Největší tuzemská tramvajová zakázka za posledních deset let. Brno shání až 40 velkokapacitních vozidel
Tramvaj v Masarykově ulici. Foto: KDU-ČSL Brno-střed
Dopravní podnik města Brna (DPMB) začal s výběrem dodavatele až 40 nových velkokapacitních tramvají. Odhadovanou cenou 2,4 miliardy korun jde
Jsem jediný, koho děsí to, že se tu budou nahrazovat KT8 z 80. a 90. let, které navíc už dávno prošly částečným znízkopodlažněním, v době, kdy nám po Brně stále jezdí hromada mnohem starších a vysokopodlažních T3?
Navíc pořizovat na d-8 tramvaje o více-méně stejné kapacitě, jako tam jezdí nyní, je také na pár facek, tuplem po tom podrazu, který DPMB a magistrát na Líšeň ušili koncem listopadu, kdy je v mnohem větší míře nutí právě tou přeplněnou d-8 cestovat, je jen další podraz pro Líšeň.
Tak za sebe doufám že že novým obousměrkám uvolní místo T3 a jejich soupravy by mohly zastoupit právě KT8D5 až by se v článku zmiňovaná obnova vozového parku dokončila začali by se hledat náhrada za T3
Jenže mluvčí DPMB v tom článku přímo říká, že počítají s náhradou KT8, nikoliv T3 🙁
DPMB je tzv. Českou Ukrajinou, zejména vozový park v tramvajové dopravě je pořád na úrovni 70/80. let.
A na osmičku
Trošku starý stroj, ne?
Přijde mi humorné, že v ČR ještě nikoho nenapadlo podívat se třeba do Budapešti a jaký by mohly mít ve skutečnosti opravdový smysl obousměrné soupravy. V dnešní situaci v Brně, když se něco stane na trati, tramvaj se zastaví a stejně tak se zastaví celá trasa, protože se prostě ta tramvaj jen tak neotočí a nepojede zpět. Např. v Budapešti je co 2-3 zastávky křížová výhybka, díky které je možné v krizové situaci otočit provoz na jedné i na druhé straně odříznutého úseku, na kterém se do 10ti minut objeví náhradní autobusová doprava a na zbytku tratě se jezdí tramvají… Číst vice »
Ta obousměrnost tramvají má ještě jednu výhodu – uplatňovanou opět často v maďarských provozech – nástupiště můžou být po obou stranách tratě, jak se to hodí podle místních podmínek.
To sice ano, ale v tom případě by musely být obousměrné všechny tramvaje alespoň na dané trase. Nevýhodou obousměrných je vyšší cena, takže se to především u kratších tramvají nevyplatí.
Samozřejmě, já netvrdím, že obousměrné tramvaje mají jen samé výhody 🙂 A k té délce tramvají – to platí obecně, krátká tramvaj je drahý způsob jak převést dané množství lidí. To jen u nás a v Rusku jsme tak bohatí, že stále stavíme patnáctimetrové tramvaje.
No neřekl bych že každý provoz potřebuje 30m nebo 40m tramva třeba Praha, Brno Ostrava a Plzeň ano ale pro Olomouc nebo Liberec by to byl jen luxusní vozič vzduchu
Jistě; pro statisícová města je tramvajový provoz dost luxusní – tedy drahá a zbytná – záležitost. Část toho „luxusu“ právě spočívá i v pořizování malých, tedy relativně drahých vozidel, která jsou kapacitně srovnatelná s autobusem. To neberte jako plédování za zrušení malých tramvajových provozů, ale prosté konstatování faktu, že udržení a případný rozvoj tramvajových provozů je pro takto malá města značná finanční zátěž.
Je to pouze konstatování faktu, že v Česku se část peněz rozkrade, část se neefektivně prožere. Protože v německém prostoru, světe div se, dokáží podobně velká města provozovat tramvajové sítě i s dlouhými tramvajemi a dokonce tyto provozy i rozvíjet.
Ludánku, v Olomouci i v Liberci jsou v pracovní dny standardně na všech linkách provozovány klasicky soupravy 2xT3 (Vario, EVO,…), tj. ekvivalent 30m tramvaje.
Že v Olomouci jsou pak ještě zprasené Astry a Tria délky 1,5T, resp. že města jsou chudá a považují provoz souprav o víkendech za „luxus“ (ačkoliv by rozhodně nebyly od věci, pouze by cestující holt měli 2 dny v týdnu trošku luxusnější svezení) a tak potřebují rozpojovat soupravy na sóla, to je pouze hloupé specifikum, které se aplikuje jen v bývalém SSSR a pak už jen v ČR.
V Olomouci je ale ještě jeden problém a tím je kapacita vozovny, která s vozy delšími než je právě ta Astra (která je IMHO pro Olomouc (na rozdíl od toho Liberce) zcela dostatečným vozidlem a nechápu, proč Olomouc raději nešel cestou nákupu podobně kapacitních vozidel, namísto ekvivalentu T3, jehož dvojice pak po většinu dne vozí vzduch, zatímco samostatné jezdí zbytečně narvané), jaksi nepočítá. Dokud nebude v Olomouci nová vozovna, tak si mohou o kapacitnějších tramvajích nechat jenom zdát.
Na druhou stranu mají obousměrné tramvaje i nevýhody v podobě zbytečné jedné strany dveří (o to méně sedadel), část půdorysu je zabírána druhou kabinou řidiče; dále stav, kdy polovina sedadel je proti směru jízdy.
Kdyby rači dostavěli smyčku na konečné. Osobně mi dost vadí sedět zády ke směru jízdy. Vozit sebou jedno zbytečné stanoviště pro řidiče taky není zadarmo. A o sprejerech, kteří na zastávce posprejují čelní sklo na zadním stanovišti se ani nebavím.
Jeďte do Francie a řekněte jim, že to všechno dělaj blbě 🙂 Nejsem zrovna fanoušek úvraťového zakončení TT, ale ono má i své výhody – prostor, přestupní vazby na bus. Jestli by se dala v Líšni udělat smyčka netuším, v kampusu by místo bylo, ale takto jsou právě lépe vyřešené přestupy. Tvrzení o posprejovaném zadním čele nechápu, nevšiml jsem si, že by to byl nějaký problém. Mít část vozového parku obousměrné ja fajn kvůli výlukám.
Posprejované čelo bylo co si pamatuji jednou po tom co chuligáni vnikli do uzavřené zastávky Jírová kde čtyři vozy nocují aby urychlili výjezd z nejvzdálenější konečné
No, predevsim cena a zabor pozemku, u nas to neni zvykem, ale v USA by ve meste takovy penize za pozemek pro smycku nikdo nedal…
Mj. v Praze je v planu jedno takove zakonceni, a to na planovane trati na Budejovickou… ale jde to resit i vratnym trojuhelnikem…
U větších tramvajových provozů jsou obousměrné tramvaje nezbytné, jak už bylo zmíněno, kvůli výlukám, ovšem stačí, když tvoří jen část vozového parku.
U nás na vesnici nejezdí ani vlak ani šalina. Máme tu jen rozbité silnice po kterých se pomalu nedá jezdit. Tak jsem ráda, že už vím kam ty peníze JMK dává.
Toto nebude platiť JMK.
Treba si zvoliť takých zástupcov, pre ktorých budú opravy infraštruktúry prioritov, a nie kšefty na letisku a technologickom parku.
Nebo rozvrtáváním dopravy na koridoru nesmyslnými přímými vlaky do díry s několika tisíci obyvateli, místo aby je dál vedli z Brna přímo do okresního města s 25 000 obyvateli. Bohužel zrovna tato prasárna má v JMK podporu napříč politickou garniturou, takže tady si bohužel nevyberu.
V Brně mají páteřní linky s int. 3 minuty, co stejně jezdí narvané a místo 40m tramvají chtějí objednat 30metrové. Asi očekávají pokles cestujících
A nemůže to být spojené s délkou zastávek? Třeba by se dvě 40 metrové na jednu zastávku nevešly. Situaci v Brně neznám, takže to berte jako otázku.
A co tak možnosti dílen (kanály, zvedáky), které mohou (bez zásadních úprav) udržovat vozy do určité délky?
Proč 2? Stačí na jedné zastávce odbavit jednu tramvaj. Tohle v Brně už vyřešili, provozují tak dlouhé soupravy spojením dvouwan.
A ono se v Brně nemůže stát, že v jednu chvíli jsou v jedné zastávce dvě tramvaje, které jedou na dvou různých linkách?
Jeee ty seš vtipnej. A ono se nemůže stát, že nejdřív odbaví jedna a potom druhá?
Což jistě jde, ale je to zbytečná ztráta času.
Ani v Praze nejsou všechny zastávky pro 2 tramvaje (2×2 T3).
Ano nejsou, ale pokaždé když se tam sjedou dvě soupravy, tak to dělá problémy.
Hlavní nádraží, koleje 1 a 2. Často se stává, že dlouhá souprava na d-1 odbavuje cestující z části mimo ostrůvek (což je sice nelegální, ale nikdo, včetně DPMB, které takovéto řidiče dokonce veřejně obhajuje na FB, to moc neřeší), nebo čeká, až se nástupiště uvolní. A to nemluvím o Mendláku, kde dlouhé tramvaje stojí v silnici a blokují tak autobusy a trolejbusy vyjíždějící ze zastávky. Jsem příznivcem dlouhých tramvají v Brně, ale je třeba jim přizpůsobit infrastrukturu, na což v Brně momentálně není vůle ani politická, ani finanční. Bohužel.
Jezdí jen Vario.LF + Vario.LF2, nebo i 2x Vario.LF2?
Já viděl dvě dlouhý šaliny (tj. bavíme se o Brně a typech Vario LF) za sebou jen jednou v životě, takže to musela být nějaká haluz, že třeba jely do depa.
Pokud se nemýlím, tak ty nejezdí právě z dúvodu délky zastávek. Sám jsem s tím kdysi jel na lince 1.
Zkoušelo se to, jeden čas to skutečně jezdilo na lince 1.
LF2+LF2 jezdilo poměrně dlouho, nejdříve na d-12, po té na d-1. LF2+LF1 se to nahradilo nikoliv z důvodů kapacity zastávek, ale z důvodů toho, že čistě soupravami LF2+LF2 by se d-1 obsadit nedala, zatímco LF2+LF1 teoreticky ano. Že se to v praxi nakonec úplně nepovedlo a musí jezdit i trojčata T6 je věc druhá.
Také 3x T6.
Se začátkem modernizace od roku 2006 (respektive 2008) se počítalo s provozem 2x Vario LF2 nicméně během provozu se ukázalo že tato cca 47m souprava není vhodná do současné brněnské infrastruktury a to ne kvůli zastávkám ale kvůli křižovatkám a konečné v Řečkovicích kdy vozidla čekala aby mohla zajet na konečnou nebo trčela do silnice tak zhruba od roku 2013 jsou vypravovány na linku 1 v soupravách Vario LF2+Vario LF (vozi jsou samozřejmě vypravovány i v soupravách 2x Vario LF nebo solo)
A kolik je tedy optimální brněnská délka? Do 40 metrů by to ještě bylo O.K. nebo 30 m je tak akorát?
Dlouhodobě jsou vypravovány 38m soupravy (Vario LF2 + Vario LF) a od prázdnin 2019 3x T6A5 s délkou 45m a podle online sledování této soupravy se pravidelné zpoždění pohybuje mezi 1-6 minuty což je zhruba poloviční o proti provozu 2x Vario LF2 Do budoucna se počítá s provozem 2x EVO2 (délka cca 45m protože je o 0,9m kratší než Vario LF2) Samozřejmě by bylo ideální provozovat jeden vůz v délce 40m ale zatím by takové vozidlo nebylo kde servisovat (běžná údržba není problém protože kanály v kolejišti jsou v cele délce haly minimálně v Medlánkách ale v ústředních dílnách by… Číst vice »
Standartně jezdí jen LF + LF2, 2x LF2 byla výjimka.
vzhledem k tomu, že třeba v Bohunicích a Lískovci se reálně používá pouze polovina zastávky, tak nikoliv…
Tak na lince 8 je cca. 5 minutový interval a na vysokapacitní linky se nasazují spojené dlouhé a krátké Vario. Zase je to o tom, kolik ta šalina sežere za jednu cestu a zda nebude o víkendu vozit jen vzduch?
„vozit vzduch“ – to jako že by hrozilo, že si lidi nebudou stát na hlavě, takže z pohledu úředníka je to plýtvání zdroji? S takovou se s MHD Brno nikdy nikam nepohne. Podívejte se na provozy na záapdě, Švýcarsko ve městech s méně obyvateli, jako třeba Bern. Tramvaje s délkou přes 40 metrů a lidi tím rádi jezdí, protože se nevezou jak dobytek.
Jednoduše řečeno delší soupravy nelze, protože by byly v provozu nevyužitelné resp. jejich hlavní přednost tj. obousměrnost by byla prakticky k ničemu. Důvodem je délka obratových kolejí na konečné Mifkova a není předpoklad, že by se to v dohledné době mělo změnit.
Ono i špička na lince 1 a 12 je celkem maso.
Asi počítají s odsunem nádraží a následném snížení využíváni MHD.
Bohužel mi to připadá jako „transparentnost na oko“. Závaznou objednávkou pěti vozů s opcí na zbylých 35 vyšachují zahraniční dodavatele…
Nazval bych to pražským modelem…
Fakt? Tak to si fakt dělají pr…
Jaký pražský model? Praha při nákupu 15T zvolila úplně opačný postup kdy podepsala nákup všech 250 15T najednou a byla za to kritizována. Naopak koupit pár tramvají s následnou opcí na větší množství je naprosto v pořádku, protože se vytvoří časový prostor pro řádné vyzkoušení vozidel.
nene, Praha podepsala smlouvu na 20 a tím, že se přihlásil rovnou ten správný dodavatel, tak podepsala rovnou opci na zbývajících 230. Tohle i přes megaserii spolehlivě odradilo veškeré ostatní výrobce a přihlásil se zde jenom jediný. Podporovat domácí průmysl je důležité, ale je otázka, jestli tohle je ten nejlepší způsob.
Novou tramvaj nikdo nevyvine dost možná ani kvůli 40 kusům. A pokud je to již existující typ, tak rozdíl mezi 5+35 a 40 bude celkem zanedbatelný. Spíš bych tady viděl snahu o opatrnost, kdyby se náhodou ukázalo, že dodané tramvaje mají nějaké problémy…
I na úpravy existujícího typu, schválení, náběh výroby, projektové vedení apod. je potřeba poměrně velkých částek. Ceny dílů jsou to samé. Ono je rozdíl poptat 5ks a 40ks čehokoliv, od laminátového dílu po klimu. Rozdíl mezi 5ti a 40ti ks tak rozhodně zanedbatelný není a určitě nebude v jednotkách procent. V podstatě je zde rozdíl mezi kusovou výrobou a malou sérií. Buď tedy DP výrobě drážní techniky absolutně nerozumí, nebo to takhle vypsal účelově s cílem eliminovat nežádoucí konkurenci. Opce jsou běžná věc, ale většinou bývá poměr opačný. Ať už nabídne Škodovka sama, nebo i někdo jiný, znamená to vždycky… Číst vice »
Po přečtení článku na csdopravák bych spíš řekl že je to na míru dělané pro Pragoimex a jeho EVO3 respektive EVO3/2
Vzhledem k tomu, že DP požaduje tramvaj, která je již schválená k provozu v zemích EU, tak si myslím, že to naopak ten Pragoimex vylučuje.
Pragoimex to rozhodně nevylučuje v podmínkách je stejné nebo podobné zde si dovolím citovat Csdopravák: „Referenční požadavky předpokládají mj. doložení dodávky min. 5 ks nových nízkopodlažních tramvají v posledních třech letech, přičemž u těchto tramvají postačuje délka 20 m.“ a „U prvních a posledních dveří je připuštěno jejich jednokřídlé provedení.“ Tyto kritériua splňuje EVO2 (respektive jednokřídlé dveře u kabiny). Ale osobně bych měl větší radost z výhry Pragoimexu než ŠT
A aspoň by byl víc sjednocený vozový park
Ty Eva fakt někdy vyjedou? 😂
děkuji, že se nad tou časovou osou zamyslel i někdo jiný, než já. Myslel jsem si, že jsem zapšklý. V nejhorším případě už jsme zašpklí dva, nejsem v tom sám, takže už to je úspěch. Anebo máme pravdu a montovat 2 šaliny přes půl roku je fakt divný.
Ale nestrašte s Mikulášem v lednu….
Největší u nás za posledních 10 let? Jestli se nepletu, tak minulý rok byla dokončena dodávka 250 tramvají do Prahy
Ty byly vysoutěženy už v roce 2005, utíká to utíká.
To je nanic. Osloví 10 výrobců tramvají a ozvou se 4, z nichž menším překvapením je jen ten Siemens a jinak je to tady ten středoevropský píseček, furt stejná jména. Hele, ale teď mě napadlo, s čím se přihlásil/hodlá přihlásit Pragoimex? 🙂 Že by do Evo2 vsadili ještě jeden středový článek? 🙂
Když na Czech Raildays kdysi představovali liberecký prototyp EVO2, dávali propagační materiály, kde to měli namalováno až do čtyřčlánku.
Informace o EVO2 by (aspoň doufám) zasloužila update pro rok 2020.
Poslední info bylo to, že na zkušební provoz ty první dvě Evo 2 vyjedou na konci února. Ale vzhledem k tomu, že ještě loni na jaře ten termín byl říjen 2019, tak je to bez záruk.
Redakce to už upravila, můj koment ztratil smysl 😉 A samozřejmě díky za info.
Jaký říjen? Když skříně dorazili na konci srpna (přesně 20.8. a 26.8.) v reportáži na ČT ve studio 6 dne 9.9. říká vedoucí ústředních dílen na otázku „jak dlouho to bude trvat?“ Odpovídá „to se dá zatím těžko odhadnout ale předpokládáme podle Varii 4 až 5 měsíců“ Nevím jak vám ale mě přijde od září do prosince přijde přesně jako ty 4 měsíce ale byl bych hlupák kdybych si myslel že práce nezačali dříve takže typu ji 6 měsíci a to mi nepřijde špatné na první skládání kde jako bonus čekali na dodávku dílů přes měsíc Nicméně říjen byl zcela… Číst vice »
Ano, byl jsem to já. 5 ks byla oficiální informace …Jenže v jakémsi článku z května (na jiném serveru) se říkalo, že v říjnu jdou do zkušebního provozu. A v lednu už normálně do provozu. …Že pak materiál dodali až v září a ještě ke všemu že jim to trvá půl roku, už je věc jiná. Prostě naprosto první, byť informace z neověřeho zdroje říkala říjen.
Ve výběrových kritériích nějak pánové zapomněli na spotřebu energie. Vozidlo za svůj život spálí zhruba tolik elektřiny, kolik samo stojí, takže jde o opravdu významný parametr.
Dobrá příležitost pro plzeňskou Škodu. Snad v Brně rozhodnou se vší moudrostí.
Co to znamená? Město snad má vypsat VŘ tak, aby se mohlo přihlásit co nejvíce uchazečů. Je pak na nich, co nabídnout. Pokud se jejich počet uměle zredukuje můžete vidět u posledních zakázek v Ostravě. Za 2m škodovácké tramvaje zaplatí DP oproti Stadleru miliony navíc. Snad se DP v Brně z této zkušenosti poučí.
V Ostravě to nebylo umělé zredukování, Stadler se bohužel dopustil chyby a musel být vyloučen.
https://zdopravy.cz/o-dvanact-cestujicich-vice-o-20-milionu-drazsi-ostrava-ukazala-proc-vyradila-konkurenci-skody-17259/
Přiznám se, že neznám zákon takhle do detailu, ale podle toho článku to vypadá tak, že Stadler někde zaměnil tuny za kg. Otázkou je, jestli je nutné kvůli takovéto formalitě uchazeče nekompromisně vyřadit, případně jestli je v takovýchto případech opravdu nemožné nechat více méně překlep opravit. Vyřazení CAFu vypadá také značně formálně a účelově. Jasně, Stadler udělal chybu, CAF nenabídl přesně to, co si DPO navymýšlel. Fakt je ale ten, že DPO tyhle prkotiny stály desítky milionů navíc, protože ve VŘ zůstala sama.
Je, jinak okamžitě budou protestovat ostatní účastníci. A kdyby to náhodou ta chybující firma vyhrála, tak to skončí u ÚOHS, který to stejně zruší.
Což mohl udělat i přímo DPO ve chvíli, kdy tušil, že kvůli těmto formalitám může prodělat milióny. Vypsat nové VŘ stojí rozhodně méně, než nechat vyhrát nejdražší firmu kvůli formálním pochybením konkurence. IMHO se v tomto případě nezachoval DPO jako řádný hospodář, což je v našich zeměpisných končinách také napadnutelné 😉
Nelze zrušit výběrové řízení protože jeden z uchazečů udělal chybu, to by silně zavánělo nadržování jednomu z účastníků, tj. stížnost k ÚOHS by následovala zcela jistě.
Nemáte tak zcela pravdu. VŘ lze zrušit kdykoliv v jeho průběhu zcela bez udání důvodu. Ba dokonce se dá zrušit i jen proto, že se zadavateli zdá nabídka vítěze příliš drahá. Ostatně z tohoto důvodu bylo již mnoho zrušených VŘ, poslední dobou zejména ve stavebnictví, kde si firmy v uplynulých několika letech často účtují nehorázné sumy, kvůli nedostatku pracovních sil a zadavatelé raději VŘ zruší, než by platili takto nehorázné sumy, které by navíc museli zodpovídat nejen voličům, ale třeba i NKÚ.
(2) Zadavatel může zrušit zadávací řízení, pokud a) počet účastníků zadávacího řízení, kteří mohou být vyzváni k podání nabídky v užším řízení, předběžné nabídky v jednacím řízení s uveřejněním nebo řešení v řízení se soutěžním dialogem, je nižší než minimální počet stanovený v zadávací dokumentaci, nebo nabídku, předběžnou nabídku nebo řešení podá menší počet účastníků zadávacího řízení než stanovený minimální počet, b) zanikne účast v zadávacím řízení vybranému dodavateli po jeho vyloučení, c) odpadly důvody pro pokračování v zadávacím řízení v důsledku podstatné změny okolností, která nastala po zahájení zadávacího řízení a kterou zadavatel jednající s řádnou péčí nemohl předvídat… Číst vice »
Jste tu chvíli a nasekal jste v diskuzích pod několika texty tolik nehorázných lží. Nechcete jít svá moudra šířit jinam?
A uvědomil jste si, pane Sůro, že jste mi tím svým vypsáním zákona dal vlastně za pravdu? Ano, zmýlil jsem se v tom, že zadavatel může VŘ zrušit bez důvodu, za což se omlouvám. Nicméně v tom, že se dá VŘ zrušit proto, že cena je příliš vysoká, jsem měl pravdu. Navíc se tam píše i to, že se dá VŘ zrušit i tehdy, kdy v něm zůstane jen jeden účastník, samozřejmě jen dokud nebude prohlášen vítězem. Což mohl DPO také použít, aniž by riskoval problémy. Jenže on místo toho přidělil zakázku té jediné správné firmě z Plzně a přišel… Číst vice »
Napsal jste, že může zrušit bez důvodu. Což nelze.
To by znamenalo kompletní výměnu KT8 ne? Těch je cca. 40 ks. Nové kusy asi nebudou potřeba, pokud linka 8 bude jezdit i do úvratě v kampusu.
Jednou to muselo přijít 🙂 Mimochodem, je to jen můj interní pocit, nebo těch KT8 v Brně opravdu za poslední roky přibývá, místo aby ubývaly?
Je jich furt stejně.
Nevím jak v Brně, už jsem tam dlouho nebyl, ale v Praze přibývají zcela jistě, dokonce je to vydáváno za úspěch.
Ovšem ty nové pražské akorát stojí v ÚD čekajíc na rekonstrukci(?) nebo vybrakování na náhrádní díly, takže v provozu jsou jen dříve rekonstruované KT8.
Už testují první z Miškolce po rekonstrukci. Bohužel.
V Praze jsme dál, tady budem do nekonečna bastlit prehistoriscké wany a T3RP v socko verzi sedmdesátých let, KT možná koupí Praha, když už kupuje rzí prolezlé šroty z Miškovce a do toho udržování odbavovacího systému ze začátku devadesátých let okleštěného tunou nevypovědětelných smluv.
Nekoupí to třeba Liberec?
Myslím si, že nekoupí. Ale mohu se tam zeptat,m mám tam jednoho známého, co jezdí s tramvají. Je tam v odborech.
Také jsem se nad tím zamýšlel, ale zdejší šoto úderka mi vysvětlila, že cituji „T3 je městotvorný prvek“, „v některých městech na západ od nás jezdí ještě starší tramvaje“, „normální cestující dá přece vždy přednost T3 před nějakým rádoby moderním bazmekem“ a perla na závěr „kvůli T3 jezdí do Prahy desetitisíce turistů ročně, kteří by samozřejmě, pokud by T3 a její deriváty skončily v muzeu, na Ukrajině či max. na nostalgické lince 23 už nikdy nepřijeli“ Vzhledem k tomu, že DPP kupuje tramvaje typu KT kde se jen dá, nemyslím si, že Vaše poznámka o jejich nákupu z Brna není… Číst vice »
Ano, to jsem tu také četl, smutné, šotouši si mají jezdit na lince 23 a nemluvit do provozních vozů. Vtipné je, že nejnovější wany mají součástky z T3 a autenticitu minulé doby dovedli, tak daleko, že závady mají stejné, jako vozy v šedesátých letech. Prostě žádná snaha cokoliv zlepšit.
Neříkám že nemáte pravdu ale na druhou stranu 15T kterou vyřadí na dlouhé měsíce každá srážka která zasáhne podvozek není taky zrovna ideální náhrada
A ano je jenom 15T? Kdybychom zůstali jenom u ŠT, tak mohou nabídnout tramvaje vzešlé z Arktiků (viz. Ostrava a Plzeň) případně to co dodali do Bratislavy.
Ale samozřejmě že ŠT nemá jen 15T ale beru v potaz aktuální vozový park DPP kdy kromě 15T a 14T žádný jiná „moderní“ tramvaj není
No právě, takže by možná bylo načase, místo „restaurování“ ex košických a ex miškoleckých „kačen“ koupit moderní, plně nízkopodlažní a obousměrně tramvaje.
Ještě bude záležet, jak dopadne případná dotace a její podmínky. Aby to neskončilo nutností šrotace jako u nákupu 88 busů na CNG, kdy se tuším za každý nový kus musel sešrotovat jeden starý…
Co vám vadí na podmínce sesrotovat staré šroty s EURO 2?
Nemyslel jsem to negativně, to vůbec. Spíš že nebude v takovém případě možný případný prodej vozů KT8 do Prahy nebo jiného města
Tak ono by dost pravděpodobně stačilo poslat do šrotu libovolnou tramvaj…a ne nutně KT8.
Jenže ono si Brno za současné situaci svého vozového parku jaksi nemůže dovolit poslat do šrotu místo KT8 T3 a KT8 prodat, protože pak by nebylo s čím jezdit.
Jinak je trochu ironie, že před pár lety jsem psal nějakou fikci o Brně v roce 2032, kde jsem naopak psal, že Brno kupuje KT8 z Brna, kvůli velkému množství úvraťových konečných a větší potřebě tramvají kvůli odsunutému nádraží. Kde by mě hlupáka tenkrát napadlo, že to možná už za pár let bude obráceně LOL
Oprava: „že Brno kupuje KT8 z Prahy“. Sorry za takto šílený překlep 🙁