Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Nová řada na českých kolejích, Drážní úřad schválil GW Trainu motorák 816

Motorák GW Trainu řady 816. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Motorák GW Trainu řady 816. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Má ikonický tvar české lokálky, jde ale téměř o novostavbu. Kompletně zmodernizovaný motorák původní řady 810, který nově nese označení 816, získal od Drážního úřadu povolení ke zkušebnímu provozu. Deníku Zdopravy.cz to potvrdila společnost GW Train Regio (jako majitel vlaku) i Drážní úřad.

„Do 31. prosince může probíhat zkušební provoz s cestujícími, následovat bude jeho vyhodnocení,“ řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

Vůz byl osazen novým motorem a elektronikou, nově byl navržen interiér včetně toalety, proměnou prošla stanoviště strojvedoucího, byla vyměněna okna. Ta jsou stahovací (obdobně jako v Regionovách), vůz je ale zároveň vybaven třízonovou klimatizací (pro cestující a obě stanoviště). K dispozici jsou elektrické zásuvky a wifi.

Přestavbu provedla dceřiná společnost Českých drah DPOV. GW Train počítá s celkem čtyřmi těmito vlaky, v depu ve Volarech má zatím dva. Už v úterý odpoledne vezly první cestující.

Razítko Drážního úřadu přitom přijde firmě velmi vhod. Při nedávné nehodě totiž přišla o dva vlaky: řady 654 a řady 629. Především u RegioSprintera (654) není vůbec jisté, zda se do provozu ještě někdy vrátí. Firmě zůstalo deset pojízdných Sprinterů.

Upozornit na
Garry
Host
Garry

Jak to má správnou barvu,hned je to hit sezony!40 let stará novostavba!!😁😁😁😁

Mars
Host
Mars

Napadá mne takový uštěpačný dotaz. Jakou radiostanicí je tento vůz vybaven? Na fotce nějak nevidím ovládací skříňku?

Zdeněk
Host
Zdeněk

Cestující samozřejmě hodnotí jinak a má jiné priority než strojvedoucí, ale já osobně jsem po těch letech co na tom jezdím na vozy 809/810 a jejich deriváty přímo agresivní…sedačka se podobá spíše ševcovskému verpánku, sedíte pod oknem kde na vás beznadějně pere slunce, v zimě na stanoviště profukuje a není nic divného když tam prolétá i čerstvý prašan…:o) Samozřejmě, na lokálce díky svým provozním nákladům, kdy má spotřebu menší než autobus, udělá velké služby….ale my s nimi jezdíme na hlavní trati, mezi 30-ti a 50-ti tisícovými městy, není problém ve tři odpoledne s dvěma vozy vézt i přes dvě stě… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„sedačka se podobá spíše ševcovskému verpánku“ (a následující)
Za to nepohodlné stanoviště „šukafónů“ poděkujte ministerskému Ing. Jindřichu Bekovi (už dávno ovšem jen „in memoriam“), který je při konstrukci prosazovat a obhajoval s odůvodněním, že stanoviště musí být co nejnepohodlnější, aby „přílišné“ pohodlí strojvedoucího „neukolébávalo“ a nevedlo ke spánku …

Asdf
Host
Asdf

A kolik stojí za rekonstrukce?

Zdeněk
Host
Zdeněk

Nedávno jsme se ptali a rekonstrukce a MVy v DPOV prý u řady 809/810 pro ČD stojí kolem 9 milionů kč, takže tohle bylo určitě i více…ale co si budeme vykládat, nový interiér a sedačky jsou pěkná věc ale trabant zůstane trabantem, se všemi nectnostmi dvounápravového vozidla bez sekundárního vypružení, skáče to na každém styku jako potrkaná koza…podle mě zbytečné utrácení peněz…

Radko Křivánek
Host
Radko Křivánek

Vozy 816 už několik týdnů s cestujícími na pravidelných vlacích jezdily. Mám článku rozumět tak, že zkušební provoz byl povolen až nyní a jezdily načerno?

Jan Sůra
Admin

Jaký důkaz pro své tvrzení máte? Myslíte, že by to už dávno Federace práskačů nenabonzovala?

Radko Křivánek
Host
Radko Křivánek

Děkuji Vaší redakci za odpověď na dotaz k článku.

Jan Sůra
Admin

Já také děkuji, že jste konkrétně odpověděl a předložil důkazy.

železničář
Host
železničář

Pane Sůra,važte prosím slova.Jasně porušujete pravidla diskuze.
Mimochodem největší bonzák jste Vy. A ne, nejsem členem FS.

Sardinky
Host
Sardinky

Nepřehánějte. Ty motoráky mají díky malé délce bezkonkurenční šířku skříně 3,1 m, takže i když jsou sedadla 3+2, nejsou užší než v jiných vozech. Ono mít tam míň sedadel než v autobusu by taky nebylo to pravé.

asdf
Host
asdf

Přesně. Navíc ono tohle uspořádání má naopak v něčem výhodu – ta trojsedačka je většinou dobrá pro rodinu, nebo partu lidí, co se znají, ale když si sedne jeden k oknu a druhý k uličce, tak třetí cizí se mezi ně většinou už netlačí (pakliže tedy není přeplněno), takže ve výsledku tam je víc místa.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Šestky“ (trojsedačky proti sobě) jsou ještě jakž-takž přijatelné, ale trojsedačky v leteckém uspořádání zejména na lokálkách (ale v podstatě asi kdekoli mimo letadla) jsou naprostou hloupostí – ledy by ta krajní sedačka u uličky byla s jen sklopným sedákem, jehož základní polohou by byla svislá.

Rtep
Host
Rtep

Dobrý den přeji ze Šumavy,
už jsem to na tomto webu psal, ale pro mne je tedy Šukafon 816 mnohem lepším motoráčkem, než Regiosprinter 654.

Podle mého názoru:
Výhoda 654 oproti 816 – lepší jízdní vlastnosti
Výhody 816 oproti 654 – nad sedačkami jsou všude místa na zavazadla, u všech sedaček jsou háčky na kabáty, všude jsou odpadkové koše, topení (narozdíl od 654) opravdu topí všude

Jako častý cestující na šumavských lokálkách doufám, že při mých cestách mne bude vozit pohodlné 816 a nikoli ten tramvajový ubohý polotovar 654.

BoH
Host
BoH

Pokud se má vlézt 5 lidí vedle sebe, tak to nezachrání ani pozlacený záchod …

To
Host
To

5 míst vedle sebe, koš ČSD, to stačilo…

MartinM
Host
MartinM

Tyhle reinkarnace 810 jsou strašný, prostě z Trabanta se auto taky neudělá..

Martin1
Host
Martin1

Souhlas.

Apollo17
Host
Apollo17

A jak tedy postupovat při obstarání vozidel pro takové tratě? Nejmenší vozidla se vyrábí pro 120 sedících cestujících.Např.Schark,Lint..
Menší se dnes nevyplatí vyrábět.

Vrané
Host
Vrané

V roce 2018 pět míst k sezení vedle sebe. I v jiných aspektech života v této zemi se přibližujeme Čině.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Bingo ! A nejlepší je, že tu „leteckou dvojku“ i „leteckou trojku“ situoval autor rekonstrukce na kraj vozu, aby na „čtyřkách“ a „šestkách“ vycházelo co nejvíce řad sedadel co nejhůře proti sloupkům oken …

asdf
Host
asdf

Nedramatizujte. Uspořádání 2 + 3 je v 810 od jejich prvopočátku. Spíš je s podivem, že tohle sardinkovité uspořádání GW neustále udržuje. Ale prostě se tam tak vejde víc lidí. Já jen doufám, že na Šumavě netrpí přílišnou obezitou 😉

AAA
Host
AAA

A už Hurvínek měl 4+1 🙂

jal
Host
jal

„ČD nechaly namontovat nepohodlná sedadla“.

„modernizovaných je jich jen 10“.
Nevím, jak se sedí na těch gwtérových, ale podhlavník do špičky?
Tohle mi připadá lepší.
https://www.google.cz/search?q=modernizovan%C3%A9+810&hl=cs&rlz=1T4NCHC_csCZ618CZ619&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=Wh8FuxS_3ZCXiM%253A%252CJkCwpSiuTRnyUM%252C_&usg=__EYczPN6ZFWxGAPGn8ahJ1suTsNg%3D&sa=X&ved=0ahUKEwi03KKEmovbAhXBJVAKHaEpCm0Q9QEIVTAI#imgrc=Wh8FuxS_3ZCXiM:&spf=1526507089983

Je jich víc než 10, další se dělají. Některé mají i informační systém.

Tomáš
Host
Tomáš

Neplánuje se i nasazení alespoň tohohle na trasu Trutnov – Svodoba nad Úpou?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A k čemu by to na těch 15 minut jízdní doby bylo, když ten vůz má navíc menší počet míst k sezení? U ČD bylo to zprznění interiéru „oficiálně“ zdůvodněno tím, že pro pohodlí cestujících jezdících „šukafóny“ (občas i každodenně) na větší vzdálenosti a delší cestovní doby je údajně žádoucí zvětšit rozteče sedadel (aby bylo víc místa na nohy), což se podařilo jedině redukcí poštu míst k sezení o jednu řadu – a asi aby to „větší pohodlí“ cestujícím trochu „kompenzovaly“, tak tam ČD nechaly namontovat tvrdá a nepohodlná sedadla. Sedadla použitá při „modernizaci“ vozů pro GWTR jsou sice asi… Číst vice »

Zdenek
Host
Zdenek

Jakože na koších je skutečně logo ČSD?:-)

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

ČSD už asi ne, ale ČD – když to rekonstruovaly DPOV ČD a objednatel si nedodal svoje koše, tak tam zjevně dodavatel namontoval ty, které má ve svých zásobách …

Mirek
Host
Mirek

Podle všeho jsou to zcela původní koše ČSD z 810. Tady se šetřilo 🙂

Já
Host

Spíš to původní prkýnko na WC je dobrý. 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já:
Že je ten poklop na míse „původní“, to by ani tolik nevadilo, ale horší je, že sám v otevřené poloze nebude držet a není tam nic, co by jej umožňovalo v té otevřené poloze zajistit, takže při sezení na míse jej cestující bude mít opřen o záda a když vstane, „dekl“ se za ním s třísknutím přiklopí – takže zase přijdou na řadu různé improvizované háčky z drátů (nejl=pe ukotvené v nějaké mezeře mezi plastovými kryty či pod nějaký šroub), atd. …

Trnka
Host
Trnka

Ty zásuvky jsou opravdu elektrické? Takové mají přeci v každé domácnosti v Německu . Myslím, že v Čechách máme trochu jiné.Ale jinak dobrý.

Václav Novotný
Host
Václav Novotný

Na noťas to nevadí. Na druhou stranu, pokud je to schválené pro ČR, tak by to mělo odpovídat i našim normám. Kolikrát se lpí na kdejaký pí****ně.
Ale třeba už plánují sjednocení el. zásuvek v Evropě, což by bylo jedině dobře. I když to bude bolet.

asdf
Host
asdf

Jsou to standardní Schuko zásuvky typu F, které najdete ve všech dopravních prostředcích i u nás a které podporuje každá vidlice, které se dnes dělají jako kombinace E/F. Tedy žádný problém 😉

K.S.
Host
K.S.

Václav Novotný: Jak napal Asdf, je to standardní zásuvka, bohužel tento „Německý“ typ je univerzálnější než ten který je u nás (patent buď Belgie či Francie), vidlici čistě pro to co je u nás do něj nedáte, ale dvoupólovou či běžnou „Euro“ bez problému. Klidně tu mohl být ten německý, jenže v těch 20., kdy zemnění přicházelo, byl ještě pod patentovou ochranou a tedy drahý pro výrobce u nás. Mimochodem původní zásuvky měly o nějakou tu desetinu milimetru užší zdířky a pružily kolíky na vidlici (dnes pruží kontakty v zásuvce), takže původní systém se dal do nových instalací zapojit, ale… Číst vice »

jal
Host
jal

Tak to jsou téměř novostavby i všechny podobně modernizované 810 od ČD? 🙂

JirkaK
Host
JirkaK

u ČD 810 se dělá nový lak, nový interiér, nový motor (ale původní převodovka), ale nechává se původní elektronika

jal
Host
jal

„nechává se původní elektronika“
Ovládání motoru je shodné s tím na fotce. Změna je- místo analog. otáčkoměru a ukazatelů teploty oleje atd. displeje.

Stále nevidím tu téměř novostavbu.;-)

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

ČD motorové vozy řady 810 s tímto hloupým nepraktickým uspořádáním interiéru provozují už několik roků (postupně bylo „modernizováno“ asi 10 kusů), jen v něm nemají (víceméně zbytečnou) klimatizaci a zásuvky – a protože i tam je WC ovládáno elektricky, tak při poruše ovládání klidně vyteče všechna voda a je „vymalováno“ …

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

jal: „Stále nevidím tu téměř novostavbu.;-)“
Vždyť je to jednoduché: kdyby si to v této podobě zadaly ČD, tak by to autor textu označil třeba za nedokonalý pokus o rekonstrukci 40 roků starého šrotu, ale když je to záležitost GWTR, tak to přece musí být „téměř novostavba“, ačkoli se to konstrukčně od toho, co si objednaly ČD, prakticky neliší, a byla jen doplněna nějaká další „nadstavba“, kterou ČD (ve snaze šetřit) vyhodnotily jako nikoli nezbytně nutnou pro to, k čemu jsou ta vozidla běžně používána.

železničář
Host
železničář

A co třeba dvojčlenné řízení?

MartinM
Host
MartinM

Já zase nechápu, proč se mám u „skoro novostavby“ dívat do sloupku.

jindřich
Host
jindřich

vidim jen symlexni radiostanici zadnou trs ani gsm-r

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na trati Strakonice – Vimperk – Volary je používáno pouze simplexní radiové spojení (jako na „klasické D3“ = není vybavena ani TRS, ani „radioblokem“) – a právě pro tuto trať jsou (resp. měla být) tato vozidla patrně přednostně určena: ani za běžného provozu ČD tam nikdy nejezdilo nic jiného, než „šukafóny“, maximálně s vlečňákem …

Rex
Host
Rex

železničář v důchodu: Zrovna tyhle vozidla ř. 816 měly dostat radioblok. Na první fotce je vidět na sundaném krytu popis, že je na momentálně místo radiobloku klema. Ten se tam měl až montovat v jižních Čechách.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Rex: „Zrovna tyhle vozidla ř. 816 měly dostat radioblok.“ Radioblok funguje, pokud vím, jen na trati Číčenice – Prachatice – Volary, kde ale ČD v posledních letech jezdily s „regiokřápy“ – možná i proto, aby nebylo třeba objíždět v Číčenicích, kde by to bylo zbytečně komplikované. Naopak na trati Strakonice – Vimperk – Volary jezdily, pokud vím, „šukafóny“ s „posilovými“ vlečňáky v úseku Strakonice – Vimperk, což z pohledu frekvence i snahy neplýtvat vyhovovalo. Co a kde plánuje provozovat GWTR, nevím, ale chápu, že chce mít vozidla připravena pro to, aby je bylo možno používat co nejuniversálněji, takže požadavek na… Číst vice »

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Ikonický symbol Študlarovy nizkopodlažnosti.

Jan
Host
Jan

A 100 km/h a obratu do 3 minut.

mirekk
Host

Stahovací okna a klimatizace. Jak to spolu bude fungovat?

Jan Hlaváček
Host
Jan Hlaváček

Okna mají být uzamykatelné.

Apollo17
Host
Apollo17

Mirekk:Asi se počítá s tím,že ta klimatizace moc fungovat nebude.Plná okna jsou levnější a jednodušší.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

„Vždycky“ byla ve vlacích otevírací okna, a u nich cedulky, že se nemají otvírat, že by bylo tlakové větrání neúčinné. Vypadá to nelogicky, klimatizace ale také někdy nefunguje, jak by měla, a někdy je prostě normální větrání lepší.

Jan Sova
Host
Jan Sova

No vůbec šumavské lokálky měly odvětrávání vždy svérázně vyřešeno. Např. v loni v létě okolo Lipna, kde táhl brejlovec staré „elefantí“ vozy, u nichž nahoře nešla zavřít „navěky“ sundaná okénka 😀

Partneři


Newsletter

Výběr editora