Vybral pro kraj Arrivu, s jejím zaměstnancem má firmu. Soutěž čeká asi opakování
Liberecký kraj osloví pravděpodobně znovu železniční dopravce kvůli zakázce na zajištění provozu na lince L3 z Liberce do Staré Paky
Liberecký kraj osloví pravděpodobně znovu železniční dopravce kvůli zakázce na zajištění provozu na lince L3 z Liberce do Staré Paky a dalších dvou tratích, o které měl původně jednat jen se společností Arriva vlaky. Chce tím vyvrátit podezření ze střetu zájmů, kterému čelí.
Zakázku měl na kraji na starost Pavel Blažek, který má ale současně firmu se zaměstnancem Arrivy Petrem Prokešem. Žádný z nich v tom problém nevidí; oba odmítají, že by soutěž nějak ovlivnili.
Blažek je jednatelem krajské firmy Korid LK a podle hejtmana Libereckého kraje Martina Půty měl celý proces výběru dopravce na starosti. Současně ale vlastní několik let společně Petrem Prokešem firmu Transport Advisory. Prokeš dříve Korid LK vedl, aktuálně pracuje v Arrivě.
„O skutečnost, že má firmu s jedním ze zaměstnanců Arrivy nás během projednávání materiálu předloženého do rady neinformoval,“ řekl Půta. Podle svých slov nechce, aby tato skutečnost měla dopad na věrohodnost celého výběru. „Ředitel krajského úřadu dostal za úkol připravit na první lednovou radu kraje podrobnou informaci o dosavadním postupu. Na základě této informace rozhodneme o dalším postupu. Budu navrhovat, aby k podání nabídek byli znovu osloveni všichni dopravci, se kterými bylo doposud jednáno,“ řekl Půta poté, co ho na možný střet zájmů upozornil deník Zdopravy.cz.
Liberecký kraj oslovil na konci října několik dopravců, aby podali do 30. listopadu nabídky. Nakonec ale došlo k prodloužení termínu. V původním termínu podala nabídku pouze společnost GWTR. Kromě Arrivy byly ve hře České dráhy a společnost GW Train Regio, která podala nabídku na část celého souboru. Byla ale levnější: zatímco Arriva za celý soubor chtěla zhruba 160 korun, GWTR 128 Kč.
Kraj 12. prosince vyzval České dráhy, aby poslaly alespoň indikativní nabídku kvůli tomu, že kraj obdržel „zajímavou a časově omezenou nabídku jiného dopravce“. Dal jim ale jen dva dny. České dráhy už nabídku nepodaly, upozorňovaly kraj i na údajnou nesprávnost termínu, který kraj dříve stanovil, podle jejich výkladu měl kraj stanovit termín pro podání nabídek až na 20. ledna. O čtyři dny později Rada rozhodla o tom, že bude jednat dál pouze s Arrivou.
Blažek i Prokeš ve svém vyjádření odmítli, že by měli nějak šanci ovlivnit výběr dopravce, stejně tak Arriva. „K žádnému střetu zájmů v žádném případě nedochází. Petr Prokeš je výborný specialista, který u nás pracuje od roku 2017. Respektujeme, že postupně ukončuje svou činnost ve firmě, kterou spoluzakládal před více než šesti lety, naším zájmem je, aby se věnoval už pouze práci pro Arrivu. Za tím si stojíme a obavu ze střetu zájmů musíme jednoznačně odmítnout,“ uvedl mluvčí Arrivy Martin Farář. „Trh v České republice je velmi malý, pokud bych jako odborník na veřejnou železniční dopravu chtěl někde kohokoliv zvýhodňovat, okamžitě bych si poškodil pověst, to si nemůžu dovolit,“ řekl Prokeš, který Korid LK zakládal, vedl a do firmy přivedl i Blažka. „Rozhodně odmítám, že by z mé strany vzhledem k osobním vztahům s kýmkoli docházelo nebo mohlo docházet k úniku citlivých obchodních informací mezi konkurenty na trhu,“ dodal Blažek.
Kraje jsou aktuálně v nepříliš výhodné pozici, do které se dostaly samy vlastní chybou, především otálením se soutěžemi i nepochopením možností, které skrývá přímé zadání. Deset let věděly, že jim většina smluv s Českými drahami končí v prosinci 2019, přesto většina nevypsala řádnou soutěž a výběr dopravce řeší na poslední chvíli. Ukazuje se přitom, že kapacita alternativních dopravců je už prakticky vyčerpaná a firmy se už do dalších zakázek nehlásí. Ukazuje to vývoj v posledních soutěžích v Jihočeském či Plzeňském kraji. Toho si jsou dobře vědomy České dráhy, které krajům své služby nabízejí výrazně dráž než dosud.