Nesplnili deset podmínek, zkoušeli ovlivnit soutěž a mají zpoždění. Helsinský dopravní podnik se pustil do Škody

ForCity Smart Artic Helsinki. Autor: Škoda TransportationForCity Smart Artic Helsinki. Autor: Škoda Transportation

Podle dopravního podniku Škoda nesplnila deset důležitých technických podmínek.

Dopravní podnik v Helsinkách Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy (PK Oy) se ohradil proti některým výrokům společnosti Škoda Group ve věci zakázky na nové tramvaje pro finské hlavní město. Zakázku získala společnost Stadler, Škoda nyní soutěž a její průběh napadá u finského soudu.

Dopravní podnik včera v reakci na prohlášení Škody zveřejnil reakci, ve které detailněji vysvětluje, proč nabídku Škody ani nehodnotil z pohledu ceny (odkaz z Česka nemusí fungovat, je funkční přes VPN, pozn. redakce).

„Nabídka společnosti Škoda Transtech nesplnila deset povinných technických požadavků stanovených v zadávací dokumentaci. Nabídka společnosti Stadler, která byla vybrána, tak byla ze dvou obdržených jediná, která splnila všechny požadavky zadavatelele,“ uvedl PK Oy.

Nešlo přitom o nedůležité požadavky. „Týkaly se mimo jiné nárazové bezpečnosti, brzdových systémů, parametrů prostoru pro invalidní vozík a bezbariérovosti, vnitřních rozměrů vozidla, výšky sedadel a nedostatků při testování hlučnosti. Během jednání přitom Škoda na problémy s těmito povinnými požadavky neupozornila,“ uvádí PK Oy v prohlášení.

Dopravní podnik nemůže nabídku zveřejnit, protože Škoda ji označila za obchodní tajemství. „Můžeme však konstatovat, že typ tramvaje, který nyní nabízeli, nesplňoval všechny povinné požadavky,“ uvedl vedoucí oddělení správy majetku Antti Nousiainen.

PK Oy současně upozornil na problém s pozdními dodávkami tramvají ze stávající smlouvy ze strany Škody a „pokusy o nevhodné ovlivnění právě probíhající zakázky“.

Finský veřejnoprávní rozhlas a televize Yle na svých stránkách popsal detaily o údajném nevhodném ovlivnění. Šéfa PK Oy si Škoda pozvala na návštěvu. „Tón diskuse byl takový, že pokud tato nová zakázka nebude zadána Škodě, tramvaje ze stávající smlouvy nebudou v dohodnutém harmonogramu, říká šéf PK Eetu Kinnunen Yle.

„Škoda se snaží posunou diskuzi do nepřijatelné roviny“

V zásadě platí, že uchazeč a strana, pro kterou je podána nabídka, nesmí během nabídkového řízení komunikovat mimo dohodnuté komunikační kanály a časy,“ dodal Kinnunen. Podle něj museli u Škody řešit problémy s pozdními dodávkami z předchozí smlouvy. „Škoda se snaží celou diskuzi posunout do nepřijatelné roviny,“ vyjádřil se Kinnunen.

Stadler v Helsinkách porazil v obří zakázce na nové tramvaje Škodu

Situace ukazuje rozdíl v mentalitě českých a finských dopravní podniků při veřejném zadávání. „Zatímco někde se z oficiálních jednání v hodnotě desítek miliónů korun nepořizují ani zápisy (např. v DP hl. m. Prahy), ve Finsku ředitel PK Oy Juha Hakavuori zareagoval na pouhou diskuzi tím, že o průběhu jednání zevrubně informoval představenstvo společnosti. To ihned nechalo ředitele vyškrtnout z výběrové komise. K tomuto kroku PK Oy přikročila se zájmem ochránit samotného generálního ředitele, aby nemohl být podezřelý z toho, že by jeho rozhodování bylo v rámci tendru proběhlou diskuzí ovlivněno,“ popsal server Československý dopravák.

Finský list Helsingin Sanomat současně upozornil na silný mediální nátlak ze strany Škody. Firma se snaží přesvědčit veřejnost o nutnosti získání zakázky tím, že má ve Finsku svůj výrobní závod Škoda Transtech.  Kvůli nepřiměřenému tlaku ve prospěch Škody pak došlo k propuštění jednoho ze zaměstnanců helsinského organizátora dopravy.

Škoda na dotaz k novým informacím z Finska zopakovala své včerejší vyjádření, že podala stížnost na vyloučení. „Škoda Group věří ve spravedlivou a transparentní soutěž, která byla v tomto výběrovém řízení takovým vyloučením znemožněna. Věc je nyní v rukou Finského tržního soudu, a kromě vydané tiskové zprávy neposkytujeme žádné další informace ani komentáře,“ uvedla Tereza Hladíková z oddělení komunikace.

Tagy Helsinky Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy Škoda Group
39 komentářů