Nejdelší trolejbusová linka v Praze získala důležité razítko. Troleje zahustí veřejný prostor, stěžují si odpůrci

Trolejové vedení vznikne na více než 13 kilometrech.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) může pokračovat s přípravou stavby další trolejbusové tratě v hlavním městě. Pražský magistrát dnes uzavřel zjišťovací řízení k elektrizaci autobusové linky 201, která spojuje Nádraží Holešovice a Černý Most.
Podle rozhodnutí není třeba dál posuzovat vliv stavby na životní prostředí. DPP tak může začít připravovat dokumentaci pro společné povolení. Vyplývá to z oznámení v registru EIA. Úřad ve svém rozhodnutí konstatoval, že nasazení trolejbusů místo naftových autobusů přinese naopak zlepšení ovzduší.
S délkou 22,3 kilometru by po dokončení elektrifikace mělo jít o nejdelší trolejbusovou linku v Praze. Trasa povede stejně, jako nyní jezdí autobusy. Vede ze zastávky Nádraží Holešovice přes ulici V Holešovičkách, Na Stáži, Na Pokraji až k metru C Letňany. Dále pak přes Kbely a Rajskou zahradu až na Černý Most.
Trolejové vedení plánuje DPP na 13,3 kilometrech. Pro linku 201 je počítáno s nasazením klasických krátkých vozů o délce 12 metrů s garantovaným dojezdem alespoň 15 km na baterie.
Součástí projektu je propojení trolejbusového vedení v Lovosické ulici s připravovaným trolejovým vedením v Prosecké ulici v křižovatce Prosecká x Lovosická. Dále dojde k propojení trolejbusového vedení na křižovatce ul. Tupolevova x Veselská (okružní křižovatka), kde dojde k vložení výhybek a trolejových křížení na okružní křižovatce.
Nabíjecí stání je řešeno v rámci terminálu Nádraží Holešovice. Měnírny mají vzniknout v Střížkově, u křižovatky Veselská/Toužimská, v Garážích Klíčov a na Černém Mostě.
Plány počítají s tím, že linka 201 pojede od konečné Nádraží Holešovice na bateriový pohon až do zastávky Kuchyňka, kde budou umístěny natrolejovací stříšky a začínat trolejové vedení. Zatrolejovaná bude mimo jiné ulice V Holešovičkách včetně výjezdu směr Bulovka, ale pouze ve směru do kopce. Odhadované náklady jsou 600 milionů korun.
Odpor od 28 obyvatel
Na rozdíl od jiných plánů na trolejbusy v Praze se příprava této tratě nesetkala s větším odporem u městských částí či obyvatel, podle rozhodnutí většina radnic se záměrem souhlasí. Praha 9 požaduje v souvislosti s vybudováním měnírny Střížkov najít alternativní řešení s žádným nebo minimálním dopadem na zeleň.
DPP přepracuje projekt nejdelší trolejbusové linky, chce předejít komplikacím
Do zjišťovacího řízení přišly i některé připomínky veřejnosti. Dokumentace uvádí námitky občanů (28 podpisů), kteří mají obavy ze zakonzervování dopravy v ulici Na Pokraji v lokalitě Nového Střížkova.
„Považují za alibistické řešení pouhou elektrifikaci záměru při zachování hustoty dopravy a upozorňují na zahuštění veřejného prostoru trolejovým vedením,“ uvádí materiál. Poukazují například na zvýšený hluk, znečištění a atraktivitu oblasti pro bydlení. Požadují nasazení trolejbusů na větší silnice a reorganizaci veřejné dopravy v této oblasti. Celé vyjádření veřejnosti je zde.
„Jedná se o dlouhodobé stěžovatele v lokalitě zastupující jen malou skupinku obyvatel, zcela zjevně využívajících osobní auta, protože vůbec nereflektují potřebu plošné obsluhy zastavěného území a zcela bez jakéhokoliv podložení věcnými argumenty odkazují, že lokalitu dostatečně obsluhuje linka metra C nebo trolejbus č. 58,“ vypořádal magistrát jejich připomínky.
Podobné připomínky podal ještě Petiční výbor Za zklidnění dopravy v ulici Na Pokraji, SVJ Václavka a spolek Na Pokraji Proseku.