice I/35 mezi Turnovem a Jičínem získala po letech souhlas ministerstva
ŘSD počítá se stavbou v roce 2029, má prověřit delší tunel v Turnově.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo důležité razítko pro stavbu silnice I/35 mezi Turnovem a Jičínem. Ministerstvo životního prostředí vydalo kladné stanovisko ke stavbě ve variantě E1 se severním obchvatem Rovenska pod Troskami. Nerozhodlo definitivně, zda silnice bude ve čtyřpruhovém, nebo třípruhovém uspořádání.
Souhlasné stanovisko zveřejnilo ministerstvo v informačním systému EIA. Ministerstvo stanovilo pro ŘSD celkem 41 různých podmínek jak pro projektovou přípravu, tak samotnou stavbu. Mezi podmínkami je například prověření možnosti prodloužení zakryté části tunelu v oblasti Turnova a Pelešan o 400 metrů ze stávajících 900.
„Umožňuje to zahájit investiční přípravu této stavby. Budou zadány veškeré podklady a průzkumy jako podklad pro zpracování následné projektové dokumentace,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Stavba nové kapacitní silnice by měla začít v roce 2029. Kladné stanovisko získalo ŘSD necelý rok poté, co odevzdalo novou, přepracovanou dokumentaci o vlivu stavby na životní prostředí. Zákonem stanovené veřejné projednání proběhlo letos na jaře on-line.
Nová silnice má nahradit stávající nevyhovující trasu, mluví se o ní přes dvacet let. Vede mezi dvěma částmi Chráněné krajinné oblasti Český ráj. Úsek z Turnova do Jičína je aktuálně na trase silnice I/35 nejproblematičtějším, dál do Hradce Králové se již připravuje stavba dálnice D35, z Liberce do Turnova vede silnice pro motorová vozidla. Nový úsek je dlouhý 32,5 kilometru, popsán je v informačním letáku ŘSD.
Trasa dál od skal a Trosek
Velké spory se v minulosti vedly o trasování silnice kolem Rovenska pod Troskami, jižní varianta blíže Hruboskalskému skalnímu městu a Troskám definitivně padla. Severní varianta umožní i lepší napojení Semilska na kapacitnější silnici. Zatím není jasné, zda silnice z Turnova až po novou křižovatku Žernov bude čtyřpruhová, nebo třípruhová, dál do Úlibic se počítá se třemi střídavými pruhy. Ministerstvo také zavrhlo plánovanou odpočívku Václaví u Tatobit.
Nová silnice by měla zlepšit a zrychlit spojení z Libereckého do sousedního Královéhradeckého kraje a odvést tranzitní dopravu z obcí. Výstavba by podle dokumentace měla významně snížit imise a hluk v obcích. „Středně významné vlivy na faunu, flóru a ekosystémy se podařilo vhodně snížit mnoha podmínkami. Vlivy na krajinu, které je možno označit jako středně velké, jsou významně eliminovány návrhem na vegetační úpravy záměru,“ uvádí se v závěru dokumentace.