Nedohašení ohně a kolaps koridoru. SŽ bude po firmách vymáhat milionové náhrady
Jižní expres na novém úseku IV. koridoru. Pramen: České dráhy
Další část škody budou tvořit náklady, které byly způsobeny dopravcům. SŽ v reakci omezila pálení u tratí.
Už se vůbec nedivím, proč bylo v minulých letech hodně krádeží kabelů…
Jsem jedním z těch, kteří tam trpělivost ve vlaku, do Prahy jsme přijeli se zpožděním 215 minut a jelikož jsem pokračoval dál, tak jsem svého cíle dosáhl se stejným zpožděním „pouhých“ 215 minut. Takže mi dovolte se zeptat, jak budu že strany SŽ a jimi nasmlouvaných firem odškodněn já a ostatní, protože naše ztráty také nejsou zanedbatelné. A pokud si potom někdo myslí opak, a nad naší škodou jen mávne rukou, potom jsem já pro to, aby ani SŽ neměla žádný nárok na náhradu vzniklé škody!
Vy samozřejmě nebudete že strany SŽ odškodněn vůbec, ale můžete požadovat náhradu po ČD jakožto dopravci. Ten pak může vymáhat dál.
CD nedaji nic. Pan se musi obratit na soud a doufaty ze soud uzna jeho reklamaci
ČD se na vas vykaslou
A proto mají hned na webu formulář žádosti?
https://www.cd.cz/kontaktni-formular/
Podobný případ s jiným průběhem se stal včera v Německu:
https://www.novinky.cz/clanek/koktejl-drevorubec-poslal-strom-na-trat-cestujici-uvazli-ve-vlaku-pod-elektrickym-napetim-40465177
https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/24946/kol%C3%A1%C5%99_2013_bp.pdf?sequence=1&isAllowed=y takže asi tak… byl kabel uložen dle předpisů a norem? 🙂
No samozřejmě že (ne)byl. Prorože byl použit při stavbě zab/zař takzvaný ,, samozáhrabný kabel“ zatím se nestihl dostatečně zahumusit.
kde se dá koupit prosím? 😀
To je hrozný. Buď si ten bordel neuklidí a nebo likvidací něco ohrožují. Vzpomeňme co se stalo před pár lety na Karlštejně a došlo tam k trvalému zničení SFS. Jsem rád že to SŽ konečně začala řešit a udělovat sankce.
Co je to sfs?
Já to psal dost zběsile, tak to nedává smysl. Sice nejde o železnici, avšak princip je stejný, kdy Lesy ČR neuklidí pokácené stromy a nechají je v cestě turistům. Zaneřáděné to bylo i na svahu nad cestou, který měl být použit jako filmová lokalita mladoboleslavského Sarghe Fean studia.
Nechápu proč mokré větve pálí venku na ohních. Mají to seštěpkovat a prodat do tepláren. Akorát kouří a topí pánubohu do oken.
Navíc to musí prolít benzínem/naftou, aby se to vůbec rozhořelo.
Benzínu ani nafty není vůbec potřeba. Umí to hořet i bez těchto ingrediencí.
Dneska byly v dotčeném úseku vyrovnané hromádky pěkně nařezaného dříví, zřejmě připravené k odvozu. Práce na řezání pořád pokračují, tak uvidíme, co bude dál.
Je pravda, že tady se k odvozu bude muset použít drezína, silniční vozidlo se tam nedostane.
Pokud máte 8×8, tak silnici netřeba: http://dpforestry.co.uk/9/25/Equipment-Hire/Alstor-mini-forwarder.html
A nemusí se u toho blokovat kolej pro vlaky…
Jak může někdo pálit bordel veřejně u tratě a lidem je pálení listí zakázáno z důvodu ekologie, někdo by se měl nad sebou zamyslet
Větve pořezané na zahradě spálit také můžete. Zakázané je především vypalování.
Jak kde, často se místní vyhláškou snaží zakázat spalování jakéhokoliv organického odpadu (s argumentem že je možno „zdarma“ odevzdar v ekodvorech)…
I kdyby náhodou něco vymohli, tak si to ty firmy bohatě vezmou v cenách svých služeb zpět…
A kde jinde by to firmy měly vzít?
Jít do konkurzu třeba?
Jako že konkurs vygeneruje peníze ze vzduchu a ejhle, rozdáme je lidem? 😀
Vždyť o to právě jde. Prodělají ty firmy, které budou dělat krávoviny.
Pokud ohen z vetvi propali kabel zabezpecovacky, tak je neco spatne. A ten ohen to nebude
Ne není. Kabely jsou taktilo ukládány normálně, jedná se o vyhrazený prostor dráhy a ta má svoje normy. Věřte, že uložení kabelů příslušným normám odpovídá. Podle ní h se nesmí nejen pálit, ale i cokoli dělat 15 m od osy krajní koleje, pokud máte povolení, je vaší povinností, si nechat vytýčit kabelové trasy atd. atd.
Jo, a podle těchto norem musí být kabely zabzař zahrabané v předepsané půlmetrové hloubce.
Opakujete typickou odpověď, která je zcela mimo mísu.
Nevěřím…
15 metrů je dost. Takže pokud mám barák hned v blízkosti tratě a chci si na zahradě treba udělat oheň a opéct buřty tak ma kvuli těm 15 metrum smůlu?
Každopádně pokud máte barák v ochranném pásmu dráhy tak jako to úplně nejmenší jste informovaný kudy případně vede kabel zabezpečovačky… dokonce je velmi pravděpodobné že se trasu pokusí uložit mimo váš pozemek.
Ostatně, ohýnek na buřty toto zcela určitě nebyl, toto bylo větší.
No jo, mediálně vymáhat škodu po druhejch, to by hejhulům šlo. Ale udělat si pořádek doma a zbavit funkcí neschopné pijavice, to ne…
Proč tam nebyl dozor správy tratí OŘ Praha. No v Holešovicích je tepleji…..
Dozor nemůže být u každého kácení…
Zástupce správy tratí předává a přebírá pracoviště, chcete říci ,že nekontroluje rozsah a způsob provádění prací, BOZP, doklady o vstupech do kolejiště, přítomnost alkoholu. No asi ne , po brilantní očistě OŘ Praha od všech co něco uměli.
Předává a přebírá, ne nonstop dozírá na práce.
Kromě toho kabely půjdou pravděpodobně za stavební správou.
No to půjdou, a kdo je za stavební správu přejímal. Technický dozor a správce OŘ na troj, či čtyřstranném protokolu. Tak podpisy tam jsou , ze záruk je to venku, tak pořád OŘ.
Budou z toho vyvozeny důsledky co nejvýš? 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=BlCI8iXmm_o
Tomuhle SŽ říká zabezpečení koridorové trati? Že nějaký ohýnek na povrchu propálí kabely pod zemí? Nevěřím tomu, že třeba v hloubce půl metru je takové horko od pálení jedné hromady větví (a docela mě láká si to někde vyzkoušet). Takže to vymáhání škody vůbec nevidím tak jednoznačně. V první řadě bych se bránil tím, že nebyly dodrženy technologické postupy a normy pro uložení tak důležitého vedení.
Neviděl bych to tak jednoznačně. I vodou zalitý ohýnek dokáže ráno překvapit metrovým doutnajícím kruhem okolo – pokud je dost rozžhavený podklad. Ohniska se objevovala ještě druhý den (o tom se ve článku nepíše, ale výluka se opakovala), takže to rozpálené bylo asi dost.
Pokud něco hoří/doutná i pod zemí – kořeny, izolace – tak to umí opravdu hodně překvapit.
Většinou to ale hřeje/hoří směrem vzhůru…
Na jihu Moravy v okolí Bzence by mohli povídat, co dokáží kořeny a jak blbě se to hasí…..
Ano, „většinou“. A pak jsou ty případy, kdy uhasíte lesní požár, aby se vám přes kořeny šířil pod zemí a o dvě hodiny později to blaflo o padesát metrů dál…
V širé trati je předpisem dáno 0,8m a těch 0,5 v obvodu stanice , ale v chráničkách, nebo žlabech. Múže býti vyjímka , ta se zanese, vyznačí , odsouhlasí na správě tratí a vždy uloží do betonového, nebo kompozitního schváleného žlabu .
Jj, výjimka co je pravidlem.
Normy pro uložení do hloubky se u SŽ nedodržují běžně. Když se jich zeptáte, proč se ty kabely válejí na povrchu, dostanete informaci, že je to jedno, protože tam nemá kdo cizí co chodit…
Můžete si ty kabely a chranicky zkusit zahrabat půl metru do skály, která se v daném místě nachazi 😀
Škoda, že ještě nebyly vynalezeny diamantové frézy a řezné kotouče…
Dost často to dělají i externí firmy. Těm kopáčům to je kolikrát úplně jedno a řeknou, že to je dobře udělané. Zpětně to kontrolovat je šílenost.
Hlavně tu firmu zveřejnit a vyloučit na věky z veřejných zakázek i jako subdodavatele. Prostě ji zničit. Zaměstnanci ať si jdou, kam chtějí.
No, nevím co si vezmou na nějakém sročku, kde je sdruženo pár maníků…
Varování pro další. Za chyby se platí.
Ano
Trest má být úměrný zavinění.
Není možné ubodat děcko, protože neřeklo dobrý den.
Základní jmění 1000 korun? 🙂
Stačí nakoupit štepkovače a vzniklou hmotu prodávat teplárnám na energetické účely.
Možná si znovu přečtěte článek, jedná se o těžko přístupná místa v terénu , proto se pálí na místě…
Už před cca 20 lety jsem viděl štepkovač umístěný na přívěsném vozíku za MUV, takže stačí podavač a zásobník na vzniklou hmotu.
A drezína, co bude blokovat koridor, jasně.
Jednorázovým svozem mimo špičku? A při prořezávání tam není výluka?
Vytahat to ručně ke štěpkovači je docela dost práce a taky to nějaký čas trvá. A ten čas navíc znamená prodloužení výluky.
Navíc je u štěpkovače riziko, že s sebou drcená větev švihne do vedlejší koleje a zase se bude odhalovat spiknutí celého světa.
Někdy je nejlevněší to tam prostě nechat na hromadě shnít.
Tak ano, větší průměry stáhnout a štěpkovat (přece mi nechcete říct že ty ohně tvoří „průběžně“ na délce několika kilometrů, to musí i tak stáhnout aspoň desítky metrů na jednu hromadu), drobotinu nechat hnít na terénu (jako se děje např. v pralese neustále). Přece je škoda emitovat z toho ten CO2 při hoření a to tak že úplně bez užitku…
Dráha má k dispozici glorifikovaný levný dopravní prostředek (koleje) a bude se vymlouvat že je to neekonomické?? Mi neříkejte že je tam takový provoz že to nejde, v žádném čase dne/týdne!
To tam borci došli pěšky? Jistá firma z Caddyny vyloží štěpkovač a štěpku hrne do klasického přívěsného vozíku, s vyššími stěnami (a jistě nebude sama)….
Aha, jakože je všude kolem tratí terén přístupný vozidlem? Samozřejmě že se chodí nějaký kus pěšky s ruční technikou…nějak si neumím představit jak by pak někdo tahal náletové dřeviny třeba 300m k nějakému vozidlu se stepkovacem…btw lesníci pálí větve a kleští v lese taky běžně, samozřejmě pod dohledem a ne že od toho humpolacky odjedou jako tady v tom případě
I kolejové vozidlo je vozidlo…
V lesích často vidím hořící opuštěná ohniště, pokud možno ještě s hořící pneumatikou uprostřed.
no a doufám že to bude i obráceně a dopravci budou vymáhat škody po SŽ
SŽ, aby mohla něco vymáhat, bude muset
1) doložit, že kabely byly uloženy v souladu s příslušnými normami,
2) doložit porušení konkrétního ustanovení ze strany těch firem. V článku se píše, že SŽ vydala omezení pálení u trati až ex-post.
Podle mě SŽ nevysoudí nic.
Víte, právnická osoba má odpovědnost za škodu objetivní, to znamená že stačí že se následek stal. Takže SŽ nemusí dokládat nic, naopak firma se může zprostit jedině „prokáže-li, že vynaložil veškerou péči, kterou lze rozumně požadovat, aby ke škodě nedošlo“
pardon, „objektivní“
mínusářům doporučuji četbu občanského zákoníku
Je zakázané pálit nad sabzar kabel trasama, ten kdo jim předává pracoviště je upozorní kde co a jak teda měl by.
Pochybuji, že by tam pálili oheň, kdyby jim SŽ jasně řekla, že tam pálit nemají
Pochybnosti nikoho nezajímají.
Tuším, že výsledkem bude více výluk pro svážení větví z trati. V souladu s postupem „bez vlaků za absolutní bezpečností“.
U SŽ to je samozřejmá cesta, bude to dražší a pro uživatele horší 🙂
To sice jo, ale bez náhrady škody to také není správně. Firmy si musí uvědomit, že se za chyby platí. I třeba likvidací té firmy.
A při tom ořezávání tam výluka není? Že by tam právě mohli mít ten vozík…
Štěpkovat umíme?
Po kolejích? Neříkejte mi, že je tam hustý provoz i v noci.
Koukám, že zmizel příspěvek (obsahující sprosté slovo) na který jsem reagoval, a který se ptal na to jak tam ten štěpkovač dostanou a štěpku odvezou.
Pro mnohé jsou koleje již jen pro parádu (a na focení), zatímco k dopravě podle nich mají sloužit primárně silnice a auta.
A proto kvůli 4 kubíkům štěpky vyloučíš kolej na 1 celý den, aby 20 vlaků neprojelo.
Protože ho zase nějaký čůrák smazal.
😀
😆😆😆
V noci dělat lesní práce? Tak to je návod, jak si přerazit hnátu. V těžko přístupném terénu není veřejné osvětlení, zato spousta větví pod nohama.
A přenosné světlo nebylo vynalezeno, nevozí hasiči na noční zásahy svou lampu i se zdrojem?
Pokud je práce v noci nutná (hasiči) mají na to světla. Pokud nutná není, dělá se ve dne
Tak určitě je práce v lese/křoví bez světla proti bezpečnosti práce. Ale stáhnout to za světla (jen hrubší kusy) na 5m od koleje (dosah hydraulické ruky) tak potom posbírat se to už za tmy (vlastního osvětlení montovaného na vozidle) už není problém, tam ty nějaké 2h (na jeden úsek) kdy se dá jedna kolej uzavřít se bezpochyby dají najít..
Věřte, že pracovat v lese v noci opravdu nechcete.
Takže tu subku dělaly velké firmy, tam kapitál a pojištění na podobné případy je.Horší kdyby to pálil Franta Omáčka, z toho by asi nedostali ani tisíce natož miliony
Tak hlavně, proč se na takovou práci najímá subka, to si to SŽ není schopna dělat sama?
To je asi jednodušší a možná i levnější, aby to outsourcovali na nějakou místní firmu, než platit zaměstnance na několika místech v ČRa nebo dojíždění z jednoho místa a s otázkou náplně práce mimo údržbu.
No proč – aby si ty kabely nepodpálili sami… 🤪
Jen jestli by to Franta Vomáčka bez pojištění pálil. Taky by to mohl odvést někam na štěpkování.
Ale on to ten Franta Vomáčka pálil, jen bylo mezi 1-3 úrovně subdodavtelů se svojí ziskovou přirážkou. Vlastni lidi jsou starost a nikdo na tom nevydělá 🙂
I tak by byla možnost, že ta poslední firma si třeba platí pojistku.
s.r.o. ručí do výše majetku firmy. To je ta pojistka.
To obecně nebrání uzavřìt si pojistku na blbost na víc (někdy dokonce musí, třeba povinné ručení za auta). A naopak, pokud někdo chce dělat lumpárny, může napsat velký základní vklad, uzavřít nějaké závazky a nechat firmu padnout.
Však jediný důvod (obhajitelný) pro těch X levelů subdodávek (a peněz co si za to nechají zaplatit) je „koordinace“ a „dozor“ nad subdodávkami… a tedy logicky ručení za výsledek.
Pouze hodlá vymáhat, takže z toho nic nebude… Smrádeček a teploučko 🙂
Když vidím jak jsou kabely kolikrát pár cm nebo vůbec zakopané správně by měli být 0,5 metru minimálně.
Také mne to napadlo, po kom že budou vymáhat škodu. Po nějakém dřevaři, kterému to pálení na místě minimálně nezakázali nebo stavební firmě, že ušetřila tak tři padesát za mělčí výkop pro kabel. ale záruka je už pryč, firma je daleko nebo kamarád, takže dřevař to zatáhne.
Opravdu to bylo poprvé? Ne, nebylo. Akorát tady to bilo tak do očí že už to Dobrá správa nemohla ignorovat.
A?
Že opatření se dělá až několik let poté, co se to provalilo do médií.
A postupem řešení mimořádnosti šla tomu sama pěkně naproti 🤣🤣🤣