Letecké společnosti Letectví

Norwegian dál silně prodělává, firma odsunula dodávky nových letadel

Boeing 737-800 v barvách Norwegian Air Shuttle. Foto: Norwegian
Boeing 737-800 v barvách Norwegian Air Shuttle. Foto: Norwegian

Letecká společnost Norwegian Air Shuttle odhaduje ztráty z uzemnění celkem 18 letadel Boeing 737 MAX 8 na půl miliardy norských korun (1,34 miliardy Kč). Pro norského dopravce, který v posledních letech výrazně rostl a stal se například největší zahraniční aerolinkou v New Yorku, jde o další komplikace v jeho zatím marné snaze přehoupnout se do zisku.

Odhad půlmiliardové ztráty jen z uzemnění letadel firma oznámila dnes v prezentaci výsledků za první čtvrtletí. V nich se sice pochlubila snižováním jednotkových nákladů, dopravce ale stále výrazně prodělává. První čtvrtletí na druhou stranu bývá u evropských aerolinek tradičně obdobím, kdy bývají výsledky horší kvůli slabší sezóně.
Podle šéfa aerolinek Bjorna Kjose firma nečeká, že bude mít takové problémy s uzemněním MAXů jako v případě dreamlinerů, kde se podobně jako jiní dopravci potýkal se závadami motorů. Podle Kjose je snadnější nahradit kapacitu 737 než větší stroje. Firma uvedla, že nepočítá s návratem těchto letadel do srpna.

Norwegian za první tři měsíce letošního roku zvýšil tržby meziročně z 6,99 na 7,99 miliardy norských korun, firma ale současně zvýšila ztrátu na 2,263 miliardy norských korun (loni 2,189 miliardy). Firma tak z každé norské utržené koruny prodělává 28 øre, což je norská obdoba haléřů. V přepočtu na cestujícího, kterých meziročně přibylo 9 % (8,12 milionu) jde o ztrátu 278 norských korun.

Šéf aerolinek ve zprávě pro investory tradičně hýří optimismem a slovy o zlepšení výsledků. K lepším číslům má pomoci i dohoda s Airbusem a Boeingem o posunutí dodávek nových letadel na pozdější dobu.

Od Airbusu má firrma převzít letadla A320neo a A321LR, dohoda o posunu dodávek do roku 2021 má fimě umožnit snížit kapitálové výdaje pro letošní a příští rok. Podobné dohody dosáhla i s Boeingem pro dodávku dalších MAXů.
Firma současně prodá dva boeingy 737-800, aby získala další hotovost.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
novyv
Host
novyv

Jak může taková firma vůbec existovat? Kdo to sponzoruje?

Nicky
Host
Nicky

Akcionáři, kdo jiný.
On ten Norwegian poslední dobou hodně expandoval a ty ztráty mohou být řízené, v dalších letech se bude asi soustředit na ziskovost (pokud tedy do té doby přežije). Navíc očekává kompenzace od Boeingu za Maxy.

Partneři



CSCARGO