Nejasnosti kolem nehody boeingu v Teheránu. Ukrajinští experti letí do Íránu
Ukrajina posílá do Íránu speciální tým, který má pomoci objasnit příčiny dnešní nehody Boeingu 737-800 společnosti Ukraine International (UIA). Oznámil to
Ukrajina posílá do Íránu speciální tým, který má pomoci objasnit příčiny dnešní nehody Boeingu 737-800 společnosti Ukraine International (UIA). Oznámil to dnes ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
„Všichni budou zapojeni do vyšetřování, identifikace a repatriace těl Ukrajinců, kteří při katastrofě zahynuli. Nepřetržitě vedu konzultace s našimi zahraničími partnery. Naší prioritou je zjistit pravdu o této strašné katastrofě a kdo za ni zodpovídá,“ napsal Zelenskyj na sociální síti.
https://www.facebook.com/zelenskiy95/posts/2431540890429606
Vzhledem k napjaté situaci v oblasti, kdy k nehodě došlo jen krátce poté, co Íránci začali ostřelovat americké cíle v oblasti, přibývají i spekulace, zda nedošlo k zasažení letadla raketou. Takovou verzi podporují záběry na sociálních sítích, na kterých letadlo hoří ještě ve vzduchu. Jejich pravost ale není ověřena. Jistým důkazem může být i poškození křídel či krytu motoru otvory připomínající střelbu projektily. V této souvislosti je ale nutné připomenout i loňský výbuch motoru u stejného typu letadla společnosti Southwest Airlines. Tehdy došlo k výbuchu, část krytu motoru poškodila trup a rozbila okénko. Jednu z cestujících podtlak téměř vysál z kabiny, nakonec se ji podařilo v letadle udržet. Žena později zemřela na následky zranění.
„Je příliš brzy spekulovat o příčině. Vyšetřování teprve začalo a v celém případu je mnoho nejasností,“ říká Harro Ranter z Aviation Safety Network. Agentura Reuters přišla večer se zprávou, že podle zdrojů z kanadských bezpečnostních služeb nic nenasvědčuje sestřelení, ale nejspíše došlo k přehřátí motoru.
Nad předčasnými závěry na základě snímků z nehody varuje i skupina investigativních novinářů Bellingcat. Podle nich je ve větším rozlišení vidět, že díry na snímku jsou ve skutečnosti kameny.
https://twitter.com/vpkivimaki/status/1214985037252300800?s=20
Podle íránského úřadu pro letectví stroj havaroval pravděpodobně kvůli technickým problémům. Není ale jasné, z čeho úřad vychází. Írán současně uvedl, že nevydá černou skříňku Boeingu a ani není jasné, jaké zemi ji zpřístupní. Podle mezinárodních pravidel má Írán vést vyšetřování, výrobci se nikdy černé skříňky nepředávají.
Ukrajinské aerolinky dnes na tiskové konferenci uvedly, že vylučují lidskou chybu. Zveřejnily jména pilotů včetně toho, kolik mají už nalétáno. Letadlo bylo dva dny před nehodou na kontrole.
Ukrajinský server Evropejska pravda s odvoláním na íránská média napsal, že pilot v době od startu do zřícení nekontaktoval řídící věž letiště ani nevyslal nouzový signál. Tuto informaci novinářům poskytl šéf íránské organizace pro civilní letectví Alí Ábedzádeh. „Nemáme žádné informace o závadách, pilot se nespojil s řídící věží,“ řekl.
Při katastrofě podle šéfa ukrajinské diplomacie Vadyma Prystajka zahynuli občané sedmi států: 82 Íránců, 63 Kanaďanů, 11 Ukrajinců (dva cestující a devět členů posádky), deset Švédů, čtyři Afghánci, tři občané Německa a tři Britové. Další dva cestující se sice k letu do Kyjeva zaregistrovali, ale na palubu nakonec nenastoupili. Velká část občanů Kanady byli nejspíše Íránci s kanadským pasem. Kanada je domovem velké íránské diaspory a UIA nabízí relativně levné lety mezi Torontem a Teheránem s mezipřistáním v Kyjevě, poznamenala agentura AFP.
Kvůli situaci v oblastí ještě před pádem letadla vydaly americké úřady zákaz letů svým aerolinkám nad Íránem, postupně k němu přistoupili i další dopravci.
s využitím ČTK