Nejproblematičtější úsek D35 vyjde výrazně levněji. Cena obchvatu Litomyšle spadla o 1,6 miliardy
Stavba by mohla začít ještě letos, má platné povolení.
Stavba deseti kilometrů dálnice D35 kolem Litomyšle vyjde stát výrazně levněji, než plánoval. Do soutěže na stavbu s odhadovanou cenou 4,450 miliardy korun přišlo pět nabídek, nejlevnější za 2,799 miliardy korun. Nejnižší cena je tak na 63 % odhadu.
Vyplývá to z protokolu o otevírání nabídek, termín pro jejich podání vypršel dnes. Nabídky jsou zatím anonymizovány, podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla je nejlevnější od sdružení Strabag Silnice + FIRESTA, Fišer, rekonstrukce stavby. Druhá nejnižší nabídka je jen o 50 milionů korun dražší. Nejvyšší je za 3,672 miliardy korun. Stavba by teoreticky mohla začít ještě letos.
ŘSD vypsalo soutěž na zhotovitele letos na jaře, původní termín pro podání nabídek byl nakonec posunut kvůli dotazům uchazečů o více než tři měsíce.
Zahájení stavby bude znamenat tečku za desítkami let příprav dálničního obchvatu města. ŘSD se dlouho nedařilo najít kompromis s radnicí a okolními obcemi ohledně trasy, nakonec se ale stávajícímu řediteli Radku Mátlovi podařilo v roce 2021 dojednat společné memorandum o spolupráci.
Restart přípravy D35 u Litomyšle: ŘSD se dohodlo s obcemi, spolkem i sedlákem
Příprava zadrhla ještě loni, kdy stavební povolení napadl Český svaz ochránců přírody v Šumperku. Po vyhovění námitkám nakonec ekologové rozklad stáhli.
Slib splněn, ochránci přírody stáhli rozklad proti D35 u Litomyšle, příprava běží dál
ŘSD zatím počítá s tím, že stavba začne ještě letos, záležet bude na rychlosti dokončení soutěže a zda se někdo odvolá. Na stavbu je vydané pravomocné stavební povolení. Hotovo by mělo být v roce 2027.
Na trase již běží archeologický výzkum, který provádí společnost Eurovia ve sdružení s organizací Archaia a Archeologickým centrem Olomouc, hodnota této zakázky je 108 milionů korun. Na dalších 23 milionů vyjdou zemní práce.
Součástí stavby je sedm mostních objektů na D35 a sedm mostů nad D35. Okolí dálnice bude od hluku chráněno celkem třinácti protihlukovými stěnami v celkové délce 5796 metrů. Nejvýraznějším stavebním prvkem bude mimoúrovňová křižovatka Janov, která bude sloužit pro napojení Litomyšle na dálnici ve směru do/od Olomouce. Stavba je detailně popsána v informačním letáku.
Obchvat uleví obcím (především Litomyšli) od tranzitní dopravy. Na severu navazuje na úsek D35 Džbánov – Litomyšl, na jihu se napojí na úsek Janov – Opatovec, který se staví od května loňského roku.