LOT 3a leaderboard

Nejasnosti kolem vlaků v Libereckém kraji. Do hry se k Arrivě vrací České dráhy

Zázemí Arrivy v malešické teplárně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZázemí Arrivy v malešické teplárně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec uvedl, že kraje mohou začít litovat toho, že se rozhodly využít pro zajištění železniční

Generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec uvedl, že kraje mohou začít litovat toho, že se rozhodly využít pro zajištění železniční dopravy služeb jiných dopravců. Podle jeho slov hrozí v některých krajích, že jiní dopravci nevyjedou. Uvádí to na příkladu Arrivy v Libereckém kraji. Ta ale odmítá jakékoliv problémy.

„Zejména ze strany jednotlivých krajů je mnohdy preferována nižší cena za vlakové kilometry, přičemž se stává, že vybraný dopravce následně nedokáže splnit to, co nabídl,“ uvedl Kupec na setkání s členy Odborového sdružení železničárů, o kterém informoval odborářský server Obzor.

Ilustroval to na příkladu Libereckého kraje, „kde společnost Arriva má podle dostupných informací problémy s plněním smlouvy, neboť nemá dostatečné kapacity jak v oblasti souprav, tak vlakového personálu.“

Dceřiná firma Deutsche Bahn – Arriva vlaky – má v Libereckém kraji převzít provoz na lince L3 z Liberce do Staré Paky a lince L18 z Železného Brodu do Tanvaldu.  V poptávkovém řízení nabídla nižší cenu, dokonce i když dostaly ČD druhou šanci snížit nabídku.

Nabídky se ale částečně liší: ČD nabídly za cenu o 1,50 Kč za kilometr vyšší nízkopodlažní soupravy RegioShark, Arriva nízkopodlažní jednotky Siemens Desiro garantuje až po prvním roce provozu. Postup Libereckého kraje přitom nese od začátku známky nepříliš povedeného způsobu výběru. Kraj byl personálně propojen přes jednatele organizátora dopravy Korid LK Pavla Blažka s manažerem Arrivy Petrem Prokešem, oba měli společnou firmu. Kraj poté oslovil znovu České dráhy, ať podají nabídku znovu, Arrivu však už ne.

Arriva bude mít smlouvu až na podzim, dříve ji není možné uzavřít kvůli roční notifikaci. „Smlouva s Arrivou bude podepsána poté, co její znění projedná Rada Libereckého kraje. Mělo by k tomu dojít na podzim tohoto roku. Pokud by nastaly komplikace s jejím plněním, Liberecký kraj bude hledat jiné řešení,“ řekl mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla.

Arriva nepřipouští, že by nevyjela. „Vůbec nepochybujeme, že budeme připraveni včas. Všechno probíhá tak, jak jsme si naplánovali. Náborová kampaň na strojvedoucí, stevardy a další profese je v plném proudu, stejně jako modernizace vlakových jednotek,“ uvedl mluvčí Arrivy Martin Farář.

Podle zdrojů deníků Zdopravy.cz ale už kraj neoficiálně oslovil České dráhy, zda ještě jejich nabídka platí. Kraj se totiž obává toho, že bude kritizován za to, že první rok provozu budou jezdit dál vysokopodlažní jednotky a ne nízkopodlažní, které České dráhy nabídly.

Oficiálně ale k oslovení zatím nedošlo. „Pokud se situace změní a budeme osloveni, abychom znovu podali nabídku a tyto výkony zajišťovali, pak o tom samozřejmě budeme jednat. Jak jsme ale kraje předem upozorňovali, v případě, že se rozhodnou pro jiné dopravce, stáhneme techniku i personál a nebude možné se obratem vrátit, pokud některý z alternativních dopravců selže a nebude své sliby plnit,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Kraj ale nemá jistotu, že by se i od ČD ještě nízkopodlažních jednotek dočkal, ty je nabízely i jiným krajům.

Tagy Arriva vlaky České dráhy Dopravní obslužnost Liberecký kraj Liberecké kraj linka L3 Liberec - Turnov - Stará Paka Top
152 komentářů