regio-vlak

Nekonečný boj. Nelegálních reklam u silnic neubývá, největším problémem jsou na mostech

Společnost BigMedia dál po platnosti nového zákona v roce 2017 nabízela reklamu v ochranném pásmu dálnice. Snímek z D10. Foto: Ilustrační foto: plakatov.czSpolečnost BigMedia dál po platnosti nového zákona v roce 2017 nabízela reklamu v ochranném pásmu dálnice. Snímek z D10. Foto: Ilustrační foto: plakatov.cz

Odstraňování nelegální reklamy je se změnou zákona od loňského roku jednodušší.

Nelegálních poutačů s reklamou u dálnic a silnic první třídy navzdory snaze Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) neubývá. Vyplývá to z informací ŘSD a ministerstva dopravy. Na podzim 2017, kdy začal platit zákaz billboardů v ochranném pásmu, silničáři napočítali přibližně 3000 nelegálních reklam a podle mluvčího ministerstva Františka Jemelky už nyní u dálnic není většina reklamních zařízení nainstalovaných do konce roku 2017.

Aktuálně je přitom podle ŘSD u komunikací v jeho správě přibližně 3700 nelegálních reklamních zařízení všech typů, i když jich loni 717 zmizelo, buď přímo zásluhou ŘSD, nebo na jeho výzvu.

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích od září 2017. Majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy.

Je to nekonečný boj, protože některé ty billboardy zlikvidujeme a bohužel se zase objevují nové, de facto načerno. Kolikrát to nejsou billboardy, ale jsou to vlastně ty nepovolené reklamy, které se objevují na nadjezdech a podél komunikací,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Letos by po loňské změně zákona podle něj od dálnic a silnic první třídy mohlo zmizet 80 až 90 procent všech nynějších nelegálních billboardů.

Přes tři tisíce nelegálních reklam

Buď jsme je odstranili my, nebo sám vlastník reklamního zařízení na výzvu či s hrozbou, že přijdeme zařízení odstranit my a náklady na odstranění a uskladnění budeme vymáhat,“ uvedl k loni odstraněným reklamám mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Mátl loni v květnu řekl, že je na českých dálnicích a silnicích první třídy 3350 nelegálních billboardů.

Podle Rýdla se celkový počet od té doby nezvýšil, ale stagnuje. Mátl totiž podle mluvčího v květnu uvedl počet reklamních zařízení pevně spojených se zemí. „Zákon nerozlišuje reklamu podle technického zajištění,“ dodal Rýdl.

Podle Mátla se odstraňování nelegální reklamy od dálnic a silnic první třídy daří v některých krajích lépe, v některých hůře. „Podle toho, jak na to reagují samotní billboardáři,“ řekl ČTK ředitel. Na dálnicích loni podle Rýdla ubylo 105 nelegálních poutačů. Od silnic prvních tříd zmizelo nejvíce reklamních zařízení v Libereckém kraji, a to 105.

Druhý nejvyšší počet zaznamenalo ŘSD za Správu Chomutov na Ústecku, a to 65 odstraněných poutačů. Nejméně zařízení naopak ŘSD odstranilo na Královéhradecku, a to pět.

Nebezpečné reklamy na mostech

Největší riziko přináší podle Rýdla umísťování reklamy na mostech. „Ti partyzáni, kteří ji instalují, se to snaží udělat rychle, aby je při tom nikdo nechytil,“ řekl. Problém je v tom, že v té rychlosti nedbají na bezpečnost provozu pod nimi. „Je třeba si uvědomit, že to dělají nad dálnicemi za plného provozu. A když takový ‚projektil‘ spadne, letí proti mému autu na dálnici najednou rychlostí 130 kilometrů za hodinu. Stačí, aby upadl větší šroub, kus řetězu a stane se fatální neštěstí,“ upozornil.

Pravidla pro odstraňování reklamních poutačů se od loňského roku zjednodušila. „Silniční správní úřad již k odstranění reklamy nevyzývá vlastníka reklamního zařízení, nýbrž přímo vlastníka/majetkového správce pozemní komunikace. Ten reklamní zařízení odstraní, uskladní, zveřejní informaci o jeho odstranění a uskladnění, a pokud se do třech měsíců nepřihlásí o jeho vydání a neuhradí náklady odstranění, je oprávněný reklamní zařízení zlikvidovat,“ uvedl Jemelka.

ŘSD podle Mátla nejdříve vlastníka billboardu vyzývá k odstranění. Když vlastník nereaguje, přistoupí k odstranění. „V tuto chvíli se daří relativně donutit majitele těch billboardů, aby je odstranili na své náklady,“ řekl Mátl a dodal, že je skladování billboardů po odstranění pro jejich majitele nevýhodné. Zjednodušení pravidel by podle Mátla mělo odstraňování nelegální reklamy zrychlit.

Počet loni odstraněných reklamních zařízení u dálnic a silnic první třídy:

Místo Počet
Správa dálnic 105
Správa Praha 40
Závod Brno 30
Správa Plzeň 45
Správa Ostrava 55
Správa Olomouc 16
Správa Pardubice 57
Správa Zlín 30
Správa Hradec Králové 5
Správa Karlovy Vary 58
Správa Liberec 105
Správa České Budějovice 62
Správa Chomutov 65
Správa Jihlava 44
Tagy nelegální reklama podél dálnic a silnic I.třídy Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
33 komentářů