Nejdražší drážní vozidlo v Česku. Správa železnic pořídí měřicí jednotku za 676 milionů korun
Měřící vůz MVŽSv 2. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Cenu považuje Správa železnic za adekvátní. V soutěži byl jediný zájemce, velcí hráči skončili jako jeho dodavatelé.
Tak je to jak s ostatním zbožím. Češi mají specifické chutě a potřeby a vždy vyžadují něco trochu jiného než ostatní….
Hlavně horší, menší a za víc peněz =) =) =)
Tak tím by se vysvětlilo k čemu SŽ použije jeden svůj Shortjet. Pokud si pamatuji správně, objednali si dva. K čemu bude sloužit ten druhý se už ví, nebo zatím ne?
Ty 2 vozy budou pevně spojeny
Jó NDCon Logic, o těch by se daly vyprávět příběhy. Autor čmuchá na správném místě.
Ty technologie za tu neskutečně přemrštěnou cenu opravdu nejsou – zvláště když se dnes jinde uvažuje o tom, že podobné přístroje budou mít osazeny běžné lokomotivy – viz projekt v Rakousku.
Tak jen kdybyste nevěděli, kudy ze SŽ utíkají prachy a proč nenÍ na investice. Toto je typický případ a tato firma je známou firmou.
Prachy utíkají jinudy, na jiných blbostech, jako například mechanický očišťovač listů z kolejí na MUVce, toto je aspoň technika na nějaké měření, apod…
nemáte odkaz na ten projekt v Rakousku?
Konkrétní odkaz není, ale jde o kombinaci těchto technologií:
Relativní GPK: https://www.mermecgroup.com/measurement-br-trains-e-systems/track-measurement/185/track-geometry.php
Absolutní PPK (ta část pre-measurement): https://www.plassertheurer.com/en/infrastructure/end-to-end-applications/end-to-end-solutions-for-track-maintenance
https://www.youtube.com/watch?v=sSSIhUSK1LY
Není to za pětikorunu, ale ani za 670 milionů.
díky
Možná zkusit vznést dotaz přímo na ÖBB Infra.
Trakční vedení: https://rail-vision.com/infrastructure/overhead-lines/catenary-measurements/
A teď ještě někoho kdo to nabízí všechno včetně záruky…
Jak říkám, odkaz není. 🙁
Asi tak. Podielal som sa na projekte, kde bolo vysledkom meracie auto na objem kvapaliny. Bolo treba vyrobit nerezove nadrze – vyrobia vam ich. Kalibraciu objemu si ale musite urobit sami. Potrebujete ventili na vypustanie kvapliny z tych nadrzi. Je x firiem, ktore vam take ventili dodavaju, ale ovladanie ventilov si uz musite riesit samy. Riesilo sa rozpoznavanie obrazu. Priemyselnu kameru viete kupit ale co dalej. Potrebujete software pre obsluhu celeho merania. To je vec pisana na mieru. Dalej tie vystupy z toho merania je potrebne poslat dalej do firemneho informacneho systemu. Nie je to ako si vybrat z katalogu… Číst vice »
Pevně věřím, že tihle nové zařízení zlepší kvalitu kolejí na hlavních i vedlejších tratích! Přeci jen, za tyto peníze by se dalo zadaptovat vedlejších trati a více je zabezpečit, zejména tam, kde práci výpravčích převzali téměř zadarmo strojvedoucí. A ne jen to. Vím o mnoha místech na tratích, které je potřeba znovu podbit, vím o mnoha stanicích na koridoru, kde se vrazilo nespočet milionů a stanice chátrají! …..podle mého má SŽDC/SŽ dost zařízení na měření kvality tratí a toto je jen přepych. Utopené peníze daňových poplatníků ve firmě, která mi miliardové ztráty
Měřicí vůz TV na koleje asi moc velký vliv mít nebude 🤦♂️.
Mě překvapilo že jeden vůz je Bdmpz a druhý Afmpz. Jsou mezi těmi vozy nějaké vyrazné rozdíly před doplněním elektroniky?
Jelikož se vše vykuchá a bude předělávat, tak je to jedno. Jenže výrobce vagónů ti neprodá nic jiného. Než vůz + řídicí vůz, kde je ta první třída. Bude to jezdit s řídícím vozem, ať se nemusí přehazovat mašina.
Díky.
Pro představu: je to hodnota zhruba šesti nových vícesystémových elektrických lokomotiv… nebo celková pořizovací suma zhruba 3 Zátopků.
O kolik by bylo dražší pořídit rovnou vysokorychlostní měřicí soupravu pro, řekněme, 350 km/h? Vždyť se mají už příští desetiletí začínat otevírat první úseky VRT.
Nebuď snílek s VRT. Jestli se bude jezdit 350km/h, tak to musí být jak v zahraničí, kde je měřící systém přímo v jednotkách s lidma, měří se několikrát denně.
Vysokorychlostní měřící soupravu mají například v Japonsku. Dr Yellow, měří celou síť, takže to není až tak vzácný jev. Je otázka, jestli se to na tu budoucí malou síť vyplatí?
Moc jiných možností není, diagnostické Talgo 350 od Adifu si asi půjčovat nebudou, stejně tak TGV Iris.
DB Netz má měřící ICE-TD, ale to má max. 200 a elektrické diagnostické ICE-R zase umí pouze 15 kV.
Navíc to ICE-TD je spíš testbed (=hračka) pro nové technologie. ICE-S (nikoli R) je měřák na VRT. Jinak má DB Systemtechnik (Minden, Westf.) spoustu měřicích vozů a už i svoje lokomotivy.
A obecně o VRT bych se nebál, to dříve přijde státní bankrot, doma peněz zadarmo skončila.
Co my víme, třeba tam budou jiné technologie. Nějaký důvod to má. A pokud ne, tak si zase můžeme ukázat na SŽ jak krásně mrhá penězi státních poplatníků.
Ten důvod bych viděl pod §1 Nikdy se to tak nedělalo.
A vůbec, ještě by si pak lidi v roce 2039 uvědomili, že už se VRT měli stavět!
Než se u nás bude jezdit po VRT, tak tenhle měřicí vagon bude dávno na Masaryčce v železničním muzeu.
Asi je to zbytečné. Na VRT bude potřeba speciální vůz, tenhle se uživí na zbytku tratí.
VRT bude především rakousko německá dráha a když budeme hodní, bude milostivě zastavovat v Praze.
A platí to Správa železnic nebo Neznámý občan Evropské unie? Zda na to není nějaký dotační rozpočtový balíček?
dotace na to není.
Ve finále je to jedno, neboť SŽ dostává peníze ze státu.
Ne.
SŽ to platí z vašich daní.
Je ta cena nějak zdůvodněná, něčím podložená?
Ceny jsou zásadně tržní, v tomo případě monopolní. Tzn. že ceny nejsou jak píšete „nějak zdůvodněné, nebo podložené“.
Škoda, že není SŽ tak hrrrr i v její povinnostech s udržováním tratí – třeba Kozí dráhy
Tuto povinnost má, ale taky má povinnost se chovat s péčí řádného hospodáře.
Jenže SŽ údržbu Koziny rozpočtuje, v tom je ten zakopaný pes.
To jo, ale tipnul bych, že je to jen rozpuštěná režie na kilometr.
A kus už opravily…
A teď si nepamatuju, neslíbili i další kus opravit (k lanovce)?
Na druhou stranu, tam léta neprojelo ani kolo, a nebyl o tu trať zájem.
V tom je taky zakopaný pes, vrážet peníze do něčeho, kde nic nejezdí, není moc ekonomické.
Zde SŽ zaspalo, nemělo se tolik bránit, mělo ji dát do stavu, aby se po ní dalo projet aspoň 5 – 10 km/h, a za korunu předat kraji, ať se o ní stará, když si po létech vzpomněl, že tam chce sezónní turistické vlaky.
No, to je právě ta „péče řádného hospodáře“ 😃
Pro pár šotoušů, je to škoda udržovat.
Opravdu jsou tratě v ČR tak specifické nebo nároky SŽ, že nelze použít hotové řešení ze zahraničí? Třeba se mýlím, rozhodně železnici nijak zvlášť nerozumím, ale nebylo by to poprvé, kdy si v ČR hledáme speciální řešení za speciální cenu.
Ceny zahraničních vozidel jsou ještě větší v dnešní době.
Máte prosím odkaz na cenu nějakého podobného vozidla v zahraničí?
Adif objednal tři diagnostické vlaky od Stadleru za 74,4 milionu EUR.
To jen pro představu, názor ať si každý udělá sám. Nevím, jestli je to hodně, nebo málo.
To je necelých 630 mil Kč za vlak. Hádám i s pohonem, když vlak.
čtyřvozové, s diagnostikou i svršku, nejen trakčního vedení, i s diesel agregátem. A kupodivu přímo od Stadleru a ne od překupníků.
https://www.railjournal.com/fleet/adif-orders-new-diagnostics-trains/
… a pětiletou údržbou.
A ten Stadler vyrábí všechny ty měřící systémy, nebo tam působí jako překupník (včetně odladění)?
Vše máte zde. https://zdopravy.cz/v-cesku-se-testuje-netradicni-flirt-jednotka-od-stadleru-bude-kontrolovat-spanelske-trate-146743/
Nazývat vyrobce drážních vozidel překupníkem…
Tak ty měřící systémy „kupuje“ od MerMecu a ve finále se to prodá Adifu.
Jde o sdružení Stadler a Mermec. To je opravdu dost velký rozdíl oproti tomuto systému, kdy zakázku za půl miliardy získává firma s dvoumilionovým základním jměním.
A nejsou náhodou od toho novináři aby odkryli, případné kriminální praktiky a tím to dali do hledáčku policie?
Novinář s velkým“N“má čmuchat a ne jen papouškovat tiskové zprávy..:o)
Kde jste přišel na to, ze je to tisková zpráva?
Tak tedy spíše vyjádření SZ. Čekal bych od Novináře, že se do toho zakousne😉 Zjistí vlastníky dané firmičky,vazby na určité osoby atd… prostě investigativni novinařinu.
Je jasné,ze SZ neřekne sama o tom nic špatného,jako vždy je vše ok, vše křišťálově čisté 😉
A jak víte, že v zahraničí mají „hotové“ systémy“, že si je neskládají podobně jako SŽ?
Něco asi existuje, ale stále to bude kusová výroba.
Já bych si představil třeba něco takového: https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_TGV_Iris_320
ale asi až v době, kdy bude už VRT fungovat.
Vše je kusová výroba. Je to specifikum. Není výrobce toho. Každý stát má své specifikum a chce jiné věci.
“Každý stát má své specifikum a chce jiné věci.”
Hurá. A penízky se točí…
Tak třeba v Německu nejsou dva systémy napájení.
České specifikum, musí být překupník aby se snáze odklonilo pár chechtáků.
Tak to musí umět měřit i sluneční koronu…
Mě přijde, že se výrobci domluvili mezi sebou. Proto je cena přemrštěná.
O kolik je cena přemrštěná?
To byste se měl zeptat spíš někoho jiného, možná nejlépe PČR.
Když někdo říká že cena je přemrštěná, měl by své tvrzení také podložit věrohodnými daty.
To jde? Na výběrové řízení se přihlásila jedna firma. Tak koho vybrat?
Ve světě dobré správy je to osvědčený a nejoblíbenější model…
V článku je uvedeno, že té jedné firmě, co se přihlásila, dělají podzhotovitele firmy, které se mohly přihlásit samostatně. Proto si myslím to, co si myslím.
Jeden myslel a vymyslel fúrik (kolečko)….a teraz ho musí tlačiť
Mohly se sice přihlásit samostatně, ale pak by si to ověšení a následné odladění různýma systémama musela SŽ řešit sama. Ono totiž každá z těch firem osazuje zpravidla jeden druh měřícího systému a třeba nějaký počítačový systém pro ukládání dat si k tomu musíte přidat sám.
On je obecně problém, nějakého výrobce takovéto techniky vůbec najít, to prostě nejsou housky na krámě s pekařem v každé vesnici.
Výrobce je jedna věc; integrátor, který se vyzná v džungli předpisů a požadavků druhá. Ostatně ne nadarmo má tenhle vergl několik let zpoždění.
Přičemž bych řekl, že výrobcům těchto měřících zařízení jsou nějaké džungle předpisů ukradené.
Ano, je to náš problém, že si tyhle džungle pěstujeme. Komu asi prospívají?
Proto to nedodávají napřímo výrobci zařízení, ale integrátor.
Mě přijde cena vzhledem k okolnostem ještě docela fajn.
Jj, ještě zlatá SŽ. Až to budou pořizovat ŽSR, tak to bude za miliardu (porovnej cenu měřicího vozu na svršek).
ŽSR nakupuje pro změnu od NDCon LOGIC SK. Naposledy 16 mil. eur za kus (vozidlo na měření geometrické polohy koleje) a 14,5 mil. eur za kus (vozidlo na defektoskopii kolejnic).
Jakou rychlostí pojede tento vlak okolo Tábora po IV. koridoru, když je potáhne Vectron? Traťová rychlost je ve dvou úsecích pro klopidla 200 km/hod, pro standardní soupravy 170 respektive 185 km/hod.
A hlavně: jakou rychlostí pojede po Bechyňce 🙂
(pokus o vtip)
Vtip pochopen.
Na Bechyňku to nemá přechodnost, tam pojede měřící drezína.
Asi by mohl za jistých opatřeních i těch 200, 185 určitě.
Takovou, jakou zrovna bude vyžadovat konkrétní měření
Za určitých oaptření i těch 200 km/h. Trať snese víc, z hlediska fyziky je tam značná rezerva – musí být kvůli bezpečnosti. Nakonec, Pendolíno jelo 237 na 160 km/h.