Nedůstojné a nebezpečné. Ostuda Liberce zmizí, pod tratí rozšíří propustek za 63 milionů korun
Přístup pod trať bude nově bezbariérový.
V Liberci dnes slavnostně začala proměna propustku pod železniční tratí na civilizovanější podobu než dosud. Zakázku za 63 milionů korun získala společnost Strabag Rail. Hotovo má být v roce 2025, samotné práce začnou na jaře.
Jde o využívanou spojnici pod železniční tratí, která spojuje například největší liberecké sídliště Rochlice s multifunkční arénou, sportovišti okolo a školami. Lidé tu dosud chodí propustkem vybudovaným původně pro vodu, který je úzký a nízký. „Je to nedůstojné a nebezpečné místo,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Hejtman Libereckého kraje Martin Půta pak místo označil za jednu z největších ostud Liberce.
Propustek vznikl v roce 1859. Během rekonstrukce dojde k jeho rozšíření na 5 metrů, výška bude 2,5 metru. Dosud je část propustku vysoká jen 1,8 metru a široká 2 metry. Oprava bude probíhat za plného provozu železničních tratí, přes propustek vedou tratě z Liberce do Tanvaldu, Turnova a České Lípy.
Nevábný propustek u libereckého nádraží zmizí, bude z něj kulturnější podchod
Stavba je společnou investicí Správy železnic, města a Libereckého kraje. Po dokončení se o podchod bude starat město, které si nadiktovalo i speciální podmínky pro výstavbu. Podle Jiřího Pijáčka ze Strabag Rail, která bude mít stavbu na starost, jde například o atypické betonové prefabrikáty. Stavbu podle něj komplikuje i množství přeložek, stejně jako její samotné založení ve svahu.
K samotnému zahájení stavby má dojít na jaře. Podchod bude zcela uzavřen, obchozí trasa povede po provizorních chodnících ke kruhovému objezdu u arény. Po dokončení by měl být přístup do podchodu bezbariérový, dosud je přístup od arény prudkým schodištěm, kde se již několik lidí zranilo.
Propustek spojuje Doubskou a Jeronýmovu ulici (včetně ulice 28. října). Součástí stavby budou i úpravy navazující silniční komunikace vedoucí ke zvýšení bezpečnosti pěších a cyklistů. Tu zajistí nové osvětlení a zvýšené přechody s dostatečně velkými vyčkávacími prostory po obou stranách silnice.