Nekonečný příběh úprav honekrů. České dráhy chtěly vyměnit zpožděného dodavatele, jiného ale nenašly
Modernizovaný vůz Bdmtee. Foto: České dráhy
Do nové soutěže se hlásil znovu i Tratec, který současnou zakázku zpozdil.
Do nové soutěže se hlásil znovu i Tratec, který současnou zakázku zpozdil.
Níže v diskuzi padnul návrh, aby jako náhrada byly pořízeny vagony Stadler FLIRT (prý takto nahradily své totožné vagony ve firmě GYSEV, kdy na jejich místo koupili FLIRTy) Jaké by mělo být jízdné na jednu sedačku, aby se dopravce uživil s těmito vagony FLIRT na linkách v ČR? Počítejme a) Ve vlaku FLIRT s 5-ti vagony, který provozuje LEO Express je místo zhruba pro 250 sedaček (Economy). Před 10-ti lety LEO platil zhruba prý 1,2 milionu Kč za sedačku (pokud se rozpočítá částka 1,5 miliardy Kč). b) Jestliže firma ČD provozuje svých cca 200 vagonů v nemocničním uspořádání s nevhodnými… Číst vice »
Když už vzpomínky pamětníků, tak bych si dovolit otázku. Fakt mě to zajímá… Proč firma ČD nesháněla staré, ale kvalitněji postavené, vagony v zahraničí? Např. EUROFIMA? V čem byl problém? V nedostatku hotovosti v kase firmy ČD? Nebo firma ČD usoudila, že nabídky ojetin ze zahraničí nemají vhodný poměr cena/užitná hodnota? Nebo jde o maximální rychlost, kdy firma ČD shání vagony s maximálkou 120 km/h (=není potřeba vyšší maximálka)? Viz příklad vagonů I6 které provozoval belgický dopravce SNCB… Uvádí se, že jde o vagony ze společného nákupu několika evropských dopravců EUROFIMA (prý nakoupeno cca 500 vagonů před cca 45-ti lety)… Číst vice »
Zpoždění při dodávce = smluvní pokuta „Smluvní strany se dohodly, že maximální výše smluvní pokuty z důvodu prodlení s dodávkou určitého modernizovaného vozu dle tohoto odstavce činí 10 % z ceny takového vozu bez DPH. “ zdroj: Rámcová dohoda (datum 6.11.2020) z webu TenderArena cz P.S. Firma ČD řeší, že 16 vagonů asi nebudou včas a proto hledala někoho kdo to udělá… Proč v ČD nezvažovali, že by poptali modernizaci jiných 16 vagonů totožného typu u jiné firmy? Obě modernizace by probíhaly souběžně. Přece pan Sůra píše, že se firmě České dráhy přihlásily ŽOS Vrútky. Celkový orientační počet vagonů Bdmtee… Číst vice »
Tak to už zase ve článku někdo pěkné LŽE! To se zastavate těch šejdířu z bývalého vedení ČSD? Ty vagóny měly už při dodání bez ohledu na moderní prvky ZCELA ZÁSADNÍ vadu v podobě otřesné kvality intererieru s malými sedadly stísněnými při sobě a de facto nevetratelne jen v části oken zabudovanými nedostatecnymi sklopnými částmi, takže to byly od samého začátku zmetky, které neměly být převzaty, a měly být vráceny výrobci s uvedením výtek, co je nutno přepracovat. Zejména všechna okna polospoustecmi a sedadla aspoň na úrovni našich vozů Bdt!!! Bez možnosti slevy za nekvalitu. To šlo udělat i v… Číst vice »
V jaké části textu lžeme?
Toto sa hodi len na minusko, najprv si nastudujte problematiku komplexnejsie, dajte si nieco na upokojenie a potom piste prispevky. Uz ked niekto da vykricnik v kazdej druhej vete a pred tym zvyraznene slova na baze emocii nie faktov- uz to hovori samo za seba.
Pokoj v dusi.
Ono vracet hotový výrobek už je trochu pozdě, pokud nejde o výrobní vadu. To se mělo řešit, dokud to bylo na papíře. Ale ty vozy měly v době studené války i jinou funkci a té je konstrukce přizpůsobená. To tu většina lidí ví a nemá cenu to rozebírat.
Držák nosítek/lůžek a možnost přestavby na nemocniční vlak jsem ukazoval letos jednomu synovi. Je fanda do vojenství. V míru je to ovšem tak, jak už tady psali jiní – nepohodlný nástup a výstup, sezení s koleny v sousedovi, nevhodný sklon a tvar opěradla. Proto přezdívka Honeckerova pomsta. Na druhou stranu jsou to celkem spolehlivé vozy s na svou dobu slušnými chodovými vlastnostmi. Nebýt umístění dveří, šlo by to přebouchat na lůžka, nebo raději lehátka. Ale takhle vážně nevím, co s nimi.
Naprosto brutální je ovšem tendence těchto vozů k plochým kolům. Bývá problém vybrat v soupravě vůz, do kterého by člověk nastoupil, aniž by měl pocit, že mu pod zadkem periodicky tluče kladivo. Nevím, zda je tahle náchylnost daná konstrukčně či zda vozy jezdí s porouchanými protismyky. S láskou někdy vzpomínám na vozy se špalkovými brzdami, které sice při brzdění občas zaskřípou, ale nákolek průběžně „soustruží“, takže kola vlaku zůstávají kulatá a ne šišatá.
Vozy byly dodány podle požadavku zákazníka. V případě válečného konfliktu měly být upraveny jako nemocniční vozy pro přepravu raněných …. tzv, zdravotní vlak ….
V NDR jezdilo hafo podobných vozů, ovšem s tím rozdílem, že byly jen pro 88 osob, nikoli 96, takže rozestupu mezi nástupními dveřmi a sedačkami byly jiné. Byly odprodány do Bulharska a Maďarska na MÁV (H-START), GySEV (dnes jsou tam odstaveny, protože GySEV nakoupil Flitry) …. na místě ČD bych GySEVí ojetiny koupil ….
A co kdyby ČD taky koupili Flirty a tyto nepohodlné šroty odstavili jako Gysev.
Nějak jsem se nedočetl o klimatizaci. Pokud tam nebude, jsou to vyhozené peníze. Už jízda stočtyřicítkou při otevřených oknech je očistec, natož pak sto šedesát!
A taky jestli tam bude vakuové WC?
To asi bude, ale klima je ve vysokých rychlostech nutnost. Jinak se v tom nedá jet.
Vakuové WC tam bude. Klimatizace tam nebude. Je to jednoduché, jakmile by klimatizace vůz vychladila tak hned vůz zastavuje, otevírají se dveře a teplý vzduch letí dovnitř a tak je dokola. Je něco jiného pokud by tyto vozy jezdily delší trasy např. Praha – Třebová. Nikoliv horní dolní 🙂
Myslíte, že toto je opravdu důvod? Vzdyť klima je i v autobusech MHD.
Aha, takže klimu z Elefantů byste vymontoval. Vidíte a já jel raději Beroun- Praha klimatizovaným osobákem, než upoceným rychlíkem.(dokud tam jezdily staré vozy).
Tu modrogumy dávají do Šukafonu, pardon RegioMousu.
Motorák který z kopce na korydoru možná dosáhne 80, to potřebuje víc než vagón na Ex.
Víš Danečku, ono to možná spíš záleží na tom, co si přeje objednatel a co je ochotný zaplatit. Ne na tom, co chce dopravce. Ale kopnout sis musel jako obvykle. Nějaký osobní komplex? 🙂
Objednavatel nezakazuje exaktně klimatizaci. 🙂 Co je nepravdy na tom příspěvku, modrogumáci nedávají klimatizaci do 811?
Pokud ji nezaplatí tak jako by ji zakazoval.
Pokud je to netto smlouva, může dopravce dělat víc.
ZOS Vrutky do SK Honecerov klimu dava, vsetko zavisi od objednavky CD.
Které myslíte?
Tyto?
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/SK/ZSSK_Bmeer.php
Bmeer jsou úplně jiné vozy, naše dnešní Bdmpee233.
ne ne
Klima tam nebude, vakuové wc ano.
O klimě viz. níže.
Klimatizace nebude, ČD nabídlo 2 varianta s/bez klimatizace, kraj vybral levnější bez.
Kraj vybral vozy na 160, s brzdícími procenty.
Ano, ale to neodporuje faktu, že to byla levnější varianta, a záleží o kolik by se musela ponížit Vmax, pokud by nebyla nižší, jak Vmax HV, či Bfhpvee, tak by to ničemu nevadilo.
On by byl problém i s brzdícími procenty celého vlaku. Už teď se musí v některých úsecích rychlost snižovat na 115, po přidání klimatizace by to mohlo být ještě méně (i když možná ne – viz níže).
Po současné rekonstrukci naopak tato omezení rychlosti možná odpadnou, protože je nově nainstalován potrubní zrychlovač (+5t brzdící hmotnost) a vozy jsou obsazené papírově o 2 tuny lehčí.
Vůz vychází na 160 taktak, s težkou klimou už by to bylo na nižší rychlost.
Ano, ale záleží o kolik by se rychlost musela snížit. Pokud jen na 140 km/h, tak by to ničemu nevadilo, protože Sysel je taky na 140 km/h, a nevím o tom, že by se zvažovala náhrada, za něco rychlejšího.
Už se to tu probíralo. Klima tam nebude.
Běžná životnost železničního vozu se udává mezi 50 až 60 lety (již máme spousty důkazů, že ta životnost dosahuje minimálně u podvozků 80 a více let). Nejstarší rekonstruované vozy Aee, Apee, Bee, Bpee z roku 1965 mají dnes 56 let. Když pomineme to, že vozy mají vyměněné bočnice, mají původní podvozky s úpravami jako jsou kotoučové brzdy a jsou zde prvky snižující hlučnost. V regionální dopravě jsou budoucností jednotky. Uspořádání vozů Bdmtee není příliš optimální. Nástup do vozů je příšerný. V nejbližších 5 letech se uvolní asi 100 až 150 vozů Bdmtee které tak zůstanou bez využití. Modernizace jim příliš… Číst vice »
Pane Os5600 – máte i nemáte pravdu, vyjdeme-li z praxe. a) Pokud jde o životnost víc než 50 let … Hm… Firma ČD a firma RGJ za minulých 10 let koupili od rakouské ÖBB cca 250 pasažérských vagonů typu BmZ (nepočítám gastro, lehátkové, nadstandartní atd… vagony)… Menší množství bylo z Rakouska prodáno maďarsko-rakouskému dopravci GySEV… Spousta dalších vagonů totožného typu, totožného stáří (které nebyly prodány mimo Rakousko) byly sešrotovány … viz vagonweb cz Tj. nezáleží na samotném stáří vagonu, ale na stavu konkrétního vagonu. b) … Jiným příkladem je nákup od dopravců SBB (Švýcarsko), SNCB (Belgie), DB (Německo) za minulých… Číst vice »
Tyhle vagony jsou blbě už od výroby. Tehdy se ve světě už běžně vyráběly vozy s nízkou/sníženou podlahou. Ztímco Honecker má podlahu zvýšenou oproti starším typům. Pro lepší brodivost, soudruzi?
K této diskusi ohledně životnosti atd. doplním odkaz na jedno pozoruhodné vozidlo, které vzniklo zásadní rekonstrukcí staršího – BLS Jumbo – vzniklo to rozřezáním EWI a vložením nízkopodlažní části s Jacobsovým podvozkem. V časoprostoru – realizace 2003-2007. Původní EWI jsou ze 60-tých let – svého času nejpočetnější typ v CH – přes 1000ks. Vše je názorně zřejmé ve videu:
https://www.youtube.com/watch?v=dgm52phagec&t=1268s
https://de.wikipedia.org/wiki/B_Jumbo
Existovaly Modus-Wagen u DB – na podvozky GP200 z Honekra se postavila nová hliníková skříň, byly i řidičáky. Přes 20 let stará záležitost. Vozy po vyřazení napřed v Mukranu, nějaké skončily snad někde v Africe, mám dojem že i Jančura měl nebo ještě má nějaký vzorek https://de.wikipedia.org/wiki/Modus-Wagen.
Tyhle Bdmtee byly na svoji dobu, přelom 80/90. let opravdu dobré vozy a vzhledem k jejich provozuschopnému stavu bez větších poruch vidíme, jak byly dobře konstruovány. Díky ním se podařilo na počátku 90. let vyřešit akutní nedostatek vozů. Že byly vyrobeny pro jiný typ zákazníka se vědělo od začátku (proto byly tak laciné).
Skutečný problém je v tom, že již dávno měla probíhat postupná předělávka interiéru u všech těchto vozů. A to se nestalo. A že těch pokusů a „jednokusových“ prototypů už bylo! Ať u nás nebo na Slovensku.
Ony až tak lacné nebyly, protože se platily až po revoluci a východní marka krapet ztvrdla…
Hlavně se za ně neplánovaně platilo už západní markou.
Tak to nevím, ty schody vedoucí o 20 cm výš než u jiných vagonů nebyly pohodlné už od výroby. Stejně tak okna, vyvětrat ten vagon v léte je prakticky nemožné.
Kdo je prosím ten jiný typ zákazníka?
Třeba někdo stavící vyšší perony.
Armáda požadující sanitní vozy pro odvoz raněných z fronty.
Skoro po celém světě se železniční vagony provozují aspoň do 50, takže 30 není žádné velké stáří.
Původní koncept je lepší, protože většinu doby není vagon naplněn ani na polovinu, takže místa na nohy je nesrovnatelně více než v té modernizované verzi.
Tak tenkrát před dvěma lety měla Pars nova takové zpoždění, že jeden nejmenovaný dopravce si dokonce musel půjčit na vypravení vlaku historické vlaky.
Prostě nejsou lidi,a nebudou. Kolik lidí z vaší rodiny se připravuje na dráhu řemeslníka? A teď začnou davy zaměstnanců odcházet do důchodu. Znám firmy,kde jsou na dělnických profesích 2/3 zaměstnanců starší 55 let.
Legrace v opravárenství, stavebnictví nebo zemědělství teprve začíná.
Lid chybí ve všech oborech. Přesunutím lékařů a zdravotních sester do dílen se to nezlepší.
Mohou tam zkusit přesunout politology.
A jejich práci na oplátku zastane nějaký dělník z lidu? To už jsme tu jednou měli a dopadlo to čtyřicetiletou totalitou. Jen nechte každého dělat takovou práci, jakou dělat chce a jaká ho uživí. Jestli je málo dělníků, asi zaměstnavatel platí málo. Anebo zkrátka dělníci došli. Náš pracovní trh je přehřátý a bez síly zvenčí nás do budoucna čeká nedostatek pracovníků ve více odvětvích. Ničením životů lidí, kteří chtějí studovat humanitní vědy, se nevyřeší nic.
Je odporný, jak i v roce 2021 takovouhle pí*ovinu někdo bez sebemenšího studu vypustí z huby.
a co děláš ty, soudruhu?
jestli není tvůj talent i zaujetí nevyužit, když jsi tak uvědomělý a zanícený.
A kde bydlíš? potřebovali bychom, aby svůj zápal přenesl i do skomírajících vesnic….že bychom ti dali umístěnku.
fakt si za tyhle blbé kecy zasloužíte umístěnku do uranových dolů na jáchymovsku, škoda že už jsou uzavřené.
A jste si jistý, že to tak skutečně bylo? Nebylo náhodou pozdě objednáno?
Zhruba před měsícem jsem byl na Slovensku, z Kút jsem jel do Trnavy přes Jablonicu, ve stejném typu vozu pod hlavičkou ZSSK.
Měl původní uspořádání sedaček – čtyřky, ale čalouněné, „hubenější“, takže větší rozestup mezi sedačkami … více prostoru na nohy ….
Radši místo toho nakupte pantery, a tyhle vozy pošlete do šrotu. Kdo s nimi vůbec krom pardubického kraje uvažuje?
Promiňte, ale to je poněkud „radikální“ názor… vzhledem k částkám za nové vlaky od výrobců vagonů.
Mnohem pravděpodobnější je, že namísto většiny starších železničních pasažérských vagonů už žádné jiné nebudou = až dojezdí, tak dopravu nahradí silniční.
Nie je problem asi nie som jediny , kto povie odkial na ne?
Redakce Zdopravy a zdejší diskutující mají nakoupit pantery or what? 😀
Jako, šrot za šrot?
15 mega za „35 let starý modernizovaný vůz“???
Kolik stojí nový ?
A kdo to tam dá…(peníze)?
Honeckery měly podstoupit zásadní modernizaci tak před deseti lety. Nový interiér, klimatizace, některé jako řídící. Byly by použitelné třeba na rychlíky typu R9, kde by se uplatnily široké dveře. Dnes už je pozdě, ty vozy jsou 30 let staré a morálně zastaralé (to, že nemají špalky z nich automaticky nedělá moderní vozy).
Ať se vám to líbí, nebo ne, ty vozy jsou jedny z nemladších, které ČD mají. Prakticky všechny modernizované vozy jsou v základu starší, jen prošly rekonstrukcí. Mladší jsou snad jenom Bmz241/5 a Amz138, Ampz143/6. Tyhle vozy umí 160 a po zdařilé rekonstrukci mohou ještě dlouho sloužit. Většina vozů alá Aee či Bee, ale i některé Bmz jsou na hraně své životnosti.
Tak pokud to porovnáváte jen s vozy, pak jsou v základu jakoby mladší, ale dneska už dost dálkové dopravy přešlo také do InterPanterů, Pendolin, Railjetů, a teď nastupují InterJety, to všechno výrazně novější než honekry. A třeba takové Bdmpee, které vzešlo z Bmee, nepatrně staršího než honekry, se s nimi srovnat nedá. Aby se rekonstrukce honekrů dala považovat za zdařilou, jak píšete, obávám se že by se musely zcela předělat i ty strmé nástupy a mezivozové přechody, což moc nevím jak provést.
Co se schodů týká, tak pomůže jedině jiný vozový rám.
S klimatizací už by to skrze brzdící procenta nevyšlo na 160 km/h.
Tak ona to ani teď není žádná hitparáda. Pokud jsem našel správné informace, tak v režimu R to má 59t brzdící váhy a hmotnost obsazeného vozu je 48t. Takže pro samostatný vůz to vychází na 122 brzdících procent.
Právě proto bez klimy.
Tyto vozy mají po rekonstrukci brzdící režim s brzdící váhou 64 t.
Vždyť už to jezdí, dnes ráno jsem v jednom takovém jel. Oni už jezdí delší dobu už něco přes rok
Jezdí 2 (slovy DVA) vozy které jsou hotové, to je vše. Prototyp byl přitom představen dva roky zpět.
2? Já měl zato, že 3, jedna souprava 2 vozy po reko + sysel a druhá souprava vůz po reko, klasický + sysel.
Pak jsou ještě starší typy rekonstrukcí.
Kdyby kraj nešetřil mohl mít pantery
Panter stojí třeba 100, 150 mega. Reko honekeru je za 13.5
Zrušila se superhrubá, je krize, kraje si asi nemůžou úplně dovolit rozhazovat
O jake krizi mluvíte?
Uz zase ta mysticka superhruba mzda ktera byla zarukou blahobytu : – D
Zrušení suprhrubé mzdy znamená podstatný výpadek daňových příjmů a tím pádem i příjmů krajů, které jsou s výběrem daní svázány. To fakt není žádná mystika ani raketová věda.
A právě proto že to není raketová věda, tak jistě víte, jak od zavedení superhrubé mzdy rostla průměrná mzda a jak daň z příjmu FO u průměrné mzdy … jinými slovy lidé měli čím dál méně a kraje/stát čím dál více. Takže zrušením superhrubé mzdy došlo (alespoň na chvíli) k narovnání této nespravedlnosti.
Krom toho existuje něco jako rozpočtové určení daní, takže příjmy krajů jsou dány jen tím jak se vláda rozhodne a ne nějakou superhrubou mzdou.
Rozpočtové určení daní hovoří o PODÍLU krajů, obcí etc. na vybrané sumě peněz. A pokud je vybraná suma nižší… Halík?!
Ale rozpočtové určení daní není nějaké neměnitelné dogma!
To věru není, leč tato skutečnost není u přípravy rozpočtu / rozpočtového výhledu zdaleka tak relevantní, jako aktuální nastavení RUD. Jinými slovy, kraje (a samosprávy) musej vycházet z reálných čísel, nikoli z domněnek, že za dva roky třeba dostanou víc.
To nijak nepopírám. Já jen říkám, že snížení daní s příjmu FO vedlo ke snížení příjmu krajů, ale ten problém není v samotném snížení daní, ale v tom jak je nastaven systém jejich přerozdělování.
Nic víc nic míň.
Svatá prostoto.
A máte na to i odborný názor?
Přidám čísla abyste věděl jak to je: V roce 2008 byla hrubá průměrná mzda 23500 záloha na daň byla 2655 V roce 2020 byla hrubá průměrná mzda 35000 záloha na daň byla 4965 Z toho plyne že průměrná hrubá mzda vzrostla o cca 50%, ale záloha na daň se zvedla o 85%. Takže když člověk co měl v rámci ČR pořád stejnou mzdu – např. tu průměrnou tak poměrně platil na daních čím dál více. Ono to obecně platí pro jakoukoliv mzdu, která se drží na nějaké stabilní úrovni vzhledem k průměru. Celé je to samozřejmě nastavením slevy na poplatníka,… Číst vice »
Navíc, pro kraje je to naprosto nepředvídatelná a neovlivnitelná změna.
Poslanci během jedné noci schválí výpadek daní v desítkách miliard ročně, což přímo ovlivní přijmy krajů, které se na to nemohly nijak připravit ani to rozhodování ovlivnit.
Jak pak můžou kraje něco koncepčně plánovat, když jsou takto závislé na náhodných rozhodnutích poslanců?
(na vině je ale také nesmyslně centraizované rozdělování daní, nejen poslanci, kteří nemysleli na důsledky)
Přesně tak.
Uff, kraj přece není příjemcem DPFO.
jo, nějakých 40 miliard jde do OZE, jmenovitě do řepky.
Jo ale životnost panterů je 40 let …a tyhle vozy po reko budou jak dlouho jezdit?
Jo,a žabotlamů byla let 25.
Plánovalo se 15 let.
Přidejte, jedničky vyrobeny 1964-1968, dvojky 1972,1973 …
Spíše je to o prioritách. Královehradecký kraj má také výpadek příjmů a přesto dělá velkou modernizaci…
Nejsem si jist, zda v cervnu minuleho roku, kdy se zakazka na rekonstrukce vyhlasovala, bylo zrejme, ze je na stole zruseni superhrube mzdy a jake budou dopady tohoto kroku na rozpocty kraju. Navic je pravdepodobne, ze rozhodovani o rekonstrukci misto nasazeni novych vozu nebo jednotek probihalo nejakou dobu pred vyhlasenim zakazky, dost mozna jeste v dobach, kdy nikdo necekal tak velkou krizi, jaka nastala.
Toto je krásný příklad. Vedení firem by ráda modernizovala, ale nemá na to finance (vozy by se modernizovat daly – oholit skříň, nová vestavba interiéru, dveře, WC, topení, klima, úprava podvozků, schvalování = 25 – 30 Mega Kč / vůz při min 20 vozech). Na druhou stranu v ČR chybí projekční, konstrukční a kvalitní výrobní zázemí jak po technické tak po personální stránce. Holt kontinuita ŽPO byla přerušena a nyní se nám to krásně vrací a stále se neblýská na lepší časy.
Jestli budou ČD vymáhat sankce od dodavatele tak jako na Škodovce za lokomotivy, tak to si Tratec ještě docela namaže kapsu…
Když tomu nerozumíš mlč
Zato ty tomu rozumíš zjevně velmi dobře.
Tyto vozy by měli upravit už jedině v kovošrotu.
Nejsou zas tak starý a po modernizaci na méně vytížené spoje, případně jako posila expresů úplně ideální. Ale pokud by se modernizovat neměli, tak je pravda, že kovošrot by bylo nejlepší řešení
Nejsou zas tak starý, jen o pár let starší než České dráhy.
A odstraní se při modernaci ten žebřík, který tam je místo schodů?
Ano, bude nahrazen tyčí a lanem, dle vkusu každého soudruha.
Ano, lano bude pro nástup a tyč pro výstup.
A pro staré lidi o berlích bude připraven kýbl dnem vzhůru. Peron ňet.
Starý jsou, ikdyz v rámci vozového parku ČD, to tak nevypadá. Ale současné standardy na cestování absolutně nesplňují bez ohledu na stáří. Jízda v nich je pro cestujícího za trest a to jsem se v ní h v Hradci najezdil dost.
CZ verzia reko je narovinu des…. SK verzia od ZOS Vrutky je vcelku fajn aj ked vzhladom na vysokopodlaznost to nema co hladat na regio linkach ani v CZ ani v SK