Nekonečný příběh úprav honekrů. České dráhy chtěly vyměnit zpožděného dodavatele, jiného ale nenašly
Do nové soutěže se hlásil znovu i Tratec, který současnou zakázku zpozdil.
České dráhy neuspěly se svým pokusem zbavit modernizace osobních vozů řady Bdmtee společnost Tratec-CS. U ní nabrala přestavba vozů zpoždění v řádu několika měsíců. Na modernizované vozy čekají cestující v Pardubickém kraji, kterým představily České dráhy prototyp vozu už před více než dvěma lety.
V létě vypsaná soutěž na dodavatele modernizace až 16 vozů s odhadovanou cenou 240 milionů korun skončila zrušením zakázky, jak vyplývá z údajů na profilu zadavatele. „V rámci zadávacího řízení jsme obdrželi dvě nabídky. Obě počítaly s výrazným prodloužením termínu dodání zakázky. Zároveň byla ekonomicky nejvýhodnější nabídka příliš vysoká a došlo tedy ke zrušení zadávacího řízení. Nabídkové ceny byly vyšší než předpokládaná cena, a to v řádu desítek procent,“ vysvětlila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Dodavatelem modernizace 16 vozů řady Bdmtee tedy zůstává vítěz původního výběrového řízení, firma Tratec-CS. Podle písemné zprávy se do soutěže přihlásil znovu Tratec-CS a ŽOS Vrútky.
Právě kvůli zpoždění České dráhy vypsaly novou soutěž, ve které se snažily najít někoho spolehlivějšího. „Má rozebrané naše vozy a má zpoždění, proto zkoušíme poptat modernizaci dalších u někoho jiného,“ vysvětlil v červenci předseda představenstva Českých drah Ivan Bednárik.
První vozy míří do Pardubického kraje
Tratec-CS získal kontrakt s Českými drahami loni v listopadu, jde o rámcovou smlouvu na modernizaci až 52 vozů. Cena modernizace jednoho vozu ve smlouvě vychází na 13,5 milionu korun, v nové soutěži je odhadovaná cena 15 milionů korun. Jezdit mají nejprve v Pardubickém kraji u osobních vlaků Kolín – Česká Třebová. „Případné finanční sankce ze strany Pardubického kraje za nedodržení termínu nasazení modernizovaných vozidel budeme vymáhat na dodavatelské firmě, která je již nyní v prodlení s dodávkou modernizovaných vozidel zpět ČD,“ dodala Rajnochová.
Modernizace přinese kompletní proměnu vozů, dojde ke snížení počtu míst k sezení, aby měli lidé více prostoru než dosud. Do vozidel budou dále umístěny elektrické zásuvky 230 V a USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi, velkoobjemová police na zavazadla nebo místa pro jízdní kola a kočárky.
Vozy řady Bdtmee vyráběla východoněmecká vagonka v Budyšíně v letech 1989 až 1991. Před 30 lety se jednalo o moderní vagon pro regionální vlaky s řadou nových konstrukčních prvků, které nebyly obvyklé u jiných osobních vozů vyráběných pro ČD ve stejné době. Jednalo se například o centrální zavírání a blokování dveří nebo o podvozky typu GP 200 S umožňující jízdu rychlostí 160 km/h. České dráhy mají v současnosti v provozu stále více než 200 vozů tohoto typu. Pro svůj původ v NDR získaly vozy přezdívku Honekry.