egoe-plus
Infrastruktura Silnice

Na Slovensku obnoví stavbu nejdelšího silničního tunelu, zrychlí cestu do Tater. Postaví ho Skanska

Rozestavěná slovenská dálnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Pramen: NDS
Rozestavěná slovenská dálnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Pramen: NDS
K obnovení prací dojde po dvou letech od výpovědi slovensko-italskému sdružení.

Na Slovensku může opět začít stavba nejen nejdelšího, ale dlouho i nejznámějšího tunelu v zemi. K obnovení prací dojde po dvou letech.

Ministr dopravy Andrej Doležal oznámil na svém facebookovém profilu, že v pátek dojde k podpisu se společností Skanska, která má problematický úsek dálnice D1 mezi Žilinou a Martinem dokončit. „Národná diaľničná spoločnosť dnes obdržela oficiální oznámení z Úradu pre verejné obstarávanie, který ukončil kontrolu před podpisem smlouvy. V praxi to znamená, že v pátek podepisujeme smlouvu s vítězem, předáme staveniště a začíná se makat,“ napsal Doležal. Úsek má Skanska dokončit za 255 milionů eur (cca 6,6 miliardy korun). Dalšími uchazeči byly Metrostav a Strabag.

Vedle ceny, která měla v hodnocení váhu 45 procent, byla kritériem i lhůta na přípravu projektové dokumentace (5 pct.), lhůta na zprovoznění dálnice (35 pct.) a environmentální kritérium, konkrétně množství zadržené vody v krajině (15 pct.). Slováci hrají o čas, neboť dokončení do Silvestra 2023 je podmínkou pro čerpání evropských fondů z aktuálního operačního programu.

Více než 13 kilometrů dlouhý úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala, jehož součástí je i 7,5 kilometru dlouhý tunel Višňové, se pro Slovensko stal postupně noční můrou. Dálnici totiž původně stavělo konsorcium italské společnosti Salini Impregilo a slovenské firmy Dúha. Stavbu od počátku provázely spory investora se zhotovitelem o peníze a neplnění termínů. Začátkem března 2019 se Slováci se zhotovitelem rozloučili, když proplatili práce za 170 milionů eur (cca 4,42 miliardy Kč). Novou soutěž na dokončení úseku vyhlásila NDS v lednu 2020.

Kromě dokončení nejdelšího tunelu pod vrchem Hoblík bude zhotovitel pracovat na sedmi mostech. Po otevření nový úsek propojí nedávno otevřený úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (čímž vznikne úplný obchvat Žiliny) s již existujícím dálničním obchvatem Martina. Motoristé se díky tomu vyhnou komplikovanému úseku pod hradem Strečno a ušetří až 15 minut z jízdní doby.

Odebírat
Upozornit na
guest
31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lech Malý

Sice to s tématem souvisí okrajově, ale taková zajímavost: na plánku je mj. vidět silnice I/18 – za éry Československa nejdelší silnice první třídy, začínala v Rokycanech a končila v Michalovcích, délka přes 700 km. Zatímco v Česku byla z větší části degradována na II/150 (a kde se tak stalo není divu, má tam spíše regionální charakter), resp. přeznačena na I/19 a I/35, na Slovensku je v podstatě v celé délce zachována jako páteřní východo-západní komunikace.

Michael

Přesně. II/150 mi v Prostějově prochází kolem domu. 🙂

Honza D.

Nezačínala náhodou a stále ještě nezačíná na kruháči v Rožmitálu pod Třemšínem?

Ivo Havlíček

Úsek D1 Hubová – Ivachnová včetně tunelu Čebrať je již nějakou dobu opět ve výstavbě. V únoru 2021 již vyrazili více než 3 km z nově vedené trasy tunelu. Změna trasy tunelu byla vynucena sesuvem v již vyraženém úseku, resp. nestabilními horninami v západní části tunelu. Dle slovenské NDS bude tento úsek hotový do konce roku 2022. Po jeho dokončení to výrazná úspora času, protože průjezd Ružomberkem a vlastně celá trasa tohoto úseku, neumožňuje rychlou jízdu. Úsek D1 Turany – Hubová má vést tunelem Korbeľka (5 850 m) v masivu Vysokého Grúně. Původní – severní trasa – přes Šútovo a… Číst vice »

víta Klozík

včera bylo pozdě, t asituace tam je otřesná a objet to je big problem

Fikusek

Je potřeba ty dálnice urychleně dostavět, neboť ty elektroverky nikam nedojedou.

Pezos

Do konce roku 2023 musí být dokončeno nebo zprovozněno (dokončovací práce obvykle probíhají ještě několik měsíců)?

Romino

Pokiaľ viem, tak sprevádzkované a vyfakturované. Že tam ešte budú pol roka potom dorábať terénne úpravy už je jedno, ale tunel a úsek musí byť prejazdný. Myslím že to riešia aj tak, ak by náhodou to nešlo, tak časť projektu rozfázujú a uhradí sa zbytok už z ineho obdobia teda iného OP, ale to je toľko práce, že zatiaľ sa všetci tvária, vrátane Skanskej, že to dajú. Problém je ale že tam ešte chyba súťaž na technológiu tunela a odpočívadlo ale to môže byť aj neskôr, no bez technológie tunel fungovať nemôže. No ako vždy sa šturmuje do poslednej sekundy,… Číst vice »

jirka

to bude na Slovensku stavba století pokud se to dodělá ne?

Kzl

Ušetří až 15 minut jízdní doby? To ale hypoteticky v ideálních podmínkách, které ale u Strečna nenastávají tak nějak nikdy. Reálně je tam pořád nějaká komplikace provozu. Pro slovenské dopravné zpravodajstvo je tento úsek evergreen. Něco jako v Čechách kolona u Ořecha a u Lipůvky.

Pezos

Je to stejné, jako bylo 5 minut v případě obchvatu Čadce na D3. Zřejmě se průměruje všechno včetně svátků a nocí.

Ketchup1970

Právě že stávající jízdní doba je strašná , tak po dálnici to opravdu může být 15 minut . Já bych s tím nepolemizoval.

Kzl

To jste můj příspěvek nejspíš špatně pochopil…

PetrN

v ideálním stavu mimo provoz ušetří pouze 10minut, za časté situace to bude i více než 30minut rozdíl… (mám několikrát zajety úsek Hričovske podhradí – Dubná skála za 23-25min, ale nekdy až skoro hodinu, po dálnici to bude cca 15min)

Vojta

Lipůvka není v Čechách

Petr5

Skutečnost je hodina a více. Těch 15 min. je rozdíl jízdních dob v ideálním případě. Tam nastal naposledy před rokem, když byl prakticky úplný lockdown.

kpetr

Asi šotek – článek je o D 1 a obchvatu Žiliny, připojený obrázek o D 3 a obchvatu Čadce.

Jaaa

Tož ta dálnice to údolí pěkně zdevastovala…

hoholu

jako jo, ale jinak (rozumně) to asi nešlo.. nicméně jsem zvědav jak udělají úsek (Vrútky-)Krpeľany-Hrboltová(-Ružomberok)

Roman

Obchvat Ružomberoku se stavi ale hrozí tam podobný problém, protože za Bešenovou ujíždí celý svah. Naštěstí už dostali stavební povolení i když zatím nepravomocné na tunel Čebrať. Takže se bude moci brzy rozjet stavba západního portálu. Úsek Houbová-Turany je v přípravě, problém je vysoká cena protože většina úseku povede v tunelu ale je určitá šance že by tento úsek mohl být v provozu kolem roku 2030.

Ketchup1970

Ty woe jako skloňování Ruzomberok a -beroku snesu , čeština tak skloňuje , i když mi to zní strašně jako Peter – Petera . Ale Hubová na Houbovou tak to mne dostalo… 🙂

PeterC.

Esteze cez Povážsku Bystricu je postavena dialnica 🙂 Mne osobne nevadi, ak napisete nespravne sklonovanie slovenskych nazvov ( Peter, od koho(2-hy pad j.c.): od Petra, Ružomberok od koho: od Ružomberka). Ja sa ospravedlnujem, ak nespravne sklonujem cesky nazov Dialnica od Ziliny do Ružomberka je poriadne tvrdy oriesok, ako pisal Roman. A potom este zostava lievik v tuneli pod kopcom Branusko postaveny iba v polovicnom profile. A nasi politici uz mnoho rokov slubuju dokoncenie dialnice do Kosic uz x-rokov…..

PeterC.

Hubova – Hubovou – Houbovou ???
Petr Fletr pletl svert. Stryc Susta susi svestky. Naolejeju-li me Julie nebo nenaolejuje me Julie ? 🙂

Ketchup1970

To mělo být odlehčení – naseptavac opravuje i mne, píší totiž česky, slovensky a francouzsky. Tak to tam sází ten stroj jak chce, 😀

Ketchup1970

Peter, my tiež komolíme , vie bežne Slovák rody miest v Česku ? My máme rozdiel v koncovke -ica a ice. Čeština nemá , tá má Senice i Průhonice . A nehovoriac o Kouřimi . A čo také Borová Lada. Takže asi tak . Pekný deň!

Petr

Ještě to mohla být Držková 😊.

Horizon

Veľké zosuvy sú dva…
1) Hrboltová. Kvôli nemu sa predlžuje tunel Čebrať. Mediálne známy zosuv. Ako píšeš, onedlho dôjde k zemen stavby pred dokončením a môžu začať stavať.
2) Lisková. Tiež sa tam hýbe svah. Tento zosuv nie je medializovaný. Tiež došlo k zmene stavby pred dokončením. Most ponad železnicu a Váh sa predĺžil s tým, že v súčasnosti sa realizuje špeciálne zakladanie pilierov.

Dusanh

Svah neujíždí za Bešeňovou (kolem ní je dálnice už 40 let), ale za Liskovou. Dále (pro méně informované) – hlavní zdržení nastalo kvůli tunelu Čebrať, jehož západní portál ústil v prudkých svazích nad obcí Hrboltová. V těchto svazích měly být založené nemalé estakády. To se nakonec ukázalo jako příliš riskantní (teď neřešme, že se to jako riskantní ukázalo až ex post, což se zase někomu hodilo do krámu). Řešení se našlo v prodloužení (a změně trasování) tunelu Čebrať, takže se toto nestabilní území obejde tunelem. Ten se tak prodlouží tuším o 1,6km. Legrační je, že se prodloužený tunel razí jako… Číst vice »

Ketchup1970

Tak dálnice vedou celým Švýcarskem , a jinak to je krásná země

Jaaaa

Ve švajcu tu integraci dálnic do prostředí umí tak nějak líp.