„Nemám kam jít, jsem mediálně šikanována.“ Ministerstvo zveřejnilo sedm rozkladů proti D1 u Přerova
ŘSD získalo minulý týden další stavební povolení pro některé stavební objekty související se stavbou posledního úseku D1 v Přerově.
Ministerstvo dopravy se bude muset vypořádat s více než stovkou stránek v celkem sedmi rozkladech, které přišly proti stavebnímu povolení na poslední chybějící úsek dálnice D1 Přerov – Říkovice. Jejich kompletní znění zveřejnilo ministerstvo dopravy na úřední desce.
Počtem stránek nejobsáhlejší dokumenty dodaly Děti Země a Krajina Dluhonice, které své námitky sepsaly v každém textu na více než padesát stránek, přes dvacet stránek má podání Vody z Tetčic. Poukazují v nich například na už neplatná stanoviska některých úřadů.
Celkem čtyři rozklady přišly od fyzických osob, obyvatel Dluhonic. Právě těmi má trasa vést. Jarmile Pfeilerové má Ředitelství silnic a dálnic dům zbourat. Proti povolení bojuje kvůli tomu, že jí podle zákona navržené peníze za výkup nemovitosti nebudou podle jejího názoru stačit. Už v minulosti požadovala vybudování náhradního domu, k tomu ale nedošlo. Proto požaduje zrušení stavebního povolení, nebo nový dům za peníze státu.
„Na rovinu, pane ministře. Tento můj rodný dům obývám více než 60 let a skutečně nemám kam jít, neb stávající odpovídající nemovitost v mé rodné vsi k dispozici není. Nemohu přijmout v dnešní době jakýkoliv finanční obnos, neboť situace na realitním trhu by mne evidentně dostala do slepé ulice. Nemohu také přijmout skutečnost, že resort dopravy našeho státu není schopen zajistit náhradní výstavbu jednoho rodinného domu, který hodlá demolovat,“ napsala Pfeilerová.
Měsíce na vyřízení rozkladů
Její rozklad ukazuje, že proti stavbě nejsou jen aktivisti, jak se snaží ŘSD řadu let prezentovat. I na tento obraz si Pfeilerová stěžuje. „V průběhu let jsem byla mediálně šikanována sdělovacími prostředky, kde jsem ústy managementu investora, místního statutárního města a dalšími rádoby politiky byla označována jako osoba obstrukční, vypočítavá, blokující výstavbu vedoucí ke zlepšení zdraví 40ti tisíců obyvatel, kteří budou trpět dále a dále. Jak trapné a nízké,“ napsala do rozkladu.
ŘSD musí aktuálně čekat několik měsíců, než ministerstvo dopravy rozklad proti stavebnímu povolení vyřídí. Do 27. října je zatím prodloužen i termín na podání nabídek na samotnou stavbu. V právních bitvách ŘSD uspělo minulý týden, když soud zamítl žaloby na neplatnost změny územního rozhodnutí.
Ministerstvo dopravy vydalo stavební povolení letos na konci července, téměř rok po podání žádosti. Od té doby získalo ŘSD několik menších povolení pro doprovodné stavby.
Jisté je, že letos stavba už nezačne. Už dříve kvůli dotazům zájemců ŘSD prodloužilo termín na podání nabídek až do konce října. Celkem 10,1 kilometru dlouhý úsek se soutěží od loňského prosince. Jeho odhadovaná cena je 6,75 miliardy korun.
Stavební povolení se týká hlavní části trasy. Některé další objekty povolení nemají, u nich došlo k přesunu řízení kvůli podjatosti do Olomouce. Minulý týden získala další část povolení od Krajského úřadu Olomouckého kraje, jde například o přeložku silnice I/55 nebo protihlukové stěny. Rozhodnutí je zatím nepravomocné.