Infrastruktura Železnice

Neřekneme. Správa železnic dlouhodobě tají, o čem jedná její správní rada

Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Státní organizace s rozpočtem v řádu desítek miliard považuje informace o jednání správní rady za obchodní tajemství.

Veřejnost nemá podle Správy železnic (SŽ) právo na přístup k informacím o tom, o čem jedná správní rada v jedné z největších státních organizací.

Autor tohoto textu zkouší od května 2020 získat zdánlivou banalitu: program a materiály z jednání správní rady. Správa železnic je už čtyřikrát odmítla vydat, i když odvolací orgán v podobě Úřadu pro ochranu osobních údajů už třikrát vyhověl odvolání a nechal Správu železnic projednat případ znovu. Vedoucí právního oddělení František Chabičovský i nadále odmítá zápisy vydat. S tímto postupem podle svého vyjádření souhlasí i generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a předseda správní rady Správy železnic Pavel Hrubeš. I proto zamířilo na Správu železnic další odvolání. Poslední odmítnutí žádosti si můžete stáhnout zde.

Veřejnost nemá přitom sebemenší šanci se dozvědět, o čem konkrétně správní rada jedná. Žádný program jednání ani zápisy nikde na stránkách SŽ nejsou. Mezi tiskovými zprávami lze nalézt jen strohé informace o tom, že rada jednala, a výběr několika bodů. Kompletní program k dispozici není.

„Správní rada Správy železnic jednala na svém řádném zasedání mimo jiné o plánu kontrolní činnosti na rok 2021 či o nájmu obchodních jednotek v nové odbavovací hale železniční stanice Praha hlavní nádraží. Na programu letošního posledního zasedání správní rady byla také analýza mimořádných událostí na železničních přejezdech v letech 2018 až 2020,“ zní kompletní tisková zpráva k jednání rady.

Třikrát úspěšné odvolání

Úřad pro ochranu osobních údajů už třikrát vyhověl autorovu odvolání a přikázal Správě železnic znovu žádost projednat. Potřetí na sklonku loňského roku našla Správa železnic výmluvu, proč nelze informace o jednání zveřejnit. Jako argument použila obchodní tajemství a rozsudek, kterým soud zamítl žádost Českého rozhlasu o informace od Českých drah.

Jenže zatímco České dráhy jsou akciovou společností pohybující se z velké části na volném trhu, Správa železnic prakticky s nikým v konkurenčním vztahu není. Maximálně s jinými státními organizacemi o peníze daňových poplatníků. V odmítnutí odpovědi Správa železnic také tvrdí, že některé materiály ani nemá k dispozici. Jedním z argumentů bylo i tvrzení,  že podkladové materiály pro jednání Správní rady reálně neobsahují názor organizace.

Správní rada má podle statusu na starosti klíčové otázky jedné z největších státních organizací, schvaluje hospodaření a plán Správy železnic nebo řeší personální otázky na nejvyšších postech správce české železnice.

Správní rada Správy železnic je sedmičlenná, předsedá jí Pavel Hrubeš z ČVUT. Místopředsedou je poslanec ANO 2011 Martin Kolovratník, politicky činný je i další člen, poslanec Jaroslav Foldyna (zvolen za ČSSD, nyní členem poslaneckého klubu SPD). Ve správní radě je také náměstek ministra dopravy Ladislav Němec a bývalý náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Akademickou sféru zastupují ještě Ivo Drahotský a Vít Janoš. Podle výroční zprávy za rok 2019 stála činnost Správní rady necelé čtyři miliony korun.

Správa železnic není jediná, kdo tají informace v oblasti dopravy. Ministerstvo dopravy například dlouhodobě odmítá zveřejnit program a zápisy jednání centrální komise. V ní nikým nevolení úředníci rozhodují o stavbách za desítky miliard korun.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bifidus

Tak to je moc pěkný skandál. Co na to takzvaná veřejnoprávní média ?

milan

A co pořád chcete. Vám musí stačit ty oranžové reklamy ve kterých se praví, že se v té oranžové s.o. myslí na lidi, že dělá práci, co dává smysl a hlavně se k ní máte přidat a tím si splnit sen.

Nekdo

Už to někdo poslal Pirátům k zamyšlení, nebo zařazení do volebního programu?

Prazak

Tušíte, jak funguje poskytování informací na pražském magistrátu, a kterou částí těla se k tomu staví pan primátor a další pirátští radní?

dvdkon

Sám s žádostmi v dopravě mám dost „zábavné“ zkušenosti. Onehdá jsem na ČD poslal žádost o strojově čitelné výlukové JŘ. Nejdřív mi napsali, že to není v jejich kompetenci (cože?), po stížnosti pak odmítli s tím, že ty JŘ mají jen v PDF. Ale pár týdnů na to se výlukové vlaky objevily v CIS JŘ. SŽ sami mi na žádost o API na polohy vlaků napsali, že polohy jsou součástí větší databáze a že separace dat by byla nadpřiměřená zátěž. Přitom má GRAPP SOAP rozhraní, ke kterému dokonce prodávají přístup. Třešničkou na dortu je CHAPS, kde naprosto 106/1999 Sb. odmítají… Číst vice »

lokodepo

A netýká se to jen informací o jednáních správní rady. DSŽ nezákonně začerňuje soupisy prací a rekapitulace cen, které jsou přílohou SoD na realizaci stavebních prací, a to pod záminkou „ochrany obchodního tajemství“. Tím je znemožněna kontrola hospodaření s veřejnými prostředky. ŘSD v soupisech prací ve většině případů začerňuje jen ceny, jsou aspoň vidět položky a kubatury. ŘVC je v tomto nejednotné, některé akce jsou uveřejněny s plnými cenami (tak by to mělo být), i když v poslední době už je to i u této organizace horší. Jednoznačně největším mlžounem je DSŽ, skrývat vše možné, co jde i nejde, jen… Číst vice »

jan

Je to strašný přístup Mgr. František Chabičovského. Nemůžeme vám říci co bylo na programu jednání v 5/2020 ani poslat podklady, protože jsou to mimojiné ještě nehotové informace. Já bych organizaci sundal rozpočet na půlku a nazdar. Nevím co je tajného na to neříci jakým byl program jednání. Ale on mu to případně NSS vysvětlí (bohužel až tak za dva roky než se to tam dostane).

IGCT

Tajné, aby jim nebylo vidět po ruce při práci. Kdyby jim bylo vidět pod ruce, následkem by bylo angažmá na pankráci

Laik

Obchodní tajemství správce veřejného majetku. Výborné!

Jaaaa

Bude žaloba k NSS?

Prazak

Počítejte na každé kolečko tak čtyři roky. Dva roky u 1. stupně, dva roky u NSS, ten to vrátí zpátky a tento cyklus se může opakovat donekonečna. Přímo k NSS žaloby samozřejmě podávat nelze. A pokud náhodou nakonec vyhrajete, tak ve správní radě už budou sedět úplně jiní lidé a vy dostanete 10 let staré informace. Podívejte se jak vypadají soudy o data CISJŘ nebo DPP.

Princ Krason

Dekuji autorovi a preji hodne sil v boji se statnim molochem!

Dušan

S těmi zápisy z jednání CK MD to není tak úplně pravda – pokud SŽ na svém profilu zveřejní nějaké výběrové řízení – viz link https://zakazky.spravazeleznic.cz/, tak v některých případech je zápis z CK přílohou toho výběrka, stejně tak pokud se na základě zákona č. 106/1999 Sb. žádá SŽ nebo MD o informace k nějaké zakázce a jsou požadovány všechny relevantní výstupy z ní, tak SŽ nebo MD v zápise, ve kterém se daná věc řeší anonymizuje (= začerní) příslušné pasáže, týkající se dané zakázky v zápise CK, ale vše ostatní – co se zakázky netýká – nechá neanonymizované, tj.… Číst vice »

Dušan

Ještě oprava: ten zápis č. 238 mám tedy celý začerněný vyjma informací mnou požadované investiční akce, za mystifikaci se tímto omlouvám.

Luděk S.

Vy mě dneska, Honzo, ale opravdu zlobíte. Nešel by nějaký článek o režijkách nebo o snaze obnovit nějakou lokálku?

Zdeněk

Taky bych uvítal článek třeba o změně tarifu v ostravské MHD – další zdražení už tak předražených jízdenek (ano, vzhledem k (ne)četnosti spojů a časové náročnosti přepravy a dalších a dalších nenavazujících přestupech v rámci ekologie – navázané na evropské dotace, je to opravdu nejdražší MHD v ČR) a o tom, jak dlouhodobý kupón koupený přes e-shop je až o 1872 Kč levnejší než úplně stejný kupón zakoupený osobně v prodejně. Není tahle další „převýchova“ cestujících mimo regule?

Zdeněk

1.1.2021

Zdeněk

Oni si ti zdejší ostravští dopravní mafiáni dávají pozor, aby diskreditující materiály o každoročním zdražování a nových komplikacích v přestupech a převýchově cestujících nebyly jednoduše dostupné. Tady to není tak, že se veřejná služba upravuje podle potřeb cestujících, unsadňuje nákup jízdenek všem a zjednodušuje přeprava. Tady se cestující převychovávají podle potřeb dopravního podniku 😉

Pody

Proboha co tam dělá Jaroslav Foldyna (SPD)? Toho jsem nikdy neslyšel, že by se nějakým způsobem vyjadřoval o tématech týkajících se dopravy.

Zbyněk

Zastánce jezů na Labi.

-TR-

V roce 2008 sliboval Foldyna jako kandidát ČSSD na hejtmana Ústeckého kraje návrat vlaků na tratě, kde nechal zastavit provoz Jiří Šulc (ODS). Foldyna ale byl tehdy odstaven a místo něj byla dosazena Vaňhová, za níž se v redukcích pokračovalo.

Trend se změnil až po roce 2012, kdy se vedení kraje chopili hejtman Bubeníček s radním Komínkem (oba z KSČM). A vypadá to, že i po roce 2020, kdy se vedení kraje změnilo (současná koalice ANO, ODS, Spojenci pro kraj), se bude v rozvoji pokračovat.

rtep

Foldyna považuje zřejmě Noční vlky za veřejnou hromadnou dopravu. Nebo si plete slovo doprava a poprava. Od nácka lze čekat cokoli.

nádražák

Škrábou se na zadku a dloubou v nose, co jinýho.

Luboš Beneš

To se velmi mýlíte…víte jak je těžké odklonit miliardy tam kam třeba a třeba i s nějakým bonusem? To se jeden zapotí…..

Kkarel

A ještě u toho nenechat chytit.😄😄😄😄

Ten jehož jméno se nevyslovuje

Pan Svoboda má MBA titul a myslí si asi jaký je to business fachman. Když má na starost státní podnik s monopolním postavením a povinností zveřejňovat některé údaje podle zákona a jede si vlastně vlastní zákon.

Luděk S.

Taky má maturitu z dopravní průmyslovky v České Třebové. A na stará kolena bakaláře od kámošů z Pardubic!
To není žádná nula, abyste věděl!

Martin

Bc. Titul je směšný, cizinci ho u nás dostávají zadarmo sotva umí česky či anglicky. To je jen dnešní požadavek personalistů co ví kulový.

Jaaaa

Jak v kterém oboru. 😉
U nás Bc. zadarmo rozhodně nedostanete.

Nekdo

prosím, pojďte se k nám přihlásit a uvidíme, jak dlouho tam přežijete…

hoholu

jj, centrální komise, ta co rozhodla o ODSunu bez diametru..taky slušněj moloch

Jan Schmidt

rozhodnutí pana Sosny se nezpochybňují!

Nekdo

ať už se kope. jedna z nejlepších věcí, co by se Brnu mohla stát!

KrizeVýchodníSpolečnosti

Řekl bych, že to půjde na odměny, přece jen vytvořit tolik studijí proveditelnosti zabíra mnoho času a nervů.

švestka

A co na to multiministr Havlíček?

Luděk S.

Takových ministrů už bylo. Ale nevolený a neodvolatelný úředník… To je něco jiného.

David

Např. Luděk Sosna

Petr

A takto my tu žijeme.

Jan Schmidt

Svoboda ukazuje skutečnou tvář tím, že nic neukazuje

Martin

Lodník Foldyna, co ten tam proboha dělá?

Luděk S.

Ten tam je za lodní dopravu. A mozkový trust.

F. K.

:-)))))

Jan Schmidt

jako za prosazování vodnických staveb, které mají pomoct lodičkám na úkor vlaků?

watslaw

Koště dobře mete. Nové sice není, ale to neva.

Luboš Beneš

Kanál Labe-Odra-Rusko

Luděk S.

No to by tak hrálo, holomci. Nic neřeknem. Je to totiž všechno tajný. Nejsme hlupci, ne?

Koro

Dobrá práce tohoto webu. Jen houšť.

J.K.

Jj…. Doufejme že se to autorům nějak nevymstí , že je třeba náhle v obýváku nesrazí lokomotiva nebo tak něco.:) Jako jo, nejsme v Rusku – ale proč je teda to zasedání tajný?

Koro

Pže v této pseudofirmě se točí miliardy a není náhodou, že Svoboda je politicky naprosto neodvolatelný (zatím)

Jan Schmidt

Kdo ho tam drží?

Jan Schmidt

jo, taková nešťastná náhoda, kdyby pana Sůru srazilo při chůzi po Liberci třeba TGV 😀

Petr Šimral

Maximálně drezína 🙂

Šejdr

Drezína jedoucí rychlostí TGV.

Jiří Kocurek

Čistil motyku, omylem vystřelila.