umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Norwegian překvapil. Po dietě vykázal nejlepší čtvrtletní čísla, zakládá firmu s čínskou bankou

Boeing 737-800 v barvách Norwegian Air Shuttle. Foto: Norwegian
Boeing 737-800 v barvách Norwegian Air Shuttle. Foto: Norwegian

Letecká společnost Norwegian Air Shuttle za třetí čtvrtletí výrazně zvýšila svůj zisk a dosáhla nejlepšího čtvrtletního výsledku ve své historii. Podle dopravce se začínají projevovat restrukturalizační kroky, o kterých vedení loni rozhodlo. Firma současně oznámila kvůli dodávce nových airbusů A320neo založení společného podniku s čínskou bankou.

Norwegian patří pravidelně mezi letecké společnosti, u kterých řada jiných konkurentů mluví nejčastěji jako o další, která zkrachuje. Poslední čísla ale ukazují, že firma je možná z nejhoršího venku. Zisk za třetí čtvrtletí dosáhl 2,2 miliardy norských korun, o 38 % více než před rokem. Čtvrtletní čísla na druhou stranu nebývají vždy úplně vypovídající, v případě třetího čtvrtletí zahrnují pro evropské aerolinky nejlepší část roku. Podle firmy jde o nejlepší čtvrtletní výsledky v historii. Firma se přitom potýká s uzemněním flotily Boeingů 737 MAX.

Norwegian se loni rozhodly částečně zredukovat svůj provoz a po velké expanzi se více zaměřit na návrat do zisku. I proto počet cestujících meziročně klesl o 3 %, firmě naopak stouply jednotkové příjmy na každý uletěný kilometr o tři procenta. Celkově tržby stouply o 8 %, především díky rozšiřování dálkových linek. I kvůli tomu jsou už největším zdrojem příjmů pro Norwegian Spojené státy americké, firma je už několik let například největší zahraniční aerolinkou na letišti JFK v New Yorku.

Ukazuje se, že plníme naši strategii přesunout se z růstu do zisku,“ řekl šéf Norwegian Geir Karlsen.

Norwegian mají pomoci s financováním v příštích letech i částečně čínští investoři. Firma se rozhodla, že založí společný podnik s čínskou společností. China Leasing International Corporation, který převezme 27 objednaných letadel A320neo a bude je financovat. Pro Norwegian to znamená ulehčení financování. Čínská společnost je stoprocentní dcerou obří čínské banky China Construction Bank Corporation. Norwegian bude mít ve společném podniku 30 %. Podle Norwegian to firmě pomůže snížit kapitálové výdaje. Kvůli tomu už firma dříve prodala některá letadla, aby získala dostatek peněz na provoz.

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Já vám za čtvrt roku vyrobím z chcípající ekonomické kobyly šampiona. Pak se ale pro jistotu se syndromem vyhoření uklidím z dosahu právníků někam na kajmany. Ani roční výsledky, natož kvartální, nevypovídají vůbec o ničem.

Přemek

Tím nechci říci, že je Norwegian chcípající kobyla, ale že jde o příliš krátkodobá data k hodnocení.

Jen tak

… a teď koupili 40 superjetu … tak snad to aspon budou spolehlivejsi letadla, nez byla doteď 🙂

rusko na to jde dobře. chceš práva na přelet sibiře? kup si suchoje.

Sitgestravel

Norwegian je slusna aerolinka. Bylo by jich skoda.

Ulafme

To možná ano, ale proč se proboha nechávají kupovat Číňama jako nějaká bývalá africká kolonie nebo bývalý aeroklub z Prahy…?

Ulafme

Tak to je fakt smutné, když už si firma z nejbohatšího státu světa musí půjčovat peníze od Číňanů…

Tom

Moc příjemně se s nimi létá.
Přeji jim ať vydrží!!!

jkjk

Zisk za Q3 2,2 mld. NOK je hrubý, nikoliv čistý. V čistém to je 1,6 mld. NOK, za celých prvních 9 měsíců ale jen 264 mil. NOK, což zas tak slavné není. Výsledek dobrý (akcie posílily o 20%,), ale i tam musí přežít zimu.

Jan

To je dobrá zpráva! Norwegian je s novými letadly, Wi-Fi zdarma, Reward programem a slušným místem na nohy asi nejlepší nizkonakladovka minimálně v Evropě. Snad časem obnoví některé zrušené spoje do Prahy.

Ulafme

Jak já nesnáším lowcosty, tak jsem byl jednou okolnostmi „donucen“ letět s DY na otočku TRD-KRK.
O WI-FI zdarma jsem věděl, ale to neskutečné místo na nohy byl pro mne totální šok. Žádna evropská aerolinka nemá (s výjimkou TK) takový seat pitch ani v businessu jako Norwegian.