Nová „pravidla železničního provozu“. SŽ schválila změnu předpisu D1
Novela začne platit od července, týká se tratí, kde zatím není ETCS.
Provoz na české železnici bude od 1. července příštího roku řízen podle nových pravidel. Správa železnic oznámila, že schválila první část novelizovaného dopravního a návěstního předpisu D1.
Dokument je ke stažení na portálu Správ železnic. Během prvního pololetí příštího roku se s ním seznámí příslušní zaměstnanci správce železniční infrastruktury a dopravců.
„Zveřejněná první část novelizovaného předpisu upravuje provozování drážní dopravy na tratích, které nejsou vybaveny evropským vlakovým zabezpečovacím zařízením ETCS a které provozuje Správa železnic,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Na změně předpisu se pracuje přes rok, předcházely mu velké debaty s dopravci. Součástí novely jsou také některá ustanovení, která vyplývají ze snahy zajistit jednotné podmínky pro provoz a řízení dopravy v celé Evropské unii. Do předpisu SŽ D1 první části byla konkrétně implementována ustanovení „Prováděcího nařízení komise (EU) 2019/773 – o technické specifikaci pro interoperabilitu týkající se subsystému provoz a řízení dopravy železničního systému v Evropské unii“. Jedná se například o úpravu jízdy podle rozhledových poměrů, závad v označení začátku vlaku či komunikace mezi zaměstnanci provozovatele dráhy a dopravci.
Hlavní změny v předpisu D1
– všechna hlavní návěstidla, která jsou označena označovacím pásem s červenými a bílými pruhy budou mít absolutní návěst Stůj (kolem tohoto hlavního návěstidla s návěstí Stůj může strojvedoucí pokračovat v jízdě pouze na pokyn výpravčího);
– zpravování strojvedoucích o změnách stavebně technických parametrů dráhy;
– zajišťování vozidel proti ujetí;
– zrušení posunu trhnutím;
– zrušení jízda s nezavěšeným postrkem do km a zpět do zadní dopravny s kolejovým rozvětvením;
– úpravu znění písemného rozkazu při jízdě za zhoršených povětrnostních podmínek;
– zrušení některých návěstí.