Noční kobkou napříč Rakouskem za 40 eur. Na vlastní kůži novou soupravou Nightjet
Kajuty odděluje prostor pro zavazadla a boty. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Kajuty na kolejích jsou úplnou novinkou. Otestovali jsme jejich pohodlí.
Pořád nechápu, proč nenaprojektujou už od začátku spací vagon, tyhle spací interiéry naroubovaný do klasických vagonů jsou hrozný a dost neergonomický. Zbastlený příčky, předělený okna atd…
Tzv. „vodorovné“ spaní lze ve vlacích .nightjet uskutečnit nejen ve zde inzerované „kapsli“, ale i v klasickém lehátkovém oddíle a v lůžkovém vagóně.
https://www.nightjet.com/de/komfortkategorien/schlafwagen
Článek objevuji až nyní, tak nevím, zda se mi dostane odpovědi, ale přesto se zeptám. Je super, že je ta zástěna mezi dvěma buňkami uzamykatelná, ale co když já ji budu chtít mít zamknutou a na druhé straně mě někdo bude chtít obtěžovat a odemkne ji? Vždyť v tu chvíli to přeci problém neřeší, ne? To by tam museli být zástěny 2 a každá zamykatelná jen ze strany toho svého lůžka… nebo jsem něco nepochopila? (A ano, vím, že to zní paranoidně, že by někdo jel takto vlakem jen aby se cpal k sousedovi, ale mně jde spíše o princip,… Číst vice »
Omlouvám se, ale to jsem nezkoumal, nicméně Alešovi pro další text řeknu, aby se na to podíval.
Pokud vím, z každé strany to funguje jako jeden zámek a k odemčení je potřeba souhlasu na obou stranách (logické AND).
…zástěnY…muselY!
Z každej strany posuvnej rolety je koliesko, ktoré ovláda svoj háčik zámku.
Je to veľmi pekne vidieť na tomto videu:
https://youtu.be/-JcRK6SJ6_4?si=yN0T-jFifc1NmSoT
Todle by byla paráda do Košic. A nebyl by potřeba ani celý NightJet, vždyť by stačil jeden takovej novej vagon ve vlaku, aby se nějak začalo.
Toto vypada rozumne. Je tu jedno ale. Pouze pri relaci k veceru vlezu, usnu, rano vstanu a vystupuju. Travit v tom jizdu bdely bych vazne nechtel.
chvilku by se dalo, ale ne ve stylu příjezdu někde po oběde
Mě by se líbil Praha, Ústí nad Labem-Brusel
Tak v českých poměrech bych byl skromný a začal tím, že bych se přes den a na přímo, tedy bez přestupu, rad dostal z Berouna do centra Prahy. S MD, CD a SZ je tento primitivní a logicky požadavek nesplnitelný. Na Smichov je lepší auto. Pak bych řešil noční spoje.
Aleš se tam nevleze, leda že by si nechal nohy v otvoru 🙃
Za mě dobrý, jen stále marně čekám (mohl jsem i něco přehlédnout) na vlakový systém napojený v zimě na lyžování v Alpách ( například večer z Prahy, směr Alpy, přes noc vyspat, ráno jeden dva přístupy, cca v 9 hodin na svahu – dost středisek má vlakové zastávky v dosahu, zbytek cesty třeba zajíždějící skibus- cca v 16 odjezd zpět, v noci opět přespat ve vlaku a ráno v Praze ) za rozumné peníze. Zatím co jsem koukal tak jednak nic nenavazuje a když už tak cena pod 5.000 Kč na osobu se nedostane a to ještě čekáte přes noc… Číst vice »
Jako s půjčením lyží na místě? Protože do vlaku by se asi těžko rvaly…
Já vozil lyže vlakem mnohokrát. I nočním na Slovensko. Kde vidíte problém?
Dnes myslim na toto dobrodružství nenajdete dost platících zájemců
Rakousko ma stale dost turistu z Nemecka, v posledni dobe i mnoho z Holandska, kteri koupi ubytovani a skipasy tak, jak jsou nastavene dnes- relativne drazsi. Takze je nic netlaci, aby se dnazili nabidnout neco za primetenejsi ceny. Navic naklady na vyrobu a udrzovani sjezdovek kazdym rokem rostou…
maj tam oddil na velka zavazadla…
Rozdělení na pánské a dámské toalety chápu, pokud je tam těch záchodu více a mají nějaký společný prostor u kabinky s jedním záchodem to rozdělení upřímně nechápu.
Živě bych si uměl představit tento noční vlak na trase Praha- Barcelona nebo Praha-Londyn… večer se člověk nasouká do lůžka a Vyspany vystoupí třeba v té Barceloně. Naprosto famózní
Večer v Praze ráno v Barceloně? To tak možná o 2 dny později ne?
Bohužel. 🙁
Ale ta Paříž by snad stihnout šla…
Když by to jelo jako rychlovlak, průměrná rychlost 205-300…
Paříž šla už za komančů. Odpoledne z Prahy, v Německu se vozy připojily na vlak do Paříže a ráno v Paříži. Ještě v devadesátkách jsem takhle jel.
CNL jezdil večer z Berlína a ráno v 10 v Pařiži. Na to by se vuz z Prahy dal pripojit. Ale msel by ten vlak nekdo obnovit. Jel jsem tim pred 10 lety v lete a byl uplne vyprodany.
Ten vlak od prosince zase jezdi. Zatim jenom trikrat tydne, ale odjizdi navecer z Berlina a v 10:30 je v Parizi, pridavani vozu z Prahy je ale tezka sci-fi.
Pane Fandíku,
* Nejlevnější letenka mezi Prahou a Barcelonou stojí asi 700 Kč, běžná cena ve zvolený termín může být třeba 4x vyšší.
Kolik si (jen tak vaším odhadem) myslíte, že byste za kapslový lístek Praha – Barcelona (ca. 1.300 km) zaplatil?
* Jak byste chtěl v té kapsli přečkat denní dobu? To byste si hrál na včelí královnu?
Ta kabina je naprosto super. Už jsem jel několikrát a jak se píše, je daleko lepší než třeba ČD lůžko Praha – Curych, zvláště když bydlíte někde v tom trianglu východ Švýcarka – Lichtenštejnsko či Voralbersko. Zrovna zítra jedu zas Feldkirch – Vídeň za 34,90 a už se moc těším. A rozhodně radši právě jedu přes noc vlakem než za 5,5 hodiny autem Vaduz – Praha, ale sám. Ve dvou je prostě to auto lepší 😉
Pokial som spravne pochopil, tak potom este idete z Viedne do Prahy, kedze to porovnavate s trasou autom Vaduz – Praha ?
No zrovna zitra pak pokracuji do Budapesti. Ale uz jsem jel i Prahu. RJ je v Praze z Vidne o cvhili pozdeji nez to prime luzko z Zurichu a zrovna v pondeli je jeste za 645 bez slev. Takze stale bych na tom byl lip. A kdyz je vylozene nouze tak z Bregenzu je fajn Noblessline nebo z Gallenu zlutak 😉
Ďakujem.
Ještě se dá tento Nightjet koupit do/z Lince a ušetřit si cestu přes Vídeň. Na Jižní expres ku Praze se snadno koupí levná jízdenka od ČD.
Vypadá to podobně (jen o něco užší) jako typická japonská kapsle a ty jsou překvapivě útulné a tiché. A hlavně to poskytuje mnohem víc soukromí než lehátkové kupé. Co mě zajímá (a v článku není zmíněno) je jaká je situace se sprchami?
Pravděpodobně tam nejsou, jedná se o „low cost“ třídu.
Nejsou
To je škoda, ale tím se pro mě tenhle způsob přepravy stává nepřijatelným. Kdyby byla aspoň jedna společná ve vagonu (klidně za příplatek), nebo někde na nádraží.
Někde na větším nádraží sprchy budou. 😉
Kúpte si lôžko, (WL), nie ležadlo (Bc). Nechcite kombinovať to, nikde na svete nie je kombinované. Vy budete v lietadle Ryanair hľadať sprchu za Ryanair cenu. Ale To si musíte zaplatiť Emirates First Class.
Sprcha je na letišti téměř v každém salónku, na to nemusím lítat s Emirates. Na nádražích ale sprchy veřejně přístupné nebývají
A lehátko fakt není low-cost. Sedačka ve velkoprostoru je low-cost.
Lehátkový vagon je zpravidla považován za low-cost verzi lůžkového vagonu. Bavíme se o kategorii „spacích vozů“, tedy těch, ve kterých jsou garantovány podmínky pro vodorovnou polohu cestujícího.
Tak si kup deluxe a budeš mít svoji sprchu.Hold za komfort se platí. Ale jezdit v tzv. rakvi za pár drobných a chtít sprchu?
Ufff, ja takhle po ranu cetl v nadpisu “kocici kobkou” a marne jsem si lamal hlavu, jak vypada nocni vlak s kocici kobkou…
Ale jinak to vypada jako docela zajimavy koncept, nekdy to vyzkousim. Diky za zajimavou recenzi produktu, o kterem bych se jinak asi ani nedozvedel, pokud bych nehledal cilene.
A ta snídaně probíhá vleže?
Vsedě na lehátku, je tam sklopný stoleček
Nejste v ČD a v ČR aby jste jedl snídani vleže 😀
😆
Vy jste v tom jel?
Víte, co je to přenesený význam, když jsme u těch jazykových dovedností? 😉
Je to akceptovatelná nadsázka, ale věcně zatím k posunu významu nedošlo.
Někteří tvrdí, že i vlak má palubu. To mám také spojeno s lodí. Takže když má palubu, možná může mít i tu kajutu.
Kóji mám tak leda ve sklepě.
Vidím dobře, že ta velká zavazadla jsou volně přístupná všem? No tak to tedy děkuji pěkně…
To se snad neliší od běžných přihrádek ve vlacích buď na konci či uprostřed, ne?
Ale tak dozor je menší…
Dají se zamknout na ocelové lanko:
https://www.seat61.com/trains-and-routes/nightjet-new-generation.htm#seats-and-luggage
vemte si lankovy zamek a prikurtijte si kufr ke konzoli a zamykatelne zavazadlo
A to se vyplatí Horste, potřebuji z Bregenzu do Prahy, kde jsem při slabém provozu a neumezené rychlosti na Německých dálnicích za cca 4,5 hodiny a pojedu skoro 14 hodin většinou v minikajutě, místo toho abych si dal doma schlatruňk a byl vyspalej ve vlastní posteli o cca 3 hodiny dřív.
Trasu neznám – proč mi mapy ukazují cca 6 hodin? Za těch 4,5 je to nějakou zkratkou?
Mapy si neumí s německými dálnicemi moc poradit, osobně jsem jel nedávno Oberstdorf-Praha za 4 hodiny včetně omezení před Řeznem a ukazují 5,5…
Ne, díky, než autem, to klidně i 20 hodin vlakem. Nebo autobusem. Nebo letadlem.Ještě něco?
Jestli chcete strávit 20 hodin v autobus, tak nezbývá než popřát příjemnou cestu.
Proti gustu žádný dišputát.
Ať si každý jezdí, jak uzná za vhodné a nenutí to ostatním, jako jediné geniální řešení.
To si asi každý vybere podle sebe. Já když se budu vracet z nějaké horské turistiky ve Švýcarsku, nebude se mi chtít řídit auto tou neomezenou rychlostí ani 2 hodiny. Tento spoj jsem vyzkoušel s klasickým lehátkem k téměř plné spokojenosti (škoda jen že budili už v 5:30 kousek za Lincem, zbytečně brzy), ve Vídni ten railjet do Prahy navazoval hrana-hrana, po cestě relax a něco málo uděláno do práce. Tyhle kajuty aspoň z fotek vypadají lépe než jsem čekal.
No v případě návratu z túry v Alpách, jakože je občas chodím, buďto volím cestu ihned do Prahy s příjezdem podle ročního období klidně v jednu nebo asi ve vašem bych už spal dál v hotelu a jel až druhý den ráno, v Praze budu stejně jako ten railjet. Osobně si nedovedu představit cestu lehátkem s pěti cizími lidmi v malém prostoru.
Držet se 4,5 hodiny volantu musí být skvělý zážitek. Užijte si ho.
Ono je úplně jedno, jestli 4,5 hodiny držet páky lokomotivy nebo volant. A po dálnici přes Mnichov to jde velmi rychle.
Jo, ale leda tak v noci, zrovna tam a 9 směrem Norimberk je kouzelná. Proto má A9 3+1 pruhy.
Cestující se obvykle páky lokomotivy nedrží….
Četl jsem článek několikrát, a nikde jsem si nevšiml, že by cestující musel držet páku lokomotivy.
Odkud jste to prosím dedukoval?
evidentně ví, že tahá za kratší konec, tak si ty „argumenty“ tahá až z pr*ele
Pokud je trasa pouze mezi většími městy, třeba právě z Prahy do Bregenzu, tak máte asi pravdu.
Stačí ovšem, aby váš výchozí a (nebo) cílový bod byl vzdálený třeba jen 50 km od uvedených obcí, a nebyl nácestnou stanicí (pojedete z Příbrami do Müsselbachu), tak to „držení volantu“ ve srovnání s x dalšími přestupy a časovými ztrátami, nebo riziky ztráty přípoje, zas až tak strašné není.
Kolik lidí jezdí z Příbrami do Müsselbachu a kolik z Bregenz do Prahy?
Aneb další z urban legend podobných jako „těhotná babička stěhuje klavír do centra města“. Ano, může se to stát, ale je to rarita.
Vážený pane magistře, možná vám uniklo, že jsem reagoval na repliku pana Sůry:
„Držet se 4,5 hodiny volantu musí být skvělý zážitek.“
Ta dvě města jsem uvedl jako příklad situace, kdy 4,5 hodiny v autě může být menší zlo, než 4 přestupy, tahání zavazadel a riziko ztráty přípoje při cestování nočním vlakem.
Kdo chtěl, pochopil… Vy jste ale získal další příležitost projevit svojí kreativitu a dodat další nápaditou legendu z vaší dílny.
Nu a já jen zpochybnil reálnost vašeho příkladu, nic víc, nic míň.
Určitě se najde člověk, co potřebuje mezi danými obcemi jet. Jeden..
Ono je cestování z/do jiných obcí okolo výchozí a cílové stanice (než z těch dvou, které jsem uvedl v příkladu), podle nějaké vaší směrnnice, zakázáno???
Psal jsem já něco o zákazu?
Ale to je náhodou dobrá otázka, kolik lidí bude jezdit z Prahy do 30 tisícového Bregenzu, který je jen nějakou historickou souvislostí hlavním městem rakouské pidizemě? V minulosti tam projížděl z Prahy přímý EC do Curychu a řekl bych, že nezájem o spojení zrovna do Bregenzu nebyl důvodem jeho zrušení…
Kazdy to ma nastavene inac. Minulu sobotu som si urobil jednodnovy vylet zo severu Slovenska až do Štúrova a Ostrihomu
Jedna moznost – stravit celkovo 5 hodin v aute – pricom by sme sa za volantom striedali dvaja. Po ceste bola moznost sa zastavit v jednej malej zoo a vybehnut na hrad.
Druha moznost – stravit vo vlaku 9 -10 hodin, 6 krat prestupovat a dufat ze 6 minutovy prestup vyde.
Asi je jasne, ako sme do toho Štúrova išli.
Že máte na Slovensku nesmyslný systém vlaků není argument proti tomuto…
Takze podla Vas by som mal cakat, kym zlepsia na Slovensku system vlakov ? Aby som sa toho zlepsenia aj dockal.
Čekat ne. Ani já nečekám od vaší skvělé vlády jakákoliv smysluplná strategická rozhodnutí. Ale závidět byste mohl…
Este jedne poznamka. Vlak patri medzi VHD. To H je skratka zo slova hromadna. Vzdy bude x tras, kde sa nenazbiera ta hromada ludi a minimalne cast trasy bude efektivnejsie riesit individualnou dopravou.
To tady ale nikdo nerozporuje, že cesta z Horních Kotěhůlek do Dolných Kotárov pravděpodobně bude vždy VHD mnohem komplikovanější. Jde jaksi o to, že vaše cesta není zásadní ani strategický přepravní proud, tj. je to objemově nezajímavé.
Toto je text o cestování v Rakousku, tak úplně nerozumím, proč popisujete zážitky z cestování po dopravně zaostalých zemích.
Takze hovorite ze v celom Rakusku sa nenajdu trasy, kde je individualna doprava podstatne rychlajsia ako vlak ?
Kde toto tvrdím?
Dam som priklad, ked cestovanie verejnou dopravou je 2 nasobne pomalsia ako individualnou. Vase tvrdenie je , citujem „proč popisujete zážitky z cestování po dopravně zaostalých zemích“. Takze mne vychadza, ze ta 2 nasobna doba cestovania je sposobena tym, ze krajina je dopravne zaostala. Kedze Rakusko je dopravne vyspela krajina, tak sa potom trasy, kde je podstatne pomalsia hromadna doprava nevyskytuju.
Nechápu, sorry.
Ok, neviem vysvetlit.
Škoda, že v Rakousku je mnoho zrušených tratí. Třeba Erzbergbahn. Ač mám Fipku, tak tam pojedeme autem.
Jsou země, kde pochopili, co jsou v dopravě priority. Třeba budování kapacity na hlavních koridorech.
Představte si, že existují lidé, které řízení baví. 4,5 hodiny není žádný náročný výkon.
Ale není jich ani zdaleka tolik, kolik jich dnes musí dle modal splitu autem jezdit.
(Průzkumy hovoří o cca 10 % cest.)
Zrovna tak existují jiní, které to nebaví.
Taky je nikdo do aut necpe.
Díky, vy si zase užijte cestováni v kapsli bez sprchy, na čemž osobně nevidím nic pozitivního, ale to je každého volba. Prostě nevidím nic v čem mě má ten NJ nadchnout proti kombinaci auto – hotel, když ekvivalentem by byla jenom nějaké třida de-luxe, která je zas cenově mimo.
Pokud vás tak rajcuje dálnice ,tak pořád ke kamionům berou . A poznáte hodně lidí z Ukrajiny a Rumunska.
Máte poněkud jednoduché představy.
Dálnice nemusí rajcovat, někdy stačí si tady přečíst autentické zážitky z cest a může to úplně stačit k tomu, aby si každý dle osobních kritérií sám rozhodl, co je pro něj menší zlo.
Podtext vaší druhé věty o vás také cosi vypovídá.
Jestli po těch německých dálnicích opravdu jezdíte, tak víte, že ta neomezená rychlost je opravdu jen někde a zbytek je fikce neno neúcta k pravidlům.. a o slabém provozu v noci bych v dnešní době kamionů pochyboval (ano, já znám většinou denní provoz).
Neomezená rychlost ..blbost
Mají pěkně vyřešenou tu zásuvku kompatibilní s italskou. Škoda že to neumí i švýcarskou, to by bylo dokonalé.
Do švýcarské zásuvky ale jakoukoliv dvoj vidlici na nabíjení najdu a notebook to vydrží, když tam jsem hlavně kvůli spánku a ne kvůli práci 😉
Konečně vlak, který vypadá na 21.století.Na takovou hranici my se těžko budoucnu dostaneme 🙂
A kam by takový moderní noční vlak měl pod taktovkou ČD jezdit? Pro horní Uhry je až moc dobré to, co je.
Destinací po Evropě je spousta. Kdyby se chtělo, i ta Paříž by se uživila.
Neuživila.
A důvod?
Letadlo!
Právěže letadel do Paříže létá tolik, že je ta poptávka Česko-Paříž dost velká na to, aby nagenerovala i dostatek cestujících na noční vlak, ne?
Tak směle do toho! Stačí založit firmu, koupit vagony a dnes už ani nepotřebujete osobu odborně způsobilou, tu vám udělají ČD na fakturu.
V novém railjetu (pokud se nemýlím a nebyly to fotky z jiného nového vlaku) jsou v policích na zavazadla integrované zámky. Tady něco kouká z horní police (jsou to zámky nebo něco jiného), ale v nižších policích nic není. Zámek tedy asi radši s sebou?
Ty si fakt myslíš že tě v Rakousku v nočním vlaku někdo okrade? Nepleteš si to s Albánií?
To už dávno neplatí v Rakousku vás okradou úplně stejně jako u nás.
Dobré ráno!
Vy jste byl naposledy v Rakousku asi ještě na výjezdní doložku…
A proto do nových railjetů nechaly ÖBB na zavazadlové police namontovat zámky. Asi jste jim zapomněl poradit, že je to blbost.
Jde nějak zjistit seznam vlaku v objednávce státu? Zdá se, že takové se opravdu oplatí a rad bych jim přispusobil plány cestovani.
Nocni vlaky jsou na rakouskem uzemi vsechny v objednavce statu, problem spoju do Nemecka je, ze cast po Nemecku dotovana neni a tomu se taky musi prizpusobit cena jizdenky.
Vypadá to celkem fajn. Škoda té délky, ale s tím se moc dělat nedá. Mít tohle v rámci rychlovlaku, tak už cestování vlakem po Evropě dává časově smysl oproti letadlům.
Tak drahou věc jako soupravu rychlovlaku se nevyplatí koupit v konfiguraci, která umožní jen jednu jízdu denně. Možná až EU šíleně zdani nebo rovnou zakáže létání
A kolik denních vlaků za den otočíte na srovnatelně dlouhých linkách, např. Wien – Paříž / Hamburg / Řím / Amsterdam? Jeden? Aha, to je překvápko. Tenhle argument je naprosto nesmyslný, bohužel i přesto jej slyším v poslední době velmi často.
Kolik rychlovakù jezdí takové denní linky? Jo, nula aha…. 😉
Vídeň – Hamburk třeba ICE jezdí, a pokud se bavíme o srovnatelně dlouhých linkách, máme třeba ICE Vídeň – Dortmund, Interlaken – Hamburk, Kiel – Curych, Freccie napříč italskou botou, vlaky mezi Francií a Španělskem, Pendolino do Oulu…
V realitě je třeba zrovna na trase Wien-Dortmund rychlejší jet s přestupy téměř o hodinu, než se posadit do něčeho, co sice nese označení ICE, ale je to pomalejší. Realita a formální označení jsou dvě odlišné věci. Aneb je to sice dražší, avšak pomalejší.
Racionálním kritériem asi bude poměr toho, kolik hodin to přináší zisk (tedy jede) a kolik hodin to někde trčí odstavené.
V Číně provozují několik desítek rychlovlaků v takovéto kombinaci.
Tak ono by mozna stacilo, kdyby zdanila letani uplne normalne jako kterekoliv jine podnikani.
Jo, rozhodně si dovedu představit cestování po Evropě takto. Ale nesmí to zabít cenou, pokud to bude dražší než letadlo + levný hotel tak to úspěch mít nebude.
To musí být naopak výrazně levnější než letadlo+hotel, i v levném hotelu mám regulérní pokoj a ne nějakou tubu bez WC a sprchy.
Pokud řešíme tento spoj, tak ten nebude nikdy moc drahý – a navíc, pokud jsem někde ve Vorarlbersku (tento vlak tam vymete asi 10 stanic) a chci do Vídně, kde mám hledat to letadlo a levný hotel? Pokud řešíme jiné nightjetí relace, kde to také bude jezdit, cena bude vyšší, ale ani tam nouze o cestující nebývá…
Jen malé upozornění…. 3.odstavec. odjíždí vlak do Phy…ne do Vídně. 😂👍
Jj, diky za upozornění