Nejproblematičtější úsek D35 vyjde výrazně levněji. Cena obchvatu Litomyšle spadla o 1,6 miliardy

Vizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSDVizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSD

Stavba by mohla začít ještě letos, má platné povolení.

Odebírat
Upozornit na
guest
33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr H

Už to tady bylo komentováno několikrát. Dálnice nejsou železnice a ta konkurence je nesrovnatelná. Ale na druhou stranu nepůsobí úplně profesionálně, když předpokládané náklady jsou o cca 30-40 % výše než realita. Chápu, že někde lze použít technologické řešení, které stavbu zlevní. Ale tady se všichni pohybovali cca v nějakých intencích. Navíc liniové stavby jsou ze stavebnictví asi jediné, kde se opravdu frčí a nelze tedy říci, že by firmy byly vyhladovělé. Ano, jsem rád, že se „ušetří“, ale rozpočtová metodika SFDI by možná chtěla trochu revizi. To ale nic nemění na tom, že ŘSD je nyní asi nejlépe řízena… Číst vice »

Jan

Než začnu slavit cenu obchvatu Litomyšle tak bych se hluboce zamyslel nad tím jak a kdo došel k té „předpokládané ceně „…

Dušan

Otázka je jestli má cenu řeši další úsek O – M formou PPP ?

Jirka

Matl na hrad!

Juraj

Tady už by se měl možná NKÚ podívat na ten ekonomický zázrak v ŘSD, protože prezentování těchto „megaúspor“ je sice krásný marketing, ale při takových odchylkách nejspíš ty odhady jsou úplně mimo.

SŽ má přesně opačný problém. Rozdíl v konkurenčním prostředí silnice vs železnice sice je, ale ne takový, aby toto dávalo smysl.

Šalina na Špilas

Já bych tímto rád poprosil redakci o nějaký článek, třeba investigativní, na toto téma. Proč u SŽ jsou ceny výše, nebo +- stejně, jako odhad, a proč se ŘSD drží stejného ceníku v odhadech, když očividně je pravidlem, že je to přepálené.

Twix

Což má vliv na cenu, ale jaký vliv to má na přesnost odhadu? Takový, že v nemonopolním prostředí vždycky překvapí nějaký dodavatel svou nečekaně levnou nabídkou?

Démon

By mě zajímalo co tam stálo 4,4 mld. To někdo vzal starý rozpočet a opajcnul ho 25% inflací a prohlásil za maximální cenu, aby to pěkně vypadalo v tenderu.

Honza

Nic takového se neděje.
Postupuje se jednotně podle cenové metodiky SFDI, která je včetně závazných cen zveřejněna na jejich webu.

Karl vB.

Zajímalo by mně, jak dělá ŘSD své cenové nástřely.
Pokud je nejlevnjší nabídka na pouhých 63% jejich odhadu, tak si myslím, že je něco špatně. Navíc se jedná o dlouhodobý stav.

Pozorovatel

ŘSD vezme soupis prací od projektanta a ocení ho jednotkovými cenami, které má SFDI zveřejněné na svých stránkách. Takže dotazy je třeba směřovat tam.

Karl vB.

Při srovnání se stavbami na železnici jsou ty disproporce ještě mnohem zřetelnější.
SFDI má nadřízenou složku MD, takže by se na Nábřeží tím někdo mohl konečně začít zabývat.

Standa

Obchvat uleví obcím (především Litomyšli) od tranzitní dopravy. Největší omyl ( možná záměrná lež) celé stavby….

Démon

Proč?

Metro

Standa bude odborník urbanista a 10 z 10 urbanistů vám vysvětlí, že ve městě Litomyšl (není to obec) dojde díky dopravní indukci po otevření nové silnice ke kolapsu dopravy.

Standa

Dobře oprava.. ty co budou na dálnici a pojedou kolem tak jen projedou. A město to pocítí pozitivně. ale ty co budou chtít sjet /najet na dálnici tak pojedou přes Litomyšl kolem zámečku ať už na Olomouc nebo prahu….. Myslím si že to bude stejný jako teď jen projíždějící pojedou kolem ale další přibudou takže proto říkám že je to omyl…

Lysimachia

No neuleví, ale to bychom museli hluboko do minulosti, kdy byl kvůli nimbystům zrušen sjezd na Němčice a všechna doprava z orlického podhůří bude jezdit kolem litomyšlského zámku.

Jiří Kocurek

Ve směru Svitavy-Pardubice jednoznačně ano.

Standa

To není úspěch ale… Litomyšl prostě bude trpět dál… Těmi co budou najíždět na dálnici od severu

Tomáš

Máte pravdu. D35 totiž vede katastrem Litomyšle, takže tranzitní doprava zůstane na jeho katastru na D35. Jen se přesune na jiné místo, tam, kde nežijí lidé a nestojí domy. Takže dobré.

218

Tak by za tu 1,6 miliardu, co jim zbyde, mohli vyřešit napojení silnic 358 a 360… ale co v Litomyšli chtěli, to mají (a co nechtěli, nemají)

Řiditel

Však oni to pochopí, až jim stoupne intenzita dopravy kolem zámku. 😉

Jiří Urban

Ještě v roce 2015 bylo v plánech toto: https://imgur.com/a/TrQEW9y

ABCD

Oni v reálu v Litomyšli asi nechtěli auta ve městě. Spíš vidle házely nějaké okolní vesnice a možná některé minority, plus podivné politické handly.

Pepan
Clovek

V Litomysli by pro ne naopak sjezdy byly vyhodne, ne? Cekal bych spis odpor z tech vesnic, co by byly na trase CT – D35.

dizgrafy

Ty nájezdy nesmyslně odmítli zastupitelé České Třebové a Ústí n/O jako zbytečné. Litomyšlané by je tam radši měli, protože takhle pofrčí všichni přespolní skrz centrum města.

Pozorovatel

Odpor byl že všech stran, okolní obce se bojí tranzitu směr UnO a Litomyšl se bála, že se do města a směr Polička bude jezdit tudy a ne přes MUK Řídký.

Jan M

do budoucna to tam někde plácnou. Za mě rovnou od Ústí nebo Třebové i s kvalitní přeložkou nějaké té dvojky. Klidně z ní udělat jedničku, pokud by to vyžadovaly počty tranzitu

Jiří Urban

Super zpráva 👍. Tady to bude zajímavé. Hned vedle staví Metrostav, z druhé strany Budimex a hned za kopcem Eurovia + M-Silnice. Všichni tam mají techniku a lidi, takže ta cenotvorba musela být opravdu alchymie.

Pako

Právě mohou ušetřit využitím společných subdodavatelů, přesunů materiálů, skládek apod.

Pavel

Mohli by, ale to se skoro nikde neděje, každý si pase své. Pouze v rámci sdružení, které tu stavbu staví, ale jinak ne.