Nedohašení ohně a kolaps koridoru. SŽ bude po firmách vymáhat milionové náhrady

Jižní expres na novém úseku IV. koridoru. Pramen: České dráhyJižní expres na novém úseku IV. koridoru. Pramen: České dráhy

Další část škody budou tvořit náklady, které byly způsobeny dopravcům. SŽ v reakci omezila pálení u tratí.

Středeční kolaps IV. koridoru jižně od Prahy (v úseku Senohraby – Čerčany) bude mít finanční dohru. Provoz byl zastaven, neboť při pálení dřevin bylo poškozeno zabezpečovací zařízení. Správa železnic (SŽ) nyní hodlá po partnerských firmách vymáhat náhrady škod a změnit pravidla pro ohniště u kolejí.

„Událost způsobilo nedodržení bezpečné vzdálenosti místa pálení od provozované infrastruktury a prokazatelné nedohašení vodou všech míst před opuštěním pracoviště. Pálení na jednom místě silně prohřálo terén, a tím došlo k poškození kabelového vedení,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

Podle ní se vytěžená dřevní hmota v tomto případě likviduje hned na místě, a to kvůli těžko přístupnému terénu. „Nutné je samozřejmě dodržet všechna bezpečnostní opatření, k čemuž v tomto případě nedošlo,“ doplnila mluvčí.

Odstraňování dřevin podél koridoru zajišťuje pro SŽ smluvní partner, může přitom využít předem schváleného subdodavatele. Smluvním partnerem, který podle SŽ nese zodpovědnost za čtvrteční událost, je sdružení firem GJW Praha / N+N-Konstrukce a dopravní stavby Litoměřice / Chládek a Tintěra, Pardubice.

„Škodu budeme vymáhat po smluvním subjektu. Konkrétně jde o škodu na majetku kvůli opravě zničených kabelů, škodu vzniklou přerušením provozu, náklady za výjezd složek SŽ a zásah jednotek hasičů SŽ a také sankce za nedodržení smluvních podmínek,“ sdělila Friebová.

Částka se bude ještě upřesňovat, jen své vlastní požadavky odhaduje Správa železnic na jednotky milionů korun. Další část škody budou tvořit náklady, které byly v důsledku omezení dopravy způsobeny dopravcům.

„Zároveň jsme se rozhodli s okamžitou platností zavést další bezpečnostní opatření, kterým je omezení pálení vegetace, aby se již podobné události neopakovaly,“ dodala mluvčí. Mezi přijatá opatření podle ní patří stanovení minimální vzdálenosti od osy koleje, v rámci které bude platit zákaz pálení dřevní hmoty.

Provoz na koridoru z Prahy ve směru na Benešov a Tábor zkolaboval ve středu v 16:30. Do normálu se začal vracet před 22:00. Uvízly desítky vlaků, cestující museli ve vlacích hodiny čekat na obnovení provozu.

Tagy IV. koridor porucha zabezpečovacího zařízení Správa železnic
111 komentářů