lot
Zprávy

U dálnic i po letech zbývají stovky nelegálních poutačů, rostou i nové

Billboard u dálnice. Pramen: MDČR
Billboard u dálnice. Pramen: MDČR
Státu se ani po třech letech nepodařilo odstranit nelegální billboardy od dálnic.

V okolí dálnic a silnic první třídy zůstávají i po více než třech letech účinnosti zákazu billboardů v ochranném pásmu desítky až stovky nelegálních poutačů. Do letošního léta jich zmizelo 2 253. Vyplývá to z informací ministerstva dopravy pro ČTK. Zákaz platí od září 2017, provozovatelé se ale na něj mohli připravovat už od roku 2012, kdy byl zákon s pětiletou lhůtou schválen. V roce 2017 silničáři napočítali u dálnic a silnic první třídy přibližně 3 000 nelegálních reklam.

„Přesný počet zbývajících reklamních zařízení k odstranění je obtížné určit proto, že na jedné straně jsou reklamní zařízení odstraňována, na straně druhé vznikají nová nelegální zařízení, případně jsou ta stávající přemísťována. Další věcí je, že pokud zařízení odstraní sám jeho vlastník, nemá povinnost nám toto oznamovat,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka. Vedle toho je navíc nutné nejprve prověřit legalitu jednotlivých zařízení, což je podle mluvčího kvůli obstrukcím ze strany nepoctivých majitelů často komplikovaný a zdlouhavý proces.

Podle dat z letošního června bylo z okolí dálnic odstraněno 1 156 nelegálních billboardů, dalších 1 097 zmizelo od silnic první třídy. Oproti údajům ze závěru loňského roku je to dohromady asi o 16 odstraněných poutačů více.

Postup při odstraňování je od začátku stejný. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) po zjištění nelegálního poutače nahlásí případ příslušnému silničnímu správnímu úřadu. Ten následně vyzve vlastníka k jeho odstranění. Pokud tak majitel v požadovaném termínu neučiní, vyzve úřad k odstranění silničáře. Ti menší zařízení odstraňují sami, na likvidaci větších poutačů vypisují veřejné zakázky. Náklady na likvidaci pak účtují majitelům. Odstraňování ze strany státu však mnohdy komplikují majitelé, kteří na silničáře volají policii a podávají žaloby, což jejich práci často brzdí.

Zakázané reklamy zůstávají většinou po majitelích, kteří s úřady nekomunikují a na výzvy často nereagují. U řady billboardů je navíc složité pravého vlastníka najít. Velké tuzemské reklamní firmy už většinou svá zařízení odstranily.

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje zákon o pozemních komunikacích. Majitelům reklamních ploch nařizuje jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Legální zůstávají reklamy například uvnitř obcí, v tzv. souvisle zastavěném území, a také pokud byly povoleny podle stavebního zákona.

ČTK

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PetrM

Tak třeba na jediném obrovském billboardu u D56 u Ostravy se reklama mění každý měsíc, majitel je tedy zjevně velmi dobře známý, když si své inzerenty najde. Když se MS deník ptal místního ŘSD, proč billboard stále stojí, dostalo se mu odpovědi, že takovými věcmi se správa nemůže zabývat, protože mají na starosti důležitější věci.

Některé úřady jsou i zadarmo drahé. ŘSD by bylo nejlepší rozpustit a zaplatit si Asfinag nebo Gddkia, ať si to tu vezmou na paškál.

Rosťa

Současná politická garnitura nemá zájem na odstranění reklamních poutačů. Naopak. Jak vidim všude, jak se na mě kouká AB. Pak to nedává pro majitele smysl odstranit to, když sám premiér tutu reklamu , když už ne objednává, tak musí schvalovat a vidět.

Zdeněk

Byly doby, kdy na vás odevšad jukal zase K.Schw. nebo J.Dr.. Popř. V.Kl. nebo M.K.. To vám nevadilo? Vám ty hnusné, krajinu hyzdící billboardy podle všeho nevadí, vám na nich vadí jen AB.

Rosťa

V tomto případě jde o to, že ten ( dokonce nejvyšší) kdo má hlídat dodržování zákonů v tomto státě a být příkladem , je přehlíží a schvaluje veřejně jejich porušování.

Zdeněk

Bylo tomu tak v tomto státě někdy jinak??

JiP

Ono vzdy platilo ze mnohem horsi nez ze neco nejde, je kdyz se nechce. Jinak ta impotence statu v tomto pripade je do nebe volajici. Nikdo mi nevymluvi, ze nejde o neci privatni zajem a zisky a nejaky loutkovodit vodi patricne zaplacene uredniky. To jinak neni mozne.

Zlámalík

„Odstraňování ze strany státu však mnohdy komplikují majitelé, kteří na silničáře volají policii a podávají žaloby, což jejich práci často brzdí.
Zakázané reklamy zůstávají většinou po majitelích, kteří s úřady nekomunikují a na výzvy často nereagují.“

Já to asi nechápu 😀

Billboard musí být označen. Není? Nelegální, sundat. Pokud se majitel ozve, dostane fakturu. Pokud se neozve, je klid a vyřešeno. Co je to „zastavěné území“ a na který poutač existuje kolaudace snad obce a ŘSD poznat umí, ne?

Bob

O odstranění rozhoduje silniční správní úřad. Přece jen by nebylo rozumné, aby o tom, co je a co není reklamní zařízení (či jaké slovo je použito v zákoně) rozhodovala nějaká lopata od ŘSD. Vzpomeňme si na to, jakou „odbornou“ diskusi vyvolala pouhá tramvaj odstavená v poli vedle dálnice. A co třeba billboard, který není využíván pro reklamu, ale třeba pro nějakou osvětu nebo jen pro státní vlajku? Dokáže nějaký ranař bez správního nebo soudního řízení zfleku rozhodnout, jestli do spadá pod tu definici? Zvlášť když to ani není na pozemku ŘSD?

Martin V.

A když správní úřad konečně rozhodne, tak tu věc (ať už se to jmenuje jakkoli) majitel přesune o pár kilometrů dál a úřední kolotoč může začít znovu. 🙁

Bob

Až se nějaký bagrista ŘSD rozhodne, že váš dům nebo vaše auto stojící na vašem pozemku 200 metrů od dálnice jsou „reklamním zařízením“ a bez varování vám je zbourá/odstraní/sešrotuje, tak se budete moci zamyslet, jestli je něco špatně.

Ano, neefektivita a bezzubost správních řízení je problém. Ten je třeba řešit zefektivněním, nikoliv obcházením. Totéž platí pro nefukčnost soudního systému.

Martin V.

Jistě, v tom nezbývá než s vámi souhlasit. Ale ten oficiální správní a soudní systém by se měl pořádně „ozubit“ a to obzválšť v případech, že si z něj někdo dělá vysloveně srandu. Tam bych čekal zrychlené konání všech zúčastněných jak jen je to legálně možné. Současné (ne)konání působí mimořádně demotivačně i na tu většinu, která se snaží zákony dodržovat (a kam počítám i sám sebe).

Zdeněk

Billboard zůstává billboardem, ať je na něm cokoli. Hyzdí krajinu a odpoutává pozornost řidičů. Tudíž pryč s ním!

Bob

Pozornost může odpoutávat cokoliv – dům, strom, kombajn na poli, místní obyvatelé… pokud se ta regulace týká reklamních zařízení, tak ji prostě nejde vztahovat na nic jiného, i kdyby vás to rozptylovalo sebevíc.

Zdeněk

Rozdíl je v tom, že dům, strom, kombajn atd. se v zorném poli řidiče nenacházejí prvoplánově za účelem upoutání pozornosti, jak tomu je u billboardů. Regulace reklamních zařízení u silnic a dálnic je proto naprosto oprávněná.

Bob

„Přesný počet zbývajících reklamních zařízení k odstranění je obtížné určit proto, že na jedné straně jsou reklamní zařízení odstraňována, na straně druhé vznikají nová nelegální zařízení, případně jsou ta stávající přemísťována. Další věcí je, že pokud zařízení odstraní sám jeho vlastník, nemá povinnost nám toto oznamovat.“ § 6 vyhl. 104/1997 Sb.: Běžnou prohlídkou se zjišťuje především správná funkce dopravního značení, bezpečnostního zařízení a závady ve sjízdnosti (schůdnosti) v těchto lhůtách: dálnice ….. každý pracovní den. Pokud nemá správce dálnice při běžné prohlídce slepeckou pásku na očích, tak přece musí zaregistrovat nejpozději následující pracovní den, jestli nějaké legální nebo nelegální monstrum… Číst vice »