Nejproblematičtější úsek D35 vyjde výrazně levněji. Cena obchvatu Litomyšle spadla o 1,6 miliardy
Vizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSD
Stavba by mohla začít ještě letos, má platné povolení.
Stavba by mohla začít ještě letos, má platné povolení.
Už to tady bylo komentováno několikrát. Dálnice nejsou železnice a ta konkurence je nesrovnatelná. Ale na druhou stranu nepůsobí úplně profesionálně, když předpokládané náklady jsou o cca 30-40 % výše než realita. Chápu, že někde lze použít technologické řešení, které stavbu zlevní. Ale tady se všichni pohybovali cca v nějakých intencích. Navíc liniové stavby jsou ze stavebnictví asi jediné, kde se opravdu frčí a nelze tedy říci, že by firmy byly vyhladovělé. Ano, jsem rád, že se „ušetří“, ale rozpočtová metodika SFDI by možná chtěla trochu revizi. To ale nic nemění na tom, že ŘSD je nyní asi nejlépe řízena… Číst vice »
Metál a Správu železnic.
Správu železnic si fakt nezaslouží.
Zaslaná pošta od Terryho Pratchetta. Nějaký Vlahoš von Rosret, který za trest dostal poštovní úřad a golema jako dozor.
Rozpočtová metodika počítá s jednotkovými cenami jednotlivých stavebních prvků. Pokud ale do jedné zakázky dáte těch prvků několik desítek či set a vyhlásíte řádné výběrové řízení, tak nevidím problém v tom, že výsledkem bude sleva 30-40 %. Důležitým faktorem je i to že před i za soutěženým úsekem se taky staví. Je tedy možné mnohem efektivněji využívat pracovní sílu a techniku, což je ostatně velmi podstatná část ceny zakázky.
Na této konkrétní stavbě je obrovský přebytek zeminy cca 2 mil m3. Ceníky projekčních rozpočtů počítají, že se to bude skládkovat vč. poplatku. Stavební firmy tu asi spekulují, že to uloží skoro zdarma, tradičně navýšením pár pozemků…to je tak 500 mil rozdíl. Zbytek je obří konkurence a nezapočtená marže asi u prvních 3 a doufání, že to pak uclaimují a neskončí ve ztrátě.
Než začnu slavit cenu obchvatu Litomyšle tak bych se hluboce zamyslel nad tím jak a kdo došel k té „předpokládané ceně „…
A kdyby odhad byl 2,2 mld a cena těch 2,8 mld, byl byste spokojenější?
Ono jde spíš o to jak to vnímáte (a jak to prezentují novináři). On je to spíš řádový tabulkový odhad než předpokládaná cena. Pak je samozřejmě nešťastné používat spojení jako „cena spadla“ nebo „stát ušetří“.
Otázka je jestli má cenu řeši další úsek O – M formou PPP ?
No původně (z dob Babiše) i toto měl být PPP úsek, nakonec byl z PPP v roce 2022 vyndán, aby se začal budovat rychleji. Patrně kompromis – protože na další úsek by nebyly hned peníze a není už na co čekat. Lepší PPP než nic, byť ten poslední úsek je ten nejmenší problém.
Matl na hrad!
Zrovna jsem to chtěl napsat 🙂 Ale řekl jsem si, že se nejdřív kouknu, jestli už to někdo nenapsal 😀
Tady už by se měl možná NKÚ podívat na ten ekonomický zázrak v ŘSD, protože prezentování těchto „megaúspor“ je sice krásný marketing, ale při takových odchylkách nejspíš ty odhady jsou úplně mimo.
SŽ má přesně opačný problém. Rozdíl v konkurenčním prostředí silnice vs železnice sice je, ale ne takový, aby toto dávalo smysl.
Já bych tímto rád poprosil redakci o nějaký článek, třeba investigativní, na toto téma. Proč u SŽ jsou ceny výše, nebo +- stejně, jako odhad, a proč se ŘSD drží stejného ceníku v odhadech, když očividně je pravidlem, že je to přepálené.
Celý problém je jinde: U zakázek na ŘSD nejsou monopolní dodavatelé některých částí typu AŽD nebo EŽ. Ale do bourání monopolního smrádku se nechce ani NKÚ.
Což má vliv na cenu, ale jaký vliv to má na přesnost odhadu? Takový, že v nemonopolním prostředí vždycky překvapí nějaký dodavatel svou nečekaně levnou nabídkou?
Vliv na cenu má to, že třídník a tím i jednotkové ceny jsou na SFDI jen jedny pro všechny dopravní stavby. Takže co je málo pro monopol na železnici, to je moc pro konkurenci na silničních stavbách.
A ekvivalenty kterých z oněch monopolních věcí se v silničních stavbách vyskytují, aby mohlo k takovému ovlivnění dojít?
Nejde o monopolní věci – ale i obyčejné zemní práce nebo betonový most (klidně i silniční nadjezd nad dráhou) stojí v železniční zakázce víc, než v silniční. Částečně z objektivních důvodů, protože na dráze je potřeba dražší technika a částečně proto, že je menší konkurence (nemůže to dělat každý Lojza s tatrovkou), takže lze nasadit vyšší ceny. Ale jinak jsou „úspory! ŘSD logické, protože jednotkové ceny SFDI vznikají jako vážený průměr cen z realizovaných staveb, takže pokud je dráha tlačí nahoru, tak na silničních stavbách to bude pod průměrem. Lékem by byly oddělené třídníky pro železnici a silnici, ale před… Číst vice »
Tak objektivně je na železnici větší spotřeba drahého materiálu. Při pohledu na výztuž silničního a železničního mostu je rozdíl patrný hned. Podle norem je zatížení u železnic úplně někde jinde.
Však se rozpočtuje použitý materiál, který je na most potřeba. Kolik betonu a kolik ocele.
Ono je to trochu hloubeji
Na zeleznici nemuzete protoze nemate kdejaky domument razitko nebo jinou hloupost ale jako subdodavatel uz ano
Je tam toho spousta a firmy ktere delaji pro SŽ tam to poznate hned efektivita 0 a stejne hospodari uplne na pohodu
ano, to je jeden z problémů třeba u reko nádražních budov. Ale když zůstaneme u těch velkých v tomto řádu, je to o tom, co píšu výše.
Srovnejte si, kolik stál kilometr dálnice před 20 lety a kolik stojí dnes. Ten (alespoň relativní) pokles ceny je zcela zřejmý. Ano, ceny ve stavebnictví obecně rostou, tudíž SFDI zvyšuje tabulkové ceny jednotlivých prací. Ale zároveň se zvyšuje konkurence na trhu dodavatelů, což tlačí cenu dolů. Zároveň se obecně víc staví, takže můžete efektivněji točit lidi a techniku.
z cire neznalosti – co by mel nku kontrolovat na tom, ze funguje konkurence?
nebo to snizeni cen necemu (ci nekomu) skodi?
By mě zajímalo co tam stálo 4,4 mld. To někdo vzal starý rozpočet a opajcnul ho 25% inflací a prohlásil za maximální cenu, aby to pěkně vypadalo v tenderu.
Nic takového se neděje.
Postupuje se jednotně podle cenové metodiky SFDI, která je včetně závazných cen zveřejněna na jejich webu.
Zajímalo by mně, jak dělá ŘSD své cenové nástřely.
Pokud je nejlevnjší nabídka na pouhých 63% jejich odhadu, tak si myslím, že je něco špatně. Navíc se jedná o dlouhodobý stav.
ŘSD vezme soupis prací od projektanta a ocení ho jednotkovými cenami, které má SFDI zveřejněné na svých stránkách. Takže dotazy je třeba směřovat tam.
Při srovnání se stavbami na železnici jsou ty disproporce ještě mnohem zřetelnější.
SFDI má nadřízenou složku MD, takže by se na Nábřeží tím někdo mohl konečně začít zabývat.
Obchvat uleví obcím (především Litomyšli) od tranzitní dopravy. Největší omyl ( možná záměrná lež) celé stavby….
Proč?
Standa bude odborník urbanista a 10 z 10 urbanistů vám vysvětlí, že ve městě Litomyšl (není to obec) dojde díky dopravní indukci po otevření nové silnice ke kolapsu dopravy.
Dle zákona o obcích, je každé město zároveň obcí.
Dobře oprava.. ty co budou na dálnici a pojedou kolem tak jen projedou. A město to pocítí pozitivně. ale ty co budou chtít sjet /najet na dálnici tak pojedou přes Litomyšl kolem zámečku ať už na Olomouc nebo prahu….. Myslím si že to bude stejný jako teď jen projíždějící pojedou kolem ale další přibudou takže proto říkám že je to omyl…
Proč bych se motal kolem zámku (pokud nejedu zrovna tam)?
Pokud někdy z těch služebních sjezdů udělají normální nájezd na dálnici, tak bude sloužit hlavně pro směr Česká třebová anebo Ústí nad Orlicí.
Když jedu do Litomyšle od Mohelnice, tak z dálnice sjedu na MÚK Janov a dál frčím po „staré“ cestě 35 a za pět minut jsem na hlavní křižovatce u Alberta.
Pokud jedu od Vysokého Mýta tak taky, sjedu na MÚK Řídký a po 5 km jsem na kruháči u Penny.
A když budu chtít do České Třebové tak udělám co? Sjedu už v Mýtě a povleču se přes Ústí nebo rovnou z dálnice vzlétnu? Nebo opačně, z Třebové na Hradec. No ano, pojedu kolem zámku.
Ale já pojedu po dálnici a bude nás většina.
Kvůli chybějícímu přivaděči (snad nebyl ani v plánu) na ČT a dál byla právě zrušena MUK Litomyšl Sever. Pokud vím šlo hlavně o lobby obcí kolem
Za to si ovšem mohou v Litomyšli sami. Tak dlouho vymýšleli nesmysly, až ŘSD vyškrtlo sjezd, který měl přesně tenhle směr řešit. Kam čert nemůže, tam nastrčí aktivistu.
No neuleví, ale to bychom museli hluboko do minulosti, kdy byl kvůli nimbystům zrušen sjezd na Němčice a všechna doprava z orlického podhůří bude jezdit kolem litomyšlského zámku.
Ve směru Svitavy-Pardubice jednoznačně ano.
To není úspěch ale… Litomyšl prostě bude trpět dál… Těmi co budou najíždět na dálnici od severu
no, tech se tam par asi objevi, ale celkovy stav bude stale vyrazne ve prospech litomysle – vyrazna cast transitu z mesta zmizi.
nebo snad podle vas ten provoz “od severu” bude vyssi, nez soucasny transit?
Máte pravdu. D35 totiž vede katastrem Litomyšle, takže tranzitní doprava zůstane na jeho katastru na D35. Jen se přesune na jiné místo, tam, kde nežijí lidé a nestojí domy. Takže dobré.
Tak by za tu 1,6 miliardu, co jim zbyde, mohli vyřešit napojení silnic 358 a 360… ale co v Litomyšli chtěli, to mají (a co nechtěli, nemají)
Však oni to pochopí, až jim stoupne intenzita dopravy kolem zámku. 😉
Ještě v roce 2015 bylo v plánech toto: https://imgur.com/a/TrQEW9y
Oni v reálu v Litomyšli asi nechtěli auta ve městě. Spíš vidle házely nějaké okolní vesnice a možná některé minority, plus podivné politické handly.
Vysvětleno tady: https://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?t=4994&start=400
V Litomysli by pro ne naopak sjezdy byly vyhodne, ne? Cekal bych spis odpor z tech vesnic, co by byly na trase CT – D35.
Ty nájezdy nesmyslně odmítli zastupitelé České Třebové a Ústí n/O jako zbytečné. Litomyšlané by je tam radši měli, protože takhle pofrčí všichni přespolní skrz centrum města.
Odpor byl že všech stran, okolní obce se bojí tranzitu směr UnO a Litomyšl se bála, že se do města a směr Polička bude jezdit tudy a ne přes MUK Řídký.
do budoucna to tam někde plácnou. Za mě rovnou od Ústí nebo Třebové i s kvalitní přeložkou nějaké té dvojky. Klidně z ní udělat jedničku, pokud by to vyžadovaly počty tranzitu
Super zpráva 👍. Tady to bude zajímavé. Hned vedle staví Metrostav, z druhé strany Budimex a hned za kopcem Eurovia + M-Silnice. Všichni tam mají techniku a lidi, takže ta cenotvorba musela být opravdu alchymie.
Právě mohou ušetřit využitím společných subdodavatelů, přesunů materiálů, skládek apod.
Mohli by, ale to se skoro nikde neděje, každý si pase své. Pouze v rámci sdružení, které tu stavbu staví, ale jinak ne.