egoe-plus
Infrastruktura Mimořádné události Železnice

Nehod na přejezdech i přes miliardové investice přibývá, CDV mluví o změně norem

Nové zabezpečení přejezdu, Sedlice. Pramen: Správa železnic
Nové zabezpečení přejezdu, Sedlice. Pramen: Správa železnic
Podle studie je u nás výrazně delší předzváněcí doba než jinde v zahraničí. Na jejím zkrácení ale není shoda.

Miliardové investice do lepšího zabezpečení železničních přejezdů zatím nepřinesly snížení nehodovosti. Za první čtvrtletí letošního roku naopak počet střetů stoupl v meziročním porovnání o 76 %. Začíná rovněž i debata, zda by se na českých přejezdech neměly změnit státní normy.

Podle statistik Drážní inspekce došlo za první tři měsíce letošního roku ke 46 nehodám na přejezdech, loni od ledna do konce března k 26. Na trojnásobek stoupl počet obětí: ze 4 na 12, počet zraněných klesl z 16 na 24.

Správa železnic přitom v posledních letech výrazně zvýšila objem peněz do železničních přejezdů. Jen v roce 2020 bylo uvedeno do provozu nově 92 technicky zabezpečených železničních přejezdů, z toho 64 % s doplňkovými závorami. Letos má vylepšením projít 120 přejezdů (kompletní seznam jsme přinesli zde).

Do debaty o bezpečnosti českých železničních přejezdů vstoupilo svoji novou studií i Centrum dopravního výzkumu (CDV). To zkoumalo projektové zásady pro přejezdy v Česku v porovnání s vybranými evropskými zeměmi. Šlo o materiál na objednávku ministerstva dopravy. „Jinými slovy lze konstatovat, že bezpečnostní výhody závor nejsou v České republice plně využity a úpravou jejich technického řešení pomocí zahraničního know-how by bylo možné viditelně zlepšit bezpečnost provozu,“ řekl spoluautor materiálu Pavel Skládaný.

Sekvenční sklápění je už u nových přejezdů automaticky

CDV vytipovalo několik oblastí, kde by mohlo dojít ke zlepšení. Jednou z nich je takzvané sekvenční sklápění u čtyřdílných závor. Velká část takto vybavených přejezdů sklápí závorová března současně. V zahraničí v případě užití čtyřdílných závor převažuje řešení, kdy se vjezdová závora sklápí dříve než závora výjezdová, což fyzicky omezí prostor pro vjezd do přejezdu následkem nekázně či přehlédnutí výstražných světel a jednak to umožní opuštění přejezdu i řidiči, který do něj nelegálně vjede těsně před začátkem sklápění závor.

Správa železnic už u rekonstrukcí s takovým typem sklápění počítá. „U nově budovaných přejezdů s čtyřdílnými závorami je sekvenční sklápění dodáváno automaticky. Dále tuto funkci doplňujeme v rámci rekonstrukcí přejezdů tam, kde je to technicky možné,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Podle CDV je v Česku 1564 přejezdů se závorami, z toho 322 se čtyřdílnými závorami, které lze za dodržení jistých podmínek sklápět sekvenčně.

Podle studie by větší bezpečnosti měla přispět i kratší předzváněcí doba. Jde o čas mezi rozsvícením výstražných červených světel a začátkem sklápění závor. „Vzniká dilema, kdy červená světla sice svítí a platí ‚stůj‘, ale závory zůstávají dlouho nahoře. Běžně to trvá 40, 50, ale i 70 vteřin a mnoho řidičů je v pokušení ještě zkusit přejezdem projet. Řada z nich, hlavně zahraničních, předjímá poruchu, neboť v domovské zemi nejsou na takové časování zvyklí,“ uvádí CDV.

V zahraničí je kratší předzváněcí doba

Jako příklad uvádí rakouské přejezdy mezi Břeclaví a Vídní, kdy mají nastavenou předzváněcí dobu vjezdové závory 13 vteřin. „Velmi záleží na tom, jaká vyklizovací rychlost silničního vozidla je uvažována ve výpočtu. V České republice to je 5 km/h, zatímco v zahraničí nejčastěji 8-10 km/h, někdy i více. I díky tomu se zahraniční přejezdy většinou zavírají rychleji,“ dodal Skládaný.

Podle CDV by bylo vhodné současný přístup podrobit odborné diskuzi a „reflektovat faktické změny v relevantních technických předpisech i provozní praxi“. CDV tak navrhuje otevření státních norem týkajících se přejezdů.

Generální ředitel dominantního tuzemského výrobce zabezpečovacího zařízení AŽD Praha Zdeněk Chrdle souhlasí s rozšířením závor se sekvenčním sklápěním, nepovažuje ale za vhodné krátit předzváněcí dobu. „Je potřeba si uvědomit, že na českých silnicích nižších jezdí velké množství kamionů, kterým průjezd trvá déle,“ dodal Chrdle.

Materiál CDV upozorňuje i na další jev: padání závor během zvedání. V praxi jev vypadá tak, že řidič čeká před železničním přejezdem a očekává průjezd vlaku. Ten projede, závory se otevírají a řidič rutinně předpokládá, že výstražný stav končí, protože v naprosté většině případů tomu tak skutečně je. Pokud se ale v tomto okamžiku přiblíží po druhé koleji další vlak, závory částečně již otevřené se okamžitě sklopí zpět. To znamená enormní riziko uzavření automobilu mezi sklopenými závorami, neboť přibližně 30 % řidičů ve fázi otevírání závor již zahajuje jízdu. V rozporu se zákonnou úpravou. Podle Chrdleho se připravuje úprava zařízení, která by podobným situacím zabránila.

„Formálně je to sice zakázáno a problém teoreticky neexistuje, ale z psychologického hlediska je závora velmi silným znakem a uvedené chování je v podstatě intuitivní,“ dodal Pavel Řezáč, ředitel Divize dopravních technologií a lidského faktoru Centra dopravního výzkumu.

Odebírat
Upozornit na
guest
310 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pedestrian

Řeší cipoviny. Tihle inženýři a ostatní havěť, která tohle má na starosti je jen banda debi*ů, která si chce namastit kapsu. Kdyby raději postavili nádjezdy a podjezdy v místě křížení silnice s železnicí a to píšu s železnicí tranzitních koridorů, kde se jezdí každou chvíli a to až 160km/h, eliminovali by tyto možné srážky a nehody. NE! Raději budem vymýšlet pí**viny, jako jsou „supermoderní“ zabezpečovací zařízení na přejezdech, ledky, doba zvonění, počet závor a další blbosti. Na tom si zase pantáti namastí kapsu, a zítra se stane další neštěstí. Ano, řídiči mají dbát na předpisy. Ale u lidí to prostě… Číst vice »

Dušan

Na tratích s výhradním provozem ETCS by ty přejezdy mohly fungovat trochu inteligentněji, než dnes, protože RBC zná kategorii vlaku, jaké vyhovuje vlak jedoucí před přejezd a mohlo/mělo by být schopno o tom přejezd informovat – viz příklad: a) Předzváněcí doba – 20 sec. b) Trať, kde je V = 160 km/h pro pendolino a délka přibližováku 20 x 44,44 = 888 metrů c) náklad ploužící se V = 80 km/h těch 888 metrů jede 40 sec., Pendolino jeden jen párkrát za den. A teď po novu s RBC (!) – 2 délky přibližováku – Pendolino a „ostatní“ – 888… Číst vice »

Alibaba

Rozdělení na Pendolíno a ostatní je trochu nešťastné, těch kategorií by muselo být více. Ale chápu o co vám jde, zavírat závory podle rychlosti blížícího se vlaku.

Hynek

RBC navíc také zná rychlost vlaku a tato data se dají také krátkodobě uchovávat, průměrovat a mohou umožnit okamžité výpočty.

medvěd

ALE……..řidiči na to vylepšení spoléhají ! Jsou uchlácholeni tím, že jsou tam klacky a nevěnují zvýšenou pozornost. Podjezdy a nadjezdy stojí o řád více peněz, ale zase dělají plynulejší jízdu. Navíc už není moc místa , bytová zástavba obklopila v městech tratě.

dan

Podjezdy a nadjezdy nejsou problém, protože kde je vůle, je i cesta.

Tomáš

Kamery bych použil, ale jiným způsobem. Opatřit jisté přejezdy kamerovým systémem, každý den obeslat na základě záběrů pár řidičů, kteří vjedou na přejezd přes červená světla (ať už před pádem závor nebo naopak po jejich zvednutí) a udělit exemplarní tresty a lidi si tu uspěchanost rozmyslí. Pokud si dobře pamatuji, vyhláška mluví jasně, ale dokud se nebude tento nešvar trestat, je podle mého instalace čehokoliv zbytečná,frajírci, co si myslí, že,, to ještě stihnou“, budou pořád.

Kebab

Exemplární tresty😃 To tu ještě nebylo.

Zdendik

To je sice krásné, ale je velká skupina radních, co jsou ZÁSADNĚ PROTI, kamerám na přejezdech se brání a když už, tak je k pokutování nevyužívají. Měření rychlosti je omezování svobodné vůle řidičů a tak dále. V Brně je magistrát proti jakémukoli měření rychlosti a tak se stává, že mně v úseku, kde je z dobrého důvodu třicítka, předjíždí auta, když já mám 35 km/h. Respektování pravidel začíná na maličkostech, pokud to není, je to špatně. V Rusku mají na některých přejezdech nebezpečné zátarasy, ví o řidičích svoje.

Martin

Tak ta diskuse by se mela otevrit, ale doporucil bych jeste par dalsich vylepseni, jako je viditelne cislo prejezdu (moznost ihned telefonovat i z vozu), napisy vyzyvajici k opusteni i prorazeni zavory pokud by vuz zustal mezi zavorami, tlacitko nouze a kamery (okamzity alarm v ridicim centru s vyobrazenim situace), atp.,… U vicekolejnych i informaci o smeru vlaku (neni to zbytecna informace), upozorni ridice a chodce, ze v useku jsou dva vlaky a odkud se blizi… (napr., pri poruse zavor, atp.), … Za pozornost by stala i uprava sirky jizdnich pruhu, oddeleni pruhu, vodorovne znaceni… nekde mozna i fyzicke oddeleni… Číst vice »

Jiří Kocurek

U těch nejfrekventovanějších je nejlepším řešením nadjezd/podjezd, byť by nebyl přímo v obci, ale na obchvatu. Rájec Jestřebí například.

Martin

Tak to samozrejme, ovsem nahradit vsechno nadjezdy a podjezdy asi nebude realne,… souhlasim, ze u tech opravdu hodne frekventovanych je lepsi bud jej zrusit pokud je blizko nahrada nebo MUK zridit…

Alibaba

Ten Rájec-Jestřebí moc dobrý příklad není, tam přejezd (ve stanici) po postavení nadjezdu zůstal.

Michal

To nouzové tlačítko mi přijde jako skvělý nápad. Číslo přejezdu sice vidět je, ale než ho rozrušený řidič objeví, zavolá a sdělí, co se vlastně děje, může být problém…

M152

Ono možná kdyby číslo přejezdu mělo formát jako označení mostů na silnici a bylo oboustranné, bylo by to líp vidět než nějaká samolepka.

Leinad

Kdysi mi bylo řečeno, že by puboši zastavovalo vlaky pro zábavu. Takže paragraf 1 a 4.

Martin

Tak muze byt spojeno s dispecinkem, tedy stisknuti tlacitka nemusi nutne zastavit provoz, pouze by varovala cloveka, ktery by videl na kamere co se deje… Kdyz to srovnate se stavem ted, porad zlepseni… rada lidi ani nevi kam volat…

Pavel Čech

Takhle to mají v Japonsku.

Romanero

Když víme, že sekvenční sklápění funguje lépe, proč dnes nevyjedou technici a zítra není naprogramováno? To je i v takovém případě nutno čekat na rekonstrukci? Elektronický zpožďovač snad existuje 100 let.

Jiří Kocurek

Viz příspěvek od Vbb níže, cituji: „což je pár řádků kódu a a několik měsíců papírování“
https://zdopravy.cz/nehod-na-prejezdech-i-pres-miliardove-investice-pribyva-cdv-mluvi-o-zmene-norem-79766/#comment-518111

Vašek

Ano, jednoznačně zkrátit předzváněcí dobu!! Vždyť je to z psychologického hlediska úplná hovadilost čekat 30 a více sekund na sklopení závor. Zeptejte se psychologa… Drtivá většina řidičů chce totiž co nejdříve jet, nikdo se nechce dívat, jak to vyzvání a vyzvání a nic… Pak to vede k tomu, ještě to projedu… A ono se to jednou nepovede… A nehody mají přece primární příčinu v psychickém rozpoložení řidiče – spěchal, byl nervózní, ve stresu, nesoustředil se… A některý odborník mi tu dokonce tvrdil, že u sekvenčního sklápění se předzváněcí doba dokonce ještě prodlužuje, boha jeho… Tady se prostě pořád hledí na… Číst vice »

Vbb

> sekvenčního sklápění se předzváněcí doba dokonce ještě prodlužuje,
Co to melete, člověče?

>pojede přes přejezd určitě více než 5 km/h,
Podepíšete se jako zodpovědná osoba pod zkrácení doby a ponesete pak následy, až tam někdo těch 5 km/h pojede a sejme ho vlak?

Vašek

Jasně, může jet i 2 km/h, a přesto máme v zákoně 5 km/h, nebylo by lepší tam mít 2 km/h?
Ne, nemelu, někdo mi to tu dříve psal, že se s instalováním sekvenčního sklápění předzváněcí doba prodlužuje, nechápal jsem to… Pokud mi to vysvětlíte a dokážete, že ne, budu jenom rád.

Martin

Popsal jste presne to, co naopak ridici dodrzuji na krizovatkach ve mestech a nedodrzuji totez na prejezdech… souhlasim se zkracenim doby, ale argumentace je spatna, ridic co specha, je nervozni, ve stresu, nesoustredil se, apod. NEMA CO DELAT ZA VOLANTEM!!!

Přejezdník

U některých přejezdů jsem viděl i tzv Opětovné sekvenční sklápění závor. Znamená to, že když závory nedosáhnou ještě horní úvratě a spadnou zpět, stane se tak jen u vjezdových závor. Výjezdové závory horní úvratě dosáhnou, uplyne vyklízecí doba a poté teprve spadnou zpět.

Lech Malý

Tomu se říká sekvenční zvedání, viz níže 🙂

prag

Náhlý zkrácení předzváněcí doby je dost o hubu. Místní to totiž znaji a věděj, že maji ještě dost času to projet, a ono ne ..

medical_examiner

To je jejich problém. Když se rozblikají světla, nemám už na přejezdu co dělat.

Jindra

Takže jsou všechny přejezdy vlastně v pořádku a není třeba nic řešit a měnit….

medical_examiner

Hmm, na tratích s rychlostí vyšší než 120 km/h by bylo dobré ty přejezdy buď zrušit, nebo nahradit podjezdy/nadjezdy

Leinad

A jak mají vědět, že se rozblikají? 😀
Nemají tam najíždět, ale kdo už na přejezdu je ten nic nespáchal.

Pavel Skládaný

Přesně tak, velmi rychle by si zvykli.

mgr.pavel

Co tak dodat tabulku informující o změně?

Když se chce..

Martin

Ta doba se rozdeli, vjezdova zavora nepotrebuje dlouhe predzvanenim pro cele opusteni prejezdu, ale jen cas, ktery umozni vozidlu pod zavorou projet, u vyjezdove naopak by se nic menit nemelo, tam by mela byt doba odpovidajici projeti vozidla pres cely prejezd, tedy jako je to dnes…

Y.K.

Taková technická. Řešil tohle někdo při návrhu traťovky ETCS? S moderním VZ totiž třeba u osobáku nemusí přejezd padnout pokud je za zastávkou, VZ ví, resp může vědět, že vlak zastavuje a tak mu souhlas k jízdě končí v zastávce a dál nemůže, tudíž přejezd může být (zatím) otevřený. A předzváněcí doba se dá zahájit při pobytu v zastávce nebo nějak odpočítaná zpět (přece víme že vlak stojí nebo garantovaně zastavuje).

Pravda, vyžaduje to aby přejezd nebyl otrocky závislý na oddílech, ale dokázal „nějak“ získat informace z RBC.

Leinad

Moc logické.

Vbb

Zdá se to logické, ale na druhou stranu není žádoucí, aby (pokračujícímu) osobáku končilo MA na konci nástupiště, protože pak se tam bude plížit rychlostí invalidního šneka a v konečném důsledku bude jeho časová ztráta větší než úspora automobilistů.

Leinad

Záleží na vzdálenosti nástupiště – přejezd.
A jinak, dneska snad strojvedoucí rádi riskují projetí zastávky?

Vbb

Už jste někdy dojížděl ke konci MA ETCS?

Y.K.

S osobním vlakem potažmo elektrickou jednotkou? Brzdné křivky ETCS nejsou pevné. A jednotky vybavené nemáme, aby s tím byl někdo sžitý. Zatím spousta lidí usuzuje podle nákladů, které je logicky mají nejhorší (nejplošší). Mno, možná ještě horší bude peršing s dvěma škopky.

Vbb

Kupodivu tu jsou lidi, kteří s el. jednotkou s ETCS ke konci MA dojížděli.
On ten rozdíl není až tak velký.

Y.K.

Co to pořád máte s tím ploužením? Pokud přímo a bezprostředně za nástupištěm není nic „rozhodujícího“ (výhybka nebo ten přejezd), ploužit se nemusí, lze tam mít prokluzový úsek. A v případě elektrických jednotek bude křivka výrazně strmější než u nákladů a vlaků s malým brzdovým procentem. Navíc se málokde jezdí až na samý konec nástupiště. MA také může končit před přejezdem přejezdu, nemusí u konce nástupiště. Řešení jsou, jen se jich chopit.

Vbb

Bude tam přece ten přejezd!

Jiří Kocurek

A co zkusit zastavovat 25-30 m před ním? V tomto případě nějakých 5-10 m od konce nástupiště. https://mapy.cz/s/nerocalude

Vbb

Kdybyste napsal 100 – 150 metrů, tak by se o tom mohlo začít přemýšlet. 30 m je zatraceně málo.

Leinad

Pro tramvaj (elektrickou jednotku s magnety) taky?

Vbb

Taky.

Y.K.

Ne všude je přejezd ihned za hranou zastávky. Přejezdy předzvání i když jsou 100 za zastávkou, protože je ve spouštěcím obvodu. Koneckonců jsou to ty horší, protože když řidič dohlédne na vlak v zastávce, tak možná mrmlá, ale chápe co se děje. Když stojí a nic nejede, tak to může vyvolávat zkratkovité jednání.

U kritických kombinací se to dá řešit třeba tak, že přejezd začne předzvánět, když už je vlak kousek před zastávkou, když bude řekněme v půlce perónu, šraňky padnou, Danger point zmizí a v tu chvíli může být prokluzovka přez přejezd.

Y.K.

https://youtu.be/7tIq4ABaXHE?t=1700
Všimněte si kdy spadnou šraňky. Přejezdník se rozbliká ve chvíli zastavení vlaku.

Krysa350

Problém je v tom, že policie řeší z 99% jen rychlost, alkohol a nehody, na ostatní byť závažné přestupky vč. chování na přejezdech se kašle. Postavte se někdy k přejezdu bez pozitivky či jen s křížem bez stopky, jakoby tam nebyl.

medical_examiner

V Karlštejně (přední přejezd) – závory, blikání…nezajímá…

Majkl

A ještě bych tam napsal, že zejména Polské řidiče ta předzváběcí doba mate a krom neukázněnosti za to mohou naše AŽD přejezdy a tato společnost může za to převážně že řidiči jsou IQ tykve. 😂

Pavel Skládaný

Tak trochu je to pravda, kdyby byla Studénka v Polsku, tak by se tam opravdu nejdříve začaly sklápět závory a pak teprve rozsvítila světla, jak si dotyčný řidič kamiónu myslel.

adamgolias

a co jako? kdyz jedu do Rakouska a mistni policie po me chce hasici pristroj a 4 vesty , protože u nich to tak je , daji mi pokutu . to je preci povinnost ridice znat predpisy navstivene zeme a dodrzovat je . a ne plkat ,,u nas to je jinak,, . jen dalsi z mnoha dukazu , ze edukacni cinnost v autodoprave 1) neexistuje , 2) je nedostatecna 3) versina autistu jsou duchem oslabeni jedinci schopni poute vymesovat kde je napadne a nedodrzovat bazalni predpisy

Pavel Skládaný

O tom žádná, ovšem ty národní rozdíly ve fungování vedou k tomu, že mezi milióny řidičů se pak vždycky najde někdo, kdo to v praxi zprasí, neb pravděpodobnost chyby je větší. Že jde odpovědnost za řidičem, neb „měl znát národní předpisy“ je pravda. Ovšem těch národních předpisů je tolik a prakticky co stát to specifika zabzař, že v praxi nikdo nezná všechno.

Leinad

Specifika zabzař jsou, ale snad všude červená = nejedu.

Jsou nějaká specifika, kdy se nehoda možná nestane (zastávka na jednokolejce před přejezdem, někdy se dává Op i na zavřený přejezd,….) – ale na to se nebudu spoléhat, když nemám jistotu.

Jan Sova

Ty hlavní provozní předpisy platí napříč státy a řídí se mezinárodní úmluvou o silničním provozu. To projíždění přejezdů se tam jaksi napříč státy nevešlo/neschválilo.

Jiří Kocurek

Proto například ten rakouský hasičák není povinná výbava vozidla, ale je povinností řidiče, aby ho vozil. Tím se ta Vídeňská úmluva obešla.
Každý potrhlý politik se chce ukázat co všecko dělá pro bezpečnosti, až navymýšlí slátaninu. Zavedení povinnosti řidiče vozit s sebou lopatu a koště. Jako povinná výbava by to v mezinárodní úmluvě neprošlo, byl by za vola. Tak národním předpisem. To je smeták, tisícovka pokuty.

Jan Sova

Já jsem jel před 20 lety s kamarádem do PL. Hned za Meziměstím za čárou byl nechráněný přejezd, kde nic nejelo/nebylo, kamarád co řídil to projel. V zatáčce z lesíku vyskočil mužík (polský uniformovaný nevím celník ??), haltl nás, vyplísnil nás, že u nich se na přejezdu staví „STOP“ a pak si zkontroloval výrobní číslo karoserie pod prahem (Opel Kadett) a odjeli jsme bez úhony/pokuty.

aaabbb

Je pravdou, že se s tím neutěšeným stavem musí něco dělat. Jedna věc je osvěta – čekal bych masivnější informační kampaně zaměřené obecně na chování na přejezdech, dnes si velká řada řidičů ta rizika vůbec neuvědomuje, a pak to končí špatně. Druhou věcí je (bohužel) i nutnost více se na přejezdy zaměřit z hlediska dodržování nastavených pravidel, zde vidím cestu v rozšiřování počtu přejezdů vybavených kamerovými systémy, které vyhodnotí jízdu na červenou. A třetí věcí je to, co řeší CDV – tedy zdali na našem systému opravdu není něco, co by se dalo zlepšit. A tam to může být opravdu… Číst vice »

Pavel Skládaný

Díky, sympatický názor. Nemáme nic ani proti kamerám na přejezdech zajišťujících enforcement, jen jejich využití pro sankcionování řidičů není zatím úřednicky tak jednoduché, jak by se zdálo. Složitý proces a většina přestupků se stejně odloží nebo zpochybní.

Leinad

Kamery jo, ale kromě záznamu pro přestupkové řízení taky okamžitě zastavit vlak. (I kdyby tím přejezdem měl profrčet, je dobře že to bude později a v menší rychlosti)

medical_examiner

Já bych spíš, když to jinak (podjezd/nadjezd) nejde, tak tam dát takový ten ruský výsuvný obrubník…

robert

Jestli přibývá nehod na přejezdech, pak je nutné vyměnit řidiče. Zákon 361/2000 Sb. hovoří jasně.

Jiří Kocurek

A taky chodce. Naráží to ale na skutečnost, že lidi nejsou spotřební zboží, ikdyž někomu to tak může přijít. Máte děti? Vyměnil byste je, kdyby u písemky ve škole udělaly chybu?

robert

Blbý příklad. Děti se učí, ale řidiči už by se těmi zkouškami měli chyb vyvarovat. Jak je možné, že někteří řidiči zvládnou přejet přejezd v pohodě a jiní ne? Zákonitě musí být chyba mezi sedadlem a volantem.

Jiří Kocurek

Děti se učí, ale v 8. třídě by neměly dělat chyby v učivu ze 3. třídy. Například pravopisné chyby v dějepise…

Leinad

A za železniční nehody vyměnit díry a výpravčí, D1 mluví jasně

robert

Určitě ne.

Původní Pražák

Paměť mě může klamat, ale jsem přesvědčený, že to sekvenční sklápění jsem pozoroval už jako dítě někdy v 80. letech, když to byla moje nejoblíbenější zábava, konkrétně v Zábřehu. Tak mě trošku překvapuje, když se z toho dělá vynález roku 2021.

Lech Malý

Já zas mám za to, že jsem byl v osmdesátých svědkem sekvenčního zvedání na Národních hrdinů v Pardubicích (ten přejezd už neexistuje), kdy po projetí vlaku šla nahoru jen odjezdová půlka šraněk, a po předzvánění šla zase dolů. Ale možná mě šálí paměť, kdoví, co jsem viděl.

Jan Petrus

Bydlel jsem na Dašické a bylo to tak jak píšete.

Lech Malý

Děkuji. Mně přijde zajímavé, že situace, kdy k tomu mohlo dojít, byla zdánlivě strašně nepravděpodobná, a přesto k tomu docházelo poměrně často. Možná by bylo zajímavé to předhodit dopravnímu psychologovi, jestli právě takovýto stav není pro řidiče nejlepší indikace, že po projetém vlaku má čekat ještě další (pokud teda nezůstanou šraňky v kuse dole).

Martin

Myslim, ze se od sekvence upustilo kvuli castemu proklickovavani ridicu, mezi jeste zvednutymi zavorami…

prag

Nevim jistě, ale mam takovej pocit že se to v osmdesátkách zas rušilo, protože borcí to objížděli protisměrem 😀

Martin

ano, presne tak si to pamatuji, to bylo caste, padali zavory a sup pres protismer…

Pavel Skládaný

To je docela možné, nejde o žádnou horkou novinku. Jde jen o to, že by se mohla konečně začít v praxi využívat v širší míře podobně, jako v zahraničí. A předstatovat doporučený základní systém ovládání čtyřdílných závor.

Lech Malý

Zeptám se: V zahraničí bývá ošetřena situace, kdy by si na dvojkolejce u nás přejezd rozmyslel zvedání šraněk během jejich pohybu nahoru? Tj. nějaký předpřibližovací úsek…

Pavel Skládaný

Ano, přesně tak. Dokonce se to tváří jako základní technické řešení (bod 1 – „přihlášení do systému“, bod 2- faktické zahájení výstrahy).

Kkarel

Nehody na přejezdech nejsou o závorách, ale bohužel o řidičích.

aaabbb

To ano, nicméně železnici každá taková nehoda na dlouhé hodiny paralyzuje. Proto by mělo být i v zájmu železnice tu bezpečnost dále zvyšovat, aby se ty nehody neděly – i když za ně můžou řidiči silničních vozidel.

navratp

To ale nikdo nerozporuje.

Pavel Skládaný

Znamená to tedy, že nehody na železnici nesouvisejí se zabezpečovacím zařízením a jsou jen a jen o strojvedoucích? To by byl revoluční poznatek šetřící spoustu peněz.

Jiří Kocurek

A podhozená výhybka je jen o výpravčích. Takže by se dalo ušetřit i za staniční zabzař.

medical_examiner

Kdepak – výpravčí vyměnit za elektronická stavědla a autoblok!

Premek

Ne, znamená to, že mícháte jablka s hruškama.

Tady na Moravě

Mám další návrhy:
1) Na přejezdy (začneme těmi vytíženými z hlediska silnic) umístit kamerové systémy s automatickým čtením RZ. Pokud někdo vjede během přejezdu v činnosti, pak pokuta.

2) Stejně tak umístit automatické měření rychlosti – kdo nepojede 50 u bílého a 30 u žádného světla, opět pokuta.

Lech Malý

Oukej, ale začněme s přejezdy na frekventovaných tratích. V českém pojetí by se popisované řešení instalovalo nejprve na přejezdu, kde je mezi kolejnicemi roste metrový smrček. Nicméně bylo by samozřejmě prezentováno jako preventivní opatření, které zásadním způsobem přispěje ke zvýšení bezpečnosti.

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/mohegafara
Tenhle je idální. Ještě ale nějak zakázat tu fintu s opravným prostředkem vůči pokutě.

Martin

…to jako fakt z obou stran je zeleznice v provozu a ten kratky usek mezi konci je zruseny? 😀

Jan Sova

Vezměte si tu dobu, kam se řítíme (ČR). Všude velké dluhy, nadává se na přebujelé úřednictvo a vy byste je tímto opatřením č. 1 ) musel nabrat, aby ty četné porušovače flastrovali. To už by bylo efektnější tam postavit multifunkčního strašícího příslušníka v uniformě, aby tam proměnlivě blikal a házel/hrozil bílým ukazatelem.

medical_examiner

A mít co nejvíc přejezdů v obloucích s V130 nebo V150 – takže kdo by jel rychle, poškodil by si auto…

Jiří Kocurek

Účelem je snížit počet nehod.

Švejk Josef

Nedávno se objevila nová reklama na jistou pojišťovnu, ve které rádiovka a kulich na železničním přejezdu sešrotují vůz a dokonce i vykolejení vlaku. Lepší obrázek o tom, jak to tady vypadá, už skutečně najít nemůžeme. Je to prostě o nezodpovědnosti, i ti rádiovka s kulichem se v některých případech chovají lépe, než většina českých řidičů.

Alibaba

Zvýšení minimální rychlosti na přejezdu určitě pomůže, teď jen to dostat do zákona o provozu na pozemních komunikací. Jen teď z hlavy si ale neuvědomuji, jaký vliv to bude mít na chodce?

Vbb

Chodec má délku 22 metrů?

Alibaba

No vidíte, mě to po ránu nemyslí, dík za připomenutí. 🙂

Jiří Kocurek

Chodec ne, ale ten ten přejezd ve Studénce ano. https://mapy.cz/s/lolevanoco

Vbb

Dnes se počítá pouze kamion 22 m @ 5 km/h, a ten toho chodce zahrnuje. Pokud se bude kamion počítat na 10 km/h, tak se holt ještě navíc spočítá chodec 1m @ 5 km/h, a který čas vyjde delší, ten se použije.
Délka přejezdu ve Studénce je z tohoto pohledu nerelevantní. 🙂

Bubak

Ono to bude taky i o prejezdu – treba tady u nas: https://en.mapy.cz/zakladni?x=14.4983545&y=50.3491045&z=20&base=ophoto&source=coor&id=14.4983647%2C50.3490797

Kamiony tam zataci hned za prejezdem (pri prijezdu z jihu) do Repinske a kdyz jsou dva za sebou, pripadne se jim tam jeste neco pinozi v protismeru, nemusi to byt ani kamion, ten prejezd jim trva docela dlouho…

rychlodráha

Je tedy relevantní statistika, jak moc jinak je to v civilizované zemi a proč.
Pokud ano, je to lidmi nebo technikou?

Lech Malý

No nevím, co třeba vzít v úvahu počet přejezdů, ideálně vztažený na jedotkovou délku silniční komunikace? Pak bych tu statistiku nazval relevantní. Na Islandu k nehodám na přejezdech nedochází…

prag

A dopravní moment k tomu. On je docela rozdíl mít kříž na účelovce s dvacíti autama za den nebo na okresce se stovkou aut za hodinu.

rychlodráha

Proto bych porovnával se srovnatelným Rakouskem. Nikoliv s Islandem, Grónskem, či Ugandou.

Lech Malý

Rakousko má o třetinu kratší železniční síť a výrazně jinou strukturu sítě silniční. Tím netvrdím, že pro nás nemůže být v lecčems inspirativní. Ale srovnání nehodovosti na přejezdech bude kulhat.

medical_examiner

Třeba že by to chtělo zrušit 1000 pošt?

Jmfjv

A co si představujete pod pojmem civilizovaná země? Země inteligentních lidí bez mindráků?

medical_examiner

Ano, byť uznávám, že je to celkem náročný požadavek 😀

Kubin

Je fakt, že u některých přejezdů je ta předzváněcí doba přímo příšerná (jmenovitě Domažlice, Blansko, jistě se najdou i další). Ty totiž předzvánějí už ve chvíli, kdy vlak teprve přijíždí do stanice a teprve bude stanicovat. Takže leckdy zvoní 3+ minut před průjezdem vlaku. Tady, jakkoliv s tím nesouhlasím, i chápu, že ti řidiči to prostě prohulí. Tento návyk si přenesou dál…a neštěstí je na světě…

Jirka498

Automatické PZZ má nastavené časy pro průjezd vlaku traťovou rychlostí daného úseku. Pokud někde je v obvodu přejezdu zastávka a jede tam osobní vlak, který v dané zastávce zastavuje, tak to trvá o to déle, což funguje běžně i v jiných zemích.
Dřív když byli závory na ruku, tak především ve stanicích byly závory dole klidně i několik minut, protože takto bylo koncipované SZZ, kdy bez uzavření přejezdu nešlo postavit vlakovou cestu.

Pavel Skládaný

To ale hovoříte o přibližovací době, nikoli době předzváněcí. Ta je nastavena jako fixní a nezáleží na pohybu vlaku, ale vyklizování přejezdu automobilem či chodcem.

None

Takový přejezd u Suchdola nad Odrou… To je panečku něco. Jsou tam dvě tratě a tak se doba blikání pěkně protahuje… Čekací doba 0 až 20 minut.

Miroslav Zikmund

Předzváněcí doba je nastavena na traťovou rychlost. Pokud je pro EC 160 a pojede tam náklad rychlostí 80, bude doba jízdy trvat jednou tak dlouho … pojede tam manipulák nebo traťovácká „drezína“ rychlostí 40, pojede tam 4x déle než EC. Například v Úholičkách se přejezd „ozve“ v okamžiku, kdy v kilometr vzdálené zastavuje osobní vlak. Jinde je staniční zabezpečovací zařízení (odjezdové návěstidlo) navázáno na nedaleký přejezd, tudíž nejdříve musí dojít k uzavření přejezdu a pak se na návěstidle objeví návěst dovolující jízdu. Pak záleží na tom, v jakém časovém předstihu postaví výpravčí / CDP na „volno“, aby třeba na vjezdu… Číst vice »

Karel

V Úholičkách přejezd není, ale je v sousední zastávce Roztoky-Žalov. Zřejmě jde o situaci, kdy se přejezd v Žalově ozve v době, kdy vlak zastaví v Úholičkách.

Jiří Kocurek

A pak se stane, že v přibližovacím úseku zůstane viset zdechlá lokomotiva i s vlakem. A visí tam několik hodin. Poliacjti nikde, že by ideálně byli na vysílačce s výpravčím v nedaleké stanici.

vhdh

S policií, obecně s IZS, je často největší problém se dohodnout, o kterém úseku tratě /stanice je vlastně řeč :(.

Vbb

>bude doba jízdy trvat jednou tak dlouho
Nikoliv. Bude trvat dvakrát tak dlouho. 😉

vhdh

„Jinde je staniční zabezpečovací zařízení (odjezdové návěstidlo) navázáno na nedaleký přejezd, tudíž nejdříve musí dojít k uzavření přejezdu a pak se na návěstidle objeví návěst dovolující jízdu. Pak záleží na tom, v jakém časovém předstihu postaví výpravčí / CDP na „volno“, aby třeba na vjezdu vlak nechytal výstrahu.“

To platí jen když je přibližovací úsek už obsazen vlakem. Pokud je volný, dá se postavit vlaková cesta v předstihu do otevřeného přejezdu.

Petr Šimral

No jo, no. Statistika věda je, má však cenné údaje.

A tak když za tři měsíce zrovna zemře více lidí na přejezdech, tak zahodíme všechny předchozí údaje a budeme mluvit jen o těch právě proběhlých třech měsících asi úplně stejně, jako že v právě probíhajícím globálním oteplování byla od ledna do dubna fakt zima…

Ale zase dotace na CDV běží, web Zdopravy má o čem psát, SŽ zvýší utrácení za zabezpečení přejezdů, jenom stále nebude po čem jezdit, protože na to hlavní již nezbývají síly na projednání projektů….

Já vím, jsem hnusnej a protivnej.

666

Nejste ani hnusnej, ani protivnej. Jste upřímnej vysokej manažer železničního přepravce, kterému bezpečnost silničního provozu jedno.

Vbb

Jemu je jedno, jestli jeho vlaku (případně přímo jemu osobně) vjede do cesty nějaký gumokolní magor, který nerespektuje červená světla?

Petr Šimral

No, Váš „češtin“ je hodně zajímavý. Přiznám se, vůbec netuším, na co se ptáte a jak Vám mám odpovědět…

666

Žádný dotaz položen nebyl. Pouze jsem konstatoval, že je pro Vás důležitější stav železniční infrastruktury než bezpečnost silničního provozu.

Miroslav Zikmund

Přepravce ? Máte nějak popletené pojmy dopravce a přepravce ?

Paja

Hnusnej nejste, protivnej trochu jo, protože víte, že tím, že SŽ bude řešit přejezdy se nestane, že se zastaví všechny stavby nebo projekty na opravy nebo přeložky.

Pavel Skládaný

Zdravím Vás, Petře a dovoluji si malé vysvětlení, neb článek poněkud směšuje dvě různé informace. Zmíněný projekt, který jsme zpracovávali pro Ministerstvo dopravy ČR, běžel již loni a byl ukončen v listopadu 2020. Tj. nešlo o reakci na aktuální statistiky nehodovosti, které jsou sice mrzuté, ale může jít o sezónní výkyv, neb matematicky jde o poměrně malá čísla. Proč projekt vznikl? Námět byl formulován v návaznosti na těžkou nehodu srbského kamiónu na přejezdu v Praze-Uhříněvsi 6.září 2019, který se srazil s příměstskou jednotkou, se zraněním a vykolejením. Jakkoli chyba řidiče, k této nehodě silně přispěly časovací parametry přejezdu – mj.… Číst vice »

aaabbb

Díky za toto vysvětlení, naprostý souhlas.

Miroslav Zikmund

Opomněl jste jednu drobnost, vlak stál v Kolovratech. Jak vyřešit tuhle skutečnost ? Místo osobníku stojícího v zastávce tam může jet nákladník padesátkou. A vše je „postaveno“ na zastávkou projíždějícím vlaku traťovou rychlostí … Podle záznamu zabezpečovacího zařízení byla světla v činnosti, závory sklopené. „Automobil stál na přejezdu mezi sklopenými závorami více než dvě minuty a do jeho pravé části pak najel vlak,“ konstatovala Drážní inspekce. V Uhříněvsi se srazil vlak s nákladním autem | (1:24) | video: iDNES.cz „V 9:31:56 hodin se přejezd uvedl do výstrahy, v 9:35:24 začal vykazovat poruchový stav, tedy tento čas považovat za okamžik vzniku… Číst vice »

Pavel Skládaný

Neee, směšujeme jabka s hruškami. Já o předzváněcí době a Vy o přibližovací době, nutno se dohodnout na přesné terminologii, jinak se nedohodneme. Předzváněcí doba je doba mezi zahájením světelné výstrahy a začátkem sklápění vjezdové závory. Tato doba je na přejezdu nastavena jako fixní a počítá se z doby vyklizování přejezdu návrhovým vozidlem nebo chodcem (v závislosti na jeho délce a hlavně vyklizovací rychlosti). S pohybem drážního vozidla v přibližovacím úseku (rychlost, zastavení) nemá nic společného, je stejná, ať výstrahu vyvolá rychlík či pomalík. Konkrétně v Uhříněvsi je nastavena na 71 vteřin, což dává obrovský časový prostor pro vjezd auta… Číst vice »

666

Mno a názorový proud, že přejezd na páteřním koridoru není normální věc aplikován nebyl?

Lech Malý

Existuje/používá se i sekvenční zvedání?

Lech Malý

Mínusy jako že nevíte nebo se nepoužívá?

Kulík

Ono si stačí přečíst článek. Proto ty mínusy…

Lech Malý

Ono stačí si přečíst příspěvek, který známkujete. V článku se píše o sekvenčním sklápění, já se ptám na sekvenční zvedání</b.

Vojta

Jo, třeba na nově zrekonstruovaných přejezdech Brno-Střelice se zvedá sekvenčně (výjezd a pak vjezd)

Pavel Skládaný

Obzvláště mrzuté, že tohle zvěrstvo se nedaří odstraňovat ani na nových přejezdech. Při vší úctě k výrobcům, v zahraničí jsou schopni napájení závorových pohonů dimenzovat tak, aby baterka utáhla všechny pohony současně a postupné zvedání nebylo třeba.

prag

Používá, ale z jiného důvodu, kvůli nižší zátěži napájecího obvodu, když současně pracujou jen dva motory místo čtyř.

Jiří Kocurek

Vždyť je to závora, ne jeřáb!

M152

Já bych řekl že ano.

Vít Jůza

Sice logická otázka, ale …. k čemu by to bylo dobré?

Lech Malý

Dvoukolejná trať. Šraňky jdou nahoru. Nepozorný řidič nepočká, až se závory zvednou úplně nahoru a až přestanou blikat červená světla, zpravidla z neznalosti/nepozornosti, rozhodně to není ten případ ‚to ještě stihnu‘, nicméně ano, vjede tam, když jsou závory ještě v pohybu. V tom si to přejezd rozmyslí (protijedoucí vlak), šraňky nedokončí zvedání a řidiče uvězní. V případě sekvenčního zvedání by se nejdříve zvedla ‚vyjezdová‘ závora, pak by se začala zvedat ‚vjezdová‘. Zvedací pohyb by tedy nedokončila ta ‚vjezdová‘, a ta by řidiči spadla za zadkem, ale ‚výjezdová‘ by šla dolů až po skončení predzvánění, čili by tomu hříšníkovi, který by… Číst vice »

prag

Tahle situace by se ovšem měla spíš ošetřit technicky, akorát to vyžaduje další předsunuté čidlo pro každý směr — rozšířený přibližovák, a při jeho obsazení dalším vlakem by se prostě nic nezvedalo. To je asi ta zmiňovaná „úprava“ v článku. Nakonec by ani dneska už nemělo být úplně neschůdné zjistit skutečnou rychlost vlaku a podle toho adjustovat okamžik výstrahy. Bavíme se tu stále o úrovni techniky odpovídající stavu cca 50 let zpátky ..

Alibaba

V dobách, kdy byla záloha napájení v podobě akumulátorů to zabraňovalo velké proudové zátěži na akumulátory. Nevím přesně jek je to dnes, co jsem slyšel, tak dva zdroje jsou většinou kombinací TV, 6 kV (drážní) a 3x 400 V (veřejná síť – když je).

Vbb

Sekvenční zvedání samozřejmě existuje, třeba hned na přejezdu s číslem 001 :-).
Ale myslím, že k probírané problematice to není relevantní (nicméně zeptat se samozřejmě můžete).

Pája

Ano.

Pavel Skládaný

Díky za logickou a velmi produktivní otázku. Sekvenční zvedání se používá jen v ČR (bohužel velmi často), v žádné jiné evropské zemi jsme se s ním nesetkali. V Rakousku je tento způsob ovládání závor dokonce výslovně zakázán, břevna se mají VŽDY zvedat současně. Důvod tohoto paskvilu je jediný – šetří se elektrická energie při záběru závorových pohonů, které nepracují všechny synchronně. Šetříme baterky, ale výsledkem je zbytečné prodlužování fáze otevírání přejezdu a zdržování řidičů. Velmi produktivní je např. příklad přejezdu v km 6,006 trati Brno-Přerov. Tři dvojice závor, dvě na vozovce, jedna pro chodník. Po průjezdu vlaku se nejdříve obřadně… Číst vice »

Lech Malý

No zas to může zachránit toho blba, který by při synchronním zvedání, kdy si protijedoucí vlak šlápne ausgerechnet během pohybu závor nahoru, zůstal uvězněn. To má taky svoji cenu, ne?

Pavel Skládaný

Teoreticky sice ano, ale je to slabá náplast, tyhle stavy by měly být technicky řešeny jinak (dřívější informace o druhém vlaku a nezahájení otevírání přejezdu po průjezdu prvního).

Lech Malý

No já právě znám z práce situace, kdy se roky odkládá použití slabé funkční náplasti ve jménu čekání na lepší defitivní řešení.

Vbb

Neví někdo, jak se přejezd s postupným zvedáním chová v případě, že si druhý vlak našlápne v okamžiku zvedání vjezdových závor? Ty jdou dolů ihned, ale co odjezdové – ty se sklopí kdy?

bakiy

Historicky bych sekvenční zvedání závor hledal i na Slovensku. Třeba přejezd Humenné mesto… Ale souhlas s Lechem, na dvojkolejce má sekvenční zvedání smysl. Zdržení provozu o těch několik sekund, než se zvedne závora opravdu nikoho nezabije…

Racek

Jak řeší v tom Rakousku, aby jim přejezdy s vyklizovací rychlostí 10 a více km/h nezaviraly chodce mezi závory?

mgr.pavel

Chodec může závory podlézt, ne?

Pája

Ne.

bakiy

Ale může závoru obejít zezadu. Proč se tohle nedá použít?

jiný Petr

To lze řešit sekvenčním sklápěním.

nowas

To nelze. Predzvaneci doba je cas od spuštění svetel do uzavření závor. Pokud ji chcete zkrátit, tak i ta „výjezdní“ zavora se zavře dřív.

jiný Petr

To určitě platí, ale pokud máte sekvenční sklápění, tak by se to mělo upravit. To znamená, že přední závora by se měla sklopit dřív, tj. v okamžiku, kdy konec vozidla už vjel na přejezd.

prag

Ta doba závisí ale na dvou faktorech — nejdřív doba od počátku výstrahy do okamžiku, než vozidlo které právě vjíždělo bude celé na přejezdu (22 m vs normovaná min. rychlost), pak může padat vjezdová závora, a následně doby než to vozidlo celé přejezd opustí (šířka přejezdu vs min. rychlost). U chodce se zase nemusí počítat se standardní délkou 22 metrů, takže má celý ten čas k dispozici v obou intervalech k vyklizení přejezdu.

Petr Šimral

Svého času jsem řešil přesně to samé. U jednokolejného a ani u dvojkolejného s úhlem 90° není s chodcem problém. Největší problém dělá vysokozdvižka s patnáctimetrovým přívěsným vozíkem 🙁

Radim Cenek

Já jsem si za „modelové vozidlo“ vždycky představoval skauta, který veze na dvoukoláku vlajkový stožár 😀

Petr Šimral

To, že skaut přijde o špičku stožáru nikoho moc netankuje, ale představte si, že vysokozdvižka táhne na přívěsném vozíku 10 metrů dlouhé ocelové profily…

Jan Neruda

Před několika desetiletími, v době mých studií, se jako nejpomalejší vozidlo pro výpočet vyklizovací doby bral volský potah. Nesmějte se, bylo to opravdu nejpomalejší možné vozidlo.

Miroslav Zikmund

Nebylo … nejpomalejším „vozidlem“ je silniční finišer jedoucí „pracovní“ rychlostí …
Viz výše – střetnutí vlaku s finišerem na přejezdu ….

Pavel Skládaný

Přihořívá, pomalejším než nejpomalejším vozidlem může být i traktor s fůrou dříví na rozmoklé polňačce. Zkoušeli jsme to v praxi a dosáhli s vypětím sil vyklizovací rychlosti 1,2 km/h. Pak je to jen otázka náhody, zda vlak přijede či ne, tedy pokud nemáme formulován oficiální návod, jak v této situaci postupovat.

medical_examiner

To záleží na které trati jste.
Být to na 310, tak uskočit do strany a mávat návěst „Stůj, zastav všemi prostředky!“ a 843 by alespoň zpomalila (nebo i zastavila)
Ale stát se to na 010/270, tak bych zdrhal, aby mě ten traktor neodlétl na hlavu…

Pavel Skládaný

Ve slušných zemích mají v zákoně o silničním provozu stanovenu nejnižší dovolenou rychlost při přejíždění přejezdu, kterou řidič musí dosáhnout. Pokud jí nedosáhne, musí přejíždění dohodnout s provozovatelem dráhy. Nebo počítat s tím, že případná nehoda, kdy nestihne vyklidit prostor před vlakem, půjde na jeho triko.

U nás se sice chlubíme unikátem, že omezujeme nejvyšší dovolenou rychlost na 30 km/h, ale klíčové ustanovení o minimální rychlosti zakotveno nemáme. V praxi pak dochází k nehodám, za které „nikdo nemůže“.

nowas

To by ovšem musela SŽ udržovat přejezd v takovém stavu, aby aspoň tou minimální rychlostí mohl být bezpečně „překonatelný“.

Pavel Skládaný

Jistě, ale řada přejezdů v ČR se přece jen dost zlepšila a šance dosáhnout vyšší rychlosti než 5 km/h taktéž.

Vbb

Třeba tím, že tam chodec nesmí mít délku 22 metrů 😉

M19

Na to je předpis, že nesmí? 😁

Vbb

Tak teď jste mě dostal 🙂

Tady na Moravě

Zřejmě to mají na silnicích, kde je zákaz nemotorizované dopravy (souběžně vede chodník a cyklostezka o KVALITNÍCH parametrech)

Pavel Skládaný

Chodec má sice vyklizovací rychlost zpravidla jen 3 km/h, ale zato je kratší než nejdelší návrhové vozidlo (20, u nás dokonce 22 m). Spočítat se to ovšem musí, někdy je skutečně nutné výpočtem zjištěný čas kvůli chodci trochu korigovat. Efektivní je též samostatné zabzař pro chodce či podle situace kolmé vedení stezky přes trať, aby vyklizovací délka byla co nejkratší a pěšák co nejrychleji pryč.

medical_examiner

Nejlepší (ale zároveň nejdražší) je podjezd…

Pe.tr

Přejezdy na koridoru Říkovice , Grygov , u Litovle nebo Pardubice jsou za mě seřízeny dobře. Spíše chytám saze , když stojím dobu na přejezdu v řadě deseti patnácti osobáků , kamionů i autobusů a pomalu pět minut se čeká na šourající se prázdný šukafon a to nejen na silnici druhé , ale i první třídy . A to že vlak stojí ve stanici a závory jsou dole při nastupování je bída .Přesto myslím , že seřídit lze ke spokojenosti a řádnému fungování všechno , jen musí SŽ trochu zabrat a nepreferovat výhradně AŽD

Vbb

Jiný dodavatel nebude muset dodržovat platné normy? Nebo AŽD schválně drží přejezdy zavřené déle, aby nas…štvalo řidiče?

asdfr

No, u nas pri stanici mame prejazdy z jednej aj druhej strany zahlavia. O tom ci sa otvoria alebo zavru rozhoduje vypravca.

medical_examiner

SZZ elektromechanika nebo elektronické stavědlo?

Kubajsu

Občas to tak vypadá…

Miroslav Zikmund

A můžete popsat jak to funguje v zahraničí ?
V „absolutně dokonalém“ železničním Švýcarsku se na zastávce Russin (na trati ze Ženevy do francouzského Bellegarde (Ain) zavírají závory cca 5 minut před příjezdem vlaku …
Záleží na tom, jak brzo řídící PC dálkového řízení provozu sídlícího v Lausanne postaví vlakům volno ve stanicích La Plaine a Satigny …

Vladimir

Nevim kolik mild. stalo, zvyseni zabezpeceni, ale vypozoroval jsem, ze jedno premosteni stoji cca 200-400mil. Nebylo by lepsi si urcit kazdy rok napr.15 krizovych prejezdu na koridoru a odstranovat je postupne? Vzdyt to pro rospocet neni zase tolik penez at uz konecne nedochazi k temto tragediim? Za 10 let bychom meli odstranenych 150 a to uz je za me zajimave cislo. Proc se u nas vzdy vymysli vzdy drahe a neefektivni reseni.

Kebab

Rozhodně. Když můžeme platit dvojnásobek za rekonstrukci kdejakého nádraží, tak je nadjezd skoro zadarmo.

Miroslav Zikmund

Jenže k postavení nadjezdu mnohdy potřebujete POZEMKY … mnohdy od soukromých vlastníků, ti nechtějí prodat … Zabírat ornou půdu / louky jen proto, že existují neukáznění řidiči …
A kdo to zaplatí ? Provozovatel dráhy – ten nadjezd nepotřebuje. SFDI – v situaci, kdy není dostatek financí na opravu současných silničních mostů / nadjezdů nad tratěmi , bude financovat stavbu dalších nadjezdů nad tratěmi …

V případě Studénka se hovoří o podjezdu s nízkou podjezdnou výškou, aby tam nemohly kamiony, důsledkem bude výstavba dalších silnic .
Jak zabránit vjezdu na přejezd – sklopnou zábranou ve vozovce …

Jiří Kocurek
prag

Zrovna ve Studénce ale ta „jiná silnice“ přes nadjezd dávno existuje. Takže by stačilo před přejezd dát antikamion zábrany.

medical_examiner

V některých nyní problematických úsecích (hlavně Choceň – Ústí n. O.) by bylo vhodné vyřešit tuto situaci při přeložce trati (na té přeložce budovat když už rovnou nadjezdy/podjezdy).

Petr5

Možná by bylo možné trochu pomoct i psychologicky. V případě, že vlak projede, ale závory se nezvedají kvůli vlaku na druhé koleji, zapnout na pár vteřin znovu předzvánění. To řidiče upozorní, že přejezd zůstane uzavřený.

Pezos

U nás se naprosto ignoruje dopravní psychologie a místo toho se věci zdůvodňují „dlouholetou implementační praxí“ a podobnými blbostmi.

Lech Malý

A řidiče motivuje městský strážník, který dá řídiči tisícovku flastr za to, že jel na výjezdu z Modřic 56 km/h.

Miroslav Zikmund

Je tam 50, má jet 50 … hloupý kdo dává, hloupější kdo nebere …. těmi 56 to začíná ….

jkt

A konci to vrazdou!

medical_examiner

Formálně usmrcením z nedbalosti, kde se zákonodárci přepsali s trestní sazbou.
Řekl bych totiž, že tam místo „až na 3 léta“ mělo přijít „od 3 do 12 let“.

Vladimír Bílý

Ad dopravní psychologie: troufám si říct, že většina smrtelných nehod na přejezdech není kvůli risku či vědomém porušování předpisů, ale prostě proto, že někdo neznal, přehlédnul, nevšimnul si, nedával pozor apod. Čili represe nic nevyřeší. Pomohou technické úpravy předcházející chybám případně instalace zařízení, které chybu zjistí a omezí dopad.

Pezos

Dopravní psychologie není ani tak o porušování předpisů, ale hlavně o studiu chování řidičů. Podle toho se pak třeba navrhují předpisy ohledně dopravního značení (třeba v Německu do těchto výzkumů jdou velké prachy). U nás se tomu téměř nikdo nevěnuje, všechno se projektuje od zeleného stolu a podle „dlouholeté implementační praxe“ (vznešený název pro „vždy se to tak dělalo“) a výsledky jsou tristní. Třeba nová móda, kdy se značky (včetně výstražných křížů) omalují žlutozeleným reflexním rámečkem. Každý dopravní psycholog vám řekne, že je to k ničemu, protože čím víc toho bude, tím víc začnou řidiči reflexní rámečky ignorovat. Ale máme… Číst vice »

Vbb

Pokud se závory vůbec nezvedají (druhý vlak si už našlápl), tak není potřeba nic dělat.
Problém je, že odjede první vlak, v přibližováku nic, tak se přejezd začne zvedat, a v tu chvíli si našlápne druhý vlak. Na dozvednutí a spuštění celé předzváněcí doby znova už nevychází čas, proto závory padnou hned.
Vot kak prosto.

PS: prostým posunutím spouštěcího bodu proti vlaku se problém nevyřeší, pouze časově posune. Řešení vyžaduje přidat druhý detekční bod a zásadně upravit logiku přejezdu (což je pár řádek kódu a několik měsíců papírování).

Lech Malý

No a jak se ptám výše, u sekvenčního zvedání, pokud výjezdová závora dokončí pohyb nahoru, ale vjezdová ještě ne, tak ta výjezdová jde dolů až po skončení předzvánění? (Vjezdová spadne hned, tj. nedokončí zvedání, to je mi jasné.)

Vladimír Bílý

Tesat do kamene. Velmi častý problém na dvojkolejných tratích, kdy tam v tomto momentu někdo vjede a už tam zůstane, nebo v lepším případě láme odjezdovou závoru. Snad se už konečně kompetentní místa probudí a začnou uvažovat tímto směrem. Spoléhat na bezchybné chování řidičů totiž zjevně nefunguje.

Alibaba

Druhý detekční bod taky může vyžadovat přidělání dalšího kabelu.

U starých reléových PZZ si ten kód můžete napsat akorát tak na futra přejezdového domečku.

Vbb

1) to samozřejmě vím
2) u starýchg přejezdů to asi nikdo požadovat nebude

Alibaba

ad 2) Jen aby!

Miroslav Zikmund

Dobrá myšlenka – jít na to psychologicky, místo unylé světelná signalizace a zvukové signalizace BIM – BAM znějícím jako umíráček osadit přejezdy klasickým silničním „semaforem“ se třemi světly … Zelená se rozsvítí, až v okamžiku, kdy se zvednou závory, resp. v přibližováku nebude jiný vlak …
V Německu je u přejezdu (např. Bad Brambach) dvousvětlový silniční semafor – nejdříve se rozsvítí žlutá výstraha, pak velké červené klidné světlo – lepší signalizace „STŮJ“ než dvě unyle kmitající a cca 10 vteřin před příjezdem vlaku jsou břevna dolů … Až se zvednou, červená zhasne …
JAK JEDNODUCHÉ …

Pavel Skládaný

Běžnější jsou dvě světla, ten systém „žlutá – červená“ (standard Německo, Rakousko). Třísvětlový systém docela často používá Švýcarsko, když je přejezd součástí silniční křižovatky. Žlutá předcházející „červené“ (ať už unyle blikající dvojici nebo nepřerušovanému červenému světlu) má tu výbornou výhodu, že varuje před zahájením výstrahy předem a řidič má čas zastavit ještě před rozsvícením červené. U nás je veden nekonečný spor správních úřadů, kolik vteřin na začátku červené tolerovat, neb auto nezastaví na fleku. Je to často rozporováno a odkládány i přestupky, kdy tam řidič vjel opravdu nelegálně.

Micky

K vytipovanym prejezdum dat kamery s radary a pokutovat za kazdy prestupek (moc velka rychlost, jizda pod cervenym svetlem apod.) a vubec bych se nebal tam dat jeste znacku (240 m pred prejezd) omezeni rychlosti a k ni dalsi radar!

Tem mene myslejicim by mozne konecne docvaklo a zacli by se opravdu zajimat, jak se maji na zeleznicnim prejezdu chovat. A ti, kteri vedi a chovaji se tak, nic nehrozi. Pro ne to bude beze zmeny.

Pe.tr

???? Seřízené a funkční přejezdy jsou jedna věc , toto komoušské šmírování druhá . Ještě jsem neviděl kameru , která by zabránila jakémukoli neštěstí nebo nehodě . Ono jsou nehody na přejezdech se špatným výhledem (křoví , sluníčko , zatáčka) a bez závor , jako optická i mechanická zábrana hlavně nepozornost . Všechny ořejezdy na prvních třídách by měli mít závory a osobně bych rušil na polních a lesních cestách . Ponechat (příklad) po třech nebo pěti kilometrech a ne po dvěstě metrech . To nezaplatí řádně nikdy nikdo a na mimoúrovňové taky nikdy mít nebudeme. Případně u vleček s… Číst vice »

občan

Zase nám racionalizuje jeden co zásadně nedodržuje nic.

Dominik

Sluníčko je jen výmluva, pokud si nejsem jistý, jestli je ten přejezd ve výstraze nebo ne (právě třeba díky sluníčku), tak tam přeci bez rozmyslu nevjedu, ne? Navíc přejezdy bez závor celou dobu cinkají, ale to by řidiči nesměli mít puštěnou hudbu, tak nahlas, že jde slyšet až ven, aby to slyšeli.
Zatáčka to samé, ale dobře, zde bych byl taky pro závory.

Toto myšlení – ono tady přeci nic nejezdí (nebo ještě hůře, teď přeci nic nepojede, znám jízdní řád), je to nejhorší, to v provozu nemá co dělat, díky tomuto se stávají nehody.

None

Když už máme aplikaci pro nemyslící chodce (tramvaj), tak proč by nešlo přenášet informaci o blikajícím světle do auta. Když už je tedy problém nevjíždět na přejezd až dobliká to červené světlo.

Dominik

Pokud vím, taková aplikace je ve vývoji (možná se už dokonce testuje).

medical_examiner

Hmm, třeba na head-up displej v autě?

Pavel Skládaný

Dle této teorie je pád na namrzlém chodníku také jen výmluva – dotyčný měl přece přizpůsobit chůzi stavu chodníku, jak mu to ukládá zákon. A pokud si není jistý stavem, měl si vzít lepší boty. „Zneviditelnění“ výstrahy následkem tzv. fantomického efektu je reálným bezpečnostním rizikem, které v praxi vyloučit nelze.

Dominik

Zas ale za stav chodníku někdo zodpovídá, na přejezdech taky bývají instalovány „kšilty“, aby světlo bylo lépe vidět, takže i zde je stav upravován. To už je trochu absurdní závěr, protože pak můžeme chtít osadit skoro všechny přejezdy závorami, protože na velké části z nich tento efekt, někdy během dne, za slunečného počasí, hrozí. Já neříkám, že ho chci vyloučit, ale od kdy se: nejsem si jistý, co tam svítí = nic nejede, můžu jet? To je jakobych posunoval (vše měl správně sjednáno), a dojel k ranžírce a přes sluníčko si nebyl jistý, co tam svítí, a aniž bych si… Číst vice »

Vbb

> Ještě jsem neviděl kameru , která by zabránila jakémukoli neštěstí nebo nehodě
Ale to je v pořádku.
Je to totéž, jako říkat, že jste neviděl omezení na 30, které by zamezilo vyletění ze zatáčky.
Kdyby tam ta třicítka nebyla, tak je tam nehoda každý měsíc.
Když tam třicítka je, tak je tam nehoda jednou za 5 let, ale vy nevidíte nehody, kterým ta třicítka zabránila, protože prostě nebyly.

Vít Jůza

Místo geniálních nápadů hnát lidi, dobytek i vozidla nemotorová i motorová i několikakilometrovou oklikou by se mělo přemýšlet, kde a jak sehnat těch pět prken, šest žárovek a pár drátů nepředraženě.

Alibaba

Železnice očekávají nabídku páru nepředražených drátů klidně i od vás, jen to musí splnit pravidla pro požadovanou spolehlivost a bezpečnost.
Už zakládáte firmu? 🙂

Lech Malý

Předpokládám, že strojvedoucím byste měřil stejným metrem, nebo ‚tam je to přece něco úplně jiného‘?

Miroslav Zikmund

NEPOKUTOVAT – pokuta pouze naštve (lépe to vyjadřuje nespisovný výraz …), ALE NEBOLÍ.. Výchovným trestem je pouze zabavení vozidla použitého při spáchání přestupku. Bez ohledu na vlastnictví … Přijít o auto za půl melounu kvůli několika vteřinám úspory času je TREST, KTERÝ OPRAVDU ZABOLÍ a navíc může následovat ROZVOD, finančně bolící ještě více …. ( vozidla IZS, MHD, veřejného dopravce, státu ….zabavena nebudou, soud uloží peněžitý trest ve výši katalogové ceny vozidla, trest splatný do tří dnů > pak nastupuje exekutor) V případě diplomatického vozidla – vyhoštění řidiče s diplomatickým pasem (pracovník ambasády) – do 48 hodin …. Při vhodném… Číst vice »

Jakub P

JJ, a podobné tresty (katalogová cena vlaku do tří dnů) pro strojvůdce, který něco porušej.

Ale jo, řešení by to bylo, železniční doprava by zkolabovala na nedostatek personálu ochotnýho toto riskovat do pár dnů, takže bychom mohli všechny přejezdy zrušit…

Lech Malý

Lidé s takto radikálními soudy se nezřídka chovají za volantem jako ta největší hovádka, ale snad jste výjimka.

A. Mikulka

To určitě je, protože jako ortodoxní modrá guma neřídí.

A. Mikulka

Ziki, už fakt sklapni.

A. Mikulka

Už bys měl k doktorovi, tyhlety fantazie jsou psychotické.

Jan Sova

Existuje tzv. fond zábrany škod, do kterého přispívají členové ČKP (Česká kancelář pojistitelů) – pojišťovny z každé pojistky povinného ručení. Platí se z toho např. technika pro hasiče/záchranáře, úklid po nehodách atp. Za určitých zákonných změn by se dala působnost tohoto fondu rozšířit i na pořízení vybavení žel. přejezdů. I kdyby to krylo náklady na modernizaci jen částečně, SŽ by určitě neměla důvod k nesouhlasu.

Kebab

Rozhodně bych takhle radši nepřímo přispíval na železniční přejezdy, než na neoznačená policejní auta, která se z tohoto fondu platí dnes.

medical_examiner

To tedy. Místo Superbů a Octavií dostanou bobíci krátké Fabie…a zbude hned na nějaký ten přejezd… 😀

Pe.tr

Úklid po nehodě platí z pojistky viník . Zábrana škod a její fond je výpalné na hasičárny s novou technikou nevýznamných obcí a neoznačená poldí auta s radary. Platit závory SŽ z tohoto fondu je ryzí nesystémovost

Jan Sova

A proč to nezměnit ?? To je podle Vás lepší to tak nechat ? Je to jako dost dobře ?

Pe.tr

Fond zábrany škod je hodně specifická bejkovina. To bylo spíš politicko populistické opatření. Ideálně zrušit.

bkv

A je tu další důvod pro zvednutí sazby povinného ručení…

Kebab

“Je potřeba si uvědomit, že na českých silnicích nižších tříd jezdí velké množství kamionů, kterým průjezd trvá déle.” Tohle zrovna vypadá jako typický český alibismus. Data žádná, ale určitě to nejde, protože… Nastavit přejezdy jako v Rakousku, spočítat, kolik máme průměrně přejezdů na např. 100 km silnice v porovnání s Rakouskem, pochopitelně vzít v úvahu i jejich zatížení, typ zabezpečení a počet nehod a teprve podle těchto výsledků následně řešit chování řidičů na přejezdech. Možná bychom se divili…

Frantisek

Není 5 km/h stanoveno primárně s ohledem na pěší? Vždyť to nejsou dálnice, které kříží koleje.

Jakub P

Podle toho, co tu psal Petr Šimral pěšák není problém, protože je krátkej, v podstatě bodovej. Problém jsou dlouhý pomalý vozidla – rychlostí srovnatelný s chodcem a maj zadek furt pod závorou i ve chvíli, kdy je předek už deset metrů za přejezdem.

Vbb

Pěší má délku 22 metrů?

Pavel Skládaný

Ne, 5 km/h je pro auta. Pro pěší se zpravidla počítá s rychlostí 3 km/h.

Martin

Praktický jsem proti jakýmkoli demonstrativním a přehnaným opatřením, ale tady v problematice přejezdů by si to skutečně zasloužilo. Pokud se někomu nelíbí predzvánecí doba, tak nechť se vrátí doby kdy se závory sklapeli dle jízdního řádu vlaku! Vybudování přejezdu stojí částky v milionech a platí ji to, do jezdí vlakem. Nechť se buduje přejezd na náklady uživatelů silničních komunikací (ruku na srdce, tohle je spíš pouze pro připnutí kde se objeví a projeví náklady za PZZ, neboť jako málo co na světě „vznikne samo“ a kam se taký náklad + údržba, promítnou). Také by bylo fajn, pokud by si řidiči… Číst vice »

Kubrt

PZZ platí, tak jako všechny výdaje SŽ, zejména všichni daňový poplatníci (i formou spotřební daně z paliv) a jen z 20 % uživatelé dráhy.

Martin

Ne tak úplně, nezapomínejte na nákladní železniční dopravu. Propouštím, že záleží na úhlu pohledu a také „výšky“ z jaké se na náklady a způsob jejich vypořádání budete dívat.

Kubrt

Nezapomínám. Pouze konstatuji fakt, že příjem SŽ plyne z tržeb – od všech dopravců- pouze z 20 %. Zbytek teče ze státního rozpočtu.

Alibaba

…, kolik času (o ostatním záměrně se nezmiňuji) by je stalo objet místo, kde by přejezd nebyl.
Na to je hodně často proti otázka/odpověď, kolik by se ušetřilo času, kdyby tam nebyla železnice? ona totiž železnice zpravidla na většině místech (křížení) byla až druhá.

Nové PZZ na křížení dráhy s cestou v polích umožní na dráze provozovat větší rychlost než 60 km/h. Předpokládám, že z hlediska bezpečnosti se nechcete vracet do doby, kdy to bylo povoleno do rychlosti 100 km/h?

Jakub P

Naprosto chápu, že musej mít vlaky na přejezdech přednost, ale zrovna to v článku popisovaný okamžitý padání napůl zvedlejch závor je ze strany železnice jen lenost udělat to rozumně a past na řidiče. Aby se to stalo, musí přejezd v době, kdy po průjezdu prvního vlaku začíná závory zvedat, o tom druhým vlaku, kvůli kterýmu je vzápětí spustí, vědět. (kdyby tam ten první vlak nebyl, už by mu kvůli tomu druhýmu běžela předzváněcí doba). V takový situaci začít ty závory zvedat je naprostá kravina, která navíc železnici naprosto ničím neprospěje, jen se může nějakej řidič auta chytit do pasti a… Číst vice »

Alibaba

Žádná lenost, logika sklápění a zhasínání je nastavena podle legislativy, kdy světla určují zákaz vjezdu a závora je pomůcka. To že to 30 % řidičů nechápe je smutné.

Realita je taková, že v době reléově a kolejových obvodů by takový přednašlapovací obvod zkomplikoval zapojení přejezdu a snížil by tím spolehlivost. Jak by to mohlo být v době elektronické se musí vyjádřit někdo od AŽD, popřípadě jiných výrobců.

Pavel Skládaný

Faktem je, že ti zlí kapitalisti na Západě to zkonstruovat umějí a jev „padání během zvedání“ se tam nevyskytuje (byť samozřejmě i zde platí „něco za něco“ a nic nemá jen výhody). Závora je z psychologického hlediska tzv. silným znakem, jakkoli je formálně základní výstraha světelná a ideální je co nejlepší soulad obojího.

Alibaba

To něco bude prodloužení doby, kdy budou závory zavřené. Na západě pak s tímhle vědomím šli na tratích s vyšší rychlostí do mimoúrovňových křížení, kam bychom se měli vydat pomalu a systémově taky.

Vašek

Tak v zahraničí většinou závory nepadaj. Zvedají se závory, zhasnou hned svetla a žádná závora nikdy nespadne.

Alibaba

Trochu mě fascinuje „nebytelnost“ a tím pádem lehkost závor někde v zahraničí. Pak taky může jít závora nahoru tak dostatečně rychle, že se ztrácí rozdíl mezi zhasnutím světel a doběhu závor. Možná by se mohlo jít i tímto směrem.

A. Mikulka

U nás se používají taky lehké závory bez ohledu na Váš subjektivní pocit. Ten rozdíl je v jiném (závory nahoru až na konci výstrahy).

Jakub P

Tu legislativu ovšem na 99 % psal někdo od železnice a zcela jistě ji měl někdo od železnice na MD připomínkovat.

Jak píšu: realita je taková, že tam, kde pochopili, že lidi jsou lidi a tím pádem dělaj chyby, takže infrastrukturu navrhujou tak, aby v případě chyby minimalizovali důsledky, maj na silnicích o dost míň mrtvejch než tam, kde všechno navrhujou, jakoby všichni vždycky dodržovali předpisy do puntíku… Smutné to asi je, ale zavírat před tím oči nic nevyřeší.

Alibaba

To je možné, že to psal někdo od železnice. Ale taky je snaha, aby to nějak fungovalo podle logiky a bezpečnosti, a v minulosti by znamenalo doběhnutí závory do horní polohy prodloužení doby, kdy budou závory zavřené, což by na některých tratích bylo docela krizové.

Miroslav Zikmund

Jaká past na řidiče ? Nebo jste také držitelem ŘP neznajícím „pravidla jízdy přes přejezd“ zabezpečený výstražným světelným výstražným zařízením se závorami ?
Na přejezd můžete vjet v okamžiku, kdy zhasne (přestane kmitat) světelná signalizace, nikoli v okamžiku, kdy se zvedají závory … Závory jsou z hlediska zabezpečení „pouze“ mechanickou nadstavbou ….
Pravda, z mého pohledu je unylé kmitání přežitek, osobně bych prosazoval osazení „silničním“ semaforem se třemi světly, případně „německý“ model se dvěma – žlutá / červená. Ta červená zhasne, až jsou závory nahoře ….

Vašek

Když jako v Německu, tak ta červená zhasne dřív, než jsou závory nahoře. Padání se nekoná a ani nemůže. https://m.youtube.com/watch?v=V6Eqm8SvCK0
Padání závory je past a ceskej bordel.

Pavel Skládaný

Krásný příklad, hezké jsou i ty svižné závorové pohony, aby bylo otevřeno rychle a doba uzavření přejezdu minimalizována. Žádné „sekvenční otvírání“.

A. Mikulka

Přesně tak.

Vašek

A nebo Japonsko https://m.youtube.com/watch?v=bkR3tvzAY0s dokonce se signalizaci směru vlaku.

Vašek

A ještě https://m.youtube.com/watch?v=uAD0u2GHnbQ doporučuji pustit v 18:35, holt i Japonci, nejukaznenejsi národ na světě jezdí na červenou. Přitom mají nejbezpečnější železnici ze všech. A přejezdy tam nejsou dělané tak, aby prudily lidi 10 minut na projetí jednoho sukafonu, nebo na posun, který na přejezd ani nedojede.

A. Mikulka

Tak se do toho Německa podívej, nebo si to alespoň najdi na Tytrubce, než tady začneš kázat nesmysly.

A. Mikulka

Nemáte pravdu. Kdyby tomu druhému vlaku běžela předzvánécí doba, tak se závory ani nezačnou zvedat. Problém má jednoduché řešení (začít závory zvedat až po ukončení výstrahy) ale znamenalo by to delší uzavření přejezdu.

Zdenda

A stoupl i pocet nehod na zabezpecenych prejezdech (normalizovano na jejich zvyseny pocet)? Tam, kde ziju, zena dostala pokutu za prujezd krizovatky na cervenou, ekvivalent asi 2500Kc, nic strasneho. Ale protoze se tato informace dostala do registru pristupneho pojistovne, zaplatim za nase auta behem peti let na pojistnem asi o 65000Kc vic. Doufam, ze si uz bude davat pozor:-) Kdyz uz lide nemaji respekt z vlaku (coz mi hlava nebere), tak by jim treba pomohlo to vedomi financniho rizika (mozna jeste vztazeneho na vysi rocniho prijmu).

Miroslav Zikmund

Předpokládám, že manželce budete krátit kapesné …

Petr.b

Jsou to pěkný řeči okolo – sekvenční sklápění závor! No to je super věc v 21. století!! přejezdy jsou zabezpečené prakticky stejně, jako na konci století páry. Jen ten provoz na silnicích je trochu jiný. Postavil se za těžké peníze koridor kudy mají jezdit rychlovlaky. A na něm jsou závory. Mám za to, že úrovňové křížení silnic a dráhy, alespoň na takových místech nepatří do naší doby.

Jan Sova

Tímto směrem se určitě postupuje ale jsem u nás doma. Víme jak jde všechno ztuha, zvláště v oblasti mimoúrovňového křížení….

a8n

„Postavil se za těžké peníze koridor kudy mají jezdit rychlovlaky.“
O které zemi to mluvíte?

medical_examiner

Asi o Atlantidě… 😀
ČR má k rychlovlakům asi tak blízko, jako KLDR k průvodu na Boží tělo…

Dominik

Ono rušení je často spíš politicky neprůchodné, než že by se nechtělo. Například pokud je přejezd ve městě a kolem je zástavba, tak nadjezd/podjezd by musel být o kus vedle, s čímž nebudou obyvatelé souhlasit a tím pádem i obec/město. Třeba v Pardubicích na Slovanech, za něj defakto existuje náhrada v Černé za Bory, takže by šel zrušit a pro cyklisty a chodce tam už stejně podchod je, ale je politicky neprůchodné ho zrušit, protože by to byla zajížďka. A takových míst je více.

Alibaba

Vždycky jsem si myslel, že plnohodnotná náhrada přejezdu na Slovanech má být nadjezd v místě podchodu k Zámečku (ulice k Pardubičkám). Je tam na to stále územní rezerva, ale politikům se do toho nějak nechce, bude to za těžký prachy.

Dominik

Je pravda, že o této variantě jsem nevěděl, mě spíš napadaly fantasmagorie typu udělat spojku mezi Staročernskou a Dašickou (hned na kraji Pardubic), ale to by znamenalo vykácet kus lesa a dělat kus nové silnice.
A nebo se jako náhrada vezme nadjezd v Černé za Bory, vzdálenostně to jsou necelé 4 kilometry, takže nic hrozného.

Alibaba

No, postavil? Opravil! A vybudování mimoúrovňových křížení by bylo za ještě těžší peníze.
Ale souhlas, že úrovňová křížení nepatří na takovéto tratě. Podle mě by se s koridorů měli systémově odstraňovat.

JardaP

Dva postřehy: 1) Vím o jednom přejezdu, který se občas choval “divně”. Když napršelo, spouštěl výstrahu i závory bez vlaku a na druhou stranu pár očitých svědků zažilo vlak před nosem bez výstrahy. Kupodivu, žádná nehoda. Podle lidí z údržby, kteří se kolem občas vyskytovali i podle známého ze “správy” o tom věděli, ale nemohli se dobrat příčiny. Na to navazují bodem 2). Fascinuje mě, jak spousta řidičů bezmezně důvěřuje 100% funkci těchto systémů. Já se rozhlížím na každém přejezdu, i když bliká bílá, a klidně si zpomalím třeba pod 30, když je rozhled bídný. Kromě základního pudu sebezáchovy i… Číst vice »

Alf

To znám, troub(ič)ů, kteří stav kdy nebliká nic, považují za volno, tu máme dost.

Jan Mahdal

Můžete investovat tisíce, desetitisíce, statisíce a dokonce i miliony. Ve vlaku sedávám v první řadě a to, co si někeří majitelé řidičských průkazů dovolí na přejezdech je do nebe volající. Jediná prevence je postavit poblíž přejezdu hlídku (či kamery) a hříšníky pokutovat nebo rovnou odebírat oprávnění. Tohle celé je o myšlení těch dotyčných. Že někdo jezdí na křižovatce na červenou už jsem si zvykl. Ale že si někdo projede pár metrů před vlakem a myslí si, že ten vlak počká je teda korunovaná pí….

dejf

Tak ono se toho moc nezlepší, lidi považujou právo na řidičák za základní lidský právo a přitom mám občas na silnici pocit že někteří jedinci ho našli při snídani v krabici s vločkama. Dokud bude jediná instituce co vymáhá přednost vlaku vlakovej nárazník, tak se toho moc nezmění. Jak to kdysi říkal instruktor v autoškole, ať je stav přejezdu jakejkoliv, neznamená to že ten vlak nepřijede…

Růža

Ústava nám opravdu nárok na řidičák nedává. Stát nastavil pravidla za jakých pravidel ho občan může vlastnit. Řidič, který nerozumí tomu, že když na přejezdu nekmitá bílé světlo, může jet maximálně 30 a chovat se, jako by byl v poruše a nerespektuje zákaz vjezdu na přejezd, pokud svítí červené světlo, měl by o něj přijít, protože je nebezpečný svému okolí. Není to snad nic složitého toto dodržovat. Kdo nechápe, neměl by řidičák vlastnit. Každého volba.

Lesan

„Měli byste“, „neměli byste“ a „prosím dodržujte to“ u nás nemůže fungovat. U situací, jako je železniční přejezd, u nás může fungovat pouze síla, jinak si každý dělá co chce a ještě se ohání základními životními právy. Dát kameru, jedeš záměrně na červenou (není to sekundu po spuštění výstrahy) = máš flastr/nemáš papíry, dle situace.

asdfr

Poznam x prejazdov, na ktorych som vzivote nevidel blikat biele svetlo. A tie prejazdy fungovali. Nedavno u blizko nas dali prejazd, asi vranci testovania, ked to biele svetlo ani nie je. Takze ten prejazd je neustale v poruche alebo ako k nemum mam pristupovat ?

prag

Ke každýmu přejezdu kde nic nebliká máte přistupovat jako k přejezdu úplně bez světýlek, to snad učej v každé autoškole podle zákona a dříve vyhlášky furt stejně 😀 ostatně jak přistupujete ke křižovatce, kde nic nesvítí na semaforu? A tam to může být ještě zrádnější, kdyby v kolmym svítila zelená a u vás nic.

A. Mikulka

Ano.

Aleš

Nejsem majitelem motorového vozidla, takže krajinu vnímám jinak a počet řidičů, kteří závory podjeli, přerazili nebo nerespektovali červeně blikající světla, mohu už počítat za ta léta na stovky. Co mne opravdu děsí, že se takto chovají i ženy řidičky. Nemám vůči těmto lidem slitování a asi tady „slíznu“ hodně negativních hodnocení a komentářů. Spíše je mi líto těch strojvůdců, kteří před sebou hrnou totálně zdemolovanou káru. Používám rčení jednoho anonymního uživatele – pán Bůh to řeší ve zkráceném řízení…

Aleš

Mimochodem, napadá mne v této souvislosti ještě jedna douška. Ti, kteří střet s vlakem přežili, by měli platit ze svého veškeré léčebné výlohy včetně trvalé invalidity. Právě to považuji za systémové řešení …

Paja

Vás svět musí být krásně prostý, to vám celkem závidím 🙂

Miroslav Zikmund

Hypoteticky vzalo odpovědná zdravotní pojišťovna by měla ty náklady na léčbu zranění, které si pojištěnec přivodil sám vědomým porušením právního předpisu (povinnosti vyplývající ze zákona) po viníkovi požadovat … Analogie – když vás vykradou a pojišťovna zjistí, že nebylo zabezpečeno, jak býti mělo, tak vám zbudou oči pro pláč … Pane paciente – porušil jste důležitou povinnost spojenou s řízením vozidla – viz soudní rozhotnutí, v důsledku toho jste způsobil sobě a dalším osobám zranění. Léčba stála 2 miliony, zde je faktura splatná do 14 dnů … Pane „invalido“ – zranění vedoucí k vaší invaliditě jste si způsobil sám porušením… Číst vice »

A. Mikulka

Naprosto absurdní jsou zcela nesmyslné právní exkursy právnického nedouka Miroslava Zikmunda.

medical_examiner

Zapomněl jste na náklady na opravu přejezdu.
Hned si to ale poznamenám…

Paja

Jinými slovy říkáte, že z pohledu železnice jsou přejezdy OK a není potřeba nic dál řešit. Přesně v duchu v článku citovaného vyjádření „Formálně je to sice zakázáno a problém teoreticky neexistuje“. Protože je asi zřejmé, že postavit hlídku k přejezdu (natožpak každému) je ta nejméně pravděpodobná varianta ze všech.

Jan Mahdal

Ne. Doba jde dopředu, je potřeba jít s ní, to nikdo nerozporuje. Ale že vlak je silnější soupeř se nemění. A představte si, že neuhne a navíc to docela blbě brzdí. Pokud si to dotyčný neuvědomí, nemá za volantem co dělat. Chování řidiče u železničního přejezdu je desítky let dle vyhlášky také stále stejné. Divil by jste se, kolik lidí má problém zastavit a rozhlédnout se.

Pavel Skládaný

Kamery nejsou vše, optimalizace časování přejezdu také není k zahození. Ve Studénce byly taky kamery, nehodě nezabránily, ale útěchou je alespoň krásný materiál pro mediální prezentace.

Miroslav Zikmund

NEPOKUTOVAT NEODEBÍRAT ŘP – zabavovat auto použité při spáchání přestupku …. TO JE TREST KTERÝ ZABOLÍ.

Psal Igor Hnízdo – jako útlocitné soudružky učitelky poznámky ?
Nikoli, na místě byl přestupek vyřešen rákoskou, což na rozdíl od poznámky BOLELO.

Jmfjv

V roce 1945 se, přísně vzato, nejednalo o soudružku učitelku. Mnohem podstatnější ovšem je, že mezi bolestivým a likvidačním trestem je velký rozdíl. Ten rozdíl spočívá především v tom, že likvidační tresty jsou z dlouhodobého hlediska kontraproduktivní.

medical_examiner

Nevím jestli by při vyhlášení stanného soudního řízení měli naši bohužel také-spoluobčané odvahu se dopouštět různých protestů…

Jmfjv

Pokud ve Vašich představách o řešení mezilidských problémů dominuje používání biče, měl byste si uvědomit, že pokud by se Vaše představy uskutečnily, dříve či později se ocitnete na tom bolestivějším konci biče.

A. Mikulka

Fakty o kriminalitě ve státech, majících drakonické právo včetně absolutního trestu, nemluví ve váš prospěch. Tatínek by vám měl nařezat rákoskou.

A. Mikulka

To vám ovšem u krvežíznivých šotoušů, jimž někdo sáhl na vláček, neprojde.

JardaP

… počet zraněných klesl z 16 na 24. Chybička se vloudila?

medical_examiner

To víte…chcete po nich, aby uměli počítat…to máte nepřiměřeně vysoké požadavky… 😀 😀 😀

Vojtíšek

Místo změny norem by byla vhodnější změna lidí (řidičů).

666

Co změna lidí (SŽ)?:)

medical_examiner

To je elementární součást všech myslitelných plánů na zlepšení úrovně naší železnice…

Jmfjv

Máte pocit, že byste tu práci zvládnul lépe?

Frantisek

Ano, řídit by skutečně neměl každý, a ještě v kdovíjakém stavu (únava, stres apod.). Jenže naše dopravní a hospodářská politika postupuje spíše opačným směrem, lidé jsou do aut mnohdy tlačeni.

Jiří Kocurek

Děláte, jakoby nikdy nevlezl pod vlak chodec nebo cyklista.

Paja

A ještě se ušetří, když budou mít řidičák jen zasloužilí a uvědomělí železničáři nemusí být přejezdy zabezpečeny vůbec. I kříže pak jsou zbytečným luxusem 🙂

Laborec425

Přesně tak. Stačí zajet támhle kousek za hranice. Proč tam to funguje (samozřejmě ne na 100 %), ale funguje.
I s kraťoučkou předzváněcí dobou. Proč asi? Protože jsou tam lidi vychovaný a slušný.
Tady se lidi chovaj jako na divokém západě a hrajou si na vyspělej kapitalismus.

Pavel Skládaný

Takový nadčlověk nedělající chyby by byl vskutku ideálem, ale kde ho vzít. Jednodušší bude upravit techniku respektující lidské nedokonalosti.

Pavel Skládaný

A kdyby strojvedoucí byli nadčlověci nedělající chyby a neprojíždějící návěstidla v poloze „Stůj“, tak bychom fantasticky ušetřili za ETCS a další systémy. Už třicet let poslouchám totéž, „kdyby ti lidi jen trochu chtěli a chovali se tak a tak a tak…“. Je to marný, mnohem jednodušší je upravit prostředí a jeho ergonomii. Jinak můžeme lamentovat dalších sto let.

Kamui

Vykašlat se na „dráhoviny“ na přejezdu. Přejezd je z pohledu řidiče v podstatě křižovatka, takže ho osadit klasickým semaforem, kde: zelená = volno, blikající žlutá = opatrně (tam kde dnes nesvítí nic), červená = stůj, nic = porucha.

Současně by měla být garantována nějaká minimální doba, kdy bude přejezd otevřen mezi vlaky (k tomu by byl potřeba nějaký předpřibližovací oddíl, jehož obsazení by přejezd nezavřelo, ale pokud by již uzavřen byl, tak by zabránilo jeho otevření).

Jiří Kocurek

Takhle je to v Brně u ZOO, jen namísto vlaku jezdí šalina, tedy max 60 km/h. A stojí to za dvě věci.

M19

Tam je preference šalin.

Znalec

To je zas výplod inteligence 🤦🏻‍♂️