Doprava ve městě Mikromobilita Nová mobilita

Nová dopravní služba: V Lahti zavedli systém sdílených běžek

Běžky v Lahti. Pramen: City Skis
Běžky v Lahti. Pramen: City Skis
Lahti již sedmkrát hostilo mistrovství světa v klasickém lyžování, díky čemuž má stovky kilometrů běžeckých tras.

Sdílená kola, skútry, automobily a mopedy jsou již standardními prvky městského dopravního ekosystému. Finské město Lahti nyní ale pokročilo ještě o kousek dál, když spustilo systém sdílených běžek. Snahou je snížit emise a usnadnit přepravu po městě v zimním období.

Vyzvednutí a odložení běžek je zatím možné na třech místech v Lahti. Program sdílených běžek je součástí městské strategie, jejímž cílem je mimo jiné snížení emisí. Takový cíl je pro Lahti důležitý, jelikož pro rok 2021 bylo vyhlášeno Evropským zeleným hlavním městem.

„Doufáme, že městské běžky mohou během nejchladnější sezóny přinést radost místním obyvatelům. Zároveň chceme propagovat bezemisní způsoby dopravy ve městě po celý rok. Jako současné Evropské zelené hlavní město a neoficiální hlavní město lyžování ve Finsku chceme zachránit naše zimy a motivovat lidi k ekologicky šetrnějšímu způsobu dopravy,” uvedla Saara Vauramo, programová ředitelka Lahti European Green Capital.

Lahti již sedmkrát hostilo mistrovství světa v klasickém lyžování, díky čemuž má stovky kilometrů běžeckých tras. Další byly zřízeny v centru města. Právě s těmi systém sdílených běžek počítá.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
thegrid

Hrozný trend. Dobrý na koronakrizi je, že se všude nepovaluje odpad v podobě koloběžek. S ekologií to mělo pramálo společného.

Nekdo

sdílená? skutečně? takže můžu přihlásit své běžky do systému sdílení a inkasovat za jejich vypůjčení někým jiným? nebo jste opět skočili na vějičku těchto půjčoven a jejich marketinkovému newspeaku?

Martin V.

Já příliš nechápu princip. U sdílení kol a koloběžek je hlavní výhoda v tom, že je vyzvednu, kde je najdu a odložím kdekoli. Pokud lze běžky sdílet jen na třech místech, tak to mi moc nepomůže. Boty (asi) budu muset stejně mít svoje, tak to si rovnou můžu vzít i svoje běžky.

czhunter

Taky jsem přemýšlel, jak to funguje s botama.

Každopádně pokud někdo říká, že sdílená kola (skútry, auta, koloběžky) jsou témř to stejné, jako „půjčovna“, tak v tomto případě je to zjevně _úplně_ to stejné jako půjčovna lyží.

Jen „sharing“ je lepší buzzword na dotace od města/kraje/státu/EU.

Pražák

Sdílená kola, auta…. nejsou skoro jako půjčovna, protože je to půjčovna. S tím rozdílem, že místo kamenné provozovny máte apku v mobilu. To je celé, jinak je to normální business obchodní firmy, která zmíněné věci za úplatu půjčuje svým zákazníkům. Bohužel často ještě s různým druhem veřejné podpory, což je to (kromě nesmyslného názvu „sdílení“ a pak skutečnosti, že se speciálně ty koloběžky povalují všude) co je na tom špatně.

czhunter

„S tím rozdílem, že místo kamenné provozovny máte apku v mobilu“ –

což je ale dost velký rozdíl na to, aby to z toho udělalo jinou službu pro jiné zákazníky (a ještě jich je tam několik dalších – např. že „půjčovny“ kol třeba nikdy neměly něco jako „měsíční paušál“)

Pražák

Přesto se nejedná o sdílení, ale o krátkodobý pronájem čistě na komerční bázi. To ostatní je jen technikálie (v podstatě bude jen o to kde si pronajímanou věc vyzvednu a jde jí zase vrátím). To, že svojí službu prodávám on-line je jen jiný způsob distribuce. A tím pádem není žádný relevantní důvod tento typ soukromého businessu podporovat z veřejných zdrojů.

czhunter

Ano – je to bussines na komerční bázi, o to se nikdo nepře – proto také ty firmy platí daně ze zisku.

Ohledně posledního odstavce – proti jiným druhům soukromého byznysu podporovaného z veřejných zdrojů (např. profesionální sport nebo zěmědělství) je to malilinkatá drobnost.

V řadě na zrušení podpory by byly Rekola až asi tak na desetititisícím místě (za všema těma FAČRama, Anofertama a tak) – to je zcela nevhodný bod pro začátek jakýchkoliv čistek.

Pražák

V zemědělství má veřejná podpora nějaký smysl, např. údržba krajiny, samozřejmě tím nemyslím Anofert. Tohle je čistý business, kde zvýhodňováním jednoho vybraného jen poškozujete ty ostatní.

Jakub P

Ono je to tak, že většina těch měst na zajištění flotily sdílených kol pro své obyvatele vypisuje výběrový řízení. Stejně jako to dělaj na MHD, stejně jako to dělaj na opravy a rekonstrukce ulic nebo chodníků nebo jejich úklid, atd. A Rekola se jich účastní, stejně jako jejich konkurence. Takže žádný zvýhodňování, normální dodavatel služeb.

Jakub P

Je to IMO v podstatě blbinka pro radost, která moc nestojí a bude se o ní mluvit. Že lyže vyžadující speciální boty nejsou extra šikovnej dopravní prostředek na takový sdílení je všem, kdo za tím stojej, nejspíš naprosto jasný. Nicméně upravený stopy i v centru města zrovna v Lahti dobrej nápad být můžou. A tohle je fajn způsob, jak na ně upozornit a propagovat je za cenu pár párů lyží, který si třeba nějaký využití najdou. Navíc na léto chystaj rozjezd sdílenejch kol ve městě, takže další věc, na kterou můžou místní tímto upozorňovat a připravovat. Víc bych za tím… Číst vice »

Jan Tuhý

Omlouvám se za překlep. Každopádně místo společného vlastnictví máme sdílení. A já ty soudruhy tak podceňoval:)).

Raddie

Počkejte, až zavedou sdílené manželky 🤣🤣🤣

Aleš

Ty jsou již od nepaměti, jen se jim zatím říká jinak (ale možná se někdo Vašeho nápadu chytne a přejmenuje se to).

Jan Tuhý

Musí se nechat, že se ti

Jerry

Za chvíli budou i sdílené tréninky

ICE_Laco

Ufff, na prvý krát som miesto „tréninky“ prečítal trenky ….

ABC

nová doba!

Josef Král

Nebo jste myslel trenky.

Martin

Nebo trenky ?