Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Nová řada na českých kolejích, Drážní úřad schválil GW Trainu motorák 816

Motorák GW Trainu řady 816. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Motorák GW Trainu řady 816. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Má ikonický tvar české lokálky, jde ale téměř o novostavbu. Kompletně zmodernizovaný motorák původní řady 810, který nově nese označení 816, získal od Drážního úřadu povolení ke zkušebnímu provozu. Deníku Zdopravy.cz to potvrdila společnost GW Train Regio (jako majitel vlaku) i Drážní úřad.

„Do 31. prosince může probíhat zkušební provoz s cestujícími, následovat bude jeho vyhodnocení,“ řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

Vůz byl osazen novým motorem a elektronikou, nově byl navržen interiér včetně toalety, proměnou prošla stanoviště strojvedoucího, byla vyměněna okna. Ta jsou stahovací (obdobně jako v Regionovách), vůz je ale zároveň vybaven třízonovou klimatizací (pro cestující a obě stanoviště). K dispozici jsou elektrické zásuvky a wifi.

Přestavbu provedla dceřiná společnost Českých drah DPOV. GW Train počítá s celkem čtyřmi těmito vlaky, v depu ve Volarech má zatím dva. Už v úterý odpoledne vezly první cestující.

Razítko Drážního úřadu přitom přijde firmě velmi vhod. Při nedávné nehodě totiž přišla o dva vlaky: řady 654 a řady 629. Především u RegioSprintera (654) není vůbec jisté, zda se do provozu ještě někdy vrátí. Firmě zůstalo deset pojízdných Sprinterů.

54 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jak to má správnou barvu,hned je to hit sezony!40 let stará novostavba!!😁😁😁😁

  • Napadá mne takový uštěpačný dotaz. Jakou radiostanicí je tento vůz vybaven? Na fotce nějak nevidím ovládací skříňku?

  • Cestující samozřejmě hodnotí jinak a má jiné priority než strojvedoucí, ale já osobně jsem po těch letech co na tom jezdím na vozy 809/810 a jejich deriváty přímo agresivní…sedačka se podobá spíše ševcovskému verpánku, sedíte pod oknem kde na vás beznadějně pere slunce, v zimě na stanoviště profukuje a není nic divného když tam prolétá i čerstvý prašan…:o) Samozřejmě, na lokálce díky svým provozním nákladům, kdy má spotřebu menší než autobus, udělá velké služby….ale my s nimi jezdíme na hlavní trati, mezi 30-ti a 50-ti tisícovými městy, není problém ve tři odpoledne s dvěma vozy vézt i přes dvě stě tři sta lidí, kteří nás pokaždé chtějí lynčovat, protože se tam nemůžou narvat…to je realita a ostuda národního dopravce. Ani před padesáti lety by si ČSD nedovolily nasadit soupravu hurvajzů na dělnický vlak a trať s rychlostí přes 100 km/h. Ale za tohle si můžou kraje samy, dokud jim bude jedno v čem jejich obyvatelé jezdí a nebudou tlačit na České dráhy, nikdy se to nezmění a Regiomousy budou dalších 40 let vozit tisíce lidí i na trase dlouhé 100km.

    • „sedačka se podobá spíše ševcovskému verpánku“ (a následující)
      Za to nepohodlné stanoviště „šukafónů“ poděkujte ministerskému Ing. Jindřichu Bekovi (už dávno ovšem jen „in memoriam“), který je při konstrukci prosazovat a obhajoval s odůvodněním, že stanoviště musí být co nejnepohodlnější, aby „přílišné“ pohodlí strojvedoucího „neukolébávalo“ a nevedlo ke spánku …

    • Nedávno jsme se ptali a rekonstrukce a MVy v DPOV prý u řady 809/810 pro ČD stojí kolem 9 milionů kč, takže tohle bylo určitě i více…ale co si budeme vykládat, nový interiér a sedačky jsou pěkná věc ale trabant zůstane trabantem, se všemi nectnostmi dvounápravového vozidla bez sekundárního vypružení, skáče to na každém styku jako potrkaná koza…podle mě zbytečné utrácení peněz…

  • Vozy 816 už několik týdnů s cestujícími na pravidelných vlacích jezdily. Mám článku rozumět tak, že zkušební provoz byl povolen až nyní a jezdily načerno?

    • Jaký důkaz pro své tvrzení máte? Myslíte, že by to už dávno Federace práskačů nenabonzovala?

    • Děkuji Vaší redakci za odpověď na dotaz k článku.

      • Já také děkuji, že jste konkrétně odpověděl a předložil důkazy.

    • Pane Sůra,važte prosím slova.Jasně porušujete pravidla diskuze.
      Mimochodem největší bonzák jste Vy. A ne, nejsem členem FS.

  • Nepřehánějte. Ty motoráky mají díky malé délce bezkonkurenční šířku skříně 3,1 m, takže i když jsou sedadla 3+2, nejsou užší než v jiných vozech. Ono mít tam míň sedadel než v autobusu by taky nebylo to pravé.

    • Přesně. Navíc ono tohle uspořádání má naopak v něčem výhodu – ta trojsedačka je většinou dobrá pro rodinu, nebo partu lidí, co se znají, ale když si sedne jeden k oknu a druhý k uličce, tak třetí cizí se mezi ně většinou už netlačí (pakliže tedy není přeplněno), takže ve výsledku tam je víc místa.

    • „Šestky“ (trojsedačky proti sobě) jsou ještě jakž-takž přijatelné, ale trojsedačky v leteckém uspořádání zejména na lokálkách (ale v podstatě asi kdekoli mimo letadla) jsou naprostou hloupostí – ledy by ta krajní sedačka u uličky byla s jen sklopným sedákem, jehož základní polohou by byla svislá.

  • Dobrý den přeji ze Šumavy,
    už jsem to na tomto webu psal, ale pro mne je tedy Šukafon 816 mnohem lepším motoráčkem, než Regiosprinter 654.

    Podle mého názoru:
    Výhoda 654 oproti 816 – lepší jízdní vlastnosti
    Výhody 816 oproti 654 – nad sedačkami jsou všude místa na zavazadla, u všech sedaček jsou háčky na kabáty, všude jsou odpadkové koše, topení (narozdíl od 654) opravdu topí všude

    Jako častý cestující na šumavských lokálkách doufám, že při mých cestách mne bude vozit pohodlné 816 a nikoli ten tramvajový ubohý polotovar 654.

  • Pokud se má vlézt 5 lidí vedle sebe, tak to nezachrání ani pozlacený záchod …

  • Tyhle reinkarnace 810 jsou strašný, prostě z Trabanta se auto taky neudělá..

    • A jak tedy postupovat při obstarání vozidel pro takové tratě? Nejmenší vozidla se vyrábí pro 120 sedících cestujících.Např.Schark,Lint..
      Menší se dnes nevyplatí vyrábět.

  • V roce 2018 pět míst k sezení vedle sebe. I v jiných aspektech života v této zemi se přibližujeme Čině.

  • Neplánuje se i nasazení alespoň tohohle na trasu Trutnov – Svodoba nad Úpou?

    • A k čemu by to na těch 15 minut jízdní doby bylo, když ten vůz má navíc menší počet míst k sezení?
      U ČD bylo to zprznění interiéru „oficiálně“ zdůvodněno tím, že pro pohodlí cestujících jezdících „šukafóny“ (občas i každodenně) na větší vzdálenosti a delší cestovní doby je údajně žádoucí zvětšit rozteče sedadel (aby bylo víc místa na nohy), což se podařilo jedině redukcí poštu míst k sezení o jednu řadu – a asi aby to „větší pohodlí“ cestujícím trochu „kompenzovaly“, tak tam ČD nechaly namontovat tvrdá a nepohodlná sedadla. Sedadla použitá při „modernizaci“ vozů pro GWTR jsou sice asi (snad) aspoň pohodlnější, ale tím omezení počtu míst k sezení, které asi v Krkonoších (zejména v sezóně) příliš žádoucí není, stejně nenahradíte: leda by se tím chtěla firma GWTR chlubit Polákům, když bude kvůli nedostatku polských vozidel zajišťovat náhradu za ně na letních sezónních mezistátních vlacích přes královecký hraniční přechod.

    • ČSD už asi ne, ale ČD – když to rekonstruovaly DPOV ČD a objednatel si nedodal svoje koše, tak tam zjevně dodavatel namontoval ty, které má ve svých zásobách …

    • Podle všeho jsou to zcela původní koše ČSD z 810. Tady se šetřilo 🙂

    • Já:
      Že je ten poklop na míse „původní“, to by ani tolik nevadilo, ale horší je, že sám v otevřené poloze nebude držet a není tam nic, co by jej umožňovalo v té otevřené poloze zajistit, takže při sezení na míse jej cestující bude mít opřen o záda a když vstane, „dekl“ se za ním s třísknutím přiklopí – takže zase přijdou na řadu různé improvizované háčky z drátů (nejl=pe ukotvené v nějaké mezeře mezi plastovými kryty či pod nějaký šroub), atd. …

  • Ty zásuvky jsou opravdu elektrické? Takové mají přeci v každé domácnosti v Německu . Myslím, že v Čechách máme trochu jiné.Ale jinak dobrý.

    • Na noťas to nevadí. Na druhou stranu, pokud je to schválené pro ČR, tak by to mělo odpovídat i našim normám. Kolikrát se lpí na kdejaký pí****ně.
      Ale třeba už plánují sjednocení el. zásuvek v Evropě, což by bylo jedině dobře. I když to bude bolet.

    • Jsou to standardní Schuko zásuvky typu F, které najdete ve všech dopravních prostředcích i u nás a které podporuje každá vidlice, které se dnes dělají jako kombinace E/F. Tedy žádný problém 😉

    • Václav Novotný:
      Jak napal Asdf, je to standardní zásuvka, bohužel tento „Německý“ typ je univerzálnější než ten který je u nás (patent buď Belgie či Francie), vidlici čistě pro to co je u nás do něj nedáte, ale dvoupólovou či běžnou „Euro“ bez problému. Klidně tu mohl být ten německý, jenže v těch 20., kdy zemnění přicházelo, byl ještě pod patentovou ochranou a tedy drahý pro výrobce u nás. Mimochodem původní zásuvky měly o nějakou tu desetinu milimetru užší zdířky a pružily kolíky na vidlici (dnes pruží kontakty v zásuvce), takže původní systém se dal do nových instalací zapojit, ale zemněný do původních již nikoliv.

  • Tak to jsou téměř novostavby i všechny podobně modernizované 810 od ČD? 🙂

    • u ČD 810 se dělá nový lak, nový interiér, nový motor (ale původní převodovka), ale nechává se původní elektronika

    • „nechává se původní elektronika“
      Ovládání motoru je shodné s tím na fotce. Změna je- místo analog. otáčkoměru a ukazatelů teploty oleje atd. displeje.

      Stále nevidím tu téměř novostavbu.;-)

    • ČD motorové vozy řady 810 s tímto hloupým nepraktickým uspořádáním interiéru provozují už několik roků (postupně bylo „modernizováno“ asi 10 kusů), jen v něm nemají (víceméně zbytečnou) klimatizaci a zásuvky – a protože i tam je WC ovládáno elektricky, tak při poruše ovládání klidně vyteče všechna voda a je „vymalováno“ …

    • jal: „Stále nevidím tu téměř novostavbu.;-)“
      Vždyť je to jednoduché: kdyby si to v této podobě zadaly ČD, tak by to autor textu označil třeba za nedokonalý pokus o rekonstrukci 40 roků starého šrotu, ale když je to záležitost GWTR, tak to přece musí být „téměř novostavba“, ačkoli se to konstrukčně od toho, co si objednaly ČD, prakticky neliší, a byla jen doplněna nějaká další „nadstavba“, kterou ČD (ve snaze šetřit) vyhodnotily jako nikoli nezbytně nutnou pro to, k čemu jsou ta vozidla běžně používána.

    • Já zase nechápu, proč se mám u „skoro novostavby“ dívat do sloupku.

    • Na trati Strakonice – Vimperk – Volary je používáno pouze simplexní radiové spojení (jako na „klasické D3“ = není vybavena ani TRS, ani „radioblokem“) – a právě pro tuto trať jsou (resp. měla být) tato vozidla patrně přednostně určena: ani za běžného provozu ČD tam nikdy nejezdilo nic jiného, než „šukafóny“, maximálně s vlečňákem …

    • železničář v důchodu: Zrovna tyhle vozidla ř. 816 měly dostat radioblok. Na první fotce je vidět na sundaném krytu popis, že je na momentálně místo radiobloku klema. Ten se tam měl až montovat v jižních Čechách.

    • Rex: „Zrovna tyhle vozidla ř. 816 měly dostat radioblok.“
      Radioblok funguje, pokud vím, jen na trati Číčenice – Prachatice – Volary, kde ale ČD v posledních letech jezdily s „regiokřápy“ – možná i proto, aby nebylo třeba objíždět v Číčenicích, kde by to bylo zbytečně komplikované. Naopak na trati Strakonice – Vimperk – Volary jezdily, pokud vím, „šukafóny“ s „posilovými“ vlečňáky v úseku Strakonice – Vimperk, což z pohledu frekvence i snahy neplýtvat vyhovovalo.
      Co a kde plánuje provozovat GWTR, nevím, ale chápu, že chce mít vozidla připravena pro to, aby je bylo možno používat co nejuniversálněji, takže požadavek na přípravu pro následné namontování radiobloku (který DPOV ČD logicky sám nedodává) v „modernizovaném šukafónu“ je zcela pochopitelný. Teď ještě aby to vozidlo umělo také „generální stop“, a bude pro šumavské lokálky opravdu „univerzální“ …

    • Mirekk:Asi se počítá s tím,že ta klimatizace moc fungovat nebude.Plná okna jsou levnější a jednodušší.

    • „Vždycky“ byla ve vlacích otevírací okna, a u nich cedulky, že se nemají otvírat, že by bylo tlakové větrání neúčinné. Vypadá to nelogicky, klimatizace ale také někdy nefunguje, jak by měla, a někdy je prostě normální větrání lepší.

    • No vůbec šumavské lokálky měly odvětrávání vždy svérázně vyřešeno. Např. v loni v létě okolo Lipna, kde táhl brejlovec staré „elefantí“ vozy, u nichž nahoře nešla zavřít „navěky“ sundaná okénka 😀

Newsletter

Partneři


Výběr editora