Nová naděje pro rychlejší trať Praha – Liberec. Memorandum s Polskem má zvýšit význam spojení přes Frýdlant
Nádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
U trasování přes Liberec má proběhnout revize jeho možného zařazení do globální sítě TEN-T.
Ono to chce trochu trpělivosti a vidět v ČR priority: Dostavění současných koridorů, zrychlení na Slovensko 3 směry, pak VTR na Moravě a do Německa, Mnichov, a potom až se posoudí, zda už nastal čas pro Liberec.
Nic se neuchvátá. Jedině bychom si mohli číst další a další rozjímání na toto téma ze strany tamních reg. politiků a veřejnosti. Sem tam nějaký zbytečný projekt, co s tím. Podle mě to vůbec není téma na dalších minimálně 15 + let., ne-li ještě daleko více.
No, jako sarkasmus dobrý, ale bohužel to asi myslíte vážně…
Pohádky o mašinkách.
To je už asi čtvrté memorandum. Založíme ho do řady memorand a…další prosím.
To je zajímavé, že v Basileji se stýká Švýcarsko, Německo Francie a nemají s tím žádné problémy! Stadlery jsou vidět všude okolo TGV to mastí Paříž – Basilej – Zurich o chvilku za ním přijede ICE 3 Berlin – Basilej – Zurich cestující nepociťují žádné zhoršení služeb. Zatím co v Čechách najdeme 1000 a 1 výmluvu proč nemůže jezdit pořádný vlak Liberec – Zhořelec.
Spíše není jediný důvod.
Pardon, a kdo konkrétně přináší ty výmluvy?
V Polsku jsou podle mě výmluvy, tam nejezdí ze Zawidóva do vnitrozemí osobní doprava, aby bylo na co navázat.
Já bych zadal studii…
Ne, teď vážně. Je třeba se zbavit Sosny. Pak to snad půjde.
Zákon o státní službě, tohohle škůdce se nikdy nezbavíte. Poděkujte koalici ČSSD Penam
Ano, vím.
Opravdu jim moc děkuji. Z celého srdce.
Michael Corlenoe (trilogie KMOTR) – „dostal nabídku, která se neodmítá …“
Bude se novelizovat. Možná to půjde…
Zbavíte, stačí první reorganizace a zrušení tabulkového místa. Třeba i jen přejmenování. Ať se inspirují u MO, tam je to co dva roky.
už spravili Poláci ten kus tratě z Hrádku do Zittau, když tady se vymýšlí další projekt.
Opravu věříte tomu, že údržbu trati a projektovou dokumentaci dělají ti samí lidé a tak není možné dělat obojí naráz?
Ano, skutečně, můžete věřit tomu, že na polském ministerstvu to řeší ti samí lidé.
němci mají hotovo u nas se ma začít letos, ale polsko zatím nic, ta trat to potřebuje jako sůl, navíc udajně ten projekt byl, měla vzniknout i vlakova zastavka na uzemí polska, ale nic se neděje, připomíná mi to problem, když se stavěla silnice, kdy opět byl problem, že polaci nechtěli stvět, nakonec to dopadlo tuším tak že my s němcema jsme to platili a tuším i stavěli „za svoje“ .
Jenže silnici jsme postavili a na koleje dlabeme, jako obvykle. Přitom koleje by měly být z principu základ, pokud jde o kapacitní propojení.
Čeští a němečtí železničáři tam, pokud vím, sami jezdí partyzánsky dělat aspoň tu nejnutnější údržbu kolejové cesty, jinak by tam vlaky nemohly jezdit už vůbec. A Polsko dělá, že nic nevidí, jen inkasuje prachy za peáž.
Jasně, že ne. Poláci na Porajów a Sieniavku absolutně kašlou, jsou až za dolem Turów, ten kus Polska nikoho v Polsku nezajímá. Nakonec ten kus trati zaplatí společně Češi s Němci, jako u silničního průtahu.
Já si myslím, že bychom to s Němci v klidu společně zaplatily, kdyby to bylo legislativně možné. Železnice buď v pronájmu (takové to symbolické 99 let), nebo přímo ve vlastnictví a přímé správě, klidně mimo pozemků.
Hlavně tam Poláci chtějí zastavit provoz, aby mohli rozšířit Turow.
A proto tam dovolili postavit silnici (tu navazující na I/35). Trochu divné ne?
Nechtějí.
To je zřejmě Luděk Sosna na MD vzteklej, dlouhodobý brzdič jakéhokoliv lepšího spojení na Liberec ve prospěch Kolovratníka a jeho tlačenky přes Hradec Králové. 🤔
Klid, on dobře ví, jak to zase posunout o pár let, aby se nestavělo. Co kdyby to dělalo hluk u jeho chalupy u Mnichova Hradiště?
tak ještě by mohli rovnou ty projekty dělat včetně elektrizace tratí 😉 a hned by to bylo lepší. Hlavně at už se konečne začne neco dít, zatím se nic nedeje zbytek sou plany nekde kolem roku 2030
A takhle už je to asi 30 let. Obávám se, že to příslušní lidé nijak zvlášť nechtějí, jinak už by se dávno alespoň něco dělo.
Mnoho myslivců, zajícova smrt.
Čím více studií, memorand a koncepcí, tím se uskutečnění vzdaluje od reality.
Do Liberce se prostě vlakem nesvezeme. Při dnešních cenách to nikdo už nezaplatí…
Tak to si s tím rčením dost protiřečí ne?
Někteří jsou asi přesvědčeni, že tratě v Neměcku se staví tak, že ministr postaví starosty obcí do latě, starostové postaví do latě obyvatelstvo a pak jdou kopat, každý přesně ví co má dělat i bez projektu a bez přípravy. Prostě začnou kopat na tom správném místě a je to.
To určitě ne, na druhou stranu ve fázi, kdy už se najde obecně vhodné řešení, by bylo fajn na něm začít dělat, a ne hledat další a další a další varianty vyhovující jen něčemu na úkor toho ostatního. Podobně tomu bylo s přesunem VRT z Benešovska na Kolínsko. Jako chápu, krátké osobní vlaky po 5 minutách na stávající trati jsou modla, ale…
„Memorandum o rozvoji dopravního spojení mezi polskými námořními přístavy a Českou republikou“ určitě neznamená, že se bude jezdit po lokální jednokolejce přes Sulikow. V tom případě ani PHA-LBC nedává smysl – do Polska vedou jiné, kapacitnější trasy.
musi i polsko začít investovat do železnice, proč si na to nevemou eu dotace, jako všude jinde? A mohli by to mít rychle, co se týče silnic, tam to líta, šup šup, dalnice přes cely polsko a u nas postavi max 1 usek. Tak ted mužou začít železnice.
No nevím, poláci do železnice sypou o stošest, rozhodně bych řekl o hóódně více a rychleji v realizaci než u nás.Kdo se po Polsku pohybuje tak vidí, že tomu tak je.
No, taky jak kde.
Tak chcete na tu dálkovou dopravu další kapacitní silnice, nebo pořádné železnice? Možná by bylo fajn si vybrat, daní od lidí zase tolik není. Polsko už si bohužel vybralo a my v podstatě též, jen se za tím tolik nehoníme (taky nestavíme na placce). V zásadě jsme se odsoudili k dalšímu snižování podílu kolejí na dopravě. Další asfalt do krajiny a koleje do železa. Škodit sobě i okolí, v tom jsme jako civilizace mistři.
Liberec je zřejmě jediné krajské město, které touží po rapidním nárůstu tranzitní nákladní železniční dopravy. Nechápu, co z toho budou lidi mít. Cestovní doba vlaků os. přepravy stejně nedosáhne cestovní doby autobusů, to by tam musela být VRT a ne nějaký hybrid s Všejanskou spojkou. Pro náklady to bude určitě zlepšení, a díky za to, ale město Liberec z toho bude mít akorát tak nárůst hluku (a nebo protohlukové stěny celým městem). A lidi budou do Prahy dál jezdit autobusem.
zruší se nebo omezí se autobus a bude to 😉 zatím to ale ministři delají obracene, omezují vlaky na úkor neekologických autobusů.
Za a) ty vlaky zatím omezují kraje a za b), tam kde se vlaky zatím omezily, je substituce busem ekologičtější.
pravě, misto aby kraje omezili ty autobusy, tak omezí vlaky, přitom vlak je prostornější, pohodlneší, jízda je komfortnější, jete se mi nestalo aby mi litali veci po celym vlaku a bylo to jak na horský dráze, což je v buse běžne a ješte malo prostoru.
Jo, omezi se? Jak se samo se omezi se? Da se do zprav vyzva, aby do nich lidi nenastupovali?:D
Neekologický autobus? Který typ máte na mysli? Už jste zřejmě autobusem dlouho nejel.
Co fyzikální vlastnosti s přihlédnutím k potřebné kapacitě? Co přesun lidí i nákladů do aut? Jo, problém je, že bylo investováno do silnic, a ta kapacita současně s lepší tratí nezmizí. Pokud by se ovšem podařilo část zátěže ze silnic dostat na koleje (pravda, po silnici toho tudy do Polska tolik nejezdí, většina dusí Náchod), bude to špatně?
Jakože treba lepší dostupnost pro průmyslovou zónu a tím pádem méně kamionů? Nebo u osoby lepší dostupnost do centra Prahy? Ne, ani jedno by určitě liberečtí neuvítali… 🤦
Počkejte, až se taková stavba začne projednávat s občany. To si užijete.
Tak ono je to asi tezky pochopit, ale ty vlaky na rozdil od autobusu nepropojuji jen dve velka mesta mezi sebou, ale taky regiony mezi tim. V osobni doprave jednoznacne chybi propojeni polabi s mladoboleslavskem, zlepsi to spojeni stredoceskeho a libereckeho kraje, oslabi to ne uplne idealni stav zamestnanosti v mlade boleslavi s totalni zavislosti na jednom zamestnavateli. Vlaky jsou samozrejme vhodnejsi pro turistiku – a liberecko je hodne turisticky region, nejaka zrychlena vrstva by umoznila i dojizdeni ze vzdalenejsich oblasti do prahy, o nakladni doprave nemluve. Vlaky se da bez problemu cestovat s kocarky, koly i psy, coz z… Číst vice »
bejt ten vlak, tak z lbc do prahy radeji jedu vlakem, ikdyby to jelo třeba o půl hodiny dyl než bus.
Tak pul hodiny je u tak kratke vzdalenosti uz docela rozdil, zejmena pro ty, kteri jezdi casto. Ale takovy rozdil by tam byt nemel.
kdo jezdí častu tak chce být všude nejlíp ihned, ale vlak ma vyhodu že nelita ruznejma zatačkama a vymolama a věčně na vás nepůsobí různé přetížení atd, zato vlak je prostornější, krasne se vyspíte a ješte se mi nestalo aby mi lítali věci po celým vlaku.
To je všechno krásné, ale uvedené požadavky se dají řešit mnohem levněji než výstavbou nové trati za miliardy. Tady je z nějakého důvodu posedlost budováním nové trati, která ale v konečném důsledku nepřinese cestujícím nic nového oproti tomu, co už dnes existuje (nebo by mohlo existovat) po silnici.
Kdybyste ten clanek precetl, tak se tak dozvite, ze nejde zdaleka jen o cestujici. Krom toho ucelem budovani zeleznic je prave to, aby se vsechno necpalo jen na silnice, a k tomu je rada dobrych duvodu.
to je pořád samá analýza, studie, memorandum, trasování, modernizace, ale my z toho Liberce kurva jezdíme na všechny strany pořád jak za komančů.Vlastně ale hůř, za komančů jsme aspoň bez přestupu dojeli třeba do Chebu, do Brna, do Plzně a nebo aj do Košic.
Takže co…prostě zase jen kecy, kecy kecy.
Možná jste zaznamenal, že pro Všejanskou spojku se projednává územní řízení. Na to se vykašlat nemůžou, protože bez toho by se kopat nedalo.
A propós: Když stavební firmě neřeknete, kde má kopat, protože to nevíte, tak vám stavební firma řekne, že se máte ozvat, až budete vedět, kde chcete kopat. Budou chtít projekt…
Kolikáté je to už memorandum nebo projekt? Je mi 34 a nevěřím, že se doziju realizace. A to se snažím jist zeleninu, nepit moc koly a z masa jim jen kuřátka a ryby. A jen vzacne hovězí gulášek a babička se dožila 97 let. 🙂
Přesně tohle se říkalo o trati Plzeň-Domažlice, že se nikdy nepostaví, protože se dělají studie a memoranda.
A pak tady kdosi rozumoval nad tím, že se sousední země může ze dne na den rozmyslet, že postaví dálnici jinudy, aby se nenapojila na českou část, že to není nijak ošetřené.
Píšete o té přes sto let staré trati, nebo o její chystané přestavbě, z níž se teď s velkou slávou tuším dělal jen kousek při Plzni? A bude výsledek vyhovovat potřebám? Nu, snad. 🙂
Tak zrovna kuřátka jsou docela hnus, ještě to nedospělo a už to zabijou. A ryby máte tuzemské, nebo dovážené přes půl Evropy od moře, pohříchu kamiony? Zeleninu doufám místní a sezónně. Jinak třeba u Pepsi v Praze bývala vlečka – vytrháno. Ono často nejde o to co, nýbrž jak. Ovšem, menší podíl masa je asi fajn.
Jedině když se Polsko zaváže k vybudování tratě ze Zhořelce do Štětína, tak bude šance na zařazení do TEN-T. Bez toho by šlo jen o meziregionální spojení, jaká se do TEN-T nezařazují.
Nebojte se že Zhořelce po německé straně do Berlína se již nyní jezdí 120 km/h a trakce bude brzy
120 km/h? Úplně se mi zatajil dech. To už se může zůstat u stávající a funkční trati podél Vltavy a Labe a nekomplikovat si to zajížďkou přes Liberec, navíc „přes kopce“.
Pro nákladní dopravu je 120km/h ideální, jezdit rychleji znamená omezovat kapacitu.
To ano. Já myslel, že tady jde lidem hlavně o spojení s centrem Prahy.
A tam potřebujete 300? 🙂 O 120 je tu psáno ze Zhořelce do Berlína, to je trochu mimo spojení Liberce s Prahou; byť by ta věčná honba za „ještě více a rychleji“ také mohla konečně zvolnit, stejně jako cpaní všeho odevšud do čím dál nabobtnalejších center.
Brusel zařazení přiklepl, ale podmínil to tím, aby se zapojili i Poláci. Takto to je o další krok dál. Pokud Poláci nebudou modernizovat tratě ze Zhořelce do baltských přístavů, nám bude stačit, když se dostaneme rychle do Berlína. Je to případně i alternativa k Děčínu. Ale tunel pod Krušnými horami je podmíněn tím, že nikudy jinudy se nemůžeme do Německa dostat než Labskou soutěskou, která je přetížená.
No já nevím, mě připadá, že labská soutěska je vzhledem k plánům nákladní dopravy virtuálně přetížená několikanásobně a jedna trať navíc to nezboří.
Nedávno se tady řešilo, že když se z labské soutěsky kvůli rekonstrukci stane jednokolejka, nebudou mít nákladní vlaky kudy jezdit. Toto by mohla být vhodná alternativa pro případ podobných problémů do budoucna.
Aby to fungovalo i pro nákladní dopravu, tak musíte udělat poměrně mnoho věcí a hlavně vyřešit, kudy jet, abyste nemuseli střídat strojvedoucí po třiceti kilometrech (CZ, PL, DE). Takže Frýdlant nebrat a to nejen kvůli sklonovým poměrům.
https://mapy.cz/s/gabefedego
Ano, máš pravdu, je to tak. Že je přes Liberec ekonomický nesmysl tranzitní nákladní doprava víme v ŽESNAD.CZ dávno a všichni, ale je zase pravda, že memorandum platí do doby, než se podepíše zase nějaké další 😉
Evropská licence strojvedoucího by mohla postačit, ne? Že by se v příhraničí nenašli lidi ze tří států, kteří znají poměry tam i tam,
ovládají jakž takž jazyk, se mi věřit nechce.
Evropská licence strojvedoucího je prakticky kartička umožňující vstup do kolejiště. A pokud tam nemáte zápis: německý jazyk, polský jazyk, což potvrzuje německou a polskou státnici, tak si ani neškrtnete.
Nejsme na silnici…
Ne, to opravdu nejsme. Přesto zrovna lidé v pohraničí by s tím jazykem až takové probelmy neměli. To už se tak stává, že v pohraničí umí lidé více jazyků. Jak jezdí personál u Trilexu? Ptám se pro sebe.
Začínáte mi připomínat nezlaté pravidlo: prostě to nejde a zkoušet to nebudeme.
Aby to fungovalo, je třeba především postavit novou trať do Liberce. To bude stejně třeba kvůli osobní dopravě a předpokládám, že to vyřeší mimo jiné i sklonové poměry. Mimochodem by tam pak vlaky překonávaly třetí nejnižší nadmořskou výšku na severní hranici, po údolí Labe a Ostravsku. A když už by byla trať do Liberce, bylo by rozumné dotáhnout ji těch 20-30 km až na hranice alespoň v jedné elektrifikované koleji s rozumným sklonem, třeba i za cenu dalšího tunelu do Frýdlantu. Mohlo by to pak fungovat jako doplněk k těm dvěma hlavním trasám a jako alternativa v případě nedostatku kapacity… Číst vice »
Aby to fungovalo, tak to musíte postavit tak, aby to vyhovovalo tranzitní nákladní dopravě. Jinak můžete dělat padesát Studií proveditelností a prostě ty potřebné benefity nezískáte…
Tak doufejme, že to někdo hlídá a patřičně připomínkuje. To pak vyjde vždycky levněji, než to dodatečně pracně napravovat. A nebo si pak stěžovat, že jsou všechny použitelné trasy přetížené a není kudy jezdit.
Není žádný důvod, aby nákladní vlaky začaly využívat trasu do Štětína přes Frýdlant. Z většiny důležitých destinací je to delší než přes Ostravsko nebo Elbtál + větší sklony.
Takže postavíme další dvě tratě přes Děčín a přes Ostravu, přičemž nebudeme po železnici vozit nic jiného než tranzit do vybraných přístavů. My vlastně tu dálkovou dopravu ze silnic na koleje dostat nechceme, protože milujeme široké pásy asfaltu s kolonami vozidel. 🙂 Proč jen mi to připomíná tolikrát vysmívané pravidlo ČSD: Nikdy se to tak nedělalo… Přijde mi, že už i někdejší nadšenci přijali za své hledání důvodů namísto způsobů. Do jisté míry to chápu, věčně vzdorovat přesile člověka unaví. Jistě, ne každá myšlenka se nakonec ukáže jako prospěšná, ale… Vlaky si tedy asi vyberou zbylé rozinky a zbytek nechají… Číst vice »
Trefně napsaný.
https://www.plk-sa.pl/files/user_upload/Projekt_-_Zamierzenia_inwestycyjne_PKP_PLK_WCAG_.pdf , položka 100 modernizace železničních tratí č. 274, 279, 282, 290, 324, 344, 348, 370, 779,
780, 786 na úseku Zelená Hora – Žárův (Żary) – Uhlířov (Węgliniec) -Zhořelec(DE)/Bohatyně (Cz) zapojení v Bohatyni dále na Liberec, to už je jen co by kamenem dohodit.
https://www.youtube.com/watch?v=6EQ00nFiJSg 0:11 napojení Bohatyně na koridor Ústí na Svinou-Zelená Hora-Vratislav
aneb, naděje umírá poslední …
Což o to, zařazení do TEN-T by do budoucna určitě pomohlo, ale jak se tak dívám, tak by se v Polsku muselo postavit hodně kilometrů propojek, aby vlak nejel cik-cak úvratěmi.
Polsko mělo spoustu trianglu, ale bez dálkového ovládání tak je rušilo…..
Pomohlo tak max. P.R. aktuálního ministra a hejtmana. Trať je přes 30 let součástí AGTC s naprsoto nulovým dopadem.
Na to přišel někdo až nyní, že Praha -Liberec – Zhořelec je nutné dořešit?
4. koridor spěje do finále, tak se oprášil ten pátý.
Ano!
https://www.youtube.com/watch?v=-pVOovJIGmw
Spíš naopak, před časem se priorita do Polska přesunula z Liberce na HrKr.
Mám za to, že TEN-T je pro nákladní dopravu a na Hradec se uvažuje o VRT, což nelze zaměnit.
Oprava: že TEN-T je především pro nákladní dopravu
TEN-T je rozdělena na osobní i nákladní síť.
Potřeba jsou obě trasy. Otázka je jen v tom, do které dát ty peníze, pokud jich bude málo, dřív a do které později.
Spíš by se naše vláda měla starat o připojení plynovodu že Svinousti
Jaké „spíš“? Samozřejmě obojí.
asitak, chce to take provest elektrifikaci na liberecku, zkapacitnit at mame spojení do prahy a také lepší připojení plynovodu, třeba by polaci postavili potom trubky až do čech.
To s tím plynem cisternama z PL asi bude souviset.