dkv-spojujeme

Konec koženek na českých kolejích. Dráhy chystají velké vyřazování

Vagon B s koženkovými sedadly, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář.Vagon B s koženkovými sedadly, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář.

Na několika rychlíkových linkách budou starší typy vozů nahrazeny klimatizovanými vozy dříve používanými ve vlacích EC/IC.

Příští rok bude u Českých drah ve znamení velkého nástupu nových vozidel, což přinese i velké přesuny těch starších a vyřazování nejstarších. „Podaří se nám konečně vyřadit větší počet někdy ještě koženkových béček,“ uvedl na nedávném jednání podnikového výboru Odborového sdružení železničářů (OSŽ) náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

„Nová vozidla budeme uvádět do provozu jak do konce letošního roku, tak v průběhu celého nadcházejícího roku, jak budou dodávána jednotlivými výrobci,“ doplnil pro deník Zdopravy.cz. V nadcházejícím grafikonu dráhy nasadí 10 netrakčních jednotek InterJet na vlaky Západní expres a Krušnohor, pět jednotek push-pull na linku Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm, budou pokračovat dodávky jednotek RegioPanter na další linky, například Klatovy – Plzeň – Beroun a do dalších regionů (Jihočeský kraj).

Na několika vnitrostátních rychlíkových linkách budou starší typy vozů nahrazeny klimatizovanými vozy dříve používanými ve vlacích EC/IC. „Jde například o rychlíky Vltava a Lužnice z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic a do Českých Velenic. Ke zlepšení kvality a náhradě starších vozů dojde i u dalších linek,“ říká Ješeta.

Vozy UIC-Y, kterým se lidově říká podle původního čalounění sedadel koženky, budou v roce 2022 ve velkém množství odstaveny do zálohy, nebo budou přímo rušeny. V drtivé většině z nich už cestující koženku nenajde, neboť prošla nějakým stupněm takzvané humanizace. „Echt koženky“ už téměř nejsou v turnusu nasazovány, pokud se s nimi cestující setká, je to podle ČD spíše výpomoc nebo náhrada turnusovaných vozidel.

„V jízdním řádu tak dojde už k většímu odstavení revitalizovaných textilních Béček, ale také velkoprostorových vozů využívaných v regionální dopravě (například typy Bdt a Bdtee) a některých dalších typů vycházejících z konstrukce UIC-Y. V Plzeňském kraji dojde také k vyřazení vozů Bdmtee, které se lidově označují jako Honeckry,“ sdělil manažer.

Do provozu budou uváděna postupně také modernizovaná vozidla, například motorové jednotky Stadler GTW v Olomouckém kraji. O dalších změnách chtějí dráhy informovat v příštích týdnech.

Tagy České dráhy vozový park
302 komentářů