Nekonečný příběh ŽUB. Brněnský uzel má architekty, pro nákladní vlaky ale stále není místo

Vítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město BrnoVítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město Brno

Novou dopravní technologii řeší ministerstvo dopravy.

Čtyři roky uplynuly od schválení velké proměny brněnského železničního uzlu (ŽUB), lidově nazývané jako stěhování hlavního nádraží. Zatímco Správa železnic společně s Brnem již vybrala architekty nového nádraží, není stále jasné, kudy nakonec projedou Brnem nákladní vlaky. Navržená varianta totiž provoz nákladní dopravy značně omezila.

Správa železnic měla na základě dalšího usnesení centrální komise ministerstva dopravy zpracovat novou studii o průchodnosti uzlu. Měla vyvrátit obavy nákladních dopravců, že Brnem neprojedou nákladní vlaky v některých relacích a směrech. Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz projekt ŽUB dlouhodobě kritizuje pro zhoršení podmínek nákladní dopravy a navrhuje jeho zásadní úpravy.

Správa železnic předložila 2. května na ministerstvo dopravy podrobné dopravně-technologické posouzení varianty ze studie proveditelnosti železničního uzlu Brno včetně zpracovaných provozních simulací. „Posouzení odpovídá co do předpokládaného rozsahu dopravy vybrané variantě ze studie proveditelnosti a tímto krokem plníme podmínku Centrální komise udělenou při jejím schvalování. Aktuálně čekáme na vyjádření ministerstva,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Hotovo tak zdaleka není. „Aktualizace dopravní technologie odpovídající stávajícímu a výhledovému rozsahu dopravy bude zpracována v rámci záměru projektu železničního uzlu Brno a opět předložena Centrální komisi ke schválení. V rámci aktualizace dopravní technologie budou zohledněny připomínky a podněty vyplývající z projednání dopravně technologického posouzení varianty Ab předloženého na ministerstvo dopravy,“ dodal.

První stavba v roce 2025

Dosud existuje v Brně nákladní průtah, který se vyhýbá hlavnímu nádraží, nově však už nebude možné hlavní nádraží objet. „Dostali jsme také zajímavý e-mail z odboru dopravy brněnského magistrátu, že je to nádraží primárně pro lidi a nákladní dopravu, že tam nechtějí a ať si to objedeme okolo,“ řekl agentuře ČTK výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

Správa železnic počítá se zahájením přestavby brněnského uzlu od roku 2025. Začne modernizace traťového úseku mezi Židenicemi a odbočkou Černovice. Na něj naváže přestavba mostů v Bubeníčkově ulici, realizovaná ve spolupráci s Brnem. „Od roku 2028 pak počítáme se zahájením výstavby nové železniční stanice v podobě, která vzešla z architektonické soutěže,“ dodal Gavenda

Tagy brno Správa železnic Železniční uzel Brno ŽUB
228 komentářů