Autobusy

Nejsou lidi. RegioJet zruší stevardky ve většině autobusů, cestující o nápoj nepřijdou

Autobus Irizar i8 v barvách RregioJetu. Autor: RegioJet
Autobus Irizar i8 v barvách RregioJetu. Autor: RegioJet

RegioJet během léta skončí na většině vnitrostátních linek se službou, která pomohla žlutým autobusům k jejich velké expanzi. Kvůli nedostatku lidí se už během jízdy nebude o cestující starat stevardka či stevard. Pro cestující zavede dopravce samoobslužný palubní servis.

Změna se týká linek Praha – Plzeň, Praha – Liberec, Praha – Chomutov / Jirkov / Most, Praha – Jihlava – Brno, Brno – Ostrava, Brno – Zlín a Olomouc – Zlín. Stevardky zůstanou pouze na lince z Prahy do Českého Krumlova a Karlových Varů a na vnitrostátním úseku linky Praha – Brno u mezinárodních spojů. Firma změnu oznámila v tiskové zprávě.

„Reagujeme na situaci na trhu práce, kdy stejně jako ostatní zaměstnavatelé máme dlouhodobě problém najít odpovídající zaměstnance. Není proto dlouhodobě možné obsadit všechny spoje stevardy,“ říká Ivana Kašická, ředitelka autobusové a vlakové dopravy RegioJet.

RegioJet na linkách bez stevardky zavede samoobslužný palubní servis, podobný má na linkách do Německa pro Deutsche Bahn. K automatu na kávu si budou muset cestující dojít sami, stejně tak budou k dispozici zdarma noviny. Už dnes na některých trasách, například mezi Prahou a Libercem, jezdí autobusy částečně bez palubního doprovodu, cestující ale kávovar nesmí používat.

U RegioJetu změní i způsob odbavení. Tradiční papír A4 s plánkem autobusu a čísly jízdenek nahradí snímání přes QR kód, podobně jako u FlixBusu. Místo stevardky uvítá cestující vícejazyčné video.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Lucie
Host
Lucie

Dobrý večer, pry bude končit autobusova preprava Most-Chomutov-Praha? Co je na tom pravdy?

Přemek
Host
Přemek

Ne že nejsou lidi, ale nejsou na ně peníze. Jančura tají skutečný stav finančního zdraví své firmy.

Radek Czernik
Host
Radek Czernik

Ja bych si za servis klidne priplatil, cokoliv je lepsi nez zelene peklo.

LKB
Host
LKB

Pokud jsem správně četl, stevardi budou dále tzv. na zemi tj. na odbavení před odjezdem z Prahy či Brna, kdy vyřeší případné reklamace, dezorientované lidi apod. A řidiči asi budou odbavovat ve stanicích, kde RJ nemá personál. To mi dává smysl. Aby jim to šlo efektivněji, budou mít QR kódy, kdy řidič bude mít čtečku a nebude muset vozit hromadu papírů na celodenní linky, do kterých dopisoval nové registrace, škrtal staré atd. To dává smysl.

Petr
Host
Petr

Duvod je jasny, cenova valka s FlixBusem a snaha o co nejnizsi naklady 🙂

IGCT
Host
IGCT

Tak snad Flixbus vyhraje a Jančuráka potopí…

Petr
Host
Petr

Na jednu stranu by mi ho bylo asi lito, protoze opravdu pozvedl jak autobusovou, tak zeleznicni dopravu na jinou uroven a donutil ostatni(jmenovite teda hlavne CD)k vyraznemu zlepseni.Na 2 stranu by dostal zpet vlastni medicinu, jelikoz kazdy vime, jak uspel na trase Brno-Praha, diky cemuz je dneska tam, kde je…

Tomáš
Host
Tomáš

Není mi úplně jasné, čím povznesl úroven na železnici. Porovnání s ČD bych snesl ve chvili,až bude vypravovat 7000 vlaků denne. jeho věčné argumentace bez dortací je smešná, neboť stát nění pouze vydělečný,ale také zařizuje určité služby pro jeho obyvatele. Nejlepe s nima vymetli myslím, že ve Vídni, kde pokud se nepletu cca rok zpět otevřeli nové nádraží a on si myslel, že dostane nejlepší plac .

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

IGCT: Já myslím, že „jeden za osmnáct, druhý bez dvou za dvacet“ = mezi nimi si těžko vybrat, ani jeden to nedělá „pro lidi“, ale pro svůj zisk a ukojení svého ega – žádní filantropové a altruisté to nejsou.

Sacrebleu
Host
Sacrebleu

Máte pravdu. Ovšem najde se jistě dost takových, co se před spaním za Radima modlí. 😍😇
Zdali jsou mezi nimi i jeho zaměstnanci, už tak jisté nebude.

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Podnikání se prostě dělá pro zisk, Honzo. A pokud se vedle toho i uspokojí potřeby lidí, o to lépe.

leoš
Host
leoš

Počkejte – no nééé ono se faakt podniká pro peníze? Jéé tak to jste mě teď otevřel oči. A já myslel že se ty autobusy a lidi zaplatí sami. Nebo pánbůh to zaplať? Ty ty ty Radime, tak ty to děláš pro peníze, styď se, proč to neděláš pro ty lidi co? Tak jako ostatní, třeba tady pan železničář v důchodu taky nepracoval celej život za peníze ale zadarmo – pro lidi

Bivoj
Host
Bivoj

Docela se divím, že Radim nevytáhl nacionální kartu. třeba jako ( německé) Penny – Nakupujte hezky česky. To by mohlo znít hezky – Jezděte hezky česky. Nebo České zadky na české sedačky v českém autobusu. 🙂

Michal HoR Horáček
Host
Michal HoR Horáček

sedačky jsou německé vyrobené v Turecku a autobus je španělsky 🙂

xxyy
Host
xxyy

A ten motor a podvozek Scania nebo Volvo bude zase jiná země 🙂

Bob
Host
Bob

Přesně tak, Jančura platí daně zkorumpovanému Babišovi, zatímco Flixbus je platí poctivé Merkelové. 🙂

noerf
Host
noerf

Petr: Pravým důvodem budou mzdové náklady u cest převážně 60 minut jízdy, kdy autobus hodinu jede a hodinu stojí. U tras Praha – Brno, Brno – Ostrava půjde o snahu přesunout cestující z autobusů do vlaků, na které se chce Regiojet zaměřit.

Jiřík
Host
Jiřík

Až bude Jančura nakupovat české autobusy, české vlaky a české sedačky, tak to říkat může. Zatím kupuje ty nejlevnější šunty na trhu – tak jen ať mu Flixbus vrátí to co on dělal jiným.
Až do dna Radime, velkorysost vždycky chyběla

Palavan
Host
Palavan

Tý jo,dík za vysvětlení pane Jiřík.Doteď sem vůbec netušil že ty žluté autobusy jsou levnější než tradiční a na všech trzích zavedená značka Sor

xxyy
Host
xxyy

Nejlevnější šunty na trhu??? Víte kolik stojí ten Irizar? Kdy jste jel lepším autobusem? A co mají za šunty ty maličkatí dopravci, co jezdí za výplaný pro Flixbus??? Čínské Scanie, odporný Setry s deginem devadesátek, Mans Lions coach a podobný plečky.

Robert
Host
Robert

Pán bude zřejmě odborník. Odporná Setra, plečka MAN. No ty brďo, to je materiál.

Rossec
Host
Rossec

Lidi jsou, jen je třeba je patřičně zaplatit.

Aslanex
Host
Aslanex

A jejich mzdu zaplatí cestující… Asi tak.

Petr
Host
Petr

tak jaá myslím, že hlavní důvod je ekonomika a konkurence

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

Dost me to mrzi, protoze to bylo to, co ze zlutych autobusu delalo to, co jsou. Ale chapu ze situace na trhu prace je dost proti zamestnavatelum

Marek Sourak
Host
Marek Sourak

Tak ahoj RJ, veskerou vyhodu si ztratil u me 🙂

Kraul
Host
Kraul

Mistře Jodo, vy nejet Regiojetem už?

Miloslav
Host
Miloslav

Na lince do KV neruší, ale stejně na mnoha spojích nejezdí……

Panda
Host
Panda

Tak třeba teď bude KV spolehlivější, když odepsal většinu linek… Jinak za mě logický výběr podle délky jízdy, byť mě to taky osobně mrzí…

A.R.
Host
A.R.

Jednou to přijít muselo. Ale aspoň se nevymlouvá jako obvykle a na rovinu řekne, že nejsou lidi.

Kvé
Host
Kvé

To právě je ta výmluva
Asi neznáte nikoho, kdo tam kdy pracoval.

Bivoj
Host
Bivoj

Tak se pochlubte, co říkaj ti, co u něj někdy pracovali. Bohužel sám nikoho takového neznám.

RAdka
Host
RAdka

Stačí zadat do googlu „práce u regiojetu“ či „práce i studentagency“ a uvidíte hned zkušenosti těch lidí…

IGCT
Host
IGCT

zadal jsem do googlu, vyhledal jsem…chce se z toho opravdu zvr*** Dal bych to povinně přečíst všem cestujícím před nástupem do autobusu/vlaku, ať cestující ví, co podporují. Věřím, že dost by si tu cestu s Regiojetem rozmyslelo.

Jani
Host
Jani

Já tu pracuji 6 let. Práce mě baví. Ale kvůli těmhle změnám budu muset skončit.

Ondra
Host
Ondra

Je to naprosto přirozený a rozumný vývoj. A je správné osekat náklady na činnosti nesouvisející s primárním účelem – dopravou cestujících za rozumnou cenu. Další na řadě k eliminaci budou průvodčí ve vlacích.

David
Host
David

To už se zkoušelo na jedné lince a zjistilo se, že tak radikálně klesly tržby, že ty průvodčí tam vrátili…

Aslanex
Host
Aslanex

Na které lince? Beroun – Písek průvodčí nejsou a všichni jedou zadarmo, jiné zbytečné motoráky se 4 cestujícíma naopak mají průvodčího. Možná by stačilo na vedení přemýšlet.

Standa
Host
Standa

Průvodčí ovšem ve vlacích nejsou primárně kvůli cestujícím, kontrola jízdenek je jen malou částí jejich práce.
RJ NEMÁ ve vlacích průvodčí.

Petr
Host
Petr

Hlavne si pletete pojmy pruvodci, vlakvedouci(toho ma samozrejme i RJ) a stevard 🙂

Bivoj
Host
Bivoj

A povolují předpisy, aby jel vlak bez vlakvedoucího nebo průvodčího ? Teď myslím soupravu – mašina plus vagony, ne jeden orchestrion, tam to asi ohlídá strojvedoucí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ani ČD už nemají vlakvedoucí a průvodčí v původním smyslu toho slova, protože už dávno je prioritou jejich činnosti ta „přepravní“ část a o dopravní záležitosti má v povinnostech strojvedoucí – a jak je to upraveno u „privátů“, to je jen jejich vnitřní záležitostí, pokud při tom dodrží obecná pro všechny dopravce platící ustanovení předpisů vydaných SŽDC.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Podle mě se reálně vůbec nic nestane. To téma je mediálně a šotoušsky chytlavé, ale myslím, že pro většinu cestujících ve skutečnosti rozhodují jiné faktory. Kdyby ty stevardky byly opravdu tak důležité, tak by se dávno zavedly po celé Evropě (přinejmenším v zemích s nízkou cenou práce v poměru ke zbytku provozních nákladů).

Panelák
Host
Panelák

Reálně je pěkný sledovat ty šotoušské přemety – stewardky jsou špatný, ale bez stewardek je to taky špatný.

Kraul
Host
Kraul

Tak tak… kde bude bus výrazně rychlejší a pohodlnější než vlak, nebude nikdo řešit stewardky. A pak je tu ještě faktor ceny jízdenky.

Dominik
Host
Dominik

On je někdy bus pohodlnější? Nezažil jsem jedinou trasu, kde bych si řekl, jo ten bus je oproti vlaku pohodlnější.

AAA
Host
AAA

Liberec, KV? 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Rychlejší jistě – ale pohodlnější ???

Robert
Host
Robert

Ano, jsou lidé, a počítám se mezi ně, kteří autobus před vlakem preferují i při podobné jízdní době.

Vašek
Host
Vašek

Znamená to teda konec palubního prodeje? O to hnusný kafe z automatu nestojím, ale možnost koupit si třeba studenou kofolu za dobrou cenu byla fajn.

petr766
Host
petr766

Vypadá to tak, bohužel

Petr
Host
Petr

Regiojet ruší stewardky, protože náklady na ně rostou = je to špatně.
Regiojet by zdražil jízdenky, protože má vyšší náklady = je to špatně.
Regiojet ruší papírové jízdenky, které musí využívat minimum cestujících = je to špatně.

jirka
Host
jirka

chybí už jen: Regiojet se ruší 🙂

Petr
Host
Petr

Tak z toho by šotouši samozřejmě měli druhý Vánoce. 🙂

IGCT
Host
IGCT

Nejen oni, ale i konkurence železniční a autobusová a i samotní zaměstnanci Regiojetu, neboť firma se svými zaměstnanci zachází jak s otroky. Nebude žádné škody, když žlutá zmije chcípne v tržním prostředí…

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

To nebylo chytry

alex
Host
alex

..no, tak tady si někdo vylévá žluč a nenávist, že IGCT?

IGCT
Host
IGCT

Ani ne, já jen žluté zmiji přeju její vlastní medecínu. Nemám nic proti ostatním dopravcům. A záleží mi víc na blahu a pracovních podmínkách zaměstnanců než na úspěších majitele.

Kraul
Host
Kraul

IGCT: Nechte mě hádat – jste fanoušek (nebo dokonce zaměstnanec) ČD a roky závidíte RJ úspěch?

IGCT
Host
IGCT

Nejsem zaměstnancem ČD ani jiného dopravce. Je mi jedno, jestli jedu s modrým/černým/zeleným/. Žlutému se zásadně vyhýbá, protože nechci podporovat satanášského dopravce. Jen nechci podporovat firmy, které své zaměstnance brutálně šikanují a je to o nich známo. Proto nepoužívám služeb Regiojetu, Amazonu, Alibaby, České Pošty…

Lech Malý
Host
Lech Malý

… ale čínskej telefon, počítač, oblečení předpokládám nevadí.

IGCT
Host
IGCT

…asi tak jako českému zákazníku ceny volání a dat v ČR…

Panelák
Host
Panelák

…do švestek nevydrží.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nevypadlo vám tam „m“ na konci toho slovesa? A kdybyste nevydržel už i dříve, to vaše hloupé a stále stejně se opakující pruzení by tady asi většině lidi ani nechybělo …

Robert
Host
Robert

A on ty otroky někdo nutí tam dělat? Jaké podmínky tam panují, zhruba tuším, ale když to zaměstnanci snášejí, je to jejich problém.

jirka
Host
jirka

Lidi jsou, ale nebudou pro pány podnikatele pracovat za pár šupů,

navratp
Host
navratp

Ale cestující za pár šupů jezdit chtějí. A kruh se uzavírá

jirka
Host
jirka

co je to za blábol? 75 procentní slevy nařídila vláda, platí se z daní nás všech, jízdenku podnikatelům stát proplácí v plné výši či se snad pletu?

Herold
Host
Herold

Mě nikdo žádné slevy neproplácí, já je naopak platím z daní…

Standa
Host
Standa

Herold: vy nemáte děti nebo nebudete nikdy v důchodu?

Spidour
Host
Spidour

Muzete mi vysvetlit, jak jste dosel k presvedceni, ze podnikatelum listky proplaci stat?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Zjevně myslel podnikatele v oboru (osobní) železniční dopravy – to je tak těžké pochopit?

Spidour
Host
Spidour

Tak jste si kopnul, pane, ale kdyz pise v “plne vysi” tak by me zajimalo, jak to mysli.

Za duchodce a studenty je to 75%, tak kde je tech 25%. Anebo to mysli jinak?

IGCT
Host
IGCT

No, lidi chtějí taky levná data a nedostanou je….

jirka
Host
jirka

asi se za levná data málo demonstruje

IGCT
Host
IGCT

A za levné lístky na vlak se demonstrovalo??? Že jsem si nevšiml

Quido
Host
Quido

Je to jen nabídka poptávka prostě ty lidi neumí/nechce dostatečně zaplatit. Za 90 nikoho nesežene za 120 už ano a za 150 si může vybírat.

Prngr
Host
Prngr

Přesně.
Ale boj se zeleným není jednoduchý
Pokud tam noviny budou, klidně se obsloužím sám
Kolik to stálo? Praha – Brno třeba 400-500? (mzda za 3 hodiny, nějaké odvody) – to je 10-15 korun na osobu, což není zase tak úplně málo

Y.K.
Host
Y.K.

Musíte si ale uvědomit, že z pohledu firmy je steward víceméně nekvalifikovaná práce (narozdíl od řidiče nebo strojvedoucího, které nutně potřebuje i s jejich kvalifikací) a pro funčnost provozu nejsou stewardi v busech potřeba, je to služba „navíc“ čistě pro pohodlí cestujících. Takže firma si spočítá náklady a vyjde jí že než zdražit jízdné (protože všechny výplaty jsou čistě z jízdenek) se vyplatí nechat ceny nebo vypustit „postradatelnou profesi“.

Vypustit profesi je také řešení situace nabídka vs poptávka.

BoH
Host
BoH

Máte v podstatě pravdu, nicméně si myslím, že silně podceňuje význam služeb, protože to je ta věc, která jednotlivé konkurenty odlišuje. Cestující tak nějak očekává, že se dostane z bodu A do bodu B a schopnosti řidiče většinou příliš neřeší (pokud není hodně špatný). Ale naopak to, že se někdo na něho po cestě usmívá a nosí mu, co mu na očích vidí, může u zákazníků hrát hodně významnou roli. Ale můžu se plést, ukáže čas, kdo má pravdu 🙂

Y.K.
Host
Y.K.

To rozhodně, ale obchodně to musí vyjít jim, ne nám, tak uvidíme.

BoH
Host
BoH

No, pravdou je, že lidé jsou na dopravce zvyklí a pokud nepřijde někdo jiný, kdo nabídne víc, tak asi nebudou přecházet k někomu jinému (stejně nakonec zjistí, že není moc ke komu).

Kraul
Host
Kraul

No vidíte. Na lince do Liberce má rozumnou jízdní dobu jen Regiojet a Flixbus (vlak zde hraje jen roli doplňku pro ty, co nemají auto a potřebují jet v čase, kdy už je RJ i Flix vyprodán) a RJ má menší zpoždění než Flix, takže i bez stewardek bude RJ pro většinu lidí nadále dopravcem první volby na této trase.

Bivoj
Host
Bivoj

Copak recept- nejsou-li domácí, dovezeme levnější zahraniční, nefunguje? Když ne Bulharky, Rumunky, Makedonky, Ukrajinky nebo Moldavanky, tak alespoň Mongolky, Filipínky, Bangladéšanky.

IGCT
Host
IGCT

Ukrajinky a Moldavanky jsou velice krásné holky. Jezdím na Ukrajinu často a už mě napadaly choutky, že si v Kyjevě najdu nevěstu 🙂

Jarda
Host
Jarda

Je to škoda. Teď tedy už nebude po kom počumovat. Hezké baby, proto jsem s nimi jezdil.

jirka
Host
jirka

hezký baby ať raději pracujou v jiným průmyslu, a určitě za víc

Jiřík
Host
Jiřík

zejména, když před časem jezdily v plavkách v rámci jakési reklamy na dovolené 🙂

Džamel
Host
Džamel

A co prostě místo těch okecávaček říct, že „agenturní“ holka z Ukrajiny na úklidu má lepší pracovní podmínky i finanční ohodnocení… Ono za těch pár drobných mu to nikdo dělat nebude…

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Slušný peníze mají za ty cizince zejména pracovní agentury.

Džamel
Host
Džamel

To ano „seberou“ jim přibližně polovinu, ale, vysledek je pořád hezčí, než u žluté stewardky…

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Nejsou lidi! Tak dnes čtem o zrušení stewardů, zítra to budou řidiči? Strojvedoucí? Lidi jsou, polské drůbeží objednané na zakázku (co nejlevněji) půlku republiky nevybilo. Jenže základní poučka personálistů říká, kdo neuspěje v konkurenčním boji o zaměstnance, neuspěje ani v konkurenčním boji o zákazníka.

Jarek
Host
Jarek

A kdo lže, ten krade, kdo krade, ten vraždí a kdo vraždí, skončí na šibenici, dodala by teta Kateřina.

Máte pro nás ještě nějaké podobně světaborné odhalení o firmě, které narostl loni počet cestujících o 29%?

Kraul
Host
Kraul

A steward/ka je stejně důležitý jako řidič? Nemůže být naopak možné plat řidiče o něco zvýšit a tím ho udržet, když se steward/ka ubere? (a o přetěžování řidičů prosím pomlčte, v autobusové dopravě je časté, že cestující odbavuje řidič)

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Stewardky jsou pro RJ sakra důležití…bez nich by RJ nikdy nebyl tam kde je. Filozofie firmy je na stewardech postavená. S nimi stojí, s nimi padá…

Dubican
Host
Dubican

Váš názor Vám nelze upírat.. ale z jiného pohledu je toto tvrzení holý nesmysl.

Nekdo
Host
Nekdo

přesně tak. strojvedoucí i řidiči (zejm. v kamionové dopravě) brzy skončí taky. možná za deset, možná za dvacet let, ale určitě skončí. normálně bych se i vsadil, že na dráze to bude dříve, protože je to daleko předvidatelnější systém a navíc má dopravní cestu víc oddělenou od zbytku světa…

Bivoj
Host
Bivoj

Podobný blábol jsem slyšel před 40 lety- všev budoucnu budou dělat roboti a lidi se budou věnovat jen filozofii a umění. 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, já si něco podobného pamatuji z dob ještě dřívějších: „poručíme větru, dešti“ …

BoH
Host
BoH

Otázka trochu mimo, ale nevíte někdo, zda se plánuje omezování autobusových spojů Brno – Olomouc – Ostrava s nástupem dopravce na téměř paralelní trase?

petr766
Host
petr766

Co se chystá? Flix nebo něco jiného?

BoH
Host
BoH

Omlouvám se, nenapsal jsem to přesně. Myslel jsem to tak, že Regiojet bude nyní vlaky zajišťovat trasu Brno – Přerov – Ostrava, tak zda nedojde k omezování autobusových spojů na trase Brno – Olomouc – Ostrava

Petr
Host
Petr

To bych rekl,ze urcite ne..Vlak bude v zavazku a busy na komercni riziko, a uz ted jsou busy nekdy i tydny dopredu, zejmena v patek a v nedeli, vyprodane…RJ si nebude rusit jednu z nejlukrativnejsich linek na ukor vlaku, za ktery dostane zaplaceno stejne, i kdyz pojede poloprazdny(coz nepojede, protoze to tak neni ani ten za CD)

Panelák
Host
Panelák

Tak se šotouši dočkali – už nebudou obtěžováni stewardkami, co jim lijou násilím do krku kafe a vnucují noviny.

Tomas
Host
Tomas

možná i někdy zas začnu jezdit žlutýma, protože aby mě někdo 5x krát za jízdu opruzoval se sluchátkama, novinama nebo kafem, to fakt nenáším

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll