Nová „pravidla železničního provozu“. SŽ schválila změnu předpisu D1
Provoz na Novém spojení. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Novela začne platit od července, týká se tratí, kde zatím není ETCS.
Novela začne platit od července, týká se tratí, kde zatím není ETCS.
659 stran část první. O jeee….
Bojím se finále, proč to dělat jednoduše když to jde složitě 🙁
Můžou být ustanovení Vyhlášky 173/95Sb. Dopravní řád drah a předpis provozovatele dráhy D1 v rozporu? Např. označení navěstí Začátek vlaku?
„Začátek vlaku“ se za dne nijak zvlášť neoznačuje. Za snížené
viditelnosti je to návěst, tvořená dvěma bílými světly ve stejné výši, doplněná u hnacích vozidel se střední reflektorovou svítilnou jedním bílým světlem v místě reflektorové svítilny,
V rozporu být nesmí ale z kraje v tom bude slušný bor***. Kde kdo si to a to vyloží po svém.
Neoznačovat začátek vlaku.
Když, tak dvěmi bílými světly, jako posun.
Posun trhnutím to byla machrovina.
Celkem jsem čuměl, když jsem se o tom dozvěděl. Jak často se to používalo?
V posledních desetiletích nejspíš vůbec. Někteří dopravci posun trhnutím ve svých vnitřních předpisech svým zaměstnancům už rovnou zakázali. Ani se tomu nedivím, jde evidentně o záležitost, ke které byla potřeba velká zkušenost a šikovnost všech zaměstnanců a hlavně marně přemýšlím, kdy a kde měli takovou zkušenost zaměstnanci naposledy možnost získat. Stejně tak by mne zajímalo, kde se ještě posunuje odrazem…
Děkuji
Posun odrazem je ještě běžná věc. Vozy které se odrážejí se kryjou zajištěnými vozy. V noční směně se to dána některých nádražích vidět.
Odrazem se běžně posunuje v Ústí nad Labem pod stavědlem 3, na koleje 35-51, vyjímečně i na 17-33, na denní i noční směně,záloze Uz1 se říká odrazová….
Evropskou, ne-li světovou raritou je ovšem Kutná Hora, kde se odrážejí stejnosměrné lokomotivy, které setrvačností s vlakem se staženými sběrači dojedou na zhlaví kde je střídavina. Odráží se pak zpět přes celé nádraží na opačné zhlaví odkud přijely a kde je stejnosměr😁
V Kutné Hoře se odrážejí obsažená HV. Není na tom nic světoborného….
A nebojte sa bratia český, že vás necháme v zmenách sami, aj u nás sa chystá zmena Z1, ale kdy? 🤷♂️
Schválila si to tak,aby za nic nemohla a vše se hodí na někoho jinyho.
Nic vám nebrání v tom aby jste striktně dodržoval předpis D1
Nejenom dodržoval, zejména se choval v duchu.
Ten co vysypal vápno, měl po obdržení TTP říct že tu trať nezná a chtít pilota. Dopravce (fírovi manageri) měli tvrdit, že žádali o slot na jiné trati.
Toho by Vám nikdo nedal,protože na něj nemáte nárok. A si nejste strojvedouci,když napíšete tohle……
Nejsem.
Mám/nemám nárok, prostě když jsem to jel naposledy vypadalo to jinak = na svoji hlavu tam nepojedu.
Kdyby to odmítalo vice strojvedoucích různých dopravců, něco by následovalo.
Asi nejste strojvedouci co….
Jako nevidím důvod proč by měl ject strojvedoucí pokud na trati již nemá platné seznání na vlastní triko. Osobně pokud je třeba tak pilota vyžaduji. Můj zaměstnavatel to toleruje. Ale je pravda že v jiné společnosti to může být jiné nebo jinak zažité.
používá se ještě někde nezavěšený postrk?
Naprosto běžně v Ústí nad Labem, v Lovosicích i jinde
Ano na uhlí do Opatovic do Převýšova.
Je víc míst, kde je normativ hmotnosti na průjezd trochu větší, než na rozjezd, třeba i Poříčany náklady projíždí co nejrychleji. Výpravčí se snaží náklad nezastavit, když to nevyjde tak strojvedoucí má pár možností. Zkusit to a zablokovat(chcípnout tak aby se nedal objet), zkusit to a projet nebo se na to vykašlat a žádat o postrk.
Přesněji z Choťovic do Převýšova. A nejenom na uhlí do Opatovic, někdy i na uhlí do Trutnova třeba.
Vzhůru k přezkoušení😨😨😨
No jsem moc zvědaví na výsledek. Očekávám jednoduchost, jednoznačnost, srozumitelnost, přehlednost. Obávám se že ale zcela zbytečně…
Už je k dispozici na portále SŽ.
Očekávám spoustu změn za provozu a gestorských vyjádření.
Já myslel že předpis povolí jízdu na navesti Stůj, jak s oblibou docela často jezdí fírové ČD….
A ty si myslíš, že jsi vtipnej ?
Ne, je to debil a ještě si myslí že je ftipnej
Vždyť to je, za splnění stanovených podmínek, dovoleno …. objevujete „Ameriku“ ?
Patrně nechápete smysl psaného textu ve stávajícím předpisu …
Už ty lysohlávky nejezte.
Jo Zdeňku to víte, pokud se klukovi utrhne sypač na ledu a bohužel tam zrovna jede vlak a on tam s ním ( ač záměrně rozhodně ne) skončí, tak je to hned vrah, ignorant , pirát silnic atd. Ale pokud to zdejší ,,drážní elita,, pošle někam na červenou, pomlati u toho pár lidí , tak jsou to chudáci, přetěžování pracovníci atd
Bohužel jsou takoví neomylnmí mistři. Podle neomylných drážníků má řidič kontrolovat, jestli se neblíží vlak, ikdyby tam blikala bílá. https://mapy.cz/s/getozuhome
K nalezení v diskuzi pod článkem o jízdě na přivolávačku přes neuzavřený přejezd.
Tohle jsem před lety naučil manželku a dokonce děti. Už ve školkovém věku kontrolovali pohledem trať. Rozhlédnout se před přejezdem nikomu neublíží. Je to o respektu a v mém případě i o zkušenostech.
A v Českých Budějovicích se před přechodem rozhlédneme doleva, doprava a nahoru!
Také se rozhlédnu, když je to jen trochu možné. Nicméně na odkazovaném přejezdu uvidím tak leda do zdi. Něco o rozhledovém trojúhelníku… je psáno v normách.
Bohužel jsou i takoví „neomylní“ řidiči, co nejenže neznají Zákon č. 361/2000 Sb.,o silničním provozu ale dokonce to veřejně ukazují. Takže doporučení před příští diskuzí – otevři si ho a ověř, že to co příště napíšeš je skutečnost. Nebo vtipkuj lépe. Tohle nebylo dobré ani jako vtip.
A k meritu věci: přerušované bílé světlo PZZ mění jedinou věc – maximální povolená rychlost přes přejezd se zvyšuje z 30 na 50 km/hod. Ostatní ustanovení zůstávají v platnosti včetně odst. 1, § 28 – „Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.“
ano, dráha může všechno, řidič může za všechno
Už s tím Ústavní soud pohnul. Naštěstí. Řidič podle něj není povinen předvídat nezákonné jednání jiných účastníků. Naříklad to, že na hlavní silnici někdo pojede 150+ za horizontem, kam z křižovatky není vidět.
Spadají pod to i nástražná zařízení jako je začerněný drát natažený přes cestu. U toho se „autor“ na předvídání fakt nevymluví.
Ostatní ustanovení zůstávají v platnosti – taky včetně § 29 odst. 1 písm. d, že….
(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,
d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,
….
toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo
Čili řidič může vjet na přejezd, když bliká bílá.
Doporučuju dostudovat nadřazenost světelné signalizace nad svislými značkami.
Ano, zelené světlo a blikající bílí ruší značky upravující přednost v jízdě (STPku například). Což je vyšší dívčí i pro školitele.
Jo mimochodem, co říkáte na skutečnost, kdy zákonem uloženou povinnost splnit nelze? Vpořádku?
A pokud by chtěl někdo tvrdit, že PZZ není světelná signalizace, tak Vyhláška stanoví značky S13 a S14a/b.
U značky S14b stanoví: Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, neplatí pro řidiče povinnost nevjíždět na železniční přejezd v případech, že je již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání.
Což je v souladu se Zákonem, takže platné.
Už jsem něco podobného také četl,jen tam byla za slovy přednost v jízdě byla slova na křižovatce. Takže na přejezdu platí dopravní ZNAČKA STOP stále le.
Ty si fakt kus kretena to není možný🤦♂️
Může nějaký asfaltér silnice psát silniční předpisy?, na železnici to údržbaři kolejí dělat múžou a to je jedna z největších proher dráhy. Sjednocení s Evropou je v nedohlednu.
Naprostý souhlas. Tohle by měl určovat stát vrcholově (Ministerstvo dopravy), nikoliv jednotliví provozovatelé dráhy
Jenomže provozovatel dráhy SŽDC, nyní SŽ s.o. neboli státní organizace, která je státní organizací s pověřením hospodaření železniční infrastruktury státu je svým způsobem vrcholový činitelem a má tedy nárok rozhodovat o tom, co a jak bude. Nemůžete SŽ jako provozovatele spojovat s ostatními provozovateli (čehokoli).
Proc se nemuzou zpochybnovat az nezdrave siroke kompetnce SZ? Protoze by potom nebyl dodrzen par. „draha sobe“?
Kompetence SŽ jsou dány zákonem, kterým SŽ(DC) vnikla … Provozovatel dráhy je povinen vydat provozní předpisy, základní – nepřekročitelný – rámec je definován v dopravním řádu drah. Provozovatel dráhy, např . Moravskoslezský kraj se může odkázat na předpis jiného provozovatele > SŽ(DC). Rovněž dopravci mají povinnost vydávat své provozní předpisy, které se ovšem mohou lišit, takže strojvedoucí ČD a.s. (osobní doprava) se v téže „provozní“ oblasti řídí jiným předpisem než jeho kolega ve službách dceřinné společnosti ČD Cargo a.s. Podobně mají předpisy na „totéž“ Unipetrol, AWT, ŽLUTÝ, ČERNÝ, jakkoli barevný dopravce .. Že to je neuvěřitelný BORDEL o tom si… Číst vice »
Jestli si dopravce a provozovatel dráhy něco stanoví svým předpisem, docela je to v pořádku.
Ale je celý obsah D1 skutečně nutný aby ho vydala Spržel, může nějaký provozovatel napsat skoro všechno jinak?
Kolem pochybné návěsti by se jezdilo, pochybná = volno.
Zelená návěst = stůj, červená = volno. Fialová = výstraha.
Prohodit definice svolení a souhlas k posunu.
Neslušelo by se velkou část z toho definovat výše, třeba nějakou státní nebo Evropskou normou, a do předpisů SŽ napsat jenom nějaká specifika která z nějakého důvodu musí být odlišná?
Tak to by byla ještě větší katastrofa, protože na MD v podstatě není nikdo, kdo by začínal svoji ministerskou pracovní kariéru jako výpravčí = osoba s nejvyšší dopravní kvalifikací …. To obdobné, jako když nějaký odborný zákon dají dohromady – v rámci legislativních pravidel – lidé z branže, jichž se to týká a pak diletanti z řad poslanců ovlivněných nějakými lobbisty, jímž se odborný zákon nehodí do krámu jejích pochybného pletichaření, do toho začnou dávat své – ODPORNĚ nezdůvodněné připomínky a stádo jejích stranických soudruhů, kteří tomu taky nerozumí jim to schválí …. pak je z toho paskvil, vedoucí k… Číst vice »
Tak by takový předpis měl vydávat nezávislý orgán, třeba Drážní úřad, i když mám obavu, že by akorát tak opsali současnou D1.
To, že to vydává provozovatel dráhy taky není nejlepší, však z kolika situací se díky tomu dokáže SŽ částečně, či zcela vyvinit.
Předpis, který je stále větší a větší, psán takovou řečí, že jsou potřeba různé gestorské výklady.
Návěsti, které už v době zavádění jsou dočasné, různé kosmetické věci, ale důležitější, které by byly potřeba a jsou slibovány, tak jsou v nedohlednu.
Koho myslíte těmi údržbáři kolejí ? Zaměstnance, kteří v duchu terminologie zákona o dráhách byli jako výpravčí „osobami odborně způsobilými“ nebo zaměstnanci v obdobných profesích, kteří v rámci kariérního postupu skončili na pracovních místech na SŽ / původně na ČD a v rámci oddělení provozu od dopravní cesty přešli k SŽDC – dnes SŽ ….
„Nedávno“ zavedená pomalu přerušovaná modrá je nově pouze na dožití…
Jo, to je taky typický drážní špek. Za a) co je to za ptákovinu, když blikáním „zákazu posunu“ povoluju jízdu vlaku? Za b) proč je to v testech pro T05c, k čemu je to firmě, která něco montuje ve stavědlové ústředně?
Takže stačí, aby „správně“ jiskřil kontakt nebo fíra zamrkal nebo se v hicu tetelil vzduch nebo před světlem byly větve, které za jízdy zakrávají/odkrývají světlo. Průser má dveře otevřené.
Tak takhle blbé relátka snad na dráze nepoužívají, aby jiskřily kontakty. A na konci dopravní koleje je vždy nějaké hlavní návěstidlo k tomuto modrému udělátku.
No takhle blbá ne ale bohužel ještě horší. Vlastní zkušenost za posledních 5 let cca 6 relé 1 bezpečnostní třídy přechodové odpory a to ne desítky ohmů ale až stovky. Výsledkem poruchy přejezdu ( porucha ne nefunkční stav) ale i poruchy AHP a to i otáčení souhlasu atp a to už není prdel. Co na to vyrobc AZD? Nic.
Návěst Jízda vlaku dovolená je vždy pouze na cestovém návěstidle, za nímž následuje ještě hlavní /odjezdové navestidlo.
Tahle KRAVINA funguje například v Dolní Poustevně a Sebnitz. Přirozený rozum nechápe, proč místo modrého kmitajícího světla tam nemůže stát „klacek“ s dvousvětlovým návěstidlem červená / zelená ….
Co prosím? To je navestidlo německé a nemá s předpisy českými nic společného. Slouží tam k povolení vjezdu na ZLB. Navíc je u toho návěstidla magnet.
Protože jediná možná návěst, která tam může svítit je 40 a opakovaná výstraha. Ta modrá byla právě k tomu, aby se nemuselo jet k odjezdu Vmax 40.
Třeba protože je stanici je rychlostní návěstní soustava a tudíž Červená /zelená na cestovém návěstidle nestaci a petiznakove návěstidlo se tam nevejde .Takhle to je v Jaroměři
Jenže když bliká modrá tak to není už „zákaz posunu“.
1)“Zákaz posunu“ vám nikdy nebude blikat na návěstidlech určených pro jízdu vlaku. Pro posun platí jiná návěstidla než pro jízdu vlaku
2) Návěst je vyjadřována jednak barvou a jednak frekvenci kmitání
světla a jejich kombinacemi .
Pomalu kmitající modrá není totéž co trvale svítící modrá. Stejně jako rychle blikající žlutá znamená něco jiného než pomalu blikající žlutá a trvale svítící žlutá.
A výše zmíněné mohou být kombinavany ještě že zeleným a bilym světlem, a vždy bude ta žlutá znamenat něco jiného
Mluvit o blikání „zákazu posunu“ je stejná kravina jako mluvit o blikání „dovoleného posunu“, „volna“ či „výstrah“y.
Prostě blikající světlo má jiný význam než klidné světlo téže barvy.
Myslím, že to pochopí každý, kdo má IQ větší než kolik je právě hodin (a to už máme odpoledne… 🙂 )
Tuhle návěst jsem nikdy úplně nepochopil. Myslel jsem, že má nahrazovat návěsti typu „80 a očekávej 60 na nedostatečnou zábrzdnou vzdálenost“ hlavně na cestových návěstidlech, ale nevím, v čem má oproti těmto návěstem výhodu.
Já to spíš pochopil, jako náhradu blikající bílé na vložáku. Navíc má vzniknout návěstní napodobovač, který bude přímo říkat, co na hlavním návěstidle je.
Proč les návěstidel, a jaký bude rozdíl mezi předzvěstí a napodovačem?
Co takhle rozšířit ETCS a zobrazovat signál na mašině?
Článek 99 navrhované D1 Návěstní napodobovač se používá, pokud nejsou dodrženy rozhledové podmínky před hlavním návěstidlem v dopravně s kolejovým rozvětvením. Návěstní napodobovač není návěstidlem, ale symbol na návěstním napodobovači dává strojvedoucímu informaci o tom zda hlavní návěstidlo: a) zakazuje jízdu nebo b) dovoluje jízdu. Takže to bude něco na způsob bílého světla pod vlaštovkou na peróně v Ostravě na hlavním. A napodobovač bude umět i signalizovat PN. ETCS nebude všude a než dojde k jeho rozšíření, taky chvíli potrvá, docela pochybuji, že 2025 nastane výhradní provoz, jak straší SŽ. Navíc, problém je i cena, TEN-T tratě ok, ale pro… Číst vice »
A možná by neuškodilo přestat přebíjet Mirela.
Kóduje 40, tak vlak jede 40, žádné opisování. Kóduje stůj, tak jet po zabrzné křivce, u opakovací výstrahy stát.
Přebíjení je bohužel nutné zlo, pokud nechcete, aby Vás hned obouchnul, tak je lepší mít nastavenou rychlost o 5 – 10 km/h vyšší, než návěštěnou.
Takže je potřeba přebíjet, stát u opakovací je blbost.
Nebo jet o toleranci míň. Stát když opakovač ukazuje stůj a vlak je u klacku, to není blbost.
A to se budou měnit i označovací pásy na vjezdových návěstidlech.
Nebudou. Plánovalo se to, ale neprošlo to. Jen se zezadu doplní žlutý pruh, který označí konec obvodu stanice.
Význam má třeba u nás ve stanici,kde je na zhlaví frekventovaný sestikolejny železnicni přejezd s dlouhou předzvaneci dobou. V okamžiku kdy výpravčí postaví vlakovou cestu pro odjezd vlaku se zacne uzavírat přejezd,na odjezdovém návěstidle svítí červená. Na cestovém návěstidle 400 metrů před nim u něhož stojí čelo vlaku začne blikat modré světlo „Jízda vlaku dovolena“ . Vlaková četa si udělá výpravu vlaku a fíra může odjet od nástupiště. MEZITIM než dojede k odjezdovému návěstidlu se uzavře přejezd a na hlavním odjezdovém návěstidlu se rozsvítí navést povolující jízdu přes přejezd a na trať. Usetrite tím cca minutu pobytu uzavřeného přejezdu a… Číst vice »
A co v tu chvíli na tom cesťáku přehodit stůj na (opakovací?) výstrahu?
Proč ten nezavěšený postrk? A bude možný aspoň v rámci stanice? Nebo jde jen o to, že pak bude muset dojet „dopředu“?
Čl. 303
Všeobecná ustanovení
(1) Jízda vlaku s nezavěšeným postrkem je na dráhách provozovaných Správou železnic dovolena pouze do sousední stanice. Jízda vlaku s nezavěšeným postrkem, kdy nezavěšený
postrk jede pouze do km a odtud se vrací zpět do zadní stanice, je zakázána.
Vylučuje tohle „popostrčení“, kdy pk neopustí obvod dopravny?
To si myslím, že určitě ne.
Nevylučuje, hranice stanice / dopravny jsou definovány polohou vjezdového návěstidla / lichoběžníkové tabulky … výstrk musí ukončit svoji jízdu tak, aby dopravnu neopustil …
Odhaduji, že nezavěšený PK do „kilometru“ souvisí s přechodem na dálkové řízení, tím spíše, že počet takových míst, i s ohledem na nasazování výkonnějších hnacích vozidel klesá …
Hrozí průšvihem, když předpisy na jednu stranu předpokládají, že nejhorší, co můžete na kolejích potkat, je že před vámi stojí vlak (jízda podle rozhledu – třeba na přivolávačku nebo teď „měkké stůj“ na AB), a pak najednou do předpisů přidáte, že lokomotiva může jet proti vám (takže jízda podle rozhledových poměrů by měla být povinnost zastavit před protijedoucím vlakem).
A je úplně jedno, jestli se to hlídá, aby tahle kombinace nikdy nenastala – to hlídání může selhat, nebo si někdo neuvědomí, že takováhle situace hrozí.
Možná to stojí za to rozlišovat dvě jízdy podle rozhledu. 1) Překážka stojí. 2) Naproti může jet něco stejně rychle jako já.
V autě se tak chovám, jednička na úplné jednosměrce(dálnici), dvojka na běžných cestách.
Neverim v zasadni zmenu. Na draze je megabordel. A D1 je jen alibismus jak kazdy pruser namazat na hlavu lidem z provozu …
Jako absolutní laik velmi kladně hodnotím:
– implementaci evropské směrnice – protože to povede k vytyčenému cíli sjednocení pravidel na železnici v rámci celé EU
– zavádění jednotného zabezpečovače ETCS a pravidel k němu
——–
mimo článek:
– sjednocování rozchodů (Španělsko, Pobaltí Rail Baltica)
– sjednocování napětí (třeba ČR, SR apod)
Mimo prvniho bodu je celý vás příspěvek mimo článek….
Přes která návěstidla s označovacím bíločerveným pásem v poloze stůj, se dá dnes bez vědomí výpravčího jet?
Oddílové návěstidlo automatického hradla
To má přivolávací návěst.
Mají přivolávací návěst, ale strojvedoucí může po 10 minutách pokračovat jízdou podle rozhledových poměrů, pokud se nemůže dorozumět s výpravčím.
Jaký je důvod k rozlišování automatického hradla a autobloku?
Prostě pokud to má smysl, čekat než přední vlak vypadne. Pokud se přední vlak fláká(nebo fíra zadního nechce zastavit), jet podle rozhledu.
Článek 2553 předpisu D1:
Nemůže-li se po zastavení vlaku u oddílového návěstidla AH strojvedoucí dorozumět
s výpravčím přední stanice ani prostřednictvím výpravčího zadní stanice, smí vlak pokračovat v další
jízdě kolem oddílového návěstidla AH nejdříve za 10 minut po zastavení podle rozhledových poměrů
až k vjezdovému návěstidlu. Strojvedoucí jedoucí kolem platného oddílového návěstidla AH, které je
zhaslé, ukazuje pochybnou návěst nebo návěst Stůj, musí v následujícím prostorovém oddíle jednat
podle návěsti Očekávejte otevřený přejezd, pokud je oddílové návěstidlo touto návěstí opatřeno
ak sa rušnovodič vlaku nedorozumie ani s jednou so susedných staníc a nevie zistiť prečo na hlavnom návestidle je dávaná návesť Stoj ( v tomto prípade AH)môže s vlakom pokračovať v jazde vlaku iba za jazdy podľa rozhľadu tak ,aby zastavil pred ďalším hlavným návestidlom
Chybí ti tam krycí návěstidla a vjezdové návěstidlo při výluce služby výpravčího.
Taková návěstidla jsou vybavena Světelným indikátorem zneplatnujici hlavní návěstidla v dopravně to s VDS.
Taky jsem si toho všiml. Snad jediná navest kde stůj neni absolutní, je návěstidlo autobloku, které ale samozřejmě nemá bíločervený pás. Asi nejsem dostatečně znalý předpisu D1 😀
Nově budou mít červeno-bílý pás ta návěstidla AB, která slouží jako krycí pro vlečku nebo nákladiště (zároveň se nově taková nezřizují, označí se tak jen stávající).
AH taky není absolutní, nově bude.
Nejsem předpisář ale přijde mi špatně že jedna návěst má na různých návěstidlech různý význam. Na návěstidlech AB by vůbec neměla být návěst Stůj!, ale návěst odpovídající návěsti Opatrně, která se používá v metru.
A to je docela dobrý nápad.
Neřešte nic o čem nic nevíte
To řekni těm co vymýšlí tyto předpisy. 🙂
Oddílová návěstidla hradla, hlásky.
Třeba v Praha Vršovice bylo cestové návěstidlo(červené a bílé pruhy o stejné délce) a o kousek dál bylo trpasličí seřaďovací návěstidlo. Ideální místo na projetí.
ak pokial rušnovodič sa nedoruzumie s jedným z dvoch susedných staníc a nevie zistiť príčinu prečo na AH je návestildo v polohe stoj môže pokračovať s vlakom ku najbližšiemu hlavnému návestidlu len za podmienok podľa rozhľadu
u nás je to 10 minút
Proč deset minut?
V případě nehody s vlakem jedoucím naproti se porovná, jestli to projel po 599 sekundách(vina fíry) nebo po 600 sekundách (fíra nevinen)
5 a 5 minút
5 minút sa má čakať a ďalších 5 sa má pokúšať spojiť a to je tých 10
Pokud jede vlak na trať AH, nemůže jet vlak na téže kolejí opačným směrem. A je jedno, jestli tam je či není oddílové návěstidlo.
Tak proč 10 minut?
protože 5+5 5 minút stojí 5 minút sa snaží spojiť, ak sa nedorozumie, môže s vlakom pokračovať podľa rozhľadu rušnovodiča k najbližšiemu hlavnému návestidlu
dali 10 minút tak nač to riešiť dalej
a ak je udelený traťový súhlas pri napr. AH jedným smerom, tak opačným smerom výpravca nedokáže postaviť vlakovú cestu tým opačným smerom, logika zab.zar nedokáže takúto možnosť uskutočniť
Jenže 1) 5 minut stát, to se bude jak hlídat a prokazovat? Od doby co je na tachometru 0 do doby než díra chytne na telefon, musí uběhnout 300sekund?
2) 5 minut se pokoušet spojit s výpravčím. Pokud GSM-R po pěti minutách nemá signál, a na místě není traťový telefon, co dál? Zavolat ze soukromého telefonu, zadat poslání SMS na všechny strany…?
môže byť obsadený oddiel alebo porucha
a tým končím túto diskusi
1) rychloměrný proužek/elektronický rychloměr = celkem přesné/velmi přesné určení ujetého vzdálenosti k návěstidlu AH, určení času (doby nulové rychlosti)
2) čeká 10 minut a zkouší se spojit (výpadek proudu, rozpad vlakové cesty atd.)
Má radiostanici, TRS nebo GSM-R, má traťový telefon (ten na AH je, má služební telefon (a čísla na všechny výpravčí k dispozici), v nouzi teda i svůj mobilní telefon
Hledáte vědu v něčem, co je funkční, odzkoušené a přirozené (a s tím vyřizováním a telefonováním dopředu a dozadu se akorát vejdete do 10 minut)
Muzu se zeptat, co je trhnutí?
Mrkněte na poslední „Pozor vlak“ jsou tam vysvětleny všechny druhy posunu.
Doporučuji si pustit 106. díl „Pozor vlak“ na Youtube. Je tam mj. i archivní instruktážní film o všech typech posunu na dráze. Ještě před pár dny jsem o některých typech posunu neměl tušení. 🙂
Způsob posunu, při němž se vyvěsí za jízdy tažená vozidla; přední a zadní část posunového dílu jedou pak na různé koleje. Hnací vozidlo je řazeno jako první.
Posunující díl se rozjede, pak přibrzdí, během čehož posunovač vyvěsí šroubovku a pak hned zase zrychlý. Tím se přední vzdálí od té odvěšené a je možné každou poslat na jinou kolej přestavením výhybky.
Něco co dnešní strojvedoucí nově zřízení ani nemůžou pochopit, natož uskutečnit
No popravdě, ani za starých časů to nebylo zrovna v oblibě. Tedy, dědek to taky neměl rád a se spolusloužícími chlapy se tomu snažili vyhýbat co to jen šlo. A když na to přišlo, tak o tom na návštěvě u nedělního obědě vždycky se zmínil.
Já to dělal 1x v životě a vozy, kterým jsem ujel, mne zatarasily na výhybce, protože je posunovač málo odvětral, takže nedoběhly. Musela přijet jiná záloha a osvobodit mne odtažením vozů.
Základem bylo mít obr zkušenost, nebýt tlačen extra časem a mít k dispozici poměrně dlouhý úsek k uskutečnění. Pokud z toho něco zásadně chybělo, byl průser často zajištěn 😅
Škubat takto posunované „klasy“ puklíkem T 211tkou byl dost častý husarský kousek.
Posunovači přicházeli o prsty, o ruce, o život. Až jednoho dne přišlo automatické spřáhlo. Do ČR až se Žabotlamem.
Lze najít staré fotografie, kde brzdaři běhají po střeše vagonů. Pak přišel nějaký Westinghouse… a brzdaři přestali padat z vlaku.
Posunovač stál na stupačce a šroubovku vyvěšoval bidlem.
A druhý představoval výhybku. „Engliš“ tomu někteří staří borci říkali. Horší byl na některých vlečkách prováděný zakázaný „tuplengliš“ . Trhnutím odvěšená mašina přejela výhybku, zastavila, bleskem posunovač představil výhybku. Mašina se rozjela proti jedoucím vozům, zase bleskově přestavil výhybku a vozy jely žádaných směrem. Vlečkaři byli někdy drsní. Snad už to dnes nikdo nedělá.
To druhé přestavení výhybky udělal ještě předtím, než na ni ty odvěšené vozy vjely nebo až potom? A mašina se rozjížděla zpátky proč? Nějak si to neumím představit…
Také se přidávám, že moc nechápu z toho popisu.
Podle mínusů ještě dělá? No tak to hodně štěstí….
Omyl, první schak- M 298.0 (původně M 498.0) – čtyřdílná MJ Ganz Hungaria …
Omyl, GANZ M 298.0 byl vyroben až v létech 1962 – 1964 (jeho předchůdci, M 2/495.0, měli (ti předchůdci 😉 ) klasickou šroubovku a nárazníky. EM 475.0 byly vyrobeny už v roce 1959. Vítězem je ale M 494.001 aneb trofejní jednotka Köln, uvedená do provozu u ČSD v roce 1946.