Infrastruktura Silnice

Billboardová anarchie. Místo likvidace přibyly u dálnic nové reklamy

Billboard na dálnici D1 v její těsné blízkosti. Plot při rekonstrukci nemohli postavit rovně. Foto: Česká pirátská strana
Billboard na dálnici D1 v její těsné blízkosti. Plot při rekonstrukci nemohli postavit rovně. Foto: Česká pirátská strana

Česká pirátská strana vyzvala ministra dopravy Dana Ťoka, aby začal vymáhat pro majitelích reklam kolem dálnic a silnic I. třídy peníze pro jejich údajné bezdůvodné obohacení. Jde o plochy, které jsou podél silnic nelegálně i více než rok poté, co jejich existenci zakázal zákon. Ministerstvo dopravy kritiku odmítá a tvrdí, že jde o nepochopení problematiky.

Zatímco za poslední měsíc zmizely od dálnic reklamní plochy polepené českou vlajkou, které byly vozovce nejblíže, další lukrativní plochy dál od vozovky dál zůstávají a firmy na nich dál vydělávají. „Jen mezi Prahou a Brnem jsme našli 150 takových billboardů, které stojí v rozporu se zákonem,“ řekl Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů.

Podle poslance za Piráty Ondřeje Polanského by měl stát vymoci nejméně 40 milionů korun, což je příjem z reklamy na nepovolených reklamních plochách. „Neodstranění nelegálních billboardů mohlo přispět v některých případech k mnohem vážnějším důsledkům dopravních nehod. Je proto překvapující, že tyto nelegální billboardy využívaly ANO a ODS pro své zviditelnění před komunálními volbami,“ dodal Michálek. Piráti interpelovali už třikrát ministra dopravy Dana Ťoka ve věci vyčíslení počtu nelegálních billboardů, jeho odpovědi byly podle něj nedostatečné. „Ministerstvo dopravy se musí probudit z nečinnosti a proti této billboardové svévoli zakročit. Místo toho s provozovateli nelegálních billboardů organizuje společné tiskové konference v přátelské atmosféře,“ komentuje situaci pirátský poslanec Polanský.

Není nám sice jasné, jak Piráti dospěli právě k částce 40 milionů korun, ale jsme rádi, že je slyšet další hlas, který říká, že nelegální billboardy měly zmizet již dávno a za ignorování zákona by měl být někdo penalizován,“ řekl pro server Českenoviny.cz  Vojtěch Razima z organizace Kverulant. Zákon podle něj dosud ignorují firmy BigBoard a A.C.E. media.

Mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková uvedla, že iniciativa Pirátů vychází z neznalosti nebo nepochopení zákona. „Zákon ani zdaleka nenařizuje odstranění všech billboardů. Legální nadále zůstávají například uvnitř obcí, v tzv. souvisle zastavěném území, a také pokud byly povoleny podle stavebního zákona,“ uvedla Rezková.

Podle ní byla už drtivá většina billboardů od dálnic již byla odstraněna. „U zbývajících probíhá postupně správní řízení, které je díky obstrukcím některých vlastníků poměrně zdlouhavé,“ dodala Rezková. Podle ní bylo dosud odstraněno z okolí dálnic a silnic I. tříd 1656 nelegálních reklam. Podél dálnic je pryč 901 billboardů, na silnicích I. třídy 755. „Rozumní majitelé vzdali svůj tichý boj, dodržují zákon a svoje reklamy si odvezli nebo postupně odvážejí na základě výzev silničních správních úřadů,“ tvrdí Rezková.

Piráti na D1 našli ale i reklamu na dvou nových mostech, které vznikly po zbourání starých během modernizace dálnice. Jde například o most u Ostředku a mezi Loktem a Hořicemi. Most je už navrtán, aby na něm mohla být reklama. „Toto výrazně narušuje beton, kam nejen deštěm a sněhem ale i běžnou vlhkostí v místě vrtu vniká voda, která následně vzlíná i několik desítek centimetrů do betonu a pokud se dostane k ocelové nosné výztuži mostu, tato začne korodovat a most je prakticky neopravitelně
zničen,“ upozornili Piráti.

Piráti přitom na D1 zdokumentovali i billboardy, kde se dokonce jejich poloha dotkla samotné modernizace dálnice. Například u Ostředku nemohla dodavatelská firma ŘSD postavit ochranný plot rovně, protože se billboard pletl a tak jsou nohy plotu v místě billboardu postaveny do oblouku směrem k dálnici, aby plot do billboardu „nenarazil“. „Rekonstrukce se tak přizpůsobuje nosiči reklamy na úkor bezpečnosti,“ uvedli Piráti v tiskové zprávě.

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • „Mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková uvedla, že iniciativa Pirátů vychází z neznalosti nebo nepochopení zákona. „Zákon ani zdaleka nenařizuje odstranění všech billboardů. Legální nadále zůstávají například uvnitř obcí, v tzv. souvisle zastavěném území, a také pokud byly povoleny podle stavebního zákona,“ uvedla Rezková.“

    A kdo proboha ty zákony dělá? To snad už není ani pravda.

  • Může se ještě někdo divit, že jako Češi nejsme hrdi na svou zemi??? Já myslím, že nikovil, neboť sledovat to, jaký je tu bordel, moc pocitu vlastenectví nepřidá.

  • Jediná věc na kterou Ťok vsadil, co tam sedí a ani to se mu nepodařilo, bude tam muset sedět ještě pak jednu pětiletku po téhle. Bez ohledu na to, že toto je celé nesmysl…

  • Cely problem je v nestastne formulaci zakona… zijeme v cechach. Kazdy chytrolin si zakon vynalozi po svem…

    Nastastna definice metru a vzdalenosti a konkretniho umisteni v obci ci mimo… tim vice prostoru pro chytralky 😀

    Proc tam v zakone nestoji formulace ve stylu … „reklama viditelna a citelna ridicem z plochy dalnice“ ??? Ted by chytrak umistil reklamu daleko a necitelnou 😀

  • Když se Ťok jen vymlouvá, proč s tím Piráti nejdou nejdřív ještě na Babiše a pak (nebo třeba už i paralelně) rovnou k soudu: o výkladu zákona přece nerozhodují Ťokovi úředníci ani „tlučhuba“, ale soudy!

Newsletter

Partneři


Výběr editora