dkv-spojujeme

Největší elektrické letadlo na světě má za sebou první úspěšný let

Cessna 208B Grand Caravan přestavěná na elektrický pohon. Foto: MagniXCessna 208B Grand Caravan přestavěná na elektrický pohon. Foto: MagniX

Společnost MagniX absolvovala tento týden první zkušební let s proměněným letadlem Cessna 208B Grand Caravan. Jde o zatím největší letadlo,

Společnost MagniX absolvovala tento týden první zkušební let s proměněným letadlem Cessna 208B Grand Caravan. Jde o zatím největší letadlo, které je poháněno čistě na elektřinu.

K testu došlo na letišti Moses Lake ve státě Washington v USA. Podle firmy má jít o první krok k masovějšímu rozšíření elektrického pohonu do letectví. MagniX nový pohon vyvíjí společně s firmou AeroTEC.

Zatímco běžně létá model Cessna Grand Caravan s motory Pratt & Whitney Canada PT6A turboprops generating s výkonem 867 koní, MagniX letadlo osadil svým vlastním elektrickým motorem Magni500 s výkonem 750 koní. Letadlo má zvládnout přepravit zhruba 4-5 cestujících na vzdálenost zhruba 100 mil. Firma pracuje na lepších bateriích, které by umožnily stejně dlouhý let s plnou kapacitou devíti cestujících.

Letadlo bylo ve vzduchu zhruba půl hodiny, pilot označil let za naprosto bezproblémový. Šéf společnosti MagniX Roei Ganzarski označil let za průlomový okamžik pro světové letectví. Firma pracuje i na dalších proměnách letadel na elektrické, například menším de Havilland DHC-2 Beaver.

Zatím největším problémem pro rozšíření elektřiny do letadel je hmotnost baterií, jen v tomto letounu váží dvě tuny. Podle Ganzarskiho bude provoz letadel výrazně levnější než u klasického pohonu nejen díky nižším nákladům na údržbu kvůli jednoduššímu motoru. Půlhodinový let podle něj stál zhruba 6 dolarů za elektrickou energii.

MagniX zaměstnává šedesát lidí, polovinu v Austrálii, kde společnost v roce 2009 vznikla. Stojí za ní novozélandský miliardář Richard Chandler.

Tagy elektrická letadla MagniX Top
32 komentářů