Nová hrozba pro veřejnou dopravu. Firmy žádají kraje i stát o miliardy navíc kvůli dražší naftě a elektřině
CityElefant v barvách PID. Foto: Ropid
Mezi návrhy na řešení je redukce objednané dopravy nebo zdražení jízdného.
Tak možná by se nemusela objednávat dálkovka tam co se uživí komerčně?
Je to snadné. Na takto nastavený systém veřejných služeb, které v republice máme, nemáme nastavené daňové zatížení. Tzn. pokud chceme zachovat současné služby „zdarma“, slevy a podpory, musí se daně zvednout. Tím se může snížit i inflace 🙂
Tak přeji hodně štěstí s reakcemi. Já sice souhlasím, ale cekam dost řevu
Ano, lidem právě všechno zdražilo, tak jim ještě osolte daně ať si dráha nemusí utahovat opasky.:)
Dráha není žádná imaginární entita. To jsou lidi, co skončí na ÚP. A cestující bez spojů.
Jenže podle dopravních výkonů slouží minoritě obyvatel, a beztak když jim osolíte daně tak kde vezmou na jízdné?
Co to zkusit jako ve švýcarsku, osolit mýtné a ty peníze přesunout do veřejné dopravy?
Teď myslíte na infrastrukturu? Článek je o provozu…
Co se týče infra, SŽ plánuje jako budoucí spojení na západ částečnou jednokolejku na 100, místy na 70, z toho „Švýcarsko“ moc nevykouzlíte, a nebýt dálnic, průmysl by nefungoval…
Železnice je celek, tedy žádná část sama o sobě nefunguje. Bez rychlé infra nemůže kolejová doprava konkurovat silnici ani náhodou. Tedy pojede-li vlak pomalu, neobsadí se spoje a bude se rušit.
Ale bude se moci více betonovat, každé auto potřebuje na několika místech svůj prostor!
ÚP není konečná, ale přestupní stanice.
Proč hrozba ? Je to naprosto logický požadavek. Ať už se tomu říká podnikání nebo nějak jinak, nikdo to nebude dělat proto, aby prodělával.
Veřejná doprava je ve veřejném zájmu. Tedy je podobně jako mnoho jiných služeb je dotovaná.
To ano. Diskutujeme otázku míry takového dotování.
Určitě. A ta míra se dá velice snadno nastavit podle provozu na silnicích.
I když řeknu očividnou blbost, tak přece jen to zas tak velká blbost není. Já nechci dotovat (tedy platit z daní) věznice, ani soudy. Já je nevyužívám, tak ať si soudy a věznice platí ten kdo něco provedl. To je snad taky logické, ne? Pravda, ale neuskutečnitelné.
Doposud jsem nezaznamenal jediný návrh směřující aby byla líp využívána kapacita aut, autobusů, vlaků.
Vození vzduchu je totiž ten největší ekonomický prodělek.
Bože můj, ještě toho trochu! Pokud by někomu mělo přijít, že pouze sdílení tělesného tepla a vlhkosti se spolucestujícími ze všech čtyř stran znamená optimální využití přepravních kapacit, pak děkuji pěkně takové reklamě na VHD!
U těch aut asi ne, ale jinak VHD se pravidelně optimalizuje. To, že jste to nezaznamenal znamená, že se to dělá dobře. Cestující si toho nemá všimnout. Jemu ten systém musí fungovat.
Neřekl bych, že se VHD optimalizuje tak, aby přetáhla lidi z aut. Po mnoha revitalizacích za miliardy korun došlo tu a tam ke zkrácení jízdních dob většinou o jednotky minut. Jízdní doba je rozhodující parametr.
…jenže jízdní doba je daleko více spíš věcí provozovatele infrasttuktury…
Stavu infrastruktury. Stát silně zaspinkal.
Cílem optimalizace není přetáhnutí lidí z aut, ale udržení takového rozsahu VHD, jaký dneska máme.
A to vám řekl kdo? Domníváte se že tu přírodu k……. málo?
Chováme se opačně než Němci
Ale to my rádi!
Kdo je to my?
My – obyvatelé Kotliny.
Vy jste nějaký mluvčí?
Ne, pozorovatel.
Chováme se velice podobně jako Němci. Rozdíl je hlavně v budgetu, se kterým pracujeme a v ceně jízdného.
A to je špatně? Nechci si jako němec budovat výhradní závislost na plynu z diktátorského režimu, který vede válečná tažení proti evropě. Nebo zavírat si jaderné elektrárny a nesmyslně nechat místo nich běžet uhelné. Už jen tyto dvě strategická rozhodnutí musela být důsledkem silného přímého (stavba Nord Stream) i nepřímého lobbingu (tlačení myšlenky zeleným, že jádro je nebezpečný zdroj) ze strany Ruska, protože jinak to nedává smysl.
Rusko určitě roli hrálo. Ale Němci se z větší části zbláznili sami po Fukušimě. Že jim jejich JE spláchne cunami.
A já doufal, že devadesátky jsou pryč a už se nevrátí.
Stát by konečně měl začít veřejnou dopravu (je jedno, zdali vlakovou nebo autobusovou) podporovat nejen slovy, ale i činy. Lidi motivovat k jejímu využívání. Máme nejlevnější dálniční známky široko daleko, s jejichž cenou se velmi dlouho nehýbalo. Navrhuji zvýšit jejich cenu alespoň o polovinu a vybrané peníze investovat do zkvalitnění veřejné dopravy.
Kolik peněz chybí a kolik by se takhle navíc vybralo?
Logicky by mělo platit, že dálniční známka = přímý poplatek za použití dálnice, tzn. za účelem údržby té dálnice.
V opačném případě by to nebylo nic jiného než skrytá daň.
Kdyby měly dálniční známky pokrýt amortizaci a údržbu dálnic, byly by tak drahé, že by je nikdo nekoupil.
Tak to aby zvedli sankce za jízdu bez ní…
Aby si z toho ti hříšníci taky něco dělali…
Tak to nechme na trhu, ať se to vyřeší. Pokud je něco přiliš drahé, tak je třeba využít efektivnějí alternativu a nelít do toho prachy jak do černé díry.
Mám jiný nápad. Co kdyby cena železniční jízdenky pokrývala skutečné náklady , včetně údržby trati po které ten vlak jede ?
Výborně. A od okamžiku, kdy se to samé zavede i na silnicích, nevytáhnu paty z baráku, protože na to nebudu mít.
Se vám to jezdí, když to platíme.
Co platíte?
Vlaky, busy,…….
A to všechno proto, aby bylo na silnici více místa a aby se alespoň něco dělalo pro ustupující přírodu.
Já zase platím jiným způsobem. U každé památky, před každým obchodem, úřadem, před každým panelákem …. se vyhýbám autům.
Co konkrétního si mám pod vašimi slovy představit?
Návrh se zamítá v celém rozsahu.
Nebo se rovnou zavede placení od kilometrů.
Spis bych sel cestou primerene plosne dane z kazdeho vozidla v provozu. Dalnicni znamky zpusobuji, ze nemala cast aut se dalnicim vyhyba a tim zbytecne jezdi pres obce. Krom toho nechapu moc ten princip: proc ma byt jedna silnice zpoplatnena a jina ne? Zvlast kdyz by bylo pro vsechny lepsi, aby auta jezdila hlavne po dalnicich, ktere na to maji kapacitu a vedou primejsi cestou.
Tak především: kdybychom měli za všechny veřejné služby platit „ekonomickou cenu“, vpodstatě by už nemusely být veřejné.
A pak – v Česku se vládne ve prospěch aut, transfer peněz od motoristů v takovém rozsahu by způsobil velému množství zákonodárců i voličů prasknutí cévky. To sníáze projde manželství stejnopohlavních párů.
Chce to zvýšit ceny jízdného. Nechápu dožadování po pomoci od státu od lidí, kterým klesly daně. Schodek rozpočtu za pět měsíců letošního roku je 189 miliard korun.
Ekonomika bez emoci bohuzel nepusti. Praha a Brno maji uz ted na rozsah sluzeb nejnizsi jizdne a zaroven nejnizsi parkovne a vysoka podpora IAD… Mirne zvyseni jizdneho, skokove zvyseni parkovneho.
Skryta inflace v podobe konzervace stavu bude pozdeji vic bolet.
Jj chapu, blizi se volby koncem roku, nik nema ochotu udelat manazerske rozhodnuti a pak to bude bolet mnohem, ale mnohem vic.
A pro vás ošlapné chodníků.
To by šlo.
Ještě takhle při rekultivacích veřejného prostoru snižovat počet parkovacích míst, rozšiřovat refýže na úkor sil. pruhů…a máme to doma…
Vám klesly daně? Mě ani ne.
Jak se vam to povedlo?
Jó…až za 20 let klesne daň z přijmů na 9%…to bude snížení…
S tím ale, že nebude možné si něco odepisovat…
Nějak rychle se v tom „inflačním“ křiku zapomnělo na konec „superhrubé“ od 1.1.2021…
Aneb: 100 miliard korun ročně daně platícímu občanstvu.
To se týkalo pracujících…
No je…ale ne proto, že by byly levné jízdenky – ale pro enormní výdaje v jiných resortech s výmluvou na katastrofy (napřed covid, nyní UA).
Jízdenky levné musí být, aby ten rozdíl mezi jízdou vlakem vs. autem byl co možná nejpropastnější (aby si ho všimli i nevyléčitelně nemocní autíčkáři)
Na UA nijak enormní výdaje nejsou, řádově miliardy, btw brzo budou přínosem, až se jich podaří více zaměstnat. Daně z příjmu klesly o 100 miliard a tento schodek tu bude každý rok bez ohledu na UA nebo covid.
MHD může být klidně zadarmo, ale pak bude ta kvalita tak tristní, že s ní nikdo jezdit nebude. Rozhodnutí, zda použít MHD, je o rychlosti a pohodlí, nikoliv už o ceně.
Pokud vládě nevadí, že nakupujeme ropu, plyn, elektřinu X krát dráž, než je její skutečná cena, jestli nikomu nevadí, že se premiér zajímá jen o Ukrajinu a s Černochovou jen vymyšlí za jaké zbraně utratit naše peníze…., tak si myslím, že těch pár drobných pro jakoukoli dopravu a její dotaci nebude problém sehnat…
Co je to „skutečná cena“ a kdo ji určuje?
Např. fixní a variabilní náklady. České jaderné elektrárny vyrábí 1 kWh za 0.25 CZK.
To nam muze byt jedno, i kdyby vyrabely zadarmo – elektrina se prodava a nakupuje na burze.
To už to tak kleslo? Před dvaceti lety byl Temelín kalkulován na cca 1,05 Kč a Dukovany na 0,79 Kč / 1 kWh. 😀
No ale v každém případě je to jen zlomek zlodějiny ČEZu…
Volný trh je zlodějna? Někomu se zde stýská po centrálně plánované ekonomice, která ale jak známo zkrachovala.
Vypadá to, že Ukrajinou jste posedlý akorát tak vy.
A naše slavná média…která nemají nic lepšího na práci než nám ji cpát horem dolem…
Ono je tady 25 000 bezdomovců, 150 000 matek samoživitelek, v dopravě budou potřeba investice za biliony, v jiných druzích infrastruktury to není o nic lepší…ale řeší se Ukrajina…
Jiny typ nackoidneho hlupaka, rovnou napis, ze ti vadi pece u prchajici matky s detma a snaha CR to zastavit, aby se matky a deti mohli vratit domu a nemichej to k teme energii a podobne… Empatie a zakladni ekonomicke mysleni- ale hlavne ta empatie jsou pro tebe hodne sprosta slova!
Neplácej o empatii. Já ji na rozdíl od Tebe mám, takže se cítím povinen napsat, že Ukrajinských velitelů, kteří svým podřízeným nařídili střílet na vlastní civilisty už bylo identifikováno dost. Kdybys měl jen stopu empatie, nikdy by ses na tom nemohl podílet a zastávat se toho.
S tymihle volovinami se budeš fajn cítit v Ruské federaci,tady s nima neotravuj…doufám,že jako správního trola te Moskva dobře platí.Šiřit tady neověřený hnůj z dezinformačních webu
To te fakt rusaci plati tak dobre, ze se nestydis tyhle blbosti psat? :O
Ja ti tvuj prijem brat nechci, ale na tvem miste bych si radsi nasel nejakou slusnou praci hodnou chlapa. Sireni lzi po netu to neni …
Ty už taky žiješ v paralelním světě. Tohle z lidí dělají dezinformace. Jsi odstrašující příklad pro všechny, kteří dezinformacím nepropadli.
Je to spíš naopak. Doteď se na zbraních nesmyslně šetřilo, nebyli jsme schopni se zbavit ani polofunkčních socialistických křápů. Ať tak nebo tak, tvoří to jen malý zlomek rozpočtu.
A nebude to o nic lepší.
Žiletkový plot a 3m příkop tak drahé zase nebudou. A leckde bude vlastně stačit jen ten plot…
To máte pravdu…jen v MPSV jsou postradatelné výdaje za 105,613 mil. korun…
Bez ohledu na to, v jakém rozsahu se zredukuje rozsah veřejné dopravy a upraví výše jízdného, je potřebné konečně začít řešit ze strany státu vstupy, které může ovlivnit a jež negativně ovlivňují a dopadají na naši ekonomiku … tedy i dopravu – mám na mysli konkrétně vysoké marže rafinerií a energetickou burzu v Lipsku, kde draze nakupujeme u nás levně vyrobenou elektřinu. Proto si stát platíme, aby chránil spotřebitele i naši ekonomiku – ale v kontrole přiměřenosti marží a zpětným nákupem drahé elektřiny přes energetickou burzou, která je u nás levně vyrobena, naprosto selhal
Ale selhal kompletně trh, tím že vyprodukoval neprimerene tvrdosti.
S tím naše vláda sama o sobě nic neudělá. Vyjma přímých dotaci, na které si stát musí půjčit.
Pokud chcete vidět viníky – tak tu máte Rusko, Německo, EU a volnotrzni ideologii. Naše vláda aktuálně neudělá nic. Protože nemůže. A ty naše předchozí vlády nás tomu hezky vystavily….
Nemyslím, že máte tak docela pravdu … trh by selhal, kdyby vláda činila razantní kroky na ochranu ekonomiky a spotřebitelů ( i proto si ji platíme) … a nastala současná krizová situace. Tak tomu ale není a nebylo, vláda je naprosto nečinná, fatálně naprosto v tomto směru selhala. Bylo by zajímavé, kdyby vláda zveřejnila statistiku marží rafinerií třeba za dvě desetilití zpětně … ať se zodpovídá voličům a zveřejní tyto statistiky. Kontroly výše marží v minulosti vláda mohla a měla ovlivnit a nemá smysl se přece vymlouvat na Rusko, EU, Německo a třeba i Brexit … Já jako hlavního viníka… Číst vice »
Vysoka marže není a priori proti dobrým mravům. Maximálně můžete kontrolovat protisoutezni chování, neboli zneuzivani monopolniho postaveni. Ale když srovnate cenu s nějakým trhem, např. Lipsko pro ee nebo Rotterdam pro paliva, tak asi smůla.
Samozřejmě min financí má možnost regulovat či usmernovat ceny, ale je třeba se podívat na podmínky. A promyslet následky, aby se ten levný benzín akorát nevyvezl.
Problematika rafinerskych marzi je složitá, protože závisí na ceně vstupní suroviny (různé druhý ropy, různé termínované kontrakty aj), technologii a proti tomu palivo se obvykle řídí indexem platt’s + marže. A ta marže není obvykle nic tak strašidelné.
A tady by bylo zajímavé, kdyby stát zveřejnil právě výše marží rafinerií. Marže, jak říká současná vláda, musí být přiměřené … proto sleduje nyní čerpací řetězce, které naopak upozorňují na nutnost sledování marží v celém koloběhu výroby, tedy i rafinerií… pokud vysokými cenami nafty, ale i trakční energie zatížíme dopravce, tak je oprávněné od nich žádat kraje či stát o navýšení financí. Smutné ale je, když dopravci přikročí a omezí třeba počty spojů i razantně navýší ceny jízdného – neúměrně bezdůvodně přemrštěné marže rafinerií neklesnou … zde myslím je nutný zásah státu. Údajně MOL třeba nadále nakupuje zlevněnou ruskou ropu,… Číst vice »
pokud MOL kupuje ropu URAL se slevou větší než pár USD na barelu oproti Brentu, pak může navyšovat takto poněkud vyčůraně rafinérskou marži. jen nevím, co je na tom nelegální. pokud paliva dodává +/- dle ceny z burzy v Rotterdamu nemůžete nastavit fixní marže nad náklady, protože pak zmizí zájem snižovat ty náklady. a nacpete do nich cokoliv. PS: pamatuju si, když rafinérské marže byly záporné. to taky dokážete? PPS: já osobně bych ty marže ukázal. kdo se na čem pakuje. a aby byl erár na tom dobře a lid v klidu, tak to podobným osladil mimořádnými daněmi. ale pozor… Číst vice »
˝jen nevím, co je na tom nelegální. pokud paliva dodává +/- dle ceny z burzy v Rotterdamu˝ … je otázkou, zda by postup MOLu byl tkzv. v souladu s dobrými mravy – ale to by musel posoudit soud ( o souladu s dobrými mravy mnoho informací např. na epravo ) Záporné marže rafinerií nepamatuji, toto info mne překvapilo … no, jsme navázáni při nákupech ropných produktů na komoditní Rotterdamskou burzu – s cenou ropy těžko něco uěláme … nicméně tento způsob nákupu nemusí být výhodný. Ale co je zřejmé, je růst zisků nadnárodních firem, které vysávají celkově naši ekonomiku. Proč… Číst vice »
Těch 50 korun za litr není nijak závratná výše. Před desti lety jsme měli nějakých 37 korun, k tomu si přičtěte inflaci za těch 10 let a jsme na podobné hladině. Největší problém je, že jsme si až moc zvykli na blahobyt a levné energie umocněné nízkou poptávkou během covidu. Jenže málokdo si uvědomuje, že ty levné enrgie téměř výhradně pochází z diktátorských režimů (Rusko, Saudové, Venezuela), které si mohou kdykoliv usmyslet, že nám prodej zdraží. Anebo pustí svou armádu financovanou prodejem surovin ze řetězu.
No, atakování hranice 50 Kč považuji za závratnou výši, když nám způsobuje ztrátu konkureceschopnosti a pozvolný zánik některých částí průmyslu, včetně sociálních otřesů … připouští to i současná vláda. Podle mého názoru jsme si na blahobyt nezvykli, ale hrubě byl podceněny marže společností. Zoufalý pokus vlády kontrolovat marže přichází velmi pozdě … a nepostihuje skutečné sektory, které způsobily enormní navýšení výsledné ceny.
A jak byste si představoval nákup elektřiny levně? (Kromě nabídky Tykače)?
Bylo nutné souhlasit s dodávkou celé produkce u nás vyrobené elektrické energie na burzu a tím energii nesmyslně zdražit občanům a naší ekonomice při jejím zpětném nákupu? Proč ??? Proč se na burzu nedodá případně jen přebytek vyrobené elektřiny, který by vznikl po odečtení reálné spotřeby v ČR ? EU přece moc dobře chápe, že v řadě zemí způsobuje tento zpětný způsob distribuce velké sociální a ekonomické otřesy. Máme zastoupení v EU – zde naši politici měli táhnout za jeden provaz a vyjednat výhodnější podmínky pro ČR. Fatálně selhali … a díky tomu je řada služeb, včetně dopravy, neudržitelná a… Číst vice »
Aha, takže pan Borecký má ambice ukazovat všem krajům, jak nově to má vypadat a jak se má omezovat veřejnou doprava. Namísto změny organizace dopravy, provázání vlaků a autobusů, rozšíření a zvýšená motivace cestujících ke koupi časového jízdného např. zavedení 7denního či zvláštního relačního jízdného, nebo si některé externí služby od firem zajistit vlastními silami a ne dopravu zlikvidovat jen pro filosofii tohoto radního. Žádná revize smluv, vůbec nic, z jeho strany, rušení spojů obzvlášť do okrajů kraje má být to poslední. Podle něj je dopravní obslužnost neudržitelná. Jeho úkolem, když tam vlezl je snad najít řešení ne? Za co… Číst vice »
Jako že chcete říct, že ve středočeském kraji jsou špatně provázané autobusy a vlaky a že jízdné je moc drahé?
Ano, jsou části kraje, kde fungují vlaky a autobusy téměř odděleně a skoro na sebe nenavazují. Navíc pokud projíždíte mnoho pásem časové jízdné obyčejné je opravdu drahé. Tak tedy, na co mi je jízdenka, která mi tvoří prstenec v celých středních Čechách, když potřebuji jednu či dvě trasy s navazujícími vlaky či autobusy? Navíc nelze si koupit kratší než 30denní jízdné, to je vůbec neflexibilní.
Bla bla bla.
Vysokou cenu trakční energie nevyřeší žádná koordinace IDS
Cenu trakční energie by měl řešit každý dopravce sám, nikoli SŽ, která cenu diktuje pro všechny. Pokud do svého vedení pouští tak drahou elektřinu tato státní organizace, měla by hradit společenské škody, které to působí.
Jen ve Středočeském kraji aktuálně chybí 620 mil. Kč (370+250). To žádné sedmidenní nebo zvláštní relační jízdné nezachrání. Tady se bavíme o opravdovém průšvihu v řádu miliard za celou ČR. Je potřeba do toho konečně říznout a buď zdražit, nebo omezit dopravu (a nejspíš to dopadne jako kombinace obojího).
Ale zachrání to zrušení duplicitních autobusů (tedy trasou kopírujících vlak nebo tramvaj), někde výměna velkého autobusu za malý (už poloviční spotřebou).
Ještě by takhle mohli nabízet „pidky“ pro 1.třídu…aby to bylo komplet…
A z toho vygenerujete těch 620 milionů? Tak na to se dá napsat jedině: 😀
No…ono by těch linek bylo 89…
A je to tady. Někteří se strašně moc těšili na drahý benzín, tak tady mají výsledek. Jejich tupost, že jim nedošlo, co nastane.
Máte nějaký seznam lidí, kteří se těšili na dráhy benzín?
Když si projdete starší diskuze, tak je najdete. Seznam si nevedu, nevidím pro to důvod.
Máte hodně krátkou paměť. Celý Twitter, iDnes apod. před pár týdny vykřikoval, že se musíme uskromnit v boji proti Putinovi, že je třeba mu to nandat sankcemi na ropu a plyn. A vzhledem k jejich krátkozrakosti a tuposti si mysleli, že to bude znamenat snížit si v zimě teplotu v obýváku o 2°C a o pár stovek vyšší účet za energie. A realita je taková, že se propadáme do nevídané energetické a ekonomické krize, zatímco Rusko díky růstu cen způsobené západními sankcemi své příjmy za ropu a plyn zdvojnásobilo a ve válečném tažení samozřejmě pokračuje. Great succes.
Myslíte jako to zdražení plynu od loňského podzimu, protože putinuv Gazprom si pronajal a nennaplnil zásobníky v Německu? Ibzato může Ukrajina? Nebo to přerušení dodávek plynu, když někdo nezakceptuje svévolně porušení kontraktu? A spolupráce se státem, který v pondělí tvrdí, že nehodlá útočit a ve ctvrtek začne válku, vám přijde taky ok.
Prostě jsme blbci, co léta strkali hlavu do písku. A teď to bude bolet….
1. Rusko není jediný agresor, se kterým spolupracujeme. 2. Stejně s nimi spolupracujeme tak jako tak. Třeba jen pár dní po invazi, kdy se naši představitelé předháněli, kdo je více v šoku, tady v klidu přistávala ruská letadla s jaderným palivem. Takže zjevně o žádné hodnoty nejde.
Takže se zásadove úplně odrizneme? Aby vám podobní tady řvali něco o tom, co je nám po Rusku a Ukrajině, hlavně že my tu máme teplicko?
Únikovy manévr k bitym černochům jd typicky…
Naplnění zásobníku záleží hlavně na objednavateli (dodavatel má plynu dost). Kdo je majitel zásobníku je jedno, neobjednas=nedostaneš.
Ale no tak, přece to těm autíčkářům natřeli!
Až dojde ropa, budete plakat za motorák 810!
A podobné hefty…
Tohle nikdy nikdo neříkal. Nikdo neříkal, že budeme plakat za 810. Mnozí z nás pouze upozorňovali, že železnice se ještě bude hodit, ale opravdu nikdo není tak hloupý, aby si ji představoval se samými osmsetdesítkami. To by, v souvislosti s nedostatkem ropy, jaksi nedávalo smysl.
Ale aut v ulicích je furt dost. Takže to není primárně o drahých paliveCh. Ale o léta připravovanému selhání státu i nadstatnich struktur.
Prostě jsme prozrali co se dalo bez ohledu na zitrek. A místo přijetí nutnosti se uskromnit, akorát rveme a brečíme
Jojo…to je tak když tu „ekologickou“ dopravu vezmou za špatný konec…
Místo zdražení jízdy autem zdražili vstupní surovinu i vlaku…
Bez ohledu na to, zda a jak se v budoucnu omezí rozsah veřejné dopravy a navýší jízdné, by se měl stát zaměřit na položky, které může ovlivnit a jež nepříznivě dopadají i na vstupy dopravy; mám konkrétně na mysli marže rafinerií a též energetickou burzu v Lipsku, kam levně dodáváme elektrickou energii a draze ji zpětně nakupujeme. Platíme si stát, který má chránit spotřebitele i ekonomiku … a myslím, že v těchto vstupech selhal a svojí nečinností způsobil z části rozkolísání prakticky všeho..
Jak to může ovlivnit stát? Jednou jsme se rozhodli obchodovat energie na volném trhu, tak je potřeba respektovat tržní cenu. Nebo kvůli tomu chcete navrátit komunismus a centrálně plánované hospodářství, kde ceny určují politické komise?
Cestující musí pochopit, že doba Babišových slev kdy se cestovalo za 80 kaček přes celou republiku je pryč. Jednou kosa na kámen narazit musela, byl to nesmysl od začátku. V případě středočeského kraje jsou první na ráně vzduchovoziče Sp vlaky Kolín – Benešov, okamžitě zrušit, to jsou naprosto vyházené peníze.
A vy by jste mohl pochopit, že Evropa jde jiným směrem.
Vážně? A jakým? Jako že se vrací k dotování vlaků, jimiž cestuje 10 lidí a někdy ani to ne?
Nikoli, snaží se, aby ta veřejná doprava fungovala a aby natáhla co nejvíce lidí do vlaků a autobusů.
Tak to jdeme s Evropou stejným směrem.
Ani náhodou, v Německu zlevnili, Švýcarsko z mýtného razantně podporuje veřejnou dopravu, zatímco u nás signálník hovoří o podpoře silnic, dálnic a VRT.
V Německu zlevnili jako experiment na 3 měsíce. Uvidíme, jak to dopadne. Momentálně mají lidé, kteří jedou v sobotu vlakem do práce, velmi zajímavou cestu. Snad přesedlají do aut, nejsem rád, když trpí nevinní.
Ano, experiment, na konci bude pravděpodobně nějaké nastavení tarifu.
A když už nejste rád, že trpí jiní, jistě nepoužíváte auto.
Nepoužívám, díky za optání.
Vy znáte v Evropě jenom tyto dvě země? Ale budiž. Když už je řeč o Německu, naši dva nejbližší sousedé, Sasko a Bavorsko, zrušili tolik regionálních tratí, že by z toho většina českých šotoušů dostala amok. A já říkám: ano, zrušme už konečně nesmyslné lokálky a začněme razantně investovat do tratí, kde to dává smysl.
Tyto dvě spolkové země neřezaly zdaleka nejvíc (u Saska z principu i proto, že tam se řezalo až v 90. letech 20. stol.).
Hodně zajímavé pro mě je Šlesvicko-Holštýnsko, kde je železniční síť docela osekaná na kost (např. zrušené spojnice Flensburg – Niebüll nebo Rensburg – Husum).
Víte, když dám nějaký příklad, tak ještě z toho nevyplývá, že neznám jiné země. Ale možná, že pro vás ano.
Jinak rušit dovede každý, jde o to, zda umí zvážit, jestli místo rušení nelze najít třeba zatraktivnění tratě.
Prosím o definici lokálky, snad se tentokráte dočkám.
A k velmi drahému švýcarskému jízdnému byste našel co? 🙂
Mmch. v Německu zlevnili jen regionální dopravu, a to jen velmi dočasně.
Řekl bych, že pro ně drahá není.
Využití kapacity vlaků ČD bylo cca 20%. 80% sedaček vozilo vzduch nikoliv cestující.
Humbuk – Arriva předvádí v autobusech i 100% vzduchu…hlavně o víkendech…
Zpoplatnit více silnice a dálnice? Daňové zatížení silniční infrastruktury je v ČR pouze na cca 22% nákladů. I v populistickém Maďarsku stojí dalniční známka 4 tis. V PL na A4 mýtné brány, napr. Katowice – Krakow 240Kc je jeden prujezd tam a zpet. Registrační poplatek vzhledem k externalitám při koupi auta je v ČR směšný. Na SK se odvíjí podle výkonu motoru. O tom nikdo nemluví!
Veřejná doprava je přece základ mobility. Pomoct by mohla digitalizace veřejné dopravy, zastávky za znamení, multimodalita v kombinaci mikromobilitou, prvky gamifikace pro veřejnou dopravu, nabidka turisticky zajimavych spoju?
Bylo by možné rozklíčovat to „daňové zatížení silniční infrastruktury“ – co je v čitately, co ve jmenovately? Děkuji.
Souhlas.
Zdrojem příjmů jsou mýto, dálniční známky a silniční daň. V roce 2018 to činilo 22,1mld. Letos bude i výpadek silniční daně. Určitě budete namítat, že nepočítám výběr ze spotřební daně PHM. Spotřební daň by ale měla financovat náklady za emise ze spalování, defacto typ uhlíkové daně. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/stat-rocne-vybere-na-dalnicnich-znamkach-pet-miliard-na-mytu-dvojnasobek-88212 Náklady, které vynakladájí do silniční infrastruktury RSD, kraje, obce výrazně převyšují příjmy. Údaj o 22% čerpám z prezentace od řečníka tuším z SFDI z konference CityChangers. Uvedenou prezentaci jsem ale nenašel. Pokud si chcete srovnat daň z vlastnictví auta napříč EU, tak doporučuju článek níže. Jsme jedna z mála zemí, která žádnou daň… Číst vice »
Zdroje ze zpoplatnění silnic dosahovaly v roce 2018 22mld. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/stat-rocne-vybere-na-dalnicnich-znamkach-pet-miliard-na-mytu-dvojnasobek-88212
Spotřební daň z PHM není zdrojem pro budování silniční infrastruktury, ale je to druh uhlíkové daně, který se snaží kompenzovat náklady ze znečištění ovzduší.
Náklady na výstavbu silniční infrastruktury jsou počítaný jakou souhrn nákladů ŘSD, krajů, obcí a měst. Od parkovišť,obchvatů až po dálnice bohužel nemůžu dohledat zdroj, který se k tomu poměru 22% dopočítal. Za to se omlouvám.
Přikládám aspoň přehled zdanění aut napříč EU. Jsme jedni z mála, kteří téměř nemají zdaněno vlastnictví auta.
https://www.auto.cz/jake-se-kde-plati-dane-na-auta-nejvice-zaplati-ridici-v-belgii-naopak-usetri-ve-spanelsku-139029
Zdroje ze zpoplatnění silnic (silniční daň, dálniční známky, mýto) dosahovaly v roce 2018 22mld.
Spotřební daň z PHM není zdrojem pro budování silniční infrastruktury, ale je to druh uhlíkové daně, který se snaží kompenzovat náklady ze znečištění ovzduší při spalování.
Náklady na výstavbu silniční infrastruktury jsou počítaný jakou souhrn nákladů ŘSD, krajů, obcí a měst. Od parkovišť,obchvatů až po dálnice.
Navíc jsme jedni z mála napříč EU, kteří téměř nemají zdaněno vlastnictví auta.
Z výběru spotřební daně z PHM část (cca 10 %??) plyne přímo do SFDI, zbytek je příjem státního rozpočtu, bez žádné konkrétní asignace (a existovala už v době, kdy se o nějakých „uhlíkových daních“ a „nákladech za znečištění ovzduší“ ani netušilo, ale bylo potřeba naplnit státní rozpočet). Náklady na výstavbu a provoz dopravní infrastruktury plynou částečně z přímých poplatků (mýto, poplatek za železniční dopravfní cestu atd.), ale zejména opět ze státního rozpočtu. Ergo číslo 22 % můžeme nějak vypočítat, ale je absolutně irelevantní z něj něco vyvozovat nebo ho srovnávat s jinými zeměmi, protže tam je systém financování dopravní infrastruktury… Číst vice »
Děkuji za doplnění. O těch 10% ze spotřební daně jsem nevěděl. O tom, že se o tom kdysi ani netušilo lze spekulovat. Ropný průmysl o škodlivosti spalování věděl už od 70. let minulého století. První klimatická konference se konala v 80. letech. To, že se o tom veřejně nemluvilo jako teď neznamená, že se o škodlivosti nevědělo a spotřební daň to nereflektovala škodlivé účinky spalování.
SFDI není zdaleka jediný rozpočet, ze kterého se staví silnice. Například Blanku si Praha platila komplet sama a ze spotřební daně nemá nic.
No to poslední se napraví jistě až v příštím volebním období.
To by tak hrálo, aby si vláda zdražila auta když jezdí jedině jimi…
Zjevně jste popletl silniční se železniční infrastrukturou. Řidiči totiž státu odvedou na různých daních přes sto mld. ročně. Zato železniční dopravci platí jen nepatrný zlomek nákladů utopených na dráze (nemluvě o tom, že za ně platíme i poplatky za OZE a státem dotované postrky).
Bohužel nemáte pravdu, na silniční dani, mýtu a dalničních známkách odvedli řidiči např. v roce 2018 cca 22mld. Nejspíš počítate i spotřební daň z PHM, ta ale není zdrojem pro budování silniční infrastruktury. Její výběr ani nekryje náklady, které spalování fosilních paliv generuje. Spotřební daň je spíš druhem uhlíkové daně.
Takže jasme zase u toho, že spotřební daň z PHM a DPH nepatří mezi příjmy státního rozpočtu?
To přece nikde netvrdím. Spotřební daň z PHM je ale formou uhlikové daně, která by měla krýt náklady za znečištění ovzduší, zdravotní rizika apod. Navíc spotřební daň z PHM je v ČR jedna z nejmenších v EU.
Je škoda, že to vnímáte takto selektivně. Cožpak DPH z jízdného ve veřejné dopravě není příjmem státního rozpočtu?
přendaváním peněz z jedné kapsy do druhé žádný příjem nevznikne
Můžete mi prosím objasnit
Promiňte, znovu, moje chyba. Můžete mi prosím objasnit jaké náklady spalování fosilních paliv a to jak v os. autech, tak v autobusech,tak i v nezávislé trakci u vlaku generuje? Děkuji
A které prosím náklady generované spalováním fosilních paliv jsou z té spotřební daně kryty?
A uživatelé ostatní dopravy neodvedou na daních nic?? tohle je zajímavé uvažování…
No, kromě dráhy ne. Jak letecké tak lodní palivo je od spotřební daně osvobozeno. Spotřební daň z nafty platí akorát dráha, a to by se podle mně mělo změnit.
Odvádí DPH na jízdném. Nicméně o tom můj komentář nebyl. DPH, spotřební daně nejsou daňovým zpoplatněním využití infrastruktury.
Zdroje ze zpoplatnění silnic dosahovaly v roce 2018 22mld. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/stat-rocne-vybere-na-dalnicnich-znamkach-pet-miliard-na-mytu-dvojnasobek-88212
Spotřební daň z PHM není zdrojem pro budování silniční infrastruktury, ale je to druh uhlíkové daně, který se snaží kompenzovat náklady ze znečištění ovzduší.
Náklady na výstavbu silniční infrastruktury jsou počítaný jakou souhrn nákladů ŘSD, krajů, obcí a měst. Od parkovišť,obchvatů až po dálnice bohužel nemůžu dohledat zdroj, který se k tomu poměru 22% dopočítal. Za to se omlouvám.
Přikládám aspoň přehled zdanění aut napříč EU. Jsme jedni z mála, kteří téměř nemají zdaněno vlastnictví auta.
https://www.auto.cz/jake-se-kde-plati-dane-na-auta-nejvice-zaplati-ridici-v-belgii-naopak-usetri-ve-spanelsku-139029
zrovna jsem to chtel napsat – asi nejlepsi cas pro automobilove myto. 🙂
Že by se platilo podle spotřeby a ujetých kilometrů? Aby ten, kdo jezdí za 5 litrů a najede 7.000 km ročně platil úměrně tomu, kolik najezdí a ten, komu to žere 10 litrů a najezdí 30.000 platil také úměrně?
Gratuluji, právě jsme zavedli spotřební daň z paliva.
Podle hmotnosti automobilu a ujetých kilometrů, přičemž by se jednalo o 2 daně – z ježdění a mýto zvlášť.
Že má to auto „žízeň“ nemá na opotřebení vozovky žádný vliv.
Jako bonus by se vyřešil problém stáčení kilometrů – řidič by uváděl právě stav tachometru.
Poplatek podle síly motoru je principiálně nesmyslný. Výkon silnici neničí, ničí ji hmotnost. Výkon nezabírá parkovací plochu, zabírá ji obrys. Poplatek odvozený od pohotovostní hmotnosti a/nebo od vnějších rozměrů vozidla by byl mnohem logičtější. Když u nás na firemním parkovišti vedle sebe zaparkuje karoq a škodovka stovka, je ten rozdíl nebetyčný.
Jó…každej řidič si bude muset koupit krabičku…a platit za každý kilometr mocninu hmotnosti svého smradlavého miláčka.
Taková Octávka je nejméně 1,313 t = 1,72 Kč/km. Plus k tomu 43 haléřů jako silniční. Dohromady 2,16 Kč/km…*
ČESMAD se úplně zblázní, protože u kamionu bude 12*12 Kč za kilometr…a SA, Flixbus a jiní teprve…
*po D1 je to z Prahy do Brna 198 km (pouze část po dálnici). Jen to mýto by stálo 343,33 Kč – a co benzín, amortizace. Vlakem po zrušení komerčních jízdenek 411 Kč.
Dopravní patologická sedlina (modré gumy a šotoušci) si našla nového nepřítele…
Váš příspěvek je Vaším zrcadlem….
Děkuji za informaci.
Klíčenku?
Až po Vás…🙂
Děkuji, už mám. A hezkou, kočičí…
Existuje jiné řešení – odstranit příčinu zdražování … ale o tom se nesmí mluvit ani psát ….
Naopak. O tom se mluví a píše už víc jak 100 dní každý den. Ale není to tak jednoduché jako hrát počítačové hry.
Vysoké ceny EE jsou důsledkem green dealu. Navíc nemusíme nakupovat draze přes burzu v Lipsku a zbytečně vyhazovat peníze za OZE. Nehledě na to že rafinerie nakupují pořád levnou ruskou ropu. A co se týče plynu tam už ti rozumní mají podepsaný dlouhodobý kontrakt a teď se jen smějí.
A co z nějakého greendealu se vlastně realizovalo? Že to tak najednou zdražilo energie?
Co zdrazilo treba elektrinu? Spousta mensich vlivu itere se sesly najednou. Emisni povolenky, zavírání uhelných elektráren i těch jaderných a z toho plynoucí nedostatek elektřiny= růst ceny Výpadky tzv. obnovitelnych zdrojů kvůli nedostatku slunečního záření a větru= růst ceny. Navic kazda takovato elna musi mit zalohu protoze elektrina je potreba i kdyz nefouka nesviti slunce a pevne naklady generuje i kdyz nevyrabi. Kdo je zaplati? Spotrebitel = rust ceny. Strach z nedostatku plynu po útoku Ruska na Ukrajinu = růst ceny plynu = růst ceny elektriny z paroplynovych elektráren. A jeste nás čeká elektromobilita = další spotreba elektriny t.j. rust… Číst vice »
Postupné nahrazování stabilních zdrojů EE OZE. Tj. Občasnými zdroji energie. V tom je zakopaný pes. Srovnejte si za kolik vyrábí jednotlivé typy elektráren. Nejhůře jsou na tom solární. Co se týče poměru cena/výkon. Za to co jsme narvali solárním a jiným baronům už dávno jsme mohli mít několik JE a smát se od ucha k uchu.
Tak nějak. Vždy je dobré na někoho hodit svou vlastní neschopnost a mít na všechno univerzální výmluvu.
To děláte každý den, ne?
Budete se divit, ale nedělám.
no jasně, není dne aby nepadlo sousloví „burza v Lipsku“.nicméně expert Skopeček má zato,že nemůžeme němce nechat bez naší levně vyrobené energie.Co na tom,že němec zvoral co mohl-od vypnutí jádra ,OZE přes plynovou lásku k ruskému švábovi,Češi to přece s gustem zaplatí.
Ani ne tak Němec, jako Die Grüne. Razí si to svoje bez ohledu na následky a bez ohledu na to, že to nefunguje. Jejich zaslepená víra jim nedovoluje ustoupit tam, kde se spletli.
Jak to bylo v tom vtipu o politikovi s vizí? Druhý byl alkoholik a těžký kuřák, třetí byl sukničkář.
To chci vidět, až jim to budou dávat k úhradě…
A mohl by CEZ jako a.s. prodávat elektřinu levněji? Za jak dlouho by je nějaký státní zástupce zazaloval?
Ježíšmarjá,o čem to píšete. ČEZ prodává elektřinu za tolik,jaká je cena na burze v Lipsku. Co by tam nějaký státní zástupce řešil? Kapitalismus?
Ale skákali by do stropu v momentě, ve kterém by se elektřina vůbec nesměla vyvážet, marže nesměla překročit 130% výrobních nákladů a ČEZ byl odborem při Ministerstvu průmyslu a obchodu…
Když čtu zdejší starší komentáře, tak si myslím, že mnozí si neuvědomují, že ať tak, či tak, vždy to zaplatíme my občané – pokud bude dotovat stát (naoko nebude pro běžného člověka vidět), tak nakonec platíme my všichni, resp. naše děti a vnuci, z daní – resp. půjček, které stát provede, tedy nakonec to bude stát výrazně víc – o úroky. Druhou možnost je zvýšit jízdné, které je u nás extrémně levné – nepoukazujte, prosím, na tříměsíční 9 € experiment v Německu, které jinak má ceny úplně jinde, kde nějakých 7-10 km vyjde na 3-4 €, tedy 75 – 100… Číst vice »
Vyvolat růst platů růstem nákladů je vskutku novátorká myšlenka. Až na to, že se v kombinaci mizerné vyjednávací síly zaměstnanců (trapně submisivní zaměstnanci, ovšem odbory jsou pro ty samé subíky sprosté slovo) a dokonale promazaného lobbingu zaměstnavatelů něco podobného nemá šanci prorazit.
Zpolitizované odbory v české verzi alias prodloužená ruka ČSSD jsou opravdu sprosté slovo.
Kolektivní vyjednávání je vždycky politická záležitost, ergo apolitické obory jsou nesmysl.
Ale to už je mimo záběr debaty o dopravě.
To sice ano, ale je rozdíl jestli je to něco na úrovni „Občané pro Mokrou nad Soupravou“ a když je to B tým nějaké politické strany.
To jo…stávkujícím Úřadům práce by se nyní, kdy je práce víc než lidí taky mohlo velice snadno stát, že budou sami nějakou potřebovat.
Z cca. 400 „kontaktních míst“ najednou 80…
Takové ten pocit, že peněž je nekonečně a tisknou se ze vzduchu, je bohužel celkem častý. Reálně zrovna u krajů vydat víc za dopravu znamená ušetřit na vzdělávání, sociálních službách nebo zdravotnictví.
Spolu s přesvědčením, že zdražení PHM potrestá řidiče a veřejné dopravy se to nedotkne.
S jednou věcí nesouhlasím, pokud byste zrušil dotace na veřejnou dopravu (cca 15mld Kč jen v Praze), a nechal ji jen na komerční bází (každý se postará sám o sebe), tedy cca 3.5x dražší, tak všichni chudí budou jezdit autem a celé město zkolabuje bude nepříjemné pro všechny. Bohatí si pak budou moci dovolit MHD a být tak někde rychleji než v totálně ucpaném městě. Popravdě, v takovém městě bych žít nechtěl. Samozřejmě by se to dalo vyřešit drahým mýtným za použití silnic a komerčním parkováním, ale v Praze momentálně nejsme schopni ani při levném parkování pokutovat lidi stojící na… Číst vice »
Ono jde o kompromis – VHD je všude dotována, ale jak? V Drážďanech – jízdenka na jednotlivou jízdu 2,2 €, v Ženevě 2,8 € (3CHF), roční v Bratislavě 199 €, což je o dost výše než u nás v Praze (1,5 € – jednotlivá; 140 € roční)…
Kolik je příjem průměrného Pražáka proti obyvateli Ženevy?
A kolik stojí tramvaj, když ji kupuje DPP a když DPŽ?
Jojo…když musí mít DPP nejdražší tramvaje na světě, tak se to musí někde projevit…
A kolik oproti obyvateli Bratislavy? I kdybyste si do těch rovnic dosadil příjmy, tak zejména roční jízdné v Praze pro dospělé je absurdně levné v porovnání s prakticky jakoukoli jinou metropolí. Je dokonce nominálně levnější než před 20 lety. Jenže si na to voliči zvykli a berou to jako samozřejmost. Bude zábava po volbách, protože nikdo to před volbami navrhovat nebude, ale déle než rok, dva už to prostě není udržitelné. Dojde pak ke skokovému zdražení.
Hmm…jakou navrhujete rovnici, podle které by se ty ceny jízdenek počítaly?
Ta rovnice je daná politicky. Pro začátek můžeme zadat 50% nákladů. Pokud se to lidem bude zdát moc, tak aspoň bude tlak na efektivnější provoz VHD. Třeba nekupovat tak často nová vozidla.
Je jasné, že MHD v Praze nikdo rušit nechce. Pokud ale budou zrušeny nějaké málo vytížené linky, takřka nikdo to nepozná…
A to jsou v pražské MHD jaké?
No přece ty málo vytížené, nedovtipo…
Třeba 108, z těch co vídám. 5 pořadí, 15(?) řidičů..
Třeba 23(
23 je vytížená, dokonce i při výjezdech a zátazích do vozovny. Je to linka, která jezdí přes centrum, pokrývá dvě špičky a mimo ně turisty. Málo vytížené spoje jezdí spíš brzo ráno, pozdě večer, o víkendu, a v okrajových částech města. Tam to funguje jako základní dopravní obslužnost, ale možná by si lidi zvykli, kdyby zvážili jako dopad má provoz prázdných spojů po čtvrt hodině místo půl hodiny a lépe si plánovali cesty mimo špičku.
Ono by ani nevadilo, kdyby se omezily jízdy tramvají na periferie, například: 1 Kobylisy – Petřiny 2 Dvorce – Petřiny 3 Březiněvěská – Dvorce 4 Holyně – Kubánské náměstí 5 Smíchovské nádraží – Nové Strašnice 6 Vysočanská – Čechovo náměstí 7 Radlická – Nové Strašnice 8 Nádraží Podbaba – Nádraží Libeň 9 Vozovna Žižkov – Kotlářka 10 Sídliště Ďáblice – Kotlářka 11 Spojovací – Spořilov 12 Smíchovské nádraží – Výstaviště 13 Ústřední dílny DP – Čechovo náměstí 14 Vysočanská – Spořilov 15 Sídliště Řepy – Olšanské hřbitovy 16 Starý Hloubětín – Kotlářka 17 Vozovna Kobylisy – Dvorce 18 Nádraží Podbaba… Číst vice »
Pokud je levnější jezdit sám autem po městě než v MHD za reálnou cenu, tak je hlavně potřeba zamyslet se nad koncptem mětské dopravy a kde ty peníze mizí. Protože dobře vytížené spoje nemohou vycházet dráž než jednolivec v autě.
Napíšu zde něco, co se nebude líbit. Já v tomto vidím příležitost, jak konečně veřejnou dopravu optimalizovat. Pamatuji 80-tá léta. Dobu, kdy velká část rodin vůbec auta neměla. Ti , co jej měli je používali maximálně tak pro víkendové výlety. Moji rodiče měli garáž 2 km od domu. Vždy v pátek se auto z garáže vytáhlo, aby se tam v neděli opět odložilo… Proč o tom píšu. Protože v době, kdy každý jezdil veřejnou dopravou, nebyla její nabídka tak obrovská, jako je dnes. Dnes každý pomalu jezdí pro rohlíky 200 metrů od domu svým autem. Já jsem z Mladé Boleslavi.… Číst vice »
v osmdesatých letech už většina rodin auto měla
Kolik je vám let ?
a vám?
Taky si myslím, a i data tomu odpovídají. Pokud tedy bereme většinu jako >50%. Dnes na jednoho člověka připadá něco přes 0,5 auta, v roce 1989 to bylo asi 0,2 auta.
Právě během 80. let si spousta rodin první auto koupila. V roce 1980 většina rodin auto neměla.
Počet osobních aut je 2,5 x vyšší , než v roce 1989. Je rozdíl ještě v jedné věci. Zatímco v roce 1989 sloužilo auto k vyjímečným akcím… dnes slouží k běžnému životu.
Aha, tak proč se už od 60. let před nově budovanýma továrnama stavěla velká parkoviště pro zaměstnance?
Jasně, aut bylo míň, najezdilo se jimi méně km, obecně se jezdilo méně (IAD i VHD), protože se ve větší míře pracovalo a nakupovalo v místě bydliště, ale i ve východním bloku od 60. let nastala masová výroba a postupně i dostupnost osobních aut. Ano, auta i benzín byly relativně mnohem dražší než dnes, ale poptávka byla značná a když už auto bylo, jezdilo nejen „ve svátek“, ale často i do práce apod.
Ta parkoviště před fabrikami byla mnohem marginálnější velikosti než jsou dnes. U každé větší fabriky bylo navíc řada autobusových stání, ze kterých rozvezly po ukončení směny autobusy dělníky všemi směry. Pamatuji se, jak v zimním období jako jeden spoj jelo v pátek z Prahy do Harrachova i 6 plně natřískaných autobusů, ve kterých se stálo. Totéž v neděli večer zpět. Já jsem dojížděl autobusem do Prahy v letech 89-93. I z takových Benátek nad Jizerou dojíždělo do ČKD do Vysočan na šestou hodinu x desítek lidí… nevím jak kde, ale ve Vysočanech těch parkovacích možností pro osobní auta nebylo… Taková… Číst vice »
Můj táta tou dobou dělal v ČKD Kompresory (a jezdila tam Wartburgen, později Š120 🙂 ), tam parkoviště bylo, ale uznávám, že jinak ve Vysočanech moc parkovacích možností nebylo – ostatně byly to fabriky stavebně založené v první polovině století.
A dnes…
Nedávno v Řevnicích přijel 632, a neotevíral dveře, protože nebylo komu…nikoho nevezl…
Ano, naše společnost si zvykla na nezvykle vysoký blahobyt, jaký za celé dějiny ještě nikdy nebyl. A každá krize ukazuje směr na cestu k uzdravení. Naše životy nejsou podstaveny na pevných a zdravých základech. Zkrátka, jsme , metaforicky vzato, všichni více či méně nemocní. A třeba se uzdravit a změnit celkový životní styl. Planeta neni supermarket.
To že se lidi měli v historii hůř není argument k tomu abychom se tam měli chtít vrátit. Ten doomerismus nás na západě paralyzuje a nakonec povede k zániku. Místo toho abychom na krize reagovali snahou o diverzifikaci zdrojů na ně neustále reagujeme nějakými omezeními, čímž pomalu zabíjíme budoucnost, jak tím že si omezujeme zdroje, tak tím že si vše komplikujeme byrokracií. Zatímco reakce rozvojových zemí se dá shrnout diverzifikace a pak omezení, je v Evropě provozováno jenom omezení bez ohledu na obyvatele. Možná protože jsme tak bohatí že „si to můžeme dovolit.“ Takže zatímco země jako Egypt řeší jak… Číst vice »
Neustálá touha po zlepšování je právě to šetření energiemi. Na hlavu u nás spotřebovává člověk skoro nejvíc na světě, je to prostě plýtvání, protože jsme byli zvyklí na pěkné příjmy a levné náklady. Není udržitelné neustále zvyšovat objem vyrobené energie za cenu drancování přirodních zdrojů, zdraví obyvatel, využívat diktátorské režimy jako levný zdroj surovin a přitom si doma totpit na kraťasy, svítit během celého dne, vozit si zadek sám v tunové plechovce pro akční zboží supermarketu v sousedním státě.
Největší „uzdravení“ provedl PolPot. Jeho „ozdravná“ kůra vedla k úmrtí cca 1/3 obyvatel hlady a snížení věku dožití pod 40 let. Zakázal i domy, muselo se spát pod širákem.
Tohle chcete propagovat?
Růst spotřeby nesvědčí o zdraví společnosti. Lidi žijí prázdné životy, proto se bojí o „blahobyt“. Je rozdíl mezi tím, jaké jsou opravdové potřeby v životě lidí a mezi tím,kdy roste nenasytnost lidí, kteří jsou přesyceni touhami. Problém je v tom, že i když naplníte tuto nenasytnost lidí, tak nepomine.
No ty vole…..nějaká sekta??
To všude. Dokonce i ve varhanářství 😀
Naopak! Mně se váš příspěvek VELMI líbí.
Poněkud opomíjíte, že společnost a ekonomika byly v osmdesátých letech době výrazně lokalizovanější než dnes: nexistovalo zapojení do globálních produkčních a distrubučních řetězců, neexistovala obří nákupní centra na periferiích, nebydlelo se v satelitech…
No…a to bude zase zpátky…
Problém je, že dnešní společnost je na autech postavená a závislá. V Evropě sice ne tolik jako v Americe, ale pořád je. Pokud z aut uděláte luxusní statek pro 20 % nejbohatších, rozloží to ekonomiku.
Spolešnost je založená na autech nákladních, na přepravě a konzumaci zboží. Nikoliv na nutnosti dopravy každého jednotlivého člověka autem, na to nejsou stavěná naše města, která se časem nenafukují co do kapacity ulic, ani parkovacích míst. Nezbytnost z toho dělají jen lidi, kteří se bezhlavě stěhují do satelitních městeček, kde mají mizernou obsluhu VHD a i přípoje do jiných směrů než spádová stanice metra či vlaku, a pak mají pocit, že každý člen rodiny musí mít vlastní auta. Já se naopak stěhuju na místo, kde mám zastávku pár minut od dveří a na důležité přestupní uzly se dostanu do 10-20… Číst vice »
Hmmm, zrušení až poloviny Os dopravy v okolí Prahy ?
Pro nákladní dopravce to zní, až moc dobře, no necháme se překvapit !
No hlavně v tom případě, že by se rušily Sp…
Taky by se ale mohly zrušit flamendry…
Vzhledem k tomu, že státu s inflací pěkně rostou výnosy na daních (většina je procentem), tak by jej nebolelo kdyby takovéto fixní výdaje částkou (ne procentem) navýšil. Nicméně chtít nebude, protože mu to bez práce zvyšuje výběr daní.
To je právě ta hloupost, kterou skoro všichni pořád opakují. Státu se taky zvyšují výdaje.
Samozřejmě že se mu POTOM a postupně zvýší výdaje. Ale až potom, postupně. Vy máte vyšší výdaje už teď a polovina z toho jde státu přes DPH, daň z příjmu, nemovitostí, úroků… Zatímco důchody, platby, kompenzace jsou zatím původní, takže stát daleko pozitivnější cashflow, než by měl bez inflace.
Samostatnou kapitolou jsou investice, ty zdražují už teď, ty jsou ovšem jen desetina rozpočtu.
Daň z nemovitostí je nominálně pořád stejná, respektive musely by si ji zvýšit přímo obce, které jsou jejím příjemcem a to před volbami nikdo neudělal. Daň z příjmu mimochodem dost klesla, tenhle výpadek už nikdo nenahradí. Stoupá meziročně DPH, jenže to je dáno srovnávací základnou s loňským rokem, kdy byla covidová omezení.
Suma sumárum, schodek st. rozpočtu je 189,3 mld. Kč za pět měsíců letošního roku, nejsem si tak úplně jist, na kolik by se měl pravicově zvyšovat.
Daň z příjmu klesla vloni kvůli změně zákona a tedy výpočtu. Nemá to s inflací nic společného, bylo to odhlasované rozhodnutí.
Procenta jsou procenta. Když roste cena spotřebního koše, roste s tím automaticky a bez práce i výběr daní.
Vždyť já vím, že to nemá s inflací nic společného. Ale do toho výčtu ji tam taky zmiňujete. Pak to samozřejmě způsobuje vyšší schodek, ale to je pravicově v pořádku.
Ten schodek je mimochodem dost velký na to, abyste tu vykládal pohádky, jak stát vydělává. To je takové klasické české okecávání.
Nechte si ty invektivy a škatulkování. Jediné co říkám, že inflace státní pokladně finančně pomáhá (výběr stoupá bez práce) a lidi obecně naopak ochuzuje (zůstává jim méně peněz) a to poměrně rychle.
Tak to prostě funguje kvůli prosté matematice. Stát se tedy nemůže tvářit, že z něj někdo tahá peníze navíc, když sám z toho má do jisté míry profit. Látat schodek se má reformou státní správy a jejích výdajů ne inflací.
400 miliard ušetřit reformou státní správy :)) Tolik nestojí ani jako celek. Jak říkám, tu maturitu z matematiky neměli rušit. To jsou ty vaše představy, když si prostě nedohledáte žádná čísla, ale jen to okecáváte. To je hřích českého školství.
A psal jsem to především proto, že v dopravě v závazku bývají paragrafy na kompenzaci inflace, takže by stát neměl s tímto otálet (otálení je pro něj finančně výhodné, pro dopravce svázané regulacemi ne). Ne že byl měl proplatit komukoliv cokoliv, tak to myšleno nebylo.
Problém je že štátu (samosprávam) síce rastú príjmy z DPH ale aj výdavky. Teoreticky pri dotovaní verejnej dopravy by to malo dospieť zhruba k nule a možno to tak aj je. Lenže doprava nie je financovaná len štátom, ale aj príjmami z cestovného – a tie nerastú, takže celkovo je v systéme menej peňazí, aj keby štát navýšil svoje platby o infláciu. Preto je na stole otázka či redukovať výkony, alebo zvyšovať o infláciu aj cestovné. Správne je samozrejme to druhé, ale a) oba varianty sú politicky problematické a b) pri oboch variantoch môže nastať odliv cestujúcich z VHD a… Číst vice »
A což teprve až se cena výkonů ve veřejné dopravě zvýší po nuceném masivním nasazení tzv. alternativních pohonů.
Aneb možná nižší emisní náročnost, ale také možná nižší počet spojů.
Do té doby na EU a spol vysvětlí, že nejlepší je chodit pěšky nejíst maso a nepřemýšlet o usneseních bruselského politbyra.
Nevěšte hlavu, Klausova nemoc se dá léčit.
zlegalizuje se tráva a všichni budou veselí
Chronický automobilismus taky. A levně!
S tím masem si myslím, že se u něj ještě dožijeme zavedení spotřební daně (nebude se týkat masa vypěstovaného z kmenových buněk v miskách).
Otázka je jestli to tak daleko necháme zajít. Připadá mi že v EU v poslední době všichni lomíme rukama nad tím jak je to hrůza co se děje, co EU, státy a korporace chystají a po tom co zalomíme rukama, zanadáváme si na netu, tak dáme jednu desítku z plechu, jdeme spát a druhý den hezky zpátky do vytopeného kanclíku, nebo kolbenky, kde pak celý den děláme něco podle něčích příkazů. Bez touhy a ochoty cokoliv jít měnit, protože je to risk. Ryby nechám rybama, lidi mají v poslední době hubu plnou péče o vodu, krajinu, ale jen velmi málo… Číst vice »
No nevím, ale ty tratě mely být z větší části už dávno elektrifikované a minimálně částečně zdvojkolejněné. Pak by možná nebyl takový problém s rychlostí a energiemi.
No nic…za kliku východu se chystá vzít Polsko…Maďarsko na dohled od něho…a pro czexit nebude ani potřeba ten východ zamykat… 😀
810 nahradí 841, 814 > 844, 471 > 671, 640 > Stadler Kiss…
Rychlíky a expresy se prostě posílí…
Problém nepochybňuju, ale na pohádku o zrušení poloviny středočeských spojů už jsme trochu velký, ne.
Je to Borecký, ten nic jiného než rušit spoje neumí…
Má odvahu mluvit o tématech, kolem kterých ostatní jen našlapují. Stejné problémy budou muset řešit radní ve všech ostatních krajích a městech s MHD.
A co umíte vy?
V tomhle je Borecký nevinně, nedostatek odvahy postavit se zlu, které je příčinou má premiér Petr Fiala …
To má jít za Putinem a naplácat mu na zadek, jak zlobivému děcku?
možná jste si popletl premiéra českého s kancléřem německým a francouzským prezidentem
Třeba se zruší noční a spěšné vlaky…
Kdo potřebuje někam jet, holt si to zaplatí.Stat už asi tak třicet let není zaopatřovací ústav.U benzínek jsme to poznali už dávno a vždy mámt také volbu. Musím tím autem někam jet nebo nemusím.
Tak to prosím vysvetlete lidem co dojíždějí do práce.
V tom komentáři je to vysvětleno dobře. Kdo to nechápe, tomu už asi není pomoci. Každý ať si najde takovou práci a takový způsob dopravy, aby to zvládal.
a nebo může na pracák, že
Ano, nebo může na pracák. To je sice jenom dočasné řešení, ale řešení to je.
A to se státu vyplatí
To nevím, co je lepší, ale pracák není žádné strašidlo. To je normální úřad, který jako úřad funguje. A mimo jiné pomáhá těm, kteří jsou dočasně bez práce.
Byl jste někdy na ÚP? Já dvakrát a nikdy mi s ničím nepomohli.
Přičemž to „dočasně“ bude nepoměrně kratší než pobyt sovětských vojsk, neboť nyní je víc práce než lidí…
To opravdu není řešení. Myslím že je lepší lidem zadotovat dopravu než je mít na ÚP.
Myslíte, nebo to máte podložené daty? A ti lidé budou na tom ÚP navěky? To asi ne, že?
Jó…nějakej kšeft by výhledově bodnul zaměstnancům 318 poboček…
Pak budou mít na stávkování času nejen do aleluja, ale celé dny… 😀
Do práce jezdíme většina z nás, autem nebo autobusem to je jedno. Ale platit musíme to i to.
Drazí občané,
naše veřejné rozpočty platí nemalé částky za provoz MHD. Potěšilo by nás, pokud by jste jí taky využívali, a nechali ty své smradlavé krámy historii.
Klidně ať stát není zaopatřovací ústav, ale ať bere jen to nejnutnější a nikoliv, že z výběru na daních ekonomicky aktivních lidí uplácí své barevné a méně inteligentní voliče. Pro redaktora, to není myšleno jako urážka těchto skupin.
Výpravčí, který je zároveň držitelem řidičáku, je méně inteligentní, než výpravčí, který řidičák nemá?
A nebo chcete rovnou udělat „barevné“ čistky a vyházet na dlažbu „voliče jiných barev“ než té jediné správné barvy? A pak se vztekat, že veřejná doprava přestala fungovat, když šli řidiči na dlažbu?
Jediná věc, která se politicky nesmí stát, je zdražit jízdné. Jestli se mají ohrožené skupiny obyvatel nějak podpořit, tak to není nižší daní na paliva, ale právě zachováním ceny jízdného. A ani není potřeba populistická síťová jízdenka za pár korun.
Ono ta spotřební daň ovlivňuje cenu paliv. Každopádně souhlasím že občané by měli mít cenově dostupnou vhd.
Jenže cenově dostupná VHD je velice široký pojem. U některých druhů dopravy se lze za rozumnou cenu jízdného obejít bez dotací, na některých trasách i přes masivní dotace Vám nízká cena nepomůže, protože čas a pohodlí budou proti.
Ta spotřební daň se nyní stává již relativně marginální položkou. 10 kaček s litru nafty (ta sleva tam bude fakt jen ty 3 měsíce). Dph je skoro stejný – cca 9 Kč. A zbytek do +/- 45 je… prostě ten zbytek 🙁 .
Když to upřesním. Nafta je se sazbou 8,50 za litr, cena nafty je k dnešku nějakých 46,- Kč. Dph pak dělá 9,60. Dohromady státu 18,20. Samozřejmě člověk nemá čas si s tím hrát, ale pro porovnání dnes jsem viděl cenu barelu Brent za cca 120 USD, kurs CZK – USD je 23,- Kč. V dobách krize kdy se šplhal litr benzínu na 36-37,- Kč/litr byl barel okolo 130 USD a kurs byl okol 20,- Kč.
Ten zbytek je cena ropy (v našem případě Ural) a hlavně marže rafinérií.
NIžší daň na paliva = nižší náklady na provoz autobusu, motoráku, přívozu.
No jo…a podle jaké rovnice by jste to tak chtěl počítat?
Ty ceny jízdenek…
Jízdné je už dnes populistické. Vemte si pražkou MHD, které jízdné pokrývá asi z 15% a se současnou inflací budeme brzo na 10%. Těch 90% se platí z daní všech, včetně turistů navštěvujících město. Takže buď se radikálně omezí provoz, údržba, kupování nových vozidel a stavba nových tratí anebo se musí zdražit jízdné. Není udržitelné v této době sanovat tak velké náklady z městské kasy. Naopak je populistické tvářit se že budeme jezdit za jízdenku s neměnnou cenou při inflaci víc jak 10%. Samozřejmě ruku v ruce s tím je potřeba zdražit parkování a provoz aut ve městě, aby se… Číst vice »
Myslím, že teď Středočeský kraj dostane desítky milionů od cestujících 70+ , když jim zpoplatnil autobusy + kompenzace od státu, které do teď za tyto cestující neměl. Jestli tu krizy náhodou trochu mediálně nevyvolává sám Borecký. A jeho vize v železniční dopravě např. zprivatizovat ČD, že to bude lepší. No nevím. On i soukromý subjekt může fungovat i hůř. Viz dnešní článek o zrušených spojích v Pardubickém kraji v autobusové dopravě. A LET v Pardubickém kraji taky žádný zázrak. Každou chvilku nedostatek souprav a místo toho NAD.
Mohl byste prosím nějak doložit svá slova o jeho vizi zprivatizovat CD?
Fb Petra Boreckého téma veřejná doprava v Česku stojí před velkou krizí před 3 dny a jeho reakce v příspěvcích pod tématem: Jan Zvelebil a Jan Kvapil já s Vámi oběma souhlasím. Nechápu, proč by měl stát vlastnit České Dráhy, hotel Thermal, pivovar Budvar nebo Českou poštu. Někdo namítne – aby si ohlídal strategický vliv na klíčové podniky v hospodářství. Já na to říkám, že je to blbost – tohle se dá velmi dobře ošetřit regulatorně (pravidla, zákony, licence). Ale v tomto případě skutečně nejde jen o neefektivitu Českých Drah, problém je systémový. Co se týká jízdného, je ta otázka… Číst vice »
Něco nechápat a tvrdit, že je jeho vizí, je poněkud rozdíl. Budvar a Thermal jsou strategické podniky?
Proč se zbavovat Budvaru, který vydělává a bude vydělávat? Předpokládám, když Borecký nechápe proč by stát měl vlastnit ČD, tak kdyby byl ministrem dopravy či financí, tak by směřoval své kroky k privatizaci ČD.
No…v tom se neshodneme…já bych udělal přesně pravý opak…
A když už bych v tom byl, tak bych provedl menší defenestraci na Sevevraždě železnic.
Po této úpravě by ČD, resp. SD byly pouze organizační složkou Ministerstva železnic, stejně jako ŘSD a další.
Pane Sůro, co takhle se na věc podívat z opačného pohledu? Kdybychmo na zelené louce zakládali stát a někdo v debatě o podobě a rozsahu státnho vlastnictví a služeb přišel s tím, že by stát měl mít aspoň jeden pivovar, asi bych na něj i já koukal dost divně. Tady jsme ale v situaci, kdy státu zůstal v rukou jistý majetek, a já ste ptám, rpč by se jako dobrý hospodář měl zbavovat něčeho, co bezproblémově funguje a vydělává? Je zbytečné naskakovat na trapnou vějičku „stát nemá vařit pivo“, za níž koneckoncu nikdy nečíhá nic jiného, než buď ideologický fanatismus,… Číst vice »
Třeba proto, že peníze z prodeje Budvaru mohou posloužit na investice jinde, např. do dopravní infrastruktury a stát si na ně pak nemusí půjčovat a platit úroky.
Takže prodáme Budvar. Peníze se proinvestují a konec. Není lepší neprodat a mít neustálé příjmy?
Budvar odvadi do státního rozpočtu..půl miliardy…tím že ho prodáte sice vydelate ale jen krátkodobě.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/covidovy-rok-byl-pro-budvar-rekordni-vyrobil-nejvic-piva-za-125-let-139588
Národní podnik loni neodvedl do státního rozpočtu žádnou dividendu
podle vašeho ekonomického uvažování vlastně nerozumím tomu, že se firmy prodávají:-)
Budvar vydělává a platí daně..není v mínusu..pane Sůra …vše.prodst že?
A když si ho někdo koupí, přestane vydělávat a platit daně?
Pokud ho koupí Budweiser, pak je to velmi pravděpodobné. Však jste Liberečák a víte, jak po privatizaci zahraničním „investorem“ Baas IB dopadly pivovary ve Vratislavicích a ve Svijanech – oba je pak museli zachraňovat malí čeští investoři.
Jsem původem z Mladé Boleslavi a vím, jak hrozně dopadla Škoda Auto prodejem Volkswagenu namísto ponechání v rukou státu nebo kupónovou privatizací, jak navrhoval ruský agent Václav Klaus.
Stát si mohl ve škodovce nechat těch posledních 30 procent akcií.. o Budvar mám strach že případná privatizace je jeho likvidaci.
Ty samé kecy o likvidaci padaly i o Škodě v roce 1991.
Oškodu mnělo zájem více automobilek a kdyby to vzal renault šlo by to do kopru.
Všechno prodat..a pak to dopadne jak Plzeň – nedá se to pít.
Nějak utíkáte od otázky. Bavíme se zde o výnosech, ne o chuti. Ta je čistě subjektivní a jistě zde najdete řadu lidí, pro které je Budvar nepitelný. Tak prosím zpět k tématu.
Byl sem na exkurzi minulý rok v Budvaru a říkal mi provádějící že do státního rozpočtu poslali půl miliardy. Kdyby to bylo prodělečné neřeknu nic .
No…piva budou všude moře i bez Budvaru…
a Thermal bude bez filmového festivalu, který po komercionalizaci filmu zanikne…jen docela obyčejný panelák, bez kterého se český národ hravě obejde…
Proč ne Budvar…?! No protože v dobách zlatých devadesátek, to chtěli ti nejlepší z nejlepších taky střelit. Cca za 2 mld. Jenže pivovar se drží, drží zaměstnanost a svému zřizovateli každý rok, mimo jiné povinné odvody (za zaměstnance, SpD…), pošle do NAŠÍ kasičky v průměru 200 mil. Kč. Každý rok. Takže díky… Tady bych to nechal být jak je.
A totéž můžete napsat o Plzeňském pivovaru.
Prazdroj loni jen na dani z příjmů přes miliardu.
Otázka je, jak to bude po svázání léčby alkoholismu a spotřební daně z alkoholu.
To bude pivo stát 50-60 Kč…
A co že se lidi nebouří, že má státní podnik nechutné marže? Najednou se ten příjem hodí, stejně jako u ČEZu.
Souhlasím obecně s tím, že stát si nepotřebuje strategicky držet „pivovar“ a „hotel“. Na druhou stranu se nyní ukazuje, že si stát měl strategicky ponechat „rafinerie“, což se nestalo. Co se týče těch prvních dvou, pokud ty podniky prosperují, zase taková velká systémová trhlina to není.
„Někdo namítne – aby si ohlídal strategický vliv na klíčové podniky v hospodářství. Já na to říkám, že je to blbost – tohle se dá velmi dobře ošetřit regulatorně (pravidla, zákony, licence).“ Chahá – humorista… jako by nebylo nad slunce jasnější, že z těch zákonů a regulací v legislativním procesu záhadně vypadne nějaký ten odstavec, slovíčko „nelze“ se neznámo jak změní na „lze“ – a náhle stát tahá ne ze kratší konec provazu, ale za poslední nitku a v máločem najednou bude tak jasno, jak v tom, že se s tím nedá vůbec nic dělat. Zažili jsme to s vodárenstvím,… Číst vice »
Právě legislativně. To v Česku známe. Soukromý dopravce oznámí, že prostě končí a zítra nevyjede, ať je důvod jakýkoliv a tím to skončí a může to stát mít legislativně postavené jak chce.
Přesně tak, Písařík a jeho entity – všechny měly licenci na obchod s elektřinou/plynem, přesto SEI a ERÚ nečinně přihlíží, jak drze ukončil činnost ze dne na den, aniž by se jakkoli vypořádal se smluvními závazky. A kdo ze spotřebitelů půjde, při české vymahatelnosti práva, k soudu?
Jestli to myslí s podporou veřejné dopravy vážně a není to jen politické tlachání, tak to bude muset dosypat stát.
Ironií je, že na regionální vlaky již dosypává.
A přesto to prý nestačí.
Co je na tom ironického? Krom toho stát dosypava i dálkovou, třeba i Praha- Brno a chystá vrt na ty se bude dosypavat ještě více než na regionalku viz Francie.
Tady opět vystupuje na povrch otázka, jestli je skutečně nutné, aby na trasách, kde jezdí i soukromá konkurence (což je právě linka Ex3), musela být objednávka státu s roční subvencí přes půl miliardy. Ty peníze by se daly využít mnohem smysluplněji právě v této době.
Ta objednávka tu je právě kvůli nějaké jistotě, pravidelnosti, a pro časy, kdy ten komerční spoj nejede.
A k čemu?
Do České Třebové se dojede Ex1, do Brna R9…a to ostatní už nějak dopadne…
Být státem, tak nebudu dosypávat plošně 1:1.
Znám kupř. jeden Sp 1429, vypravovaný z Olomouce do Vsetína, který jeden půl trasy totálně bez lidí (a to pravidelně). Proč by něco takového mělo být kryto navýšením stejně jako u jiných skutečně efektivních spojů…. Ale spravedlnost nepochází z tohoto světa, já vím….
Vedený jednotkou ř. 460 a nebudu se ani dívat na číslo vlaku, ale střelím od boku: Z Olomouce vyjíždí kolem poledne, když jsou lidi na obědě.
Mohl by jet soupravově, aby pak po jedné hodině odpoledne z Hranic dál na Vsetín nabral lidi.
15:19 h. Hned za ním o půl jedou další vlaky podobným směrem (Přerov, Hranice).
Zvláštnost tohoto SP je, že nejbližší zastávka po OL jsou Hranice….
Moment… Ten staví v Lipníku, ne?
Zajímavý nápad… A jízdu Sv zaplatí kdo? Samozřejmě (přímo nebo nepřímo) zase objednavatel… Nebo si myslíte, že dopravce poveze Sv na svoje komerční riziko, když jeho jízda je nezbytná z hlediska objednávky?
Akorát, že když vlak pojede jako Sv, tak (v tomto případě) objednavatel jej nejen zaplatí, ale nevydělá na něm ani to málo, co by mohl za těch pár cestujících.
V tomto případě se to zas až tak nezbytné nezdá, v Hranicích se „válí“ jedna-dvě jednotky 460 celý den.
Tak to můžeme rovnou zabalit, a chodit pěšky. To co se děje fakt už nemá obdoby.
Nebuďte hysterický.
Ano, bude to o něco dražší.
Ano, pár spojů se zruší.
Ano, chůze je zdravá.
Obdoby? Ještě rád budete na rok 22 vzpomínat, věřte mi.
Pokud situace vytáhne do sedla nějaké (více či méně otevřeně) proruské populisty, tak to bude fičák.
I tahle varianta je možná. Bohužel.
Potíž je v tom, že jednoduché řešení neexistuje. Konkrétně u elektřiny platí dopravci v poplatcích opravdu spoustu peněz a přitom nikdo se jich neptal. Prolobovaly to jisté „zájmové skupiny“ a s nimi tak snadno hnout nepůjde. Boreckého škrtací nápady raději nechme stranou, on tu snad věčně nebude.
Oprava….ve funkci věčně nebude.
A když vyměníte Boreckého, tak jeho nástupce nebude muset řešit takovéhle problémy? Hádejte…
U jeho nástupce je jistá šance, že se dopravu pokusí zachovat. Zdražení nafty a elektřiny je důvod k tomu, že člověk přestane chodit do práce a k lékařům, děti do školy a kroužků?
Jo,i k tomu může dojít,máme slíbený prudký propad životní úrovně.
Pokud elektřina zdraží o 300%,plyn o 500%,nafta na 80,tak si budete muset odříct i to,co vám dneska přijde šílené.
Pokud bude nafta za 80, o kolik korun mě to jako cestujícímu zvedne běžnou dopravu? Určitě ne o tisíce za měsíc.
Třeba se tak jednou sveze ze Řevnic jakýmkoliv autobusem…a bude vědět svoje…
Až uvidí ceníky 2023 , tak se teprve budou děsit. Jsme v pasti ! Když politici rozhodli o „neodebírání od Ruska“, tak měli říci, jak vzniklé „navýšení“ – čím to budou kompenzovat ! Zatím kecaj a čekají , že to trh vyřeší. Kulový, trh to vyšroubuje do pekel až na to lidi nebudou mít. Potom po zhroucení trhu se to bude těžce draze nastavovat zpět. Konkurence zanikne a monopoly budou slavit. A my dole to celý divadlo zaplatíme v navýšených daních a službách, pokud nám „neznárodní“ vklady v bankách.
Jó…nejlepší banka je okovaná truhla metr pod zemí…
Proč na to lidi nebudou mít? Když se zvedají ceny, tak se zvedají i zisky firem a z toho se má zvyšovat zaměstancům, kteří si o to musí říct. Kdo je pod hranicí chudoby, tak dostane kompenzaci ve formě sociálních dávek, ale to určitě není potřeba pro každého. Ty rostoucí částky peněz v ekonomice přece nemizí.
Vždyť mají přece vysoutěžené ceny 🙂 na nejnižší cenu.:-) A teď ji opět budem zvedat?
Inu jak 100 x nic umořilo osla. Já se divím, že ještě nezvedli ceny.
Nevím, z čeho vycházíte Vy, ale když koukám do smlouvy o službách ve veřejné
přepravě cestujících uzavřené mezi ČD a Středočeským krajem, tak:
8.2) „kompenzace bude upravena částkou, rovnající se hodnotě upravené výše kompenzace vynásobené kumulovanou mírou inflace“
a 8.5 c) úprava kompenzace „změnou průměrné ceny trakční energie nebo paliva“
Popcorn?
Rozhodně. Tady to bude dneska dlouhý a veselý 😁
Záleží na nastavení smluv s dopravci. Fakt, že cena nafty šla nahoru cca o 50 % a cena elektřiny na dvoj až trojnásobek je hodně velký problém. Zvýšení kompenzací dle inflace bude až od příštího roku cca 15 %, což může být pro některé dopravce problematické v tomto období. U některých smluv s dopravci jsou naopak kompenzace počítány měsíčně v závislosti na průměrné ceně energií. Další věcí je, kde na to vezmou objednatelé peníze ve svých rozpočtech.
Nu, je inflace, i rozpočty budou mít vyšší příjmy, byť ne o tolik (lidé také omezí výdaje), tak se holt budou muset rozhodnout, zda je investují do dalších autokolon anebo smysluplné veřejné dopravy – tedy hlavně vhodných časových poloh a návazností. Spolu se státem by mohli zapracovat na tom, aby i investice do železnice odpovídaly potřebám uživatelů a nebyly přese všechen lesk konzervací nevyhovujícího stavu nebo dokonce zhoršením.
A co kdyby na té železnici zapracovala Správa železnic?
Proč se o to mají starat pekaři, doktoři, učitelé, zemědělci, zedníci, muzikanti.. . Proč furt hážete povinnosti okolo železnice na celý stát, sakra?