Pikanterie: ŘSD může vyhlásit vítěze zakázky na D3. Firma své vítězství oddálila stížností
Mátl postup firmy přirovnal k atletovi, který si během závodu, který nakonec vyhrál, stěžoval na rozhodčí.
Pikanterie, kterou na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nikdo nepamatuje. Tak označil šéf ŘSD Radek Mátl vývoj kolem posledního nerozestavěného úseku jihočeské D3 Kaplice nádraží – Nažidla ve svém ředitelském podcastu. Vyhlášení vítěze totiž zkomplikovala stížnost tohoto vítěze u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Stavba měla běžet už od minulého roku, ŘSD ale ještě nemohlo vyhlásit vítěze a podepsat s ním smlouvu. Nejvýhodnější nabídku podalo česko-slovensko-maďarské sdružení firem MI Roads, Doprastav a Duna Aszfalt.
Dvanáct nových kilometrů dálnice je ochotno postavit za 4,296 miliardy korun, což je 69,5 procenta odhadované ceny, se kterou ŘSD tendr vypisovalo (6,2 mld. Kč). ŘSD proto následně zkoumalo, zda nejde o příliš nízkou (tedy nerealistickou) cenu.
Dospělo k závěru, že nikoliv. „Z našeho hlediska byla nabídková cena ze strany uchazeče sdružení MI Roads a spol. řádně zdůvodněna,“ sdělil deníku Zdopravy.cz Mátl. Mezitím si ale už společnost MI Roads podle Mátla stěžovala na postup ŘSD u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
„Je to záležitost, se kterou já jsem se osobně ještě nikdy nesetkal … my jsme společnost vyhodnotili jako nejvýhodnější a nemůžeme s touto společností podepsat smlouvu,“ řekl Mátl. Ještě během natáčení podcastu, které se uskutečnilo ve středu, se ale situace změnila.
Mátlovi přišla SMS, že ÚOHS rozhodl ve prospěch Ředitelství silnic a dálnic a stížnost společnosti MI Roads odmítl. „ÚOHS rozhodl, že k tomu (stížnosti) nebyli oprávněni,“ doplnil pro deník Zdopravy.cz Mátl. ŘSD tak nyní může završit tendr, u kterého termín pro podání nabídek vypršel už loni v září.
Mátl postup firmy přirovnal k atletovi, který si během závodu, který nakonec vyhrál, stěžoval na rozhodčí. Stížností přitom riskuje, že o vítězství dodatečně přijde. MI Roads může ještě podat odvolání k předsedovi ÚOHS, což Mátl ale z logiky věci nepředpokládá.
Na stavbu je vydáno stavební povolení v právní moci a jsou vykoupeny všechny potřebné pozemky. Pro stavbaře půjde o zřejmě nejnáročnější úsek D3 na jih od Českých Budějovic. Stavba mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru.
Letos v březnu uplynulo 21 let od tragické nehody autobusu u Nažidel, při které zahynulo dvacet cestujících. Už tehdy se mluvilo o dálnici (v plánu ještě jako R) jako o prioritě.
Mátl si v podcastu rovněž povzdechl, že stížnosti firem vedou k odkladům i u dalších staveb. Nejdůležitější je zřejmě dostavba D11 u polských hranic, kde vítězství polské firmy Budimex rovněž zpochybňuje u ÚOHS zmíněná společnost MI Roads. Podle Mátla zpochybňuje reference na tunelové stavby i kvalifikaci některých osob. „My jsme přesvědčeni, že postupujeme naprosto správně. Bohužel to zdržení je poměrně zásadní, plánovali jsme začít koncem roku 2023,“ řekl Mátl.
Stížnost na ÚOHS oddalovala i termín pro podání nabídek na dvanáctikilometrový úsek D6 Petrohrad – Lubenec. Na kvalifikační podmínky tendru si podle Mátla stěžovala společnost Stavby mostů; paradoxně je přitom ve sdružení, které míří k zisku zakázky. „Kvalifikační podmínky jim tak musely vyhovovat,“ řekl Mátl.
ŘSD zahájilo tendr v polovině loňského května, původní termín pro podání nabídek byl 24. červenec. Nakonec se ale nabídky otevíraly až nyní v březnu.