Nepašujte, zaplatíte zpoždění. RegioJet se ve vlacích z Čopu potýká s celními kontrolami
Železniční hraniční přechod v Čierné nad Tisou se ukázal jako úzké hrdlo úspěšné ukrajinské linky. Pašeráky má odradit pokuta až 125 tisíc korun.
Na konci března odstartoval RegioJet první evropskou soukromou železniční linku přímo na území Ukrajiny. Zatímco s vysokou obsazeností spoje Praha – Čop je dopravce spokojen, problémy mu pravidelně způsobují celní kontroly na cestě zpět.
Ty jsou totiž při vstupu do schengenského prostoru na ukrajinsko-slovenské hranici přísné a seznam zakázaného zboží dlouhý.
Problém se tak podle výkonného ředitele RegioJetu Jakuba Svobody netýká jen zakázaného dovozu levnějších cigaret, ale třeba i masných výrobků či sýrů.
Pokud slovenští celníci některé ze zakázaného zboží u cestujících objeví, rozběhne se zdlouhavý byrokratický proces, během kterého nesmí vlak odjet. V důsledku toho se může kontrola protáhnout i na dvě hodiny.
Zdržení také často nastává kvůli kapacitě celníků na železničním přechodu. Před spojem RegioJetu jím totiž projíždí i slovenská linka Mukačevo – Košice státního dopravce ZSSK. Pokud má zpoždění nebo problém s kontrolami nastane na ní, vlak českého dopravce musí čekat, až na něj budou mít celníci čas.
„Ten spoj tam musí stát. Musí to řešit, dokud se nevyplní všechny papíry a to nám sebere spoustu času,“ popsal pro Zdopravy.cz Svoboda. Podle něj k podobné situaci dochází každý týden. „To však stále není nic v porovnání s dřívějšími kontrolami na autobusových linkách, kde celníci nechávali cestující čekat třeba i 12 hodin.“
Na „ocásek“ se nečeká
Zpoždění na železnici jsou tak sice kratší, způsobují však jiný problém. Linku z Čopu RegioJet provozuje jako jakýsi „ocásek“ svého pravidelného spojení Košice – Praha. Z metropole východního Slovenska vyjíždí spoje na Prahu třikrát denně, pokud tak vlak z Ukrajiny nedorazí včas, spoj na západ na něj nečeká a vagóny jsou připojeny až na následující vlak 1008 do Česka.
Pro cestující to tak znamená až šestihodinové čekání na košickém nádraží, pro dopravce komplikace a náklady navíc.
Proto se rozhodl žádat úhradu zpoždění po vinících, tedy po cestujících. Jelikož jsou problémy navázány i na zpožďování slovenského spoje ZSSK, dohodl se s ním RegioJet na společném postupu a připravil plakáty upozorňující na zakázané zboží.
Na nich uvádí pokutu až 5 000 eur (125 tisíc korun). „Jakmile cestující zpozdí vlak vlastním zapřičiněním, tak máme pokutu 1 000 korun za minutu, což odpovídá při 120 minutách 4 800 eurům,“ popisuje majitel RegioJetu Radim Jančura. Zatím však pokuta podle něj udělena nebyla, cestující jsou varováni i zaslanými SMS.
„Chápeme, že chcete z Ukrajiny přivézt dárky svým známým, ale berte jen takové, které nejsou v rozporu s pravidly,“ uvádí se ve varování. Zakázané či omezené zboží je vypsáno zde.
Ukrajina má budoucnost
RegioJet chce na linku do Čopu přidat výhledově ještě čtvrtý vůz. To však bude podle Jančury strop. „Více než 160 cestujících nám Slováci neodbaví,“ uvedl Jančura. Po připojení k vlaku na Prahu v Košicích bude mít navíc souprava 15 vozů, což je provozní maximum.
Obrazem: Vlak RegioJetu dorazil do Čopu. Ukrajina získala první nedotované železniční spojení s EU
Vlak denně vyjíždí z Prahy vždy ve 21:52, v Čopu je v 10:35 ukrajinského času. Zpět odjíždí v 17:35, v 5:57 je v Praze. RegioJet využívá skutečnost, že ze Slovenska do Čopu lze dojet ještě po kolejích o rozchodu 1435 mm. Firma by podle něj ráda v budoucnu prodloužila spojení až do Mukačeva bez nutnosti přestupu, trať tam však zatím není elektrifikována.
Ve spojích na Ukrajinu vidí Jančura velkou budoucnost. „Z Florence tam odjíždí každý den 30 autobusů, to je třeba 900 cestujících. A my máme dohromady spolu se spojením ve směru do Lvova ve vlacích 550 lidí,“ vypočítává.
RegioJet jezdí do polské Přemyšle u ukrajinských hranic zatím s deseti vozy, co nejrychleji chce podle Jančury navýšit jejich počet na patnáct.