Nová naděje pro rychlejší trať Praha – Liberec. Memorandum s Polskem má zvýšit význam spojení přes Frýdlant

Nádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

U trasování přes Liberec má proběhnout revize jeho možného zařazení do globální sítě TEN-T.

Seznam všemožných dokumentů k podpoře rychlejšího spojení mezi Prahou a Libercem je po dnešním dni bohatší o další papír. Ministr dopravy Martin Kupka a jeho polský protějšek Andrzej Adamczyk dnes podepsali memorandum o rozvoji dopravního spojení mezi polskými námořními přístavy a Českou republikou.

Přinést by mohlo i rychlejší spojení do Polska přes Liberec a Frýdlant. V tiskové zprávě k memorandu ministerstvo dopravy uvedlo, že při právě probíhající revizi sítě TEN-T žádá Česká republika se silnou podporou Libereckého kraje o zařazení železničního spojení Praha – Lysá nad Labem – Mladá Boleslav – Liberec – Závidov – Zhořelec do takzvané globální vrstvy. Ministři se shodli na uspořádání odborných konzultací ohledně budoucnosti tohoto úseku.

„Uvedené spojení by nabídlo rychlé propojení Prahy a Liberce, rovněž znamená pozitivní dopad na rozvoj regionů Mladoboleslavska a lepší spojení do oblastí severních polských přístavů,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka polskému kolegovi.

Hejtman: větší význam než regionální diskuze

Liberecký hejtman Martin Půta věří, že jde o významný krok kupředu. „Memorandum na mezistátní úrovni má oproti regionálním diskuzím a dohodám přece jen větší váhu. Liberec pořád zůstává jako jediné krajské město bez kvalitního železničního spojení do hlavního města republiky a dále za české hranice. Díky zapojení železniční tratě přes Liberec do Prahy na evropskou síť bychom mohli účelněji čerpat finanční podporu z evropských zdrojů, a tím pádem učinit z vlakového spojení adekvátní formu přepravy. Není možné, abychom i nadále jezdili vlakem z Liberce do Prahy za stejné dojezdové časy, jako tomu bylo v 19. století,“ řekl Půta.

V memorandu se obě strany vyslovují pro prohloubení vzájemných ekonomických vztahů díky většímu využití polských námořních přístavů ve Štětíně, Svinoústí, Gdaňsku a Gdyni. K tomu má přispět také zlepšování infrastruktury vedoucí do těchto přístavů. V textu se mluví i o zlepšení mezinárodních železničních spojení jako hlavního druhu pozemní dopravy nebo o zlepšení splavnosti Odry.

Český i polský ministr řešili také trasování vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Vratislaví. Z pohledu ČR představuje rozvoj tohoto spojení prioritu nejen pro mezinárodní spolupráci mezi státy V4, ale například i v rámci Iniciativy Tří moří, kde vytváří přirozené doplnění pro rozvoj propojenosti dopravy mezi severem a jihem.

V tuto chvíli na české straně probíhá zpracování studií proveditelnosti a detailněji se zkoumá příhraniční úsek z Hradce Králové. Očekává se intenzivní spolupráce na vzájemné koordinaci studie proveditelnosti tohoto vysokorychlostního spojení či na přípravě nové smlouvy na přeshraničním vysokorychlostním železničním úseku spojení Ostrava – Katovice.

Tagy Liberec - Praha Liberecký kraj Ministerstvo dopravy železniční spojení Česko - Polsko
97 komentářů