Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Inspirace pro Česko? Slováci vybírají poprvé firmu na stavbu silnice nejen podle ceny

Vizualizace rychlostní silnice R2. Foto: NDS
Vizualizace rychlostní silnice R2. Foto: NDS

Více než šestimiliardová zakázka na další úsek rychlostní silnice R2 Kriváň – Mýtná je první soutěží na Slovensku, kde o vítězi nerozhodne jen nejnižší cena v kombinaci s nabízenou zárukou, ale i například kvalita týmu či provozní náklady.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), slovenská obdoba Ředitelství silnic a dálnic, v zakázce poprvé testuje metodu výběru hodnocení nabídek i podle jiných ukazatelů, než je jen cena. „V nové navrhované metodice se při soutěžích na stavební práce budou posuzovat čtyři kritéria: cena, kvalita týmu odborníků podle konkrétní stavby, náklady na provoz a enviromentální hledisko,“ uvedla NDS v tiskové zprávě k podání nabídek na stavbu v hodnotě zhruba 250 milionů eur.

Cílem změny je podle NDS dosáhnout vyšší hodnoty zvýšením kvality stavebních prací za přiměřenou cenu. „NDS si od nového systému hodnocení nabídek slibuje rychlejší a vysoce transparentní soutěžení a především efektivnější a kvalitnější výstavbu jednotlivých úseků,“ uvedla NDS v prohlášení. Cena má v hodnocení váhu jen 40 %. Půjde o technicky náročnou stavbu, součástí je pětikilometrová estakáda kolem údolí Krivánského potoka.

Ve hře o stavbu 9,1 kilometru dlouhého úseku R2 jsou i české firmy. Nejnižší cenu nabídlo v soutěži sdružení slovenského Váhostavu a italské skupiny ICM. V jednom ze sdružení jsou české společnosti Metrostav, SMP CZ a M-Silnice, v dalším Eurovia.

V Česku se o podobné metodice mluví také několik let, zatím ale ŘSD sklízí spíše plody soutěžení na nejnižší cenu, maximálně spojené s nabídkou délky záruky. Kam taková situace může vyústit, je nyní patrné na D1, kde skončilo česko-kazašsko-italské konsorcium. Nejde o první případ, kdy je Slovensko u infrastrukturních staveb dál: Slováci mnohem dříve začali se stavbou dálnice metodou PPP, tedy zapojením soukromého kapitálu.

Na druhou stranu se potýkají s velkým zpožděním stavby úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, jehož součástí je 7,5 kilometru dlouhý tunel Višňové. Stavbu svěřili italsko-slovenskému sdružení Salini Impregilo a Dúha; od počátku jí přitom provázejí spory se zhotovitelem o peníze a neplnění termínů, mluvilo se i o odchodu Italů ze stavby.

V Česku podobným způsobem poprvé zkouší SŽDC vybírat firmu, která zpracuje studii proveditelnosti na vysokorychlostní spojení Brno – Ostrava.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
JOHNNY GOMEZZ
Host
JOHNNY GOMEZZ

Mno… tak tahle dnešní „novinka“ už byla publikována včera na Dopravních Novinách…
Jak se říká. „Není nic staršího než včerejší zprávy“

Daniel Bečvář
Host
Daniel Bečvář

Projektová cena na úseku 12 byla 2 050 mil. Kč, vysoutěžená 1 725 mil. Kč. Jednalo se tedy o 84 % projektové ceny. Ovšem např. na úseku 05 byla vysoutěžená cena 64 % (EUROVIA) a na úseku 09 (COLAS) dokonce 62 % projektové ceny. A to obě stavby proběhly v termínu.

Takže nízká cena evidentně nemusí být problém, jde spíše o přístup firem. Stát by měl zejména umožnit, aby se firmy, které způsobí fiasko, jaké teď vidíme na úseku 12, nemohly po určitou dobu účastnit veřejných zakázek.

sladlu
Host
sladlu

Každý majitel nemovitosti si nepozve fušerský zedníky, kteří postavily křivý komín… Je to přirozené, že stát přemýšlející hospodárně musí tyto návyky a hlas „zdravého“ rozumu poslouchat… Např. nechápu do dnes jakto že se nikdo povolil postavit staticky nevhodné mosty do nestabilního prostředí když je někdo ze shora tlačil v tomto místě stavět. Nebo zvlněná dálnice u Ostravy…

Proč nikdo nehrozí soudem „neúmyslným ohrožením na zdraví“?? Občas ty kauzy smrdí tím že to není neúmyslné nýbrž cílené rozhodnutí. To je závažnější společenský a právní zločin

Osobně bych ještě tlačil na co nejdelší záruku, přepsal i zákoník

Signalman
Host
Signalman

Souhlas. Mě by jenom zajímalo, kdo tuhle de.ilitu, soutěžit jenom podle ceny, vlastně u nás zavedl..?! Bárta? V tom případě to mohl Ťuk už dávno změnit.

Ani prostý občan, který má hluboko do kapsy, se nerozhoduje jenom podle ceny, ale většinou podle poměru cena / užitné vlastnosti. Rozhodovat se jenom podle ceny, tak všichni jezdíme v Daciích, chodíme oblékaní v hadrech od Vietnamců a jezdíme na dovolenou nejdál na Slovensko.

Pavel
Host
Pavel

Když se na dálniční veřejné zakázky na Slovensku zeptám Slováků okolo sebe, slyším jen neslušná slova. Možná si to v ČR přiliš idealizujeme nebo se zámér a skutečnost liší.
A o přínosech PPP lze diskutovat. Je to hlavně další zadlužování našich dětí.

LKB
Host
LKB

Pavle, nesouhlasím, u PPP jsou značné možnosti přínosů, nejen z hlediska realizace stavby, ale mj. ve zefektivnění, zrychlení a zpřehlednění _přípravné fáze_ silniční a železniční stavby pomocí PPP. Bohužel nikoli tak, jak je navržená D4 v PPP úseku :-(. Dosavadním pojetím se některé výhody ztratí nebo omezí… Aneb je potřeba to provést správně a přestat se snažit zadat PPP projekt co nejblíže stávající metodice pro veřejnou zakázku. Těžko hodnotit přínosy toho, co nyní nově SK zavedlo, když se to zkouší. Negativní názory podle minulého se nemusí vztahovat na budoucí. A nezapomeňme, že zákon o zadávání veřejných zakázek obsahuje již dlouho… Číst vice »

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

O tom, že systém zadávání veřejných zakázek je na Slovensku efektivnější než u nás, se ví dlouhodobě. Např. jejich Úrad pre veřejné obstaravanie vydává stanoviska, která následně platí pro všechny zadavatele, i pro případné spory a soudy, které následují. U nás si každý kontrolor vysvětluje zákon po svém. Tato praxe panuje už od neslavné aprílové novely českého zákona z roku 2012.

Partneři