Dopravci Infrastruktura Železnice

Německo chystá další vysokorychlostní trať. Do Porúří mají jezdit vlaky 300 km/h

ICE při testovací jízdě Berlín - Mnichov, foto: Deutsche Bahn
ICE při testovací jízdě Berlín - Mnichov, foto: Deutsche Bahn

Německá vláda slibuje investici do další nové vysokorychlostní trati. Za dvě miliardy eur chce postavit nový úsek železnice mezi Hannoverem a Bielefeldem, který zkrátí dobu jízdy z Berlína do Kolína nad Rýnem pod 4 hodiny.

Vyplývá to z prohlášení vládního zmocněnce pro železnici Enaka Ferlemanna pro agenturu DPA. Podle Ferlemanna má stát rovněž prozkoumat možnosti, jak zvýšit rychlost na trase mezi Frankfurtem a Manheimem a Norimberkem a Würzburgem.

Trasa nového spojení z Hannoveru do Bielefeldu má z velké části kopírovat trasu dálnice A2. Vlaky dosud jezdí z Berlína do Kolína nad Rýnem přes pět hodin. Vláda původně počítala s tím, že stávající trať zmodernizuje na rychlost 230 km/h, podle Ferlemanna je to ale nedostatečné, a proto je potřeba prověřit změnu na vyšší traťovou rychlost. Německo chce mít na hlavních trasách od roku 2030 půlhodinový takt.

Zhruba 100 kilometrů dlouhá trasa má vyjít na 1,9 miliardy eur. Německá vláda chce začít ještě letos s přípravou studie proveditelnosti.

Třísetkilometrová rychlost je zatím možná v Německu pouze na třech úsecích: z Frankfurtu nad Mohanem do Kolína nad Rýnem, z Ingolstadtu do Norimberka a dál na trase do Berlína pak na dvou úsecích z Ebensfeldu do Erfurtu a z Erfurtu do Lipska.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DRABADURA

Jsem zvědav na ty naše VRTky a na soupravy, co po tom budou jezdit.
Hlavně abychom tu měli něco jako toto: https://www.youtube.com/watch?v=y6BcuXrNqvI
To by byla bomba.

Dušan

(Nejen) Němcům bych výrazně doporučil začít šetřit do prasátka vzhledem k faktu, že EU chce po svých členech pokrýt náklady na instalaci ETCS Level 2, které jsou jen pro síť TEN-T Core vyčísleny asi na 80 mld. EUR a celou TEN-T Comprehensive (globální síť) na 188 mld. EUR a podpora EU v zásadě pomalu končí po uvolnění cca. 5 % odhadované částky, na víc nejsou už peníze a zrovínka Německo má těch TEN-T tratí požehnaně, čert ví jestli to „zamázne“ takových 30-40 mld. EUR z jejich rozpočtu, což je mimochodem takových 15-20 VRT-tek, tak aby na to měli:-))

Rail2005

Zrovna Německo má peněz dost. Důkazem budiž již několik let po sobě vysoce přebytkový rozpočet. Již několikrát byli EK upozorňováni, aby více investovali do infrastruktury. Jenže oni budou stále škrtit a škrtit. Respektive je to pouze politické rozhodnutí. Ale Němci si raději budou platit svoji vlastní zkázu… dále to tu ale rozvádět nebudu.

Nejde jen o železnici. Například většina dálničních mostů přes Rýn od Bonnu na sever již má nebo v dohledné době bude mít hmotnostní omezení projíždějících vozidel, takže zákaz kamionů. Jsou v katastrofálním stavu. Že nějsou peníze? Ale prd, prostě se nechce.

Nekdo

a proc by meli jakkoliv podporovat nebo dokonce zlepsovat infrastrukturo pro kamiony? tento sileny druh dopravy, velmi narocny na lidskou praci a ekologicky i ekonomicky pomerne neunosny by mel slouzit vyhradne na dopravu na/z nejblizsiho nakladniho nadrazi, jako the last mile. jakakoliv mezinarodni kamionova doprava by mela byt potirana jak to jen jde, at uz dennim omezenim provozu, dalnicnimi poplatky nebo jednoduse zakazem v celych statech. u nas tim trpime skutecne nadmerne a meli bychom uplne vyloucit tranzitni kamionovou dopravu, ktera u nas nezacina ani nekonci. nemame z ni zadny uzitek, ale naopak neustale ucpane dalnice a mesta, kolabujici dopravu,… Číst vice »

železničář v důchodu

Teorie sice krásná, ale bohužel nerealizovatelná v praxi …

Michal

Jakože české mosty jsou v dokonalém stavu.

jan

Ale taky třeba říct, že z pohledu z mapy to vypadá na jejich velmi páteřní trať.

Rail2005

Určitě lepší, než drátem do oka. Ale rozhodně více by pomohla „NBS Mitteldeutschland“, která by spojila v parametrech minimálně 250 km/h, spíše ale 300 km/h Erfurt přes Fuldu s Frankfurtem. Würzburg – Nürnberg, tam to chce také nejlépe úplně novou trať, protože 200 km/h se sice na části dá jet, ale je to kapacitní hrdlo, zejména když se jedná o hlavní nákladní koridor mezi Mainem a Dunajem. Jízdní doba 50 min pro ICE v tomto úseku je stále dost. Optimální by bylo 25 min. Toho by novostavbou na 300 km/h dosáhnout šlo. Navíc, jakmile bude v roce 2021 zprovozněna NBS… Číst vice »

TPal.

Ulm – Stuttgart – já myslel, že tento projekt je zatrhnutý.

Rail2005

Naopak, vesele se tam staví a vše spěje k zdárnému dokončení: http://www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de/aktuell/

Toto zkrátí jízdu v uvedeném úseku na polovinu. A taková jízda München – Paris bude trvat pouze 5 hodin, případně München – Köln 4 hodiny.

Panda

Německé VRT by taky potřebovaly druhého dopravce jako je v Itálii NTV. Aby se srazily ceny a zaplnily se více tratě (alá Řím-Florencie)…Půlhodinovy takt v roce 2030 je v porovnání s italskými VRT mizerný…

TPal.

Jenom faktická – už to není NTV, ale Italo. Společnost se přejmenovala. 🙂

MOT

Evidentně v Německu nemají pana Sosnu

Tomáš

Fakt by mně zajímalo, na základě čeho se tu objevují ty neustálé ataky na pana Sosnu? Můžete mi to vysvětlit? Mně to totiž připadá jako taková šotoušská urban legend…

VRT

Třeba že dotyční trochu vidí, co je ten člověk zač? A část má zcela jistě osobní zkušenost?

Tomáš

Mám také osobní zkušenost a ne jednu. Tak napište, co je ten člověk teda zač, fakt by mě to zajímalo.

DRABADURA

Je to rebel :)))))

jirka

Země v rozkladu sužovaná musulmanskejma hordama, kde všechno dělaj blbě, co dodat 🙂

Daniel Mach

Parlamentní listy nebo Aeronet?

Pavel Novák

Sarkasmus.cz

železničář v důchodu

Základní obecné informace (pro lepší představu o obou „koncových“ lokalitách):
– Hannover: https://cs.wikipedia.org/wiki/Hannover
– Bielefeld: https://cs.wikipedia.org/wiki/Bielefeld

PetrN

a co tím chcete říct? to že je Bielefeld poměrně malé město? Ono taky nebude „koncovou“ lokalitou. Všechny vlaky pojedu z Berlína až do oblastí Kolína/Dortmundu apod..

železničář v důchodu

Čekal jsem, kdo jako první s tímto „moudrem“ přijde, a tak jsem tam záměrně nenapsal na konec závorky slovo „úseku“ – a vyšlo to …

mgr.pavel

Pak mi (a zřejmě nejen mně) uniká smysl vašeho příspěvku: v čem je pro mne užitečné znát nějaké dodatečné informace o sídle na konci úseku plánovaného zVRTnění?

Tomáš

Je vidět, že jste skutečně „v důchodu“, když máte potřebu i čas sem vkládat nesmyslné příspěvky a pak se „bavit“ nad tím, když na ně někdo reaguje. A navíc jejich věcnou argumentaci označit jako „moudra“. Blahopřeji Vám, zřejmě jste dosáhl „vrcholu“ dnešního dne!

Desper

Ještě, že jsme u nás nezkoumali reálie Krasíkova a Lupěnného při narovnání koridoru 😀

Nekdo

uff, jeste ze o dulezitych vecech nerozhodujete a ani nikdy rozhodovat nebudete.

X 1

Žele. v duch. Koncove lokality jsou v tomto případě naprosto irelevantní. Jsou to jen nácestné stanice. Podstatné je, že vznikne nová kapacita. Z Hannoveru vychází daným směrem 4 koleje, které jsou však ve Wunstorfu zredukovány na dvě a prochází přes sídla. Dvě koleje vedou až do Mindenu. Odtud jsou opět 4 koleje. Trať je neuvěřitelně přetížená. Jak všema druhy osobní dopravy, tak i nákladní dopravou. V grafice DB Netz, má tato trať výrazně rudou barvu. To znamená přetížení výrazně nad 110% kapacity. Každá sebemenši závada způsobuje takřka kolaps a vysoké ekonomické škody. Teď jsem slyšel o českém fírovi, který tam… Číst vice »

železničář v důchodu

Jste až druhý – „PetrN“ se chytil dřív.

X 1

Ohh. Jaká čest.
Vyhrál jsem klíčenku?