- Silnice •
- Město •
- Automobily
Nechte auto doma. Jděte pěšky nebo sedněte na kolo, vyzval šéf Fordu
Polovina cest autem v Evropě je do pěti kilometrů.
Automobilka Ford v nové kampani vyzývá, aby lidé omezili používání jejich produktů a namísto jízdy autem šli pěšky nebo jeli na kole. Pod názvem Park the Car (Zaparkuj auto) se v ní lidem snaží vysvětlit, proč je zejména na kratší vzdálenosti lepší použít jiný způsob dopravy než auto. „Asi hodně lidí neočekává takovou kampaň od výrobce automobilů. Ale odpovědné používání auta neznamená už jen řídit bezpečně, ale také se starost naše životní prostředí a zdraví. Jít pěšky či jet na kole alespoň jednou denně může znamenat velkou změnu,“ uvedl šéf Ford Europe Stuart Rowley.
Podle něj jde o okamžitou cestu, jak snížit emise. Ford plánuje do roku 2026 prodávat 600 tisíc elektromobilů, do roku 2035 chce být zcela bezemisní.
Ford ve své kampani odkazuje na známá data proti individuální automobilové dopravě. Podle dat Světové zdravotnické organizace je polovina jízd autem v Evropě do pěti kilometrů a tedy snadno nahraditelná chůzí nebo kolem. Připomíná i to, že ani přechodem na elektromobilitu neskončí problémy způsobené auty: zácpy. Každý člověk podle automobilky stráví 36 hodin za rok stáním v kolonách nebo hledáním parkovacího místa.
„Víme, že pro řadu lidí je cesta autem i na krátkou vzdálenost nutnost. Ale pro řadu lidí včetně mě zvyk, který musíme změnit,“ uvedl Rowley. Připomíná i přínosy aktivního pohybu pro zdraví. Kampaň Park the Car bude součástí edukačního programu Fordu pro mladé řidiče.
Vyzývat k přemýšlení o jiném způsobu dopravy než autem musejí v reklamách už více než dva měsíce automobilky a prodejci aut ve Francii. „Na krátké cesty upřednostňujte chůzi nebo jízdu na kole. Jezděte každý den veřejnou dopravou. Přemýšlejte o spolujízdě.“ Takové slogany se objevují povinně u všech reklam na nová auta.
Jde o povinnost, kterou zavedlo ministerstvo pro ekologickou transformaci. Pokud zadavatel reklamy pravidlo poruší, úřady ho na to nejprve jen upozorní. Pokud nedojde k nápravě, hrozí mu pokuta až 50 000 eur (1,2 milionu Kč) za každé uveřejnění reklamy bez patřičného sloganu. Povinné je i uvádění energetického štítku s emisemi CO2.
„Cílem je zavést novou kulturu mobility zaměřenou na takové druhy dopravy, které vypouštějí méně emisí skleníkových plynů a jsou příznivější pro klima,“ uvedlo ministerstvo. Slogany mají upozornit i na aktivní mobilitu. Podle ministerstva je doprava hlavním sektorem produkujícím skleníkové plyny ve Francii: v roce 2019 představoval 30 % emisí skleníkových plynů v celé zemi.