Nedokončený višňovský tunel u Žiliny se rozpadá. Popraskalo potrubí i klenby
Vizualizace tunelu Višňové. Foto: NDS
Na vině má být i nedostatek betonu po původním zhotoviteli.
Na vině má být i nedostatek betonu po původním zhotoviteli.
Sú to naozaj dobrí veriaci. Ojebali stavbu o dve tretiny betónu a začali sa modliť, aby to nespadlo. A Bohu Kristovi vďaka za top, nespadlo. Len včil zahučaju verejne peniaze, do riti. Vidno, že sa chlapci lepšie naučili v škole, keď nás učili len hlúpi učitelia, ktorí hovorili: Čo sprasíš v základoch, už nikto nedoženie.
Možno, že len urobili torkret a teraz bude betónovať defititívne druhé ostenie, ale to by mal potom pán investor hovoriť niečo iné.
Mal som jedného takého znalca v Prahe, nechcel veriť, že naozaj budú stavať golfové jamky. A stavali. Asi nejaký brat.
Tak tunel není kousek od naší hranice, ale vede na východ od Žiliny téměř až k Vrútkam, tedy do Dubné Skaly, tedy ne Skály. O něco blíže k naší k naší hranci je tunel Ovčarisko.
200 % betonu na primár, nebo v tom počítají i dokončení sekundárního ostění (což je vždy hodně betonu)?
Je potřeba přidat 200% (!!!) betonu. Doposud je to z hlíny?
tunel
Tak to byla určitě hodně „kvalitní“ firma 👍🏻
To u italských stavebních sdružení působících v bývalých zemích východního bloku není žádná výjimka.
No koukám, že i sousedé mají také potíže se stavebními odborníky. Ptám se tedy co dělal stavební dozor, autorizovaný projektant a investor, že na to nepřišly dříve, nejlépe ihned???
Keď si kúpite hlúpého psa, lebo ho skazíte tym, že ho berete do postele, nedívte sa, že na medveďa len štěká, ale nehrýzne. Je to systémom, pane. Identícke.
Stavební dozor, autorizovaný projektant, investor mohou na místě zkoumat kvalitu betonu co doveze mix ?
Výběrová řízení ve státních zakázkách vyhrává ten nejlevnější. Tak tyto výběrová řízení udělaná.
Kdo šetří má za tři se říká. V tomto případě to bude asi spíše tak, že kdo šetří má tři pr…e problémů.
Snahu ušetřit v tom teda nevidím, když to protlačili firmě, která nebyla nejlevnější. Ale národně-politicky správná.
No jestli je tam něčeho málo tak někdo asi šetřit musel. Však ona snaha uspořit nemusí být vždy na straně zadavatele, ale zhotovitele. Je logické, že čím menší náklady, tím větší zisk. Ale pokud zhotovitel stavěl podle toho jak měl a dal tam tolik betonu, kolik bylo v plánech, tak je chyba asi jinde. Ale známe to asi všichni, že to co je drahé nemusí být ani zdaleka tak kvalitní jako produkt levnější. Jé, to bude zase mínusů 🙂
Mrkněte na to PDFko, které sem dal Horizon. Na něm je vidět, kde je to ostění tenké. Nejspíš nezačistili profil při ražbě nebo nepočítali s tím, že se primární ostění mírně pohne zemním tlakem. To je u NRTM možné, není to nikterak ohrožující problém, metoda s tím počítá.
No a tak jim při dodržení vnitřních rozměrů vyšly náhodné „mapy“, kde je ostění tenké. Spíš než snaha ušetřit mi to přijde jako neznalost.
Koukl jsem na to. Nejsem odborník, ale po shlédnutí mě napadlo to, zad tam není přespříliš spodní vody. Třeba v době projektování byly poměry jiné a tyto se změnily. Soudím z toho, že se tam píše o tom, že je potřeba opravit drenážní potrubí aby bylo funkční a k tomu ještě nutné vybudovat doplňkový drenážní systém. Ale jak říkám, nejsem odborník.
Jedna věc je to začištění o kterém jste psal a tedy výsledná nestejnoměrná síla. A teď laická úvaha. Dovedu si představit i to, že vše bylo ok a před betonováním došlo k sesuvu a tím zmenšení prostoru pro beton. O tom by svědčila ta pravá strana u drenážního potrubí která je opravdu velmi slabá. Logicky se slabá primární klenba projevila tím, že tlak začal narušovat sekundární. Ale přeci snad muselo být spočítáno, kolik je na vybetonování třeba betonu. Takhle by jim musel zbýt a nevěřím tomu, že by se nad tím nikdo nepozastavil.
Já si dovedu představit, že když se stane něco takového co jste psal, tak zhotovitel kontaktuje jak projektanta tak investora a začne urychleně řešit jak to napravit, a ne že to rychle zakamufluje.
Táto úvaha nie je za hranou. Oveľa mutnejšie sú však tie vody, ktoré tekú tým drenážnym potrubím, ktoré zrejme nevydržalo tlak, čo signalizuje zlú geológiu a tým aj problém, pretože sú tlaky spôsobené zlým odviazaním puklinovej vody za ostením, a následne sa prejavujú aj poklesom a posunom výrubu. V každom prípade to bude mohutná bitka právnikov, ktorí budú riešiť, čo bolo skôr, či vajcia, alebo sliepky. Ja som tam nebol, ale taký stav by si všimol aj turista na vychádzke.
Ten tunel je navíc přestřílený. Taliánům bylo jedno kolik toho je. Takže obrovské nadvýlomy a už v půlce měli spotřebováno betonu na celý tunel. Takže bylo nutno šetřit jinde 🙁
A teď to odskáče jiný zhotovitel
Odkaz na pdf-ko, kde si každý môže pozrieť ako to je. Kvalita prác dua Salini Impregilo a Dúha bola dosť pochybná
https://www.visnovebude.sk/wp-content/uploads/2021/12/Skanska_Visnove_briefing_13.12.2021.pdf
Díky, to vysvětluje mnohé z nejasného žargonu. Takže sekundár je na mnoha místech menší síly než měl být (30 cm), v kategorii 2 tedy pod 25 cm síly je skoro čtvrtina. To není pěkné.
Naopak primár má (kvůli nepřesnostem ve výrubu?) potřebu až o 200 % více betonu než bylo projektováno?
A nevím co to jsou hnízda. 🙂 Ví někdo?
Ty fotky drenáže jsou tedy neuvěřitelné. Kdo to tam dozoruje, proboha.
Také jsem na termínem hnízda přemýšlel a jediné co mě napadlo bylo, že jde o nějaké kapsy (dutiny).Takže budu také rád, když by někdo dokázal přesně definovat co je tím myšleno.
Štěrková hnízda vznikají nedokonalým zatečením nebo nežádoucím odtečením cementového tmelu. Příčinnou je obvykle nedokonalé vibrování a výsledkem je takový více nebo méně porézní beton. Nic zase tak neobvyklého, důležitý je rozsah vad.
Obnažená výztuž (nedostatečné krytí betonem) ovlivňuje pevnost konstrukce a její korodování.
Děkuji. Takže se vlastně dá říci, že v tomto místě je štěrk nedostatečně spojen a tím může hrozit jeho rozpad.
Je to tak, obvykle se hnízdo místně vymlátí a opraví speciální směsí, aby to mělo předepsanou pevnost. Pokud se nejedná o pohledový beton, a hnízda nejsou velká, tak se nad tím obvykle nikdo nepozastavuje.
Neznám konkrétní rozsah vad, ale ani bych se nedivil, pokud by nový dodavatel rozsah trochu přifoukl. Vy byste to nezkusil?
I titulek článku mi zní nadmíru úderně, autor článku si určitě také rád zvýší sledovanost :).
O praktikách některých firem a najímání nekvalifikovaných gastarbeiterů se raději nebudu šířit. Nevím, jestli je to tento případ.
Problémom môže byť nerovnomerné zaťaženie druhej – nosnej – časti ostenia, ktoré nebude tlačené stenomerne. A to už je statický problém. A ak vznikajú prídavné tlaky neodvedenou vodou, môže to byť oveľa divokejšie.
Naprosto souhlasím, mohou tam být i závažnější problémy. Určitě je ale vše řešitelné. Těžko zaujmout nějaké konkrétnější stanovisko bez toho, aby to člověk viděl.
Jo, přesně to jsem si říkal taky… současný „opravující“ zhotovitel má docela slušnou motivaci předchozího představit v co možná nejhorším světle, jednak aby si navýšil objem prací které u něj budou objednány, druhak kdyby někdy v budoucnu byly nějaké problémy aby se dalo elegantně říct – to my ne, za to můžou ti co to zbabrali od začátku… Situaci určitě nepomohlo když byl tunel ponechaný dva roky v nedokončeném stavu… To mi připomíná jak u nás na jedné budově prováděli rekonstrukci střechy s vestavbou podkroví, no v půlce rozdělané se nepohodli se zhotovitelem (detaily neznám) a ta střecha zůstala zhruba… Číst vice »
Aha! Díky moc.
Bývalý zhotoviteľ žiada v arbitráži preplatiť náklady za nadvýlomy. Kryje to rozdielnou geológiou ako bola predpokladaná z razenia prieskumnej štôlne. Lenže oni sa rozhodli raziť tunel pomocou metódy ADECO-RS. Metóda je rýchlejšia ako NRTM, ale tá spotreba betónu… Čo sa týka stavebného dozoru, túto činnosť najskôr vykonávala NDS internými kapacitami a neskôr bolo zazmluvnené konzorcium firiem: ESP Consult, s.r.o./SGS Czech Republic, s.r.o./INFRAPROJEKT, s.r.o. Vzťahy medzi stavebným dozorom a zhotoviteľom neboli ideálne. Stavebný dozor upozorňoval na „kvalitu“ prác a nesúhlasil s mnohými technickými riešeniami navrhovanými zhotoviteľom. Z toho dôvodu na dvoch mostoch a x dalsich objektoch nezačal predošlý zhotoviteľ žiadne práce,… Číst vice »
My vieme, že pes štekal. Bolo to slyšet aj na Chopku. Ale teraz sa bude štěkať až do Kremnice. 🙂
Dalšia verzia je tá, že niekto mohol chceť usporiť peniaze Evropskej únii.
Zajímavé. To skoro vypadá, jako by to někdo kryl shora, protože by měl být zájem investora „krafání dozoru“ naslouchat a včas zakročit.
Zřejmě přijeli pomoct nějací odborníci z Čech a jmenovali se pat a mat
Co tím chtěl básník říci
Je to narážka na předchozí české vychloubačné komentáře
Jen detail: Seriál Pat a Mat vznikal ve Slovenské televizi v Bratislavě…
Seriál Pat a Mat nikdy nevznikal ve Slovenské televizi, ale v tehdejších ateliérech filmových studií Gottwaldov (dnes Zlín)
Chtělo by to občas dokoukat titulky až do konce…
Je jedno kde vznikal. Byl to Československý seriál. Navíc v titulcích nových dílů rozhodně žádná Slovensky znějící jména nejsou.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Pat_a_Mat
Studio pouze spadalo pod Bratislavu stejně to bylo u bolka polivky a jeho klauna ama kterej se točil v Brně
Nojo, nadřízená jednotka… 🙂
A nie v Gotwaldove? 😀
Náhodou Pat a Mat byli borci. Jak ti si dokázali vždy poradit a jejich dílo se vždy zdařilo i když se k němu dopracovali ne zrovna běžnými metodami. Pokud by to měli na svědomí oni, byly by praskliny zalepené parketami a nebo by byla vyasfaltovaná i klenba. Ne, ti tam určitě nebyli.
https://www.youtube.com/watch?v=oLYbPZQlKe0
A pritom stacilo precist clanek
Máslo na hlavě má především ten, kdo tuhle stavební firmu
vybralprotlačil.Těchto srand jsme byli za Babiše jaksi ušetřeni. A věřím, že klidně mohly být.
Například jsem před tím nezažil, že termín obchvatu např. Frýdku bude posunut z důvodu, že nelze technologicky pokračovat díky počasí.
Nebo jsem nezažil, aby zhotovitel musel nižní most zbourat a postavit znovu. Mínusujte si jak chcete.
A to konkrétně ten karpatský estébák zařídil jak?
To je mi úplně jedno. Ale za posledních 8 let o těchto průšvizích nevím. A na řsd je navíc pokud vím nějaký odbor kvality. Takže konečně to někdo řeší.
Škoda , že ten váš Bůh už nesedí v base.
Už jste i soudce?
„nelze technologicky pokračovat díky počasí.“
Andrej zařídí všecko!
díky počasí, nebo kvůli počasí?
To záleží na tom zda výsledek je chtěný ( díky ) , nebo není vítán ( kvůli ) .
A abychom to nemuseli rozlišovat, je k dispozici spojení „z důvodu“…
Jasně, Babiš se proslavil svými AppStore na Václaváku, halou pro Sáblíkovou, zachráněním tisíců mrtvých v best-in-covid zemi,..
chcete tím říct, že kdo nic nedělá, ten nic nezkazí? fakt nevím jestli je to lepší varianta 😀
Babišovi na to zatím nepřišly. Navíc byl o level jinde. Napřed si vytvořil prostředí ve kterém se uměl pohyboval a následně legálně čerpal. Hrál úplně jinou ligu , jako oligarcha nemusel primitivně tunelovat 🙂 to akorát Brusel, bonzáci a povaleči mu stopnuli dotace
Nebylo před několika lety z jednoho opravovaného úseku vyhnáno právě italské sdružení kvůli jeho problematické práci?
A co elektrárna v Mochovcích ! Taky Italové !
ti to spis akorát (spolu)platí. jakkoliv to investor bude jistě vypeceny…
Když je mí smutno ze stavu české dálniční sítě, vzpomenu si na bratia Slováky a je mi otrochu líp. Vím, je to přízemní, ale je to tak…😄
Přízemní je pokoušet se o slovenské výrazy a přitom neovládat jejich skloňování.
Na skloňování se vy–r,důležitý je že jsou ještě horší jak Eurovia
Jiným jedincům zde zase dělá pravidelný problém používání I-Y v rámci češtiny.
Viz: „Babišovi na to zatím nepřišly.“ o pár řádek výš.
Ale dálniční spojení mezi Bratislavou a Košicemi už mají hotové komplet…
Podle plánovače na mapy.cz to zas tak rychlejší přes Uhry není a určitě to nebude o dálniční poplatky levnější.
Myslíte přes Dolní Uhry?
Ano, přes dolní.
Áno, cez Budapešť 😀
A kdyby nebylo Štefánika a tatíčka Masaryka, tak by to měli bez 2x překračování státní hranice :-)))
To je úhel pohledu. Bez nich bychom byly ještě více bezvýznamný nárůdek v asi Rakousku-Uhersku. To kdyby Franta-Pepa-jednička zavedl federaci, možná by se R+U nerozpadlo. Ale to už spekulujeme coby kdyby…
A v Schengenu je to jedno.
Tak od nás z Teplic taky dojedu nonstop po dálnici do Ostravy. Po D8, A17, A4 a D1 přes Dresden, Wroclaw a Katowice.
No nevím… jižní tah z Bratislavy na Zvolen vznikl tak svižně jako žádná dálnice v ČR (možná s výjimkou D5, kterou prý stavěli Němci).
No tak svižne to zas nešlo. Ta D5 na Rozvadov vznikla podstate rýchlejšie, to si zasa pamätám ja.
To byla jiná doba. A úsek kolem Plzně se dodělal podstatně později.
To je pravda, Plzeň trocha trvala, cez tú sme chodili ešte nejaký ten rok. Ale inak to bol „šrumec“, ale áno bola iná doba. Jednak bola porevolučná eufória a ešte neboli tak šialené zákony na verejné obstarávanie, jdeno či v ČR aleb SR. A nebolie ešte eurofondy, teda aspoňna začaitku (až v 94 nejaké predvstupové začali). Akurát Nemec nie a nie doraziť tých 20 km na pripojenie k diaľnici A93. To isté robili Rakušania pri napojení Slovenska (Bratislavy) na ich dialnicu. Za Mečiara v 1998 dorazili dialnicu na hranicu v Petržalke a Rakašania neboli schopní skoro 10 rokov urobiť prípojku… Číst vice »
Na druhé straně sa pozri na bratov, jak v poslední době vybudovali půl polookruhu kolem Bratislavy a R7 od ní k Dunajské Stredě. U nás nejsme v okolí hlavního města vůbec schopní se dohodnout na pokračování D0 ani na stavbě D3 přes Posázaví.
Není všem dnům konec – tunel pod Malými Karpaty bude třešničkou na dortu .
Dohledejte si, jak dopadla křižovatka bratislavského okruhu a dálnice D1
hej domrvil to štát a teda NDS. Ale tých 60km je realita, to stavala Španiel a to pracuje, aj so šiestym mostom. A tá D1xD4 sa dá „očúrať“ cez Triblavinu, ale teda je to „ostuda“. V podstate všade, kde sa do toho vložil politický a iný vplyv (neschopnosť) NDS (dtto Višňové) to „dopadlo“….
No aj to vďaka tomu, že to stavali cez PPP a tiež bolo okolo toho veselo a zlyhalo to na kľúčovej križovatke D1xD4. Ale áno obchvat finguje a aj z tej D1 sa na D4 dá dostať, akurát sa musí o križovatku skôr na Triblavine a potom chvíľu po starej ceste I/61. Ale obchvat už dosť výrazne pomáha. Kiež by mi dostavali v Prahe aspoň ten úsek D0 z D1 na D10 na Boleslav. Spořilovskú spojku nemusím :-). Ale tá južná časť D0 je super, tú som si v lete užil, keď som išiel na D6 do KV….
Aspoň se můžeme utěšovat tím, že ať děláme v Česku cokoliv špatně, tak na Slovensku to vždy dělají ještě hůř.
Proto říkám, že Slováky jsme si museli vymyslet, aby byl alespoň někdo horší než Češi.😃
Jo, jo. Stát který se zakládal na dvakrát a pokaždé byl „otcem zakladatelem“ zločinec. To se vážně jen tak překonat nedá. Tedy v Evropě, v Severní Asii je to normou.
I když to jak Poláci stavěli dálnici proti sobě, aby se tam kde měli nepotkali je též majstrštyk. Proti tomu je naše zvlněná dálnice u Ostravy prkotina, byť to byl také pěkný průšvih.
Z toho Polska se koukám stala pěkná urban legend.
Ano, kvůli zmatkům byly projekty špatné a dálnice by se nepotkaly. Ale zjistilo se toho hned na začátku výstavby, kterou okamžitě zastavili. Takže žádné dva konce dálnice v poli, jak to běžně opisují Češi, nikdy nebyly.
To nebyla chyba. Prostě by stavěli a nakonec měli dálnice dvě. A to stavěli i tunel do kterého se kvůli podloží nevešlo vedení (pokud to taky nebyl fake)
Vedení se vešlo, ale už se nevešly patrové soupravy. To nebyl fake.
Lepší bylo polské Pendolino s kachnim zobákem , jak si jej urazilo při první jízdě na výhybek o sloup 🙂
Ne, neměli by dvě dálnice. Jen jedno vojvodství plánovalo trasu tak, aby město Wieruszów obcházela z jihu, druhé plánovalo obchvat severní. Z toho vycházelo, že by končily na hranicích vojvodství, asi 5 km od sebe.
No, ze dvou obchvatů jeden okruh ne? 🙂
Nestavěly, ale plánovaly. Dávaly to do územního plánu a dvě vojvodství se napoprvé neshodly. 🙂
No tak by to vyřešili podobně, jako to bylo dlouhá léta na silnici I/3 z Prahy do CB u Tomic.
https://mapy.cz/letecka-2018?vlastni-body&x=14.6481476&y=49.6921932&z=17&l=0&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=9h5omxVjJH&ud=49%C2%B041%2730.059%22N%2C%2014%C2%B038%2756.865%22E
Teda, kérovat z pozice Čecha do Poláků ohledně stavby dálnic, to je fakt vrchol trapnosti a hlouposti. Sorryjako, ale Polák toho za posledních 10 let postavil více, než my od začátku výstavby a rozestavěno má tolik, že to my opět nezvládnem ani za dalších deset let. Dopuručuju zajet se tam podívat, ale rozumím, že ve vašm případě to bude asi zkomplikováno skutečností, že byste si musel nejdříve vytáhnout hlavu z prdele, abyste viděl na cestu.
Ano, souhlasím.
Jen jeden DETAIL: Polsko má zhruba 5-ti násobnou rozlohu, tedy se to nedá srovnávat, na náš jeden km, musí Poláci postavit 5 km, a toho všechno staví po rovině.
Navíc celkově jsme jako stát kus před Poláky, což potvrzují všechny statistiky EU, aj.
To opravdu uklidňuje
Ja osobne nejsem nijako prekvapeny. Vybrat predchoziho zhotovitele muze jen nekto kto je odborne a dusevne mimo – dalo se to cekat.
Pokud je rozhodujícím faktorem jen a pouze cena, pak je to špatně. I u nás se najde dost podobných příkladů, např. na dálnici….
Kdyby byla rozhodujícím faktorem cena, Skanska by to vyhrála hned na začátku.
Ona ju aj vyhrala ale pre kartel z inej zákazky pri stavbe D1 pod Tatrami prvé tri firmy vypadli a Dúha sa k tomu dostala štvrtá v ppradí ako slepé kura k zrnu. Že to niekomu náramne vyhovovalo, už je druhá vec….
Však to bola tretia najnižšia ponuka…
Pokud je správně udělaný projekt a stavební dozor není jen na okrasu, tak nejnižší cena musí jednoznačně vyhrát.
Cena je jediny spravny faktor. Pokud by spravne fungoval stavebni dozor a tresty za poruseni by se pouzivali, pak proste nezaplatite, protoze neudelali, co meli. Nejaka extra kvalita jen zvysi zbytecne cenu.
Hloupost. Díky extra kvalitě stavba vydrží desítky let a nemusí se opravovat za několik let po předání.
Tu extra kvalitu ale musite pozadovat v zadani jako nutnost pro vystavbu a podle toho udelat postup stavby. Nevidim duvod proc platit za dalnici, kdyz mi staci lesni cesta
V tom tuneli majú maslo na hlave všetky slovenské vlády za posledných 15 rokov! Najprv v roku 2009 chcela vláda Smeru stavať tunel ako PPP. Bol vrchol finančnej krízy a stavebné firmy zúfalo hľadali zákazky, preto prišiel nemecký Hochtief s 30% zľavou na stavebné práce. Lenže medzitým boli voľby, zmenila sa vláda a aj keď niektorí jej členovia chceli aby stavba pokračovala, iní buchli do stola „lebo Fico“ a celý PPP projekt sa zrušil. Potom trvalo pár rokov a vyhlásila sa súťaž, v ktorej najlacnejšiu ponuku predložilo združenie Skanska, Strabag a Metrostav. Lenže ďalšia vláda Smeru ich ponuku zo súťaže… Číst vice »
Tak na toto by snad měl stačit i slovenský trestní zákoník
Kontroloval tu stavbu vůbec někdo, dát někde 5cm místo 30cm ostění není snad možný.
Mám takové podezření: Je flaša, je razítko. Kontrola probhla.
Najít na slovensku Ing. alkoholika, který za flašu udělá „čokolvek“ nebude tak těžké.
Důležitý je že spoustě lidí kolem této stavby nabyla konta či mají něco nového vybudováno na svých pozemcích
Tak to by mohli ti taloši stavět jadernou elektrárnu ne?
Tak ty si to pomotal…. Totálne. Áno, Hochtief ponúkal zľavu. Minister dopravy chcel s nimi dohodu, ale Doprastav a ďalší mali dosť dobré konexie aby k tomu nedošlo. Z toho dôvodu žiadna dohoda nebola a vyhlásila sa nová súťaž cez zmluvné podmienky naprojektuj a postav. Avšak určite netrvalo od ustúpenia od PPP po vyhlásenie obstarávania pár rokov… Tak isto nie je pravda, že za každej vlády to len viedlu k fiasku. Radičovej vláda vydržala 1,5 roka a za ten čas stihli ustúpiť od PPP, vyhlásiť VO a vyhlásiť úspešného uchádzača. To namietal Doprastav. Bohužiaľ potom vláda padla a vládli Smeráci.… Číst vice »
A co na to původní zhotovitel 🙂
Mňa by skôr zaujímalo čo robil celú tú dobu stavebný dozor…
Členovia stavebného dozoru rátali doma peniažky a rozmýšľali, aké drahé auto si kúpia, či pôjdu na dovolenku na Bahamy alebo postačia Seychely a ich ženušky uvažovali, či pôjdu na nákupy do luxusných obchodov do Viedne, alebo Milána, prípadne Paríža.
Rozumím, ale podle mě není vhodné, aby výmluvou bylo vždy, že stavební dozor nekokonal. Zhotovitel taky moc dobře musel podle mě vědět.
Určitě věděl a o to horší je, že tak zásadní pochybení těm lidem nedocházelo.
Možná to došlo až tak daleko, že dostali všimné, aby jim to nevadilo.
Upozorňoval.
Chyba je najskôr u objednávateľa, ktorý veľmi dlho nekonal.
Stavebný dozor zhotoviteľovi odmietal odsúhlasiť aj mnoho projekčných riešení, čo viedlo k tomu, že zhotoviteľ napríklad na niektoré mostné objekty nedisponoval stavebným povolením.
Puvodni zhotovitel nebyl schopen udelat ani jen tramvajove trate v slovenskych Kosicich – absolutne nic vcas. A nekto dusevne a odborne nekompletní mu da stavet nejdulezitejsi tunel. Zaslouzi si to vetsi komentar?
Tam nešlo ani o duševnú ani o odbornú kompetenciu.
Ale o kšeft…
Presne tak to bolo, žiaľ. A to bude ešte dlho trvať kým sa to dá celé dohromady. Nevraviac o niekoľkých súdnych procesoch a arbitrážach ktoré sú na ceste….
Matne si vybavujem príjemného sprievodcu vo vlaku cez Tegartsku sluçku , sko rozpraval o talianskom zememeračovi , ktory si prestrelil revolverom hlavu, ako reakciu na zle vymeraný tunel . To mal profesnú hrdosť .
Dnes by tych guliek bolo treba koľko .?
Irónia ale je, že tí Taliani ten tunel vyhĺbili a teda aj s nejakým meškaním to dali dohromady. Dokopy je to 15 km tunela v jednom smere. Ale áno boli tam veľké nadlomy, teda viac zeminy než bolo treba. Vraj odlišná geológia. Tak doma v Taliansku to poznali, tu zrazu juj Malá fatra…Ono celé to tam bolo od začiatku zle. Ja si myslím že ten vydriduch z Dúhy ich aj dobre oklamal, tam sa už potom nebavil nikto s nikým, Dúha s Talianmi, úrady mali čas, projekty sa menili za pochodu, NDS si stále niečo vymyslela navyše ale dozor to… Číst vice »