Nejdelší trolejbusová linka v Praze získala důležité razítko. Troleje zahustí veřejný prostor, stěžují si odpůrci
Kloubový bateriový trolejbus SOR TNS 18 pro Prahu poprvé v provozu s cestujícími. Foto: DPP

Trolejové vedení vznikne na více než 13 kilometrech.
Koukám na tu mapu … není náhodou v úseku od krizivatky Tupolevova x Veselská po křižovatku Veselská x Beranových zároveň plánována tramvajová trať z Ďáblic? To tam bude trolejové i tramvajové vedení?
Plánována je asi hodně silné slovo.
Ve fázi “Studie”, která předchází “Územnímu řízení”. Až tam v době územního řízení budou troleje, neprojde to.
https://www.praha.camp/praha-zitra/projekt/tramvajova-trat-sidliste-dablice-nadrazi-cakovice
Záleží, jak by byla Veselská řešená jako celek. Dá se to navrhnout, aby tramvaje nijak nekolidovaly s trolejbusy a jediné křížení by bylo se stávající tratí v Tupolevově nebo aby trolejbusy jezdily pod dráty jen ve směru na Kbely.
Poukazují například na zvýšený hluk, znečištění a atraktivitu oblasti pro bydlení.
Myslim, ze z nekterych argumentu by mohla byt v TV i zabavna show,… pac tohle je vyrok desetileti…
Ten dopis je taky slušný materiál. To nemohl napsat nikdo příčetný. 😀 Uměl bych se vyjádřit ke každému paragrafu, ale to je asi zbytečné, odpůrci si to stejně nepřečtou.
A jestli si řidiči některými sídlištními uličkami zkracují cestu, pak ať si to vyřeší s nimi a neblokují stavbu trolejbusové trati. Jinak linka 201 není z těch slabších linek jako do Sobína nebo Benic. Špičkový interval 7-8 minut už za elektrifikaci stojí.
Přesně. Z cyklu „Ptejte se mě na co chcete, já vám na co chci odpovím“. Mistrovské dílo.
Být MHMP, na veškeré akce typu „Petiční výbor Za zklidnění dopravy v ulici Na Pokraji“ bych v první řadě reagoval návrhem omezení IAD – zóna 30, žádné parkování na chodníku, zklidňovací prvky v ulici (zúžení, dělené přechody, kruháče).
To je ostatně nejefektivnější cesta ke zklidnění dopravy a ten trolejbus už se v tom pak ztratí.
To zrovna v ulici Na pokraji (i Na Stráži) už je, až na ty zklidňovací prvky. Ano, toho trolejbusu si tam nikdo nevšimne, je to jen takové kverulantství.
Jenze ulice Na Pokraji bude spadat pod silnicni spravni urad Praha 9. Navic nezapomente, ze rozhoduje statni sprava.
V čem je toto podstatné?
Já tam jezdím, ale na chodníku se tam neparkuje. Neparkuje se tam vůbec pokud si všímám.
Podle plánku je to na velkou konzervaci – drátování Holešoviček, kde snad každý radní pro dopravu slibuje zahloubení, drátování úseku v Letňanech okolo úřadu, když stále slibují novou Veselskou.
Myslím, že výměna sloupů bude opravdu nákladů minimum v tomto ohledu.
„Skrz naši čtvrť jezdí moc aut, proto nechceme trolejbus.“ 🙃
Na první pohled mi přijde, že argumenty o reorganizaci dopravy jsou logické, na tu 201 je dost nadáváno jako na neefektivní vymeták.
Nicméně jak často skutečně místní podávali podněty na Ropid a podobné? Jestli se to snaží shodit jenom přes ekologii (EIA), je to podobná sviňárna jako lanovka, z které se samozřejmě už všichni poučili.
Kdyby to byl neefektivní vymeták, tak to nejezdí každých 8 minut. A prázdný ten autobus fakt není.
Lidi ráno musí metrem do centra, 201 mívá pravidelně do Holešovic 25 min zpoždění. Lidi si na to stěžují..
Jj taky mi vadí, že Letnany -kbely když mi ujede 201, tak za 5minut jedoucí 185 či 159 ho dojede. Ale nejednou jsem s ním jel při přestupu v Holešovicích až do Satalic a to že jede o 10 minut dýl než metro kompenzovaly 2 vynechané přestupy a čekání na další vozidlo…
Podobně kdysi odmítali tramvaj v Jeremenkově a most ke Zlíchovu, jenž tak posunuli do nynější z hlediska vazeb nepraktické polohy. Ještě očekávám kolečko stran parkování v někdejších jízdních pruzích versus kácení stromů ve jménu dostatku místa pro auta.
Chápu, že asi není dost vozidel, ale nechtělo by to zatrolejovat spíš vytíženější úseky? V okolí třeba Prosek – Vysočany – Spojovací? Nebo třeba Kobylisy-Bohnice?
Nic proti, ale 201 nebo linka na Hanspaulce nevyužije plný potenciál jako by byl v těchto skutečně vytížených a výškově náročných úsecích
Je to logické, ale bylo by potřeba nějak předělat linkové vedení, aby skutečně troleje zabíraly více linek na většině trasy. Jsou to jenom drobnosti, všechno co je zmíněno v plánu rozvoje PID mi v této souvislosti přijde logické. Jenom se všichni nějak té reorganizaci dopravy brání.
Linkové vedení je jedna věc, ale souhrnný interval všeho, co by mělo jako trolejbus jezdit je druhá. Tak nějak se obávám, že kabelové trasy z měnírny nebudou mít dostatek prostoru napájet další linky. Ale je to jen můj dojem, zadání pro energetický výpočet jsem neviděl.
Jo ale jak reorganizovat?
Prosek – Vysočany se bude trolejovat pro linku 375.
V jaké fázi je vůbec tahle akce?
Tento úsek odložen o cca 20 let než bude nutné přestavit (a zvýšit) podjezd v Jandově. Aktuálně je celkem zahlouben a stejně se do něj nevjede trolejbus ani s klacky dole a bez drátů pod mostem. Holt SŽ slibovalo, ale při přestavbě Vysočan most zůstal původní, protože ní až tak starý a je ve slušném stavu. Čekání na nový, výše a ideálně čtyřkolejný bude jako na Godota.
To by ale přece zabilo i třeba linku 136, která je v plánu zatrolejení (plánuje se pak propojit s linkou 150).
Čistě dojmologicky by se to mohlo vejít hodně natěsno už dnes.
Jen u historickych vozu, nove trolejbusy maji autobusove karoserie a na nich vystroj a baterie, jsou o poznani vyssi…
Vždycky můžou výšku dát do podmínek výběrového řízení
Spíš to beru pocitově podle toho, kolik je místa nad dieselovými SOR, když tam projíždí. Ale je o hooodně od oka, to přiznávám.
A to je ověřena aktuální informace, nebo vaše domněnka? Poslední dobou se to v diskusích jaksi přestává rozlišovat…
Aniž bych o tom cokoliv věděl, tak jsem našel tohle: „Po dořešení veškerých majetkoprávních záležitostí ze strany TSK Praha bude možné podjezd vyhloubit již bez přerušení železniční dopravy.“
zdroj: https://silnice-zeleznice.cz/zeleznice/optimalizace-tratoveho-useku-mstetice-mimo-praha-vysocany-vcetne-1026
To je ale v Horních Počernicích.
Stacilo by snizit niveletu vozovky pod mostem…
Tato informace je zcestná. Podívejte se na jiné podjezdy, kde jezdí autobusy či trolejbusy. TV tam nebude, ale trolejbus bezpochyby na baterku projede.
Nepodjede pod mostem, to jsem kdysi resil, aby doslo ke snizeni nivelety vozovky v Jandove, pac mirne k mostu stoupa… stacilo by i 20-30cm… jenze se k tomu postavili tak, ze by byl prilis velky sklon v ulici Na Krocince, coz je hloupost, pac to bylo kvuli zrusenym kolejim vlecky, dnes je tam mensi sklon, opravena krizovatka, novy zel. most, ale pro trolejbusy nizka vyska, neprojedou…
U té Hanspaulky se spíš využije to, že dieselová sorka se do toho kopce fakt trápí. 131 je linka, která v obou směrech nejdřív vystoupá na kopec a pak hned zase sjede dolů.
Jo, to určitě, bude to tam fajn. Moje myšlenka byla jen, o kolik větší by mohla být ta úspora, kdyby to bylo i na uvedených místech, když to vytížení je jinde. Ale jasně, bylo by to i o dost složitější
to „trápení se“ je spíš dáno koupí vozidla o nízkém výkonu, resp. nezohlednění kopcovitosti ve výběru vozidla.
je to podobné jako u ČSAD Kladno – když, pro změnu plynový, bus nasadí na kopcovitou trasu. Ten CNG do kopce jede o 50 i více % pomaleji než diesel, takže nikdy nestíhá jet podle JŘ, pokud ten byl sestaven na naftový bus.
…autobus tam muze papat i 50L do kopce…
Podobný terén je prakticky v celé Praze… A taky kdo pamatuje Ikarusy na Prosek, má o “trápení” trochu jinou představu. 🙂
Ano, bylo zabavne sledovat ridice, jak se rozjizdi a radi az na 7 stupen a pak zas po najeti na estakadu podrazuje az na 2-3… a jede krokem…
Případně v zimě nejede vůbec, protože sníh (teda spíš břečka). Co hodin jsem se načekal na Vysočanské, jestli to některý bus vyškrábne a dostanu se do školy.
1) To že se dělá 201, přece nijak nebrání ostatním úsekům.
2) Kobylisy-Bohnice, stejně jako jiné vytížené úseky by si elektrifikaci zasloužily, ale rovnou tramvajemi. Ne trolejbusy.
Libka na Hanspaulce? Vite jak casto jezdi?
Veřejný prostor zahušťuje každý den spousta zbytečnějších věcí než troleje…
Pročetl jsem jejich stížnost a ty vole….. Takhle jsem nedokázal psát seminárky ani na střední, když jsem byl totálně v koncích a nevěděl co už jak popsat apod. Dojmologie nejvyššího řádu. Navíc, docela by mě zajímalo, jak z trolejového vedení hrozí pro obyvatele riziko zásahu elektrickým proudem. Asi se teď budu trolejbusům vyhejbat. A hlavně… vadí jim zátěž hlukem. Copak trolejbus nadělá více kraválu, než naftový bus? Skoro bych si troufl říct, že nikoliv.
Mělo by platit pravidlo, že pokud budou stížnosti zamítnuty, tak že úřad má po stěžovatelých právo požadovat kompenzaci za zmařený čas a člověkohodiny. A u takovýchhle nesmyslů speciálně.
A není lepší ponechat právo mluvit a namítat, ale naučit úřady odpovídat stručně a rychle, zejména u nesmyslů?
Promiňte, ale co chcete slušného říct na vyložené nesmysly?
Fakta – například, že se dá očekávat naopak snížení hlukové zátěže – podložená doklady.
Možná by se mohla ujmout aktualizovaná fráze: „Představuje si to jako Kamui válku.“
A není ještě lepší si nejdříve důkladně promyslet to, na co a jak si stěžuju, než zahlcovat úřady kravinama?
Uvědomte si, jak blbý je průměrný člověk, a skoro polovina bude ještě blbější. Čili i těmto je třeba něco vysvětlovat.
A má to smysl? Někdy se mi totiž zdá, že je naprosto marné plýtvat hromadou času a energie takovým něco vysvětlovat, protože výsledek je nejistý. A těžko se uchlácholím tím, že jsem to aspoň zkusil.
Skutečně jste takový optimista a myslíte si, že ta jak píšete ‚ještě blbější polovina‘ si vůbec chce nechat cokoliv vysvětlit? Vždyť u těchto lidí platí, že čím vymaštěnější dutina lebeční, tím víc neměnný mají NÁZOR.
Myslím že po tom co předvádí prezident USA, by i české úřady měly odhodit masku serióznosti, vyváženosti i asertivity a začít zrychleně odpovídat na všechny blbé připomínky v duchu Brawndo – po čem kytky touží: https://www.youtube.com/watch?v=Jsku7DcZJl0&ab_channel=MartinKr%C3%A1l%C3%ADk
Takže právo jen pro bohaté?? dobře ty.
Spíše by mě zajímalo, jak přišti na to, že linka 201 je slabě využívaná, což ve stížnosti opakují dokonce několikrát. Evidentně nikdo z nich ten autobus neviděl zevnitř.
A že je prý „souběžná s linkou C“, tomu už se lze jedině smát. To by mě zajímalo, kde na Bulovce nebo v Satalicích jezdí nějaké metro C.
Ona je využívaná nerovnoměrně. Ale takhle ty všechny úseky spojit jedním autobusem je asi nejrozumnější řešení, pokud ji na začátku trasy nezabijou kolony v Holešovičkách-
Ta nerovnoměrnost asi ani nevadí, a díky tomu pak ani nevadí to že nejede dle JŘ, pokud drží interval, asi na málokteré spojení někomu vyjde jako nejlepší to jet celé 201.
To že kopíruje metro C je naopak skvělá vlastnost, od té nejbližší stanice doveze lidi do míst které metro míjí, to že se na druhém konci zpozdila nevadí, při četnosti spojů ve špičce prostě vždy za pár minut nějaká přijede
Troleje pod tubusem metra? Nebudou překážet kamionům, případně vyšším dálkovým autobusům?
Kde budou troleje pod tubusem metra?
Na Černém Mostě před výstupní zastávkou.
Dle toho přiloženého schéma končí troleje u Polikliniky Parník – to tedy neplatí?
Od polikliniky už troleje být nemají.
Jednak pod tubusem žádné troleje nebudou a i kdyby byly, budou troleje cca 15 cm pod ním. A nechtějte mi namluvit, že kamiony jezdí pod mosty s přesností na centimetry, když mají respektovat značku, která udává hodnotu o 0,5 m nižší, než reálně je.
Odkdy je trolejbus hlučnější než autobus?
Z principu nemusí, ale některým modelům dost piští výzbroj, a nutnost, aby hluk byl menší než u autobusu není podmínkou schválení a obvykle ani výběrového řízení. A na druhou stranu ty autobusy už také nejsou tak hlučné, jako staré karosy.
Změnila se povaha hluku. Vzpomínám si, jak mě překvapilo, o kolik byly nově dodané Sorky tišší než ty, které už měly pár let odježděno. Ten hluk u nich bude asi souviset s chladičem v motorovém prostoru, jako kdyby po letech odcházela ložiska. Pokud by někdo věděl a doplnil, budu rád!
Magistrát se s tím teda vůbec nemazal 😀
Proč to vlastně řeší magistrát a ne DESÚ jako Hanspaulku?
Protože to není povolení záměru (stavební povolení), ale zjišťovací řízení EIA: Jedno podle stavebního zákona, druhé podle zákona „EIA“.
EIA je první krok, tu řeší vždy krajský úřad (a magistrát v případě Prahy). Až teď to půjde na DESÚ.